וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט: "לא יפוטר אף מורה בשל קיצוץ בתקציב החינוך, זה קו אדום"

10.8.2016 / 23:05

ביממות האחרונות ניהלו פקידי האוצר והחינוך משא ומתן על הצעת תקציב החינוך. בעקבות הדיווח על האיום בפיטורים, הודיע שר החינוך בעמוד הטוויטר שלו: "זהו קו אדום שלא אתן שייחצה". קיצוץ זה מתווסף לקיצוץ המסתמן בתקציב ההשכלה הגבוהה

צילום: יוני ריקנר, עריכה: טל רזניק

(בנט מכריז על החלפת מדד הזכאות לבגרות, בשבוע שעבר: "השיטה הקיימת גורמת נזק")

שר החינוך נפתלי בנט התייחס הלילה (רביעי) לדיווח ולפיו 3,000 מורים יפוטרו במסגרת תכנית הקיצוצים במערכת החינוך, ואמר כי "לא יפוטר אף מורה בשל קיצוץ בתקציב החינוך". לדבריו, "זהו קו אדום שלא אתן שייחצה. אנחנו נלחמים על התקציב למען החינוך המיוחד, הפריפריה והמצוינות".

אתמול פורסם בחדשות ערוץ 10 כי משרד האוצר החליט לקצץ כמיליארד שקלים מתקציב מערכת החינוך. מחצית מהסכום יקוצץ בשעת לימוד שבועית בבתי הספר. המחצית השנייה מבסיס התקציב של משרד החינוך, שיחליט בעצמו מהיכן לקצץ. לפי התכנית, בשל קיצוץ שעת הלימוד השבועית יפוטרו כ-3,000 מורים מכל שכבות הלימודים - בתי ספר יסודי, חטיבות הביניים ותיכונים. מדובר בהיקף פיטורים נדיר, שכן בפעם האחרונה שפוטרו אלפי מורים היה זה לפני יותר מעשור.

קיצוץ זה מתווסף לקיצוץ המסתמן בהיקף של כחצי מיליארד שקלים בתכנית החומש של המועצה להשכלה גבוהה, ושל כ-100 מיליון שקלים בתקציב ההשכלה הגבוהה. קיצוצים אלה באים על רקע הדיונים לקראת חוק ההסדרים ותקציב המדינה לשנתיים הקרובות. מחר צפויה הממשלה לדון בתקציב הדו-שנתי לשנים 2017 ו-2018.

לקריאה נוספת:
החל מהשנה הבאה: ארבע שעות לימוד על יהודי אתיופיה
מסתמן: קיצוץ של יותר מחצי מיליארד שקלים בתקציבי ההשכלה הגבוהה
"משליטה פחד ואימה": ההורים דורשים מביהמ"ש לפטר את מנהלת התיכון

שר החינוך נפתלי בנט מעביר שיעור במתמטיקה לתלמידי כיתה ו' בפתח תקווה, מאי 2015. יותם רונן
"זהו קו אדום". בנט/יותם רונן

לאחר שבדיוני התקציב אשתקד, אז הצליח בנט לכופף את שר האוצר משה כחלון ומשרדו בתום כמה ימים של מאבק מתוקשר, מאותת הערב בנט שלא יישב בחיבוק ידיים לנוכח פגיעה משמעותית בתקציב משרדו. רעיון פיטורי המורים הונח כאיום על שולחן המשא ומתן, שהתנהל ביומיים האחרונים בין פקידי האוצר והחינוך, אך לקראת הדיון בתקציב, בנט יוצא באמצעותו לקרב.

פקידי האוצר ובכירי משרד החינוך, בראשות המנכ"לית מיכל כהן, ניהלו ביממות האחרונות מו"מ מואץ מאז שהוצג התקציב אתמול בבוקר התקציב לקבינט החברתי-כלכלי. מו"מ זה נוהל בהיעדרו של שר החינוך, השוהה בחופשה עם משפחתו בארצות הברית. הצעת התקציב מבקשת לקצץ סכומים של עד מיליארד שקלים מתקציב המשרד, ובאוצר מסתתרים מאחורי הטיעון בחוסר היעילות הכלכלית, לטענתם, של משרד החינוך. אתמול, במהלך דיוני המשא ומתן דובר בחדר הסגור על קיצוץ של שעת לימודים שבועית.

מי שחישב כמה שעות עבודה של מורים יקוצצו למערכת החינוך גילה שמדובר בשעות משרה של 3,000 מורים. הסערה שיצר הפרסום אמש בערוץ 10 והזעקה של ראשי ארגוני המורים הביאו את האוצר להתנער מהפרסום רק הבוקר. גם במפלגתו של שר האוצר דאגו להבהיר, באמצעות הודעות חברות הכנסת מירב בן ארי ויפעת שאשא ביטון, כי אין כוונה לפטר מורים.

"שהכסף ילך לתלמידים ולמורים ולא למטות ולפקידים"

"כל הדיבורים על קיצוצים ופגיעה במערכת החינוך הם ספינים ריקים מתוכן", מסרה שאשא ביטון. "יש לקדם התייעלות במשרדים שקיבלו תוספות גדולות בשנה שעברה, בהם משרד החינוך, על מנת לוודא שהכסף הציבורי מנוצל היטב. לייעל את המערכת ולוודא שהכסף הולך לתלמידים ולמורים ולא למטות ולפקידים של משרד החינוך", הוסיפה.

בנט בא לקרב על התקציב לאחר קרב מתוקשר ומתיש בשנה שעברה. אז, שעות מספר לאחר אישורו בממשלה, בתום ליל דיונים מורט עצבים, הוא כינס מסיבת עיתונאים והכריז על התכנית לצמצום מספר התלמידים בכיתות. עלותה של התכנית עמד על כחצי מיליארד שקלים, שאותם השיג במהלך הדיונים.

עלות התכנית אף גדלה בסכום דומה מדי שנה. זאת משום שבכל שנה כיתה נוספת מצטרפת אליה - למשל, כיתות ב' בשנת הלימודים הבאה, תשע"ז. ההישג הגדול ביותר של בנט במשרד לא יפגע בסבב הקיצוצים הנוכחי אף שהסכומים יכולים להתאים. הודעת שר החינוך הלילה בטוויטר, לפיה ‏"לא יפוטר אף מורה בישראל", היא תחילת מאבקו על השאריות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully