וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחלון, עזוב את העפיפונים והחל לייצר סולמות

עדו קאליר

16.8.2016 / 6:48

הגרלות מפעל הפיס הן אשליה שמתמקדת באוכלוסיות החלשות, אך לשר האוצר יהיה צודק יותר להתמקד בהבטחת עתיד סביר למי שילמד ויעבוד קשה. דעה

חנות מפעל הפיס ברחוב קינג ג'ורג' בתל אביב. ניב אהרונסון
שר האוצר מתייג את לקוחות מפעל הפיס כ"טיפשים"/ניב אהרונסון

כמה שאני רוצה לתמוך בכחלון. הוא כל כך צודק שאי אפשר להתנגד. מפעל הפיס, ללא קשר למעשיו ולרמת השכר של אנשיו, ממומן ברובו מכספי מי שאין לו. ההוכחות רבות: החל מההכנסות החודשיות שנמצאות במתאם גבוה עם ימי תשלום קצבאות הביטוח הלאומי, וכלה בחלוקה הגיאוגרפית שתואמת באופן עצוב את מפת היישובים החלשים. מפעל הפיס יודע איפה להיות בשביל למקסם את רווחיו, ולמרות כל הפרויקטים החברתיים שהוא מקדם ומממן - הסיפור פה הוא עדיין הרווח.

הגרלות הן מפגע כלכלי ומוסרי שצריך להיפסק, אבל לא צריך לעצור רק כאן. גם צריכת אלכוהול היא מפגע כלכלי ומוסרי, שאינספור בתי אב נפגעים ממנו כל שנה, וגם הוא "מחבר" בין חולשה סוציו-אקונומית לנטייה לשתייה מוגברת. גם העישון מזיק, כמובן, וכך גם צריכת נקניקיות והמבורגרים. ניתן להמשיך בקו הזה ככל שידרוש השר לענייני מוסר, ולמה שיעצור בהגרלות? למה שלא ינצל את המנדט לדעת טוב יותר מאיתנו מה נכון עבורנו?

אשליה של חלום

קל להתייחס לפיס כאל הגרלה עם תוחלת שלילית לצרכן ולפסול אותה, ואת המשתמש לסווג כחסר יכולת אבחנה. גישה כלכלית טהרנית שכזו נראית נכונה על הנייר, אך מסמנת רבים כטיפשים. בפועל, שר האוצר מתייג את לקוחות מפעל הפיס כ"טיפשים", ואינני מאמין שניתן כך להתחיל שינוי.

ההגרלות מייצרות אשליה של חלום. מדובר בחלום יקר ומאוד לא סביר סטטיסטית להפוך מברווז עני לברבור מפואר ועשיר. בישראל של העשורים האחרונים, היכולת להתקדם בסולם החברתי-כלכלי לא בקסמי "טאלנט", אלא באמצעות השכלה ועבודה קשה, הופכת לכמעט בלתי אפשרית. מי שנולד עני, סיכוייו למות עני חוזרים להיות גבוהים כמו בתחילת המאה.

עם זאת, תפיסה כלכלית מקיפה יותר תראה תועלת גם בחלומות לא מציאותיים. ישנם נימוקים טובים בעד הגבלת ההגרלות, ודרכים לביצוע, כמו הגבלת סכומים באמצעות כרטיס מגנטי והקטנת מספר ההגרלות. אולי בעצם זו מטרת השר והכוונה הסופית היא להגביל ולא להפסיק? עד אז, הייתי רוצה לראות את כחלון מוסיף עוד סולמות לחולמים, עדיף עם יסודות מוצקים שיבטיחו עתיד סביר למי שילמד ויעבוד קשה - נניח באמצעות הורדת מחירי הדיור - בטרם הוא מקדיש זמן לחיתוך חוטי עפיפוני החלומות.

עדו קאליר הוא מרצה בפקולטה למנהל עסקים, הקריה האקדמית אונו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully