וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר ארבע שנים: מייסד ויקיליקס ייחקר בשגרירות אקוודור בלונדון

הרשויות בשבדיה ובאקוודור הגיעו להסכמה, שפרטיה לא פורסמו, ותאפשר לשטוקהולם לחקור את אסאנג', המבוקש בחשד לאונס. עם זאת, הרשויות באקוודור הבהירו כי הן מחויבות להעניק לו מקלט: "נמשיך להגן עליו מרדיפה פוליטית"

עריכה: אוהד פיטר

(אסאנג' מחוץ לשגרירות אקוודור בלונדון, בפברואר)

רשויות שבדיה ואקוודור הגיעו ככל הנראה הלילה (חמישי) להסכמה בנוגע לתחקור מייסד "ויקיליקס" ג'וליאן אסאנג', המבוקש בשבדיה בגין חשד לאונס, בשגרירות אקוודור בלונדון - כך נמסר ממשרד החוץ בקיטו. על פי הדיווח ברשת "Telesur", נמסר בהודעה רשמית כי "בשבועות הקרובים ייקבע תאריך להמשך ההליך בשגרירות בלונדון".

אקוודור הציעה לשבדיה לראשונה לתחקר את אסאנג' בשגרירותה בלונדון לפני כארבע שנים, זמן קצר לאחר הענקת המקלט, אולם המגעים בין הצדדים הגיעו במהרה למבוי סתום. שטוקהולם הגישה בקשה רשמית לתחקור בחודש יוני האחרון, וכעת, על פי הדיווח, שהתובע הכללי של אקוודור, דייגו גרסיה קריון, אישר את הבקשה.

עוד בוואלה! NEWS:
אסאנג' יצא למרפסת בשגרירות אקוודור בלונדון והכריז: "ניצחון"
עקב פסיקת האו"ם: מייסד "ויקיליקס" צפוי לעזוב השגרירות שבה הוא מתבצר
למדליפי ה-NSA נמאס מהמחתרת: רוצים לחזור הביתה

ג'וליאן אסאנג' בשגרירות אקוודור בלונדון, מרץ 2015. רויטרס
אקוודור הציעה "צעדים מדיניים וחוקיים". השגרירות בלונדון/רויטרס

"במשך יותר מארבע שנים, ממשלת אקוודור הציעה לשתף פעולה בתיווך התחקור של ג'וליאן אסאנג' בשגרירות אקוודור בלונדון, כמו גם צעדים מדיניים וחוקיים אחרים, על מנת להגיע לפתרון שיספק את כל הצדדים המעורבים בתיק החוקי נגד ג'וליאן אסאנג'", נמסר ממשרד החוץ. עם זאת, לא ברור מה כוללת ההסכמה האחרונה בין הצדדים, ומה אפשר את פריצת הדרך במגעים.

אסאנג', בן 44, חי בשגרירות אקוודור בלונדון מאז 20 ביוני 2012, מחשש שאם יוסגר לידי שבדיה, זו תעביר אותי לידי הרשויות האמריקניות, שם צפוי לעמוד לדין בגין חלקו בפרסום מסמכים מסווגים של המודיעין האמריקני, בעיקר אלה שהודלפו על ידי עובד ה-NSA לשעבר אדוארד סנודן. הוא הכחיש את הטענות נגדו בגין אונס, שאירע על פי הרשויות השבדיות בשנת 2010.

בחודש פברואר האחרון קבע צוות חקירה מיוחד של האו"ם כי ההאקר האוסטרלי עצור באופן שרירותי וכי יש להעניק לו פיצויים - ולפיכך הוא חופשי להסתובב בבריטניה. לאחר פרסום ההחלטה, אסאנג' יצא למפרסת של השגרירות המאובטחת היטב בשנים האחרונות, וקרא: "בריטניה ושבדיה מונעות ממני קשר עם ילדיי כבר חמש שנים וחצי. אם העוצר יימשך, יהיו לכך השלכות פליליות לכל המדינות האחראיות".

מייסד ויקיליקס ג'וליאן אסאנג' עם שר החוץ של אקוודור ריקרדו פטינו. לונדון, יוני 2013. AP
"מחויבים להענקת המקלט". אסאנג' עם שר החוץ לשעבר ריקרדו פטיניו בשגרירות בלונדון/AP

בריטניה ושבדיה, מצדן, הכחישו כי נמנעת חירות כלשהי מאסאנג' וציינו כי הוא הגיע לשגרירות על דעת עצמו. בריטניה הוסיפה ואמרה שביכולתה לערער על החלטת צוות החקירה, וכי אסאנג' ייעצר באם יעזוב את השגרירות. "אסאנג' נמלט מהצדק", אמר שר החוץ הבריטי פיליפ האמונד, "ממצאיו של צוות החקירה הם מגוחכים, ואנו דוחים אותם". מהתביעה בשבדיה נמסר כי אין להחלטת פאנל האו"ם השפעה רשמית על חקירת האונס תחת החוק השבדי.

אתמול הבהיר משרד החוץ בקיטו בהודעה רשמית כי למרות ההליכים המשפטיים, אקוודור תומכת בקביעת האו"ם: "משרד החוץ מאשר את מחויבותו להענקת מקלט לג'וליאן אסאנג', ומאשרר את ההגנה שמגיעה לו מהמדינה, שתמשיך כל עוד הנסיבות שהובילו לבקשת המקלט נמשכות, במיוחד הפחד מרדיפה פוליטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully