וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל השמירות בבסיס: הצעיר הסובל מסכיזופרניה יוכר כנכה צה"ל

12.8.2016 / 13:35

במהלך השמירות החל החייל, שהתגייס לפני שש שנים, לשמוע קולות, ובתום משימת אבטחה ארוכה אף החל לסבול מהתקפי זעם. משרד הביטחון טען כי הצעיר סבל מהמחלה בטרם התגייס ולכן לא הוכר כנכה צה"ל, אך בית המשפט הפך את ההחלטה

מאחז גבעת אסף. יהושע בריינר
לא אכל ולא שתה. חייל שומר בגדה/יהושע בריינר

התעללות במהלך הטירונות, שמירות ארוכות ועבודה מאומצת סביב השעון החמירו את מחלת הסכיזופרניה של צעיר מהצפון - כך קבע בשבוע שעבר בית המשפט המחוזי בחיפה והפך את החלטתו של קצין התגמולים במשרד הביטחון שסירב להכיר בצעיר כנכה צה"ל בעקבות המחלה.

הצעיר התגייס לפני כשש שנים לצה"ל עם פרופיל 97. לטענתו, כבר בטירונות תקפו אותו שני חיילים וניסו להכותו באמצעות נשקיהם. בהמשך השירות חווה הצעיר תנאים קשים שכללו עבודה מאומצת סביב השעון שבמהלכה הכין מטוסים לפעילות בלוח זמנים צפוף. כמו כן, הוא נדרש למשימות שלא היו קשורות לתפקידו כגון הובלת בולי עץ, רהיטים, שקי זבל ועוד.

בנוסף, המתמודד הצעיר עם מחלת הסכיזופרניה העיד כי הוצב לשמירות רבות במגדל שמירה המרוחק ממרכז הבסיס, סמוך לכפרים ערבים וחשש כי גורמים עוינים יחדרו לבסיס. באותן שמירות הוא ניצב לבד, עמד דרוך ועם הזמן החל לשמוע קולות מוזרים, סבל מנדודי שינה ומחרדות.

עוד בוואלה! NEWS:
"מביש": משרד המשפטים תוקף את מודעת הדרושים נגד אתיופים
"מעדיפים למות": נחשפה התעללות קשה בילדים במתקן מהגרים אוסטרלי
בשל שהייה ארוכה בחו"ל: צה"ל ביטל את הפטור מגיוס למאות בני ישיבה

בית משפט המחוזי, חיפה. Google street view, צילום מסך
הפך את החלטתו של קצין התגמולים במשרד הביטחון. בית המשפט המחוזי בחיפה/צילום מסך, Google street view

כשנה לאחר הגיוס, שב הצעיר ממשימת אבטחה שנמשכה שבועיים ובה שמר שמונה שעות ביממה, ולאחר מכן החל לסבול מהתפרצויות זעם. הוא אובחן כסובל ממצב פסיכוטי ואושפז בבית חולים פסיכיאטרי. לטענתו, במהלך השבועיים האלה הוא לא אכל די ולא ישן מספיק.

עו"ד מיטל ניסן, שייצגה את הצעיר בהליכים המשפטיים, טענה בפני הרכב השופטים בבית המשפט כי הצטברות הלחצים וההלם אותם חווה החייל הצעיר גרמו התפרצות לאחר חופשה קצרה בביתו. בעקבות התפרצות זו נשלח לבדיקה רפואית שבה נקבע כי הוא סובל מבעיה נפשית ולאחר אשפוז של שלושה ימים שוחרר מהצבא כשהוא מאובחן כסכיזופרן. בבית החולים שבו אושפז נכתב כי "מדובר באישיות בלתי בשלה, אשר בשירותו הצבאי נחשף לתנאים מתמשכים שהיוו עבורו מקור ללחץ ולמתח פנימיים שגרמו למצב פסיכוטי אקוטי חלוף".

הצעיר ביקש שמשרד הביטחון יכיר בו כנכה צה"ל, אך בקשתו נדחתה בשתי ועדות רפואיות שקבעו כי המחלה עמה הוא מתמודד פרצה כבר בנערותו והיא החמירה בעת שירותו הצבאי, אך לא בשל אירוע מסוים. עוד נקבע כי הקולות ששמע והחרדות היו סימנים להישנות המחלה וכי הוא לא היה תחת מעמסה חריגה בעת השמירות.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

מפקדו של הצעיר העיד כי המשימות שאותן מילא החייל היו עבודות רס"ר (עבודות כלליות ברחבי הבסיס) וכי השמירות שאותן ביצע היו במשמרות של ארבע שעות. לדבריו, במהלך השמירות היה החייל עם מכשיר קשר ומדי שעה ביקר צוות הסיור רגלי במגדל השמירה. עוד עלה כי בתיק האישי והרפואי של המערער אין זכר למקרה ההתנכלות.

לאחר החלטת משרד הביטחון החליט הצעיר להגיש ערעור לבית משפט השלום בחיפה, אך בית המשפט דחה את הערעור וקבע כי הצעיר חלה עוד לפני שירותו הצבאי וכי לא הוכח כל אירוע חריג שיכל להחמיר את מצבו.

ערער גם על החלטת בית משפט השלום - וזכה

לפני כחצי שנה החליט הצעיר לערער גם על החלטת בית המשפט, ולגיבוש הערעור החדש הצטרף צביקה ביניש, נכה צה"ל בעצמו. ניסן וביניש כינו את התביעות נגד משרד הביטחון "אגוז קשה לפיצוח", ובייחוד כשמדובר במחלות נפשיות.

"כשמדובר במחלות נפש שיש קושי גדול להוכיח את מועד תחילתן", אמרו השניים. "במקרה זה קצין התגמולים חזר וקבע כי המחלה פרצה עוד טרם השירות וכי קיים מרכיב גנטי משמעותי. החלטנו להציג שאלות משפטיות שיעמידו את החלטת בית משפט השלום בספק". משרד הביטחון ניסה להדוף את הטענות של הצעיר, אך הפעם קבע בית המשפט המחוזי, בהרכב של שלושה שופטים, כי "הוכח קיומו של קשר סיבתי בין השירות הצבאי לבין החמרת מחלת הסכיזופרניה".

בית המשפט ציין כי "מבחינת חיילים רבים, פעילות שמירה כזאת היא חלק מהשירות הצבאי, שאינה מותירה עקבות מתח או חרדה, אך במקרה זה יש להביא במשולב את היסוד האובייקטיבי עם היסוד הסובייקטיבי". בית המשפט פסק גם כי הצעיר יקבל החזר הוצאות משפטיות בגובה 6,000 שקלים והחזר שכר הפסיכיאטרית שכתבה עבורו חוות דעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully