וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושה טפילים במכה אחת: התרופה החדשה שמעניקה תקווה למיליונים

התרופה מבקשת להילחם במחלת השינה, מחלת הצ'אגאס ושושנת היריחו, שגובות את חייהם של 50 אלף בני אדם מדי שנה ומדביקות מיליונים. אם תעבור את כל הניסויים, היא תהווה פריצת דרך מדעית

טפיל שגורם למחלת שושנת יריחו על ידי יתוש. ShutterStock
סופה של אחת המחלות המדבקות בעולם? טפיל הלישמניה/ShutterStock

תרופה חדשה שהתגלתה כאפקטיבית בניסוי ראשוני מבקשת לנצח שלוש מהמחלות הקטלניות והמדבקות בעולם, ולספק תקווה למיליוני אנשים. מדובר בתרופה ראשונה מסוגה, שמסוגלת להשמיד שלושה טפילים שונים הנושאים את מחלת השינה, מחלת הצ'אגאס ושושנת היריחו (לישמניאזיס). אחרי שהצליחה להשמיד את הטפילים בבעלי חיים, היא נכנסת לסדרת בדיקות בטיחות לפני תחילתם של ניסויים קליניים על בני אדם.

מדי שנה נדבקים 20 מיליון בני אדם במחלות אלה, ו-50 אלף מתים מהן. למרות זאת, קיים חוסר בטיפול תרופתי אפקטיבי שיילחם בהן. התרופות האחדות שקיימות בשוק נגד שלוש המחלות נחשבות ליקרות ולרעילות, ולעיתים קרובות ניתנות על ידי עירוי, מה שהופך אותן ללא פרקטיות באזורים עניים, שבהם משגשגים הטפילים.

עוד בוואלה! NEWS:
הגענו לקו האדום: ניצול משאבי הטבע ב-2016 – המהיר בהיסטוריה
צפו: בגן החיות בווינה חוגגים את לידתו של גור הפנדה הקטנטן
האגם בפנינת הטבע שנעלם מול עינינו: "הדגים מפרפרים למוות"

טפיל שגורם למחלת שושנת יריחו על ידי יתוש. ShutterStock
המחלות נפוצות ברחבי העולם, וגם בישראל. יתוש החול/ShutterStock

כדי למצוא תרכובת אחת שתשמיד את שלושת הטפילים בדקו החוקרים לא פחות משלושה מיליון תרכובות שונות שנרקחו על ידי חברת התרופות "נוברטיס". "התרופה הזו מיוחדת משום שהיא מתמקדת בשלושה טפילים שונים – זו הפעם הראשונה שזה נעשה, וזו פריצת דרך מדעית", אמרה ל-BBC ד"ר אלמארי מייבורג מהאוניברסיטה ביורק, בריטניה, ואחת החוקרות בניסוי. "אנחנו עובדים במרץ בתקווה שהתרופה תגיע לחולים. היו מעט מאוד תמריצים להשקיע כסף במציאת תרופות למחלות הללו, משום שהן משפיעות בעיקר על אוכלוסיות עניות מאוד".

מחלת השינה שמופצת באמצעות זבוב הצה-צה הנפוץ בעיקר באפריקה, מחלת הצ'אגאס המופצת על ידי נשיכת פשפש בדרום אפריקה, ושושנת היריחו שמועברת באמצעות עקיצת יתוש חול ונפוצה ברחבי העולם – וגם בישראל – נגרמות כולן על ידי טפילים דומים. עובדה זו הובילה את החוקרים להאמין שעשוי להיות טיפול אחד שיהיה יעיל נגד שלושת הטפילים.

התרופה החדשה תוקפת את הפרוטאוזומים של הטפילים, מולקולות האחראיות על בקרת החלבונים. בעבר נחשבו הפרוטאוזומים לדומים אצל כל המינים, ולכן כל תרופה שתתקוף אותם תהיה רעילה גם עבור החולים עצמם. אולם, בניסויים הצליחו להגיע החוקרים לתרכובת שלא תתקוף את הפרוטאוזומים של תאי היונקים. "בגלל אותה הנחה, תקיפת הפרוטאוזומים נעשתה יותר על ידי מקריות מאשר תכנון", אמר ריצ'רד גלין מהמכון הגנטי של קרן המחקר של "נוברטיס".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
עקיצה על ידי זבוב החול, בקה.. מג'יד סעיד, GettyImages
למרות שכיחותן, אין תרופות אפקטיביות בשוק למחלות. אישה שנדבקה בשושנת יריחו/GettyImages, מג'יד סעיד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully