וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רציתי להתפוצץ באוטובוס אבל היו עליו ילדים רבים": חקירת המחבל נחשפת

13.8.2016 / 0:05

לידי וואלה! NEWS הגיעו תמלילי החקירות של המחבל שהואשם בניסיון פיגוע ברכבת הקלה בירושלים, שחשפו את תכנוניו הראשוניים. המחבל סיפר לחוקרים על הצוואה שהכין: "כתבתי שאני אוהב את הוריי ושישלמו את חובותיי"

צילום: יוני ריקנר, עריכה: מתן חדד

"רציתי לעשות את הפיגוע באוטובוס אבל היו עליו הרבה ילדים קטנים" – כך הסביר עלי אבו חסן, המחבל שהואשם בניסיון לבצע פיגוע תופת ברכבת הקלה בירושלים, מדוע נמנע מקיום תכניתו המקורית. בחקירותיו במשטרה, שתמליליהן הגיעו לידי וואלה! NEWS, סיפר אבו חסן על הצוואה שהכין, על מניעיו לביצוע הפיגוע ועל היסוסו, שהוביל בסופו של דבר למעצרו.

אבו חסן נשאל במשטרה על המוטיבציה שלו לבצע פיגוע, וכמו מחבלים רבים בגל הטרור האחרון, הסביר כי הוא ביצע את מעשיו בשל המצב בהר הבית. "משום שהמתנחלים פורצים לאל-אקצא", סיפר. לשאלת החוקר אם הוא מתחרט על מה שתכנן לעשות, השיב בשלילה. "למה?", שאל אותו החוקר ואבו חסן ענה: "כך קובעים העיקרון והאמונה של המוסלמים, שאנחנו צריכים להגן על האדמה נגד הכיבוש".

אבו חסן, סטודנט כבן 20, אח לשישה, הלומד הנדסה אזרחית באוניברסיטת פוליטכניק שבחברון, התגורר עם אמו בכפר בית אולא. הוא הביע תמיכה בארגון חמאס אך לא השתייך אליו. בעדותו במשטרה אמר כי ההחלטה לבצע את הפיגוע התקבלה בימים האחרונים של חודש הרמדאן.

לקריאה נוספת:
"פיגוע גדול נמנע": פלסטיני נעצר עם מטעני צינור במרכז ירושלים
אישום: למד ביוטיוב איך להכין מטען וניסה לפוצץ את הרכבת הקלה
הותר לפרסום: סטודנט מחברון ניסה לפוצץ קרון ברכבת הקלה בי-ם

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"להגן על האדמה נגד הכיבוש". אבו חסן מובל לדיון/מערכת וואלה!, צילום מסך

חוקר: מה היה קורה לפריצות לאל-אקצא (כך כינה אבו חסן בלשונו את התופעה שהובילה אותו לבצע את הפיגוע – א"ס) אם הפיגוע היה מצליח?

אבו חסן: לא יודע. זה תלוי בהחלטה פוליטית.

חוקר: מדוע החלטת לבצע פיגוע באמצעות מטען ולא פיגוע דקירה?

אבו חסן: זה יותר יעיל מפיגוע דקירה.

חוקר: למה אתה מתכוון?

אבו חסן: זה גורם ליותר נפגעים. בין שזה פצועים או הרוגים.

לפי כתב האישום, את הידע להכנת מטעני הצינור רכש אבו חסן באמצעות צפייה ביוטיוב ובאתרי אינטרנט שונים. בתקופה שלפני הפיגוע הוא ערך שני ניסויים באזור חברון כדי לוודא את האפקטיביות של המטענים. הוא גם חיבר צוואה כמה ימים לפני הפיגוע, שבה נפרד מבני משפחתו. "התפללתי במסגד בחברון, ונשארתי שם לאחר התפילה כדי לכתוב צוואה של חמישה עד שבעה עמודים", סיפר בחקירה. "כתבתי כמה שאני אוהב את ההורים שלי ושאני יוצא לעשות פיגוע. כתבתי לכל אחד במשפחה כמה אני אוהב אותו וכתבתי על חובות שיש לי כדי שישלמו אותם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
נושא: פלסטיני נעצר בכניסה לרכבת הקלה ברחוב קינג ג'ורג' במרכז ירושלים בחשד שהחזיק מטען חבלה בתיקו. 17 ביולי 2016. תצפית TPS
רחוב יפו נסגר ביום תפיסת המחבל/תצפית TPS

הנאשם תכנן לבצע את הפיגוע ביום חמישי, 14 ביולי, יומיים לפני המועד שבו נתפס בטרם הפעיל את המטען. באותו היום הוא נסע למסגד עומר בהר הבית וקרא בקוראן, אולם בסופו של דבר חזר בו. "מצב הרוח שלי התהפך וחזרתי הביתה", העיד. יומיים לאחר מכן, בשבת בבוקר, הוא נסע ממקום מגוריו למסגד עומר בהר הבית ושם התפלל תפילת צהריים. מהמסגד נסע למטע הזיתים בסמוך לשכונת צור באהר, שם הרכיב את המטען. בשעות הערב של אותו היום, נסע לשכונת תלפיות ולדבריו, "פחד לעלות לאוטובוס", והחליט לחזור למטע הזיתים, ששימש לו מקום לינה בלילה.

למחרת בבוקר, החליף אבו חסן את בגדיו לבגדי ספורט כדי שלא יעורר חשד. בחקירתו עלה כי הנאשם תכנן לבצע פיגוע במסעדה הומה מאדם. כשנשאל על כך, חשף ששקל לבצע את הפיגוע ביעד אחר – אוטובוס נוסעים.

"החלטתי לחכות לצהריים שייכנסו הרבה אנשים למסעדה"

כשהחוקר ביקש ממנו לספר על המסעדה שבה חשב לעשות פיגוע, סיפר אבו חסן: "בהתחלה חשבתי לעשות את הפיגוע באוטובוס שעליו עליתי בתלפיות אבל משום שהיו ילדים קטנים באוטובוס, החלטתי לרדת, וללכת למקום שיש בו הרבה אנשים. ירדתי בתחנת רכבת ברחוב יפו וראיתי מסעדה. חשבתי לעשות בה את הפיגוע אבל כיוון שהיה ריק החלטתי לחכות לצהריים שייכנסו הרבה אנשים".

בסופו של דבר, בחר אבן חסן ברכבת הקלה ליעדו, ושם הבחין בו המאבטח. "הלכתי על פסי הרכבת הלוך ושוב, ואז פנה אליי איש ביטחון. הוא ערך עליי חיפוש ומצא את מטעני הצינור", אמר. לקראת סיום חקירתו, נשאל מדוע נעמד במקום שבו נעצר, וענה: "חשבתי אם הפיגוע יצליח ברכבת. חשבתי שאו שאני אעלה לרכבת או שאני אזרוק את המטען תוך כדי שהיא נוסעת ולא קיבלתי החלטה מה לעשות".

נושא: פלסטיני נעצר בכניסה לרכבת הקלה ברחוב קינג ג'ורג' במרכז ירושלים בחשד שהחזיק מטען חבלה בתיקו. 17 ביולי 2016. תצפית TPS
"חשבתי אם הפיגוע יצליח ברכבת". רחוב יפו באותו היום/תצפית TPS

המאבטח עצמו תיאר בחקירתו כי לאחר שהבחין בחסן, הוא עורר את חשדו, ולכן ניגש אליו ושאל אותו "מאיפה הוא?" בעברית ולאחר מכן בערבית. "הוא גמגם ועשה תנועות עם הידיים כאילו הוא חירש", סיפר המאבטח. "שאלתי אותו אם יש לו תעודה וסימנתי לו ביד והוא אמר לי 'לא' עם הידיים ועם הראש. הרגשתי שמשהו לא בסדר. ישר הורדתי לו את התיק. הוא התנגד ואז הדבקתי אותו לקיר עם יד אחת וביד השנייה עשיתי בדיקה על גופו ולא מצאתי כלום".

בשלב זה עבר המאבטח לבדוק את התיק שהיה על הרצפה. "פתחתי את הרוכסן הראשון וראיתי שקית ניילון קטנה. הרמתי אותה. היא הייתה כבדה. הסתכלתי לתוכה וראיתי שלושה מטענים מחוברים עם חוטים ואז הבנתי שמדובר במחבל. מיד הפלתי את השקית לתיק וזרקתי אותו לצד. שלפתי אקדח והורדתי את המחבל לרצפה ואמרתי לו 'לא לזוז'. צעקתי לאזרחים שיש מחבל מתאבד עם מטען ושכולם יתרחקו ובמקביל דיווחתי בקשר וביקשתי שיזעיקו משטרה".

בשבוע שעבר הוגש נגד אבו חסן כתב אישום, המייחס לו עבירות ניסיון רצח, ייצור נשק והחזקת סכין שאותה נשא ביום הפיגוע. אתמול בבוקר הורה בית המשפט המחוזי על מעצרו עד תום ההליכים נגדו. סנגורו טען כי בחקירותיו במשטרה אבו חסן כלל לא סיפק הסבר מדוע נמנע מלבצע את הפיגוע. בנוסף לכך, טען כי לא ברור אם המטענים שהיו ברשותו אכן יכלו להוביל לתוצאה הקטלנית המיוחסת לו בכתב האישום, עובדה בעלת השפעה בכל הנוגע לעבירת ניסיון הרצח שבה הוא מואשם.

(עדכון ראשון: 15:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully