וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלי תקשורת בלבנון קוראים למאבק מזוין בישראל: "לשחרר את רג'ר"

13.8.2016 / 12:27

חשיפת וואלה! NEWS לפיה ישראל אוכפת את החוק הישראלי בכפר החצוי בין שתי המדינות עוררה זעם בקרב כלי התקשורת הלבנוניים. "זהו מסר ברור של האויב", האשים חבר פרלמנט בתקיפות

עריכה: אוהד פיטר

שלושה שבועות חלפו מאז חשיפת וואלה! NEWS לפיה אחרי 16 שנות קיפאון, ועדת התכנון מעלה חרמון חידשה את אכיפת החוק הישראלי בצד הצפוני והלבנוני של רג'ר והסערה מסרבת לדעוך. אלא שמאז שנסראללה תקף את ישראל בחריפות על המהלך, הביקורת בלבנון גוברת. בישראל ממשיכים לשתוק, ובינתיים תושבי רג'ר מביעים חששות כבדים מהעתיד לבוא.

בנאום שנשא נסראללה לפני כשבועיים, הוא שיגר איום לפיו אם ממשלת לבנון לא תפעל להחלת ריבונותה על חלקו הצפוני של רג'ר, ארגונו יעשה זאת. ערוץ "אל מיאדין" המקורב לחיזבאללה שב כצפוי השבוע והזכיר כי "אתר 'וואלה' הישראלי ציטט מומחים שאמרו כי ההחלטה מספקת לחיזבאללה סיבות להתעמת עם ישראל משום שמודבר בשטח ריבוני של לבנון".

עוד בוואלה! NEWS:
תושבי רג'ר מפחדים מפינוי בעקבות נאום נסראללה: "לא עברנו מספיק גיהנום?"
רגל בלבנון ורגל בישראל: למה למים ברג'ר יש טעם אחר?
"ישראל עלולה להסתבך": מה רוצה המדינה מהכפר הלבנוני?

"הצד של חיזבאללה ירוק יותר": הכפר העלווי שחצוי בין ישראל ללבנון. ספק 500
קרבות שליטה בכפר הגבול. רג'ר/ספק 500

גם כלי תקשורת שאינם מזוהים עם חיזבאללה הביעו טון תקיף על כך שישראל לדבריהם מפרה את ריבונות לבנון. בכתבה השבוע בערוץ NBN הלבנוני האשים חבר פרלמנט מתנועת "אמל" המקורבת לחיזבאללה כי חידוש אכיפת חוקי התכנון והבנייה הישראלים על החלק הלבנוני של רג'ר הוא "מסר ברור של האויב" וכי על לבנון והקהילה הבינלאומית לפעול ליישום החלטה 1701.

כתבת החדשות של רשת NBN אמרה כי "החלטת האויב הישראלי לבסס את הכיבוש שלו ברג'ר מהווה התקפה גזענית חדשה נגד ריבונות לבנון, מה שיחייב את לבנון לנקוט באופן מיידי בצעדים הדרושים לעצור את הפגיעות". עוד הוסיפה כי "בעוד הגורמים הרשמיים בלבנון לא עושים די כדי לשחרר את האזור הכבוש, תושבי האזור נערכים לפעול להשבת האדמה הכבושה".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
"הצד של חיזבאללה ירוק יותר": הכפר העלווי שחצוי בין ישראל ללבנון. ספק 500
כלי התקשורת בלבנון זועמים. השלט בכניסה לכפר רג'ר/ספק 500
"יישום החוק הישראלי טומן בחובו סכנה חמורה"

בהמשך צוטט ראש העיירה הלבנונית הסמוכה לרג'ר אל ווזאני, כשהוא תוקף את ישראל ואת ממשלת לבנון במילים חריפות. "אם הממשלה לא תנקוט בפעולה, אנו האנשים נפעל בזמן המתאים" אמר אחמד אל מוחמד, ראש העיירה אל ווזאני לכתבת רשת הטלוויזיה הלבנונית.

גם האתר א-נשרה, שאינו מזוהה עם החיזבאללה, פרסם השבוע מאמר מערכת בו נטען כי אכיפת החוק הישראלי על חלקו הצפוני של רג'ר היא צעד לקראת הכרזה על סיפוח החלק הצפוני כולו לישראל. עוד נכתב כי "יישום החוק הישראלי טומן בחובו סכנה חמורה", וכי על לבנון להתלונן על הפרת הסכמי הפסקת האש למועצת הביטחון של האו"ם ולדרוש כי תגנה את ישראל".

"יש לשוב להסכם שביתת הנשק שנחתם עם ישראל ב-1949, אותו ביטלה ישראל באופן חד צדדי ב-1967", נכתב במאמר.

נסראללה מאיים: "בידינו רשימה עם מתקני הגרעין של ישראל". מערכת וואלה! NEWS
נסראללה איים על ישראל בעקבות ההחלטה הצפויה בכפר רג'ר/מערכת וואלה! NEWS

בסיום המאמר הודגש כי על לבנון לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה, לרבות מאבק מזויין, כדי לשחרר את צדו הצפוני של הכפר: "ממשלת לבנון צריכה לקבל החלטה המדגישה את זכותה על רג'ר ואת הצורך לשחררו ולהוצאת הכובש ממנו, ואת זכותה של לבנון להשתמש בכל האמצעים, הן המשפטיים והן צעדים בשטח, בהם גם הזכות לנקוט בהתנגדות חמושה לשחרור השטח, שזו האפשרות האפקטיבית ביותר לאחר שייכשלו שאר הדרכים".

רג'ר נמצא במשולש הגבולות ישראל-לבנון-סוריה. עם נסיגת צה"ל מלבנון ב-2000, קבע האו"ם כי הגבול יחצה את הכפר, כך שחלקו הדרומי יישאר בריבונות ישראל וחלקו הצפוני ישתייך ללבנון. התושבים שחששו מפילוג משפחותיהם הנמצאות בשני צדי הכפר מחו וביקשו להישאר תחת שלטון ישראלי והסבירו כי עד כיבוש הגולן במלחמת ששת הימים, הכפר היה תחת ריבונות סורית. קביעת האו"ם מ-2000 לא יושמה על ידי ממשלת ישראל, אולם הסטטוס קוו השתנה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכתבה באתר א-נשרה המתייחסת לכפר רג'ר/מערכת וואלה!, צילום מסך
"אני חושב שאף אחד לא יכול לעשות זאת", ראש מועצת רג'ר לא חושש

מחסום צה"ל הוצב בכניסה לכפר, הכניסה לציבור הרחב נאסרה ורק תושבי המקום הורשו להיכנס לכפר שמאז ועד היום מוכרז כשטח צבאי סגור. במקביל הפסיקה ישראל לאכוף את חוקי התכנון והבנייה, וגופים ממסדיים נמנעו מלהיכנס לצד הצפוני של הכפר. 6 שנים אח"כ פרצה מלחמת לבנון השנייה ובעקבותיה קיבלה מועצת הביטחון של האו"ם את החלטה 1701.

ההחלטה קבעה שישראל מחויבת להסיג את כוחותיה לדרום הקו הכחול. בנובמבר 2010 החליט הקבינט לקבל את הצעת האו"ם ומפקד יוניפי"ל לפיה חלקו הצפוני של הכפר יועבר ללבנון. הכרת ישראל בחלקו הצפוני של הכפר רג'ר כשטח לבנוני הסירה לראשונה את המחלוקות בין הצדדים.

בישראל ממשיכים הגורמים הרשמיים לשתוק לנוכח הסערה שעוררה החלטתו של עמוס רודין, יו"ר הוועדה המרחבית לתכנון ובנייה בצפון רמת הגולן ומפקד החטיבה המרחבית של צה"ל. אך למרות החששות של יותר מ-2,400 תושבי רג'ר מפילוג הכפר, ראש המועצה המקומית לא מתרגש. אחרי שבועות ארוכים בהם נמנע מלהביע את עמדתו, אמר אחמד פתאלי לוואלה! NEWS: "אני חושב שאף אחד לא יכול לעשות זאת. אנחנו במדינת ישראל, אני לא חושש".

עם חשיפת וואלה! NEWS העביר משרד האוצר הממונה על ועדות התכנון את האחריות על ההחלטה לצה"ל. בדובר צה"ל מסרו לנו בשעתו כי "הנושא בבדיקה" וממשרד הביטחון לא נמסרה תגובה. בלשכת שר הביטחון הודיעו כי הם לא מתכוונים להתייחס לעניין ומלשכתו של השר האוצר נמסר: "לא נתייחס לנושא כרגע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully