וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

51 משלחות, רק שני ערבים: הח"כים שלא נשלחים לייצג אותנו בחו"ל

בדיקת וואלה! NEWS מעלה כי בקדנציה האחרונה רק שני ח"כים ערבים טסו מטעם הכנסת לביקורים בחו"ל. בכנסת אומרים כי הוצע לח"כים ערבים לנסוע, אך ברשימה המשותפת טוענים שמדובר בהדרה

צילום: לע"מ, עריכה: מתן חדד

(ראש הממשלה נתניהו מתנצל בפני ערביי ישראל: "עבדו ושגשגו בהמוניכם", לפני שבועיים)

האם הכנסת מדירה את חברי הכנסת הערבים מייצוגה של ישראל במסגרות פרלמנטריות רשמיות בחו"ל? מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי מתחילת הקדנציה הנוכחית, בסוף אפריל 2015, שיגרה הכנסת לחו"ל 51 משלחות והרכבים לדיונים וביקורים פרלמנטריים רשמיים, שבהם השתתפו 52 ח"כים. מתוך אותם הנציגים, רק שניים הם ערבים – עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת) ועיסאווי פריג' (מרצ), ושניהם טסו פעם אחת מטעם הכנסת.

הנסיעות הרשמיות של הכנסת, הנחשבות לציר חשוב בקידום יחסיה של ישראל בזירה הבינלאומית, מנוהלות על ידי המחלקה לקשרי חוץ של הכנסת, הכפופה ליו"ר הכנסת ומרכזת את הפעילות הבינלאומית במשכן. היא משגרת משלחות וחברי כנסת למפגשים של ארגונים בינלאומיים, מועצות ואסיפות בין-פרלמנטריות, ובהם הם מייצגים את המדינה ואת עמדותיה.

בין היתר, נשלחו בקדנציה הנוכחית נציגים לכינוסים מיוחדים של גופים בינלאומיים כמו האיחוד האירופי, אבש"א (ארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה) וה-OECD; לאסיפות פרלמנטריות של מועצת אירופה ושל איגוד הפרלמנטים העולמי; לביקורים של קבוצות ידידות פרלמנטריות; לטקסים היסטוריים ולחנוכת אתרי הנצחה.

לקריאה נוספת:
בזמן שהקואליציה ב"עוצר טיסות" - באופוזיציה חוגגים

נציגי סיעת הרשימה המשותפת מחוץ לבית הנשיא, מרץ 2015. נועם מושקוביץ
ח"כים ברשימה המשותפת/נועם מושקוביץ

מחצית מהח"כים שטסו היו אמנם מהאופוזיציה, אך מנתוני הכנסת עולה כי רק אבו מערוף ופריג' היוו ייצוג ערבי. ברשימה המשותפת טוענים שמדובר בהדרה מכוונת. "משלחות שנוסעות בשם הכנסת אמורות לייצג את כל הגוון הפוליטי הקיים בתוך הכנסת כולל האופוזיציה והמיעוט הלאומי שקיים במדינת ישראל", אמרה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) לוואלה! NEWS. "להוציא אותנו מייצוג כזה, שיכול לבוא ולהשמיע את הקול האחר, ויכול להשמיע גם את הביקורת הקיימת על המדינה, מעיד על גישה מדירה ומרחיקה שרוצה לצייר תמונה מוטעית לעולם על מה שקורה במדינת ישראל".

בכנסת דוחים את הטענה בתוקף. "בשום אופן אין כל הדרה של אף רשימה או תפיסה פוליטית ממשלחות הכנסת", אמר דובר הכנסת, יותם יקיר. "נהפוך הוא, הכנסת רואה בייצוג לכל מגוון הדעות במשלחות הכנסת עניין מהותי ומרכזי. זהו ביטוי נכון ל'דיפלומטיה פרלמנטרית', כזו שמבטאת רוח של פרלמנט על כול קשת הדעות שבו. בהנחיית יו"ר הכנסת יש הקפדה רבה על איזון פוליטי וביטוי למגוון דעות רחב במשלחות ובפעילויות השונות בתחום הבינלאומי".

עאידה תומא במסיבת עיתונאים של הרשימה המשותפת, תל אביב. פברואר 2015. דרור עינב
"גישה מדירה". ח"כ תומא סלימאן/דרור עינב

לטענת יקיר, כל חברי הכנסת, קיבלו פניות ליטול חלק בפעילות הבינלאומית של הכנסת, וגם כעת, "תשמח הכנסת לשלב ח"כים נוספים, רבים ככל האפשר, במשלחות, בפעילויות אגודות הידידות והארגונים הפרלמנטריים השונים". לדבריו, בשנה האחרונה המחלקה לקשרי חוץ מקדמת פרויקטים של שיתופי פעולה אזוריים. "במסגרת יוזמה זו במיוחד, יש חשיבות רבה לשיתופם של חברי הכנסת מהרשימה המשותפת כגשר וכמקדמי דיאלוג עם פרלמנטים ופרלמנטרים ערביים", אמר.

רוב נסיעות הח"כים הערבים – במימון פלסטיני

גם חברי הכנסת של יהדות התורה נעדרים מהייצוג הפרלמנטרי הבינלאומי של ישראל, אך הם לא טוענים להדרה. שניים מהם, משה גפני ומנחם אליעזר מוזס, טענו כי אין כל הדרה מכוונת נגדם וכי "נסיעות מהסוג הזה הן פחות ב-DNA של הח"כים החרדים מיהדות התורה". גפני, שנמנע מיציאה לחו"ל גם באופן פרטי, הסביר: "יש לציבור בישראל מספיק בעיות וקשיים שאני צריך לטפל ואין לי זמן לצאת לנסיעות כאלה". בסביבתו הוסיפו: "הנסיעות הכי ארוכות שלו היום זה לצפון וחזרה".

ח"כ מוזס, שטס באופן פרטי פעם אחת בקדנציה האחרונה, טען כי השנה וחצי האחרונות היו אינטנסיביות עבור החרדים. "היינו צריכים לבטל את כל גזירות לפיד ובקואליציה של 61 ח"כים עד לכניסת ליברמן לממשלה - לא ממש הייתה אפשרות לטוס גם אם רצית בכך", אמר. לעומתם, ח"כים בש"ס השתתפו במספר משלחות לאורך הקדנציה.

ח"כ משה גפני, כנס הרצליה, יוני 2015. ראובן קסטרו
"נסיעות מהסוג הזה הן פחות ב-DNA של הח"כים החרדים". גפני/ראובן קסטרו

בכנסת מסרו כי יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מעודד את כלל חברי הכנסת להשתתף בפעילות הבינלאומית. "ההזמנות להשתתף במשלחות השונות מטעם הכנסת יוצאות הן לחברי קואליציה והן לחברי האופוזיציה, באופן שוויוני ככל הניתן". עם זאת, ציינו בכנסת, ישנם מקרים רבים בהם פונה המחלקה לקשרי חוץ של הכנסת לח"כים בבקשה להצטרף למשלחות או לפעילות בינלאומית אחרת, והם מסרבים מסיבה זו או אחרת.

בכנסת הדגישו: "מעולם לא נדחה חבר כנסת בשל שיוך לרשימה כזו או אחרת. לרוב המצב הפוך לצערנו וכמות הסירובים גדולה מההיענות". עוד ציינו כי "בתחילת כל קדנציה, פונה הכנסת לכל 120 חברי הכנסת על מנת ליטול חלק בפעילות הבינלאומית לכהן כראשי קבוצות הידידות או ליטול חלק בפעילות של ארגונים פרלמנטריים שונים בעולם".

בעוד הח"כים הערבים נעדרים מהמשלחות הרשמיות של הכנסת, בין היתר בשל סירובם להצטרף, מדוחות ועדת האתיקה עולה כי הם טסים לא מעט במימון גופים חיצוניים – מרביתם פלסטינים. הוועדה מאשרת את כל הנסיעות שאינן במימון הכנסת או במימון עצמי כמו נסיעות לצורך מתן הרצאות והשתתפות בכנסים, אך לא בכובע רשמי המייצג את כנסת ישראל. כך למשל, ח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת), משתתף השבוע במסע הרצאות אנטי ישראלי בקנדה. במסגרת נסיעתו גטאס אף מגייס כספים למשט נוסף לחופי רצועת עזה ואף קרא להחרים את ישראל, כפי שפורסם השבוע בג'רוזלם פוסט.

מהנתונים עולה כי ראש הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, נסע בקדנציה האחרונה שמונה פעמים במימון האו"ם, מכוני מחקר וגופים פלסטיניים. ח"כ חנין זועבי גם היא ביקרה בחו"ל שמונה פעמים, במימון אוניברסיטאות וגופים פרו-פלסטיניים וקהילות פלסטיניות באירופה. בנוסף לכך, ועדת האתיקה אישרה לח"כ אחמד טיבי לטוס שבע פעמים במימון גופים דומים; ח"כ יוסף ג'בארין טס שש פעמים; חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן נסעה ארבע פעמים; ג'מאל זחאלקה ובאסל גטאס פעמיים; ומסעוד גנאים פעם אחת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מרבית הח"כים היהודים מקיימים ביקורים דומים במימון מכוני מחקר, ארגונים יהודיים וקהילות יהודיות ברחבי העולם. ביהדות התורה, לעומת זאת, לא ממהרים גם לנסוע לחו"ל גם בנסיעות לא רשמיות. רק שני חברי כנסת, ישראל אייכלר ומנחם אליעזר מוזס, ביקרו בחו"ל בקדנציה האחרונה. ח"כ אייכלר טס במרץ השנה לביקור בקהילה היהודית באוקראינה, וח"כ מוזס טס לטייוואן באוגוסט 2015.

שיאני הטיסות: מייקל אורן, יואל חסון וחיליק בר

מלבד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שטס כבר תשע פעמים מתחילת הקדנציה, מרישומי הכנסת עולה כי שיאני הטיסות הרשמיות הם מי שמחזיקים בתפקיד סגן יו"ר הכנסת וממלאים את מקומו של אדלשטיין בראשות משלחות גדולות. בראש רשימת הטסים ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני), שהשתתף בשבע מסגרות פרלמנטריות בחו"ל. שני סגנים נוספים, חברי הכנסת חאמד עמר (ישראל ביתנו) וחיליק בר (המחנה הציוני), טסו מטעם הכנסת חמש פעמים בשנה האחרונה, וכמוהם גם הח"כים ענת ברקו, נחמן שי ויואל רזבוזוב.

יו"ר הקואליציה דוד ביטן (הליכוד) טס השבוע כחלק ממשלחת רשמית לדרום אמריקה, וזו נסיעתו הרביעית, ואילו סגנית נוספת של אדלשטיין, טלי פלסקוב (ישראל ביתנו), טסה מספר זהה של פעמים. חברי הכנסת צחי הנגבי, יואב קיש, אברהם נגוסה וצחי הנגבי (ליכוד), מייקל אורן ואלי אלאלוף (כולנו), ורויטל סויד וקסניה סבטלובה (המחנה הציוני) זכו לייצג את הכנסת בשלוש נסיעות; 13 ח"כים מהאופוזיציה והקואליציה – פעמיים; ו-22 ח"כים – פעם אחת.

חבר הכנסת מייקל אורן. ראובן קסטרו
שיאן הטיסות. ח"כ אורן/ראובן קסטרו

הח"כים הבכירים באופוזיציה אמנם נעדרים מהמשלחות הרשמיות של הכנסת, אך עיון בדוחות ועדת האתיקה מגלה כי שם הם דווקא מככבים. בשנה וארבעה חודשים האחרונים, ח"כ ציפי לבני טסה לחו"ל 13 פעמים במימון מכוני מחקר, פורומים מדיניים, וארגונים יהודיים; ח"כ יאיר לפיד טס לחו"ל 11 פעמים בקדנציה האחרונה במימון מכוני מחקר, קהילות יהודיות, והמפלגה, שבראשותה הוא עומד, יש עתיד; יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג נסע שבע פעמים במימון גופים דומים.

חברות הכנסת שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) וזהבה גלאון (מרצ) טסו לחו"ל רק פעם אחת בכנסת ה-20. יחימוביץ' הוזמנה על ידי ממשלת טייוואן לביקור, ואילו גלאון נסעה לארה"ב במימון מכון המחקר ברוקינגס ששוכן בוושינגטון.

בצירוף שתי הרשימות – זו של המשלחות הרשמיות של הכנסת וזו של הנסיעות הממומנות – עולה כי ח"כ מייקל אורן (כולנו) הוא שיאן הטיסות של הכנסת ה-20. אורן, שהיה עד לבחירתו לחבר כנסת שגריר ישראל בארצות הברית, יצא בשנה וארבעה חודשים ל-15 נסיעות. הוא ייצג רשמית את הכנסת בשלוש משלחות, ונסע לעוד 12 נסיעות במימון ארגונים פרו ישראליים ויהודיים, מתוכן שמונה לארצות הברית. ח"כ יואל חסון, יצא כסגן יו"ר הכנסת לשבע נסיעות, ולעוד חמש טיסות ממומנות, כך מנתוני ועדת האתיקה. כמוהו, ח"כ חיליק בר, הצטרף לחמש משלחות רשמיות של הכנסת, ולעוד שבע טיסות שדווחו לוועדת האתיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully