וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין מינכן לאיראן: ליברמן מגלה את אמריקה

9.8.2016 / 0:28

שר הביטחון ניסה להטיל על התקשורת את האחריות להודעה התקיפה שפרסם בשבוע שעבר נגד הממשל האמריקני, שקושרת בין הסכם הגרעין לזה שנחתם עם גרמניה הנאצית. בפועל, ליברמן כמעט וגרם במו ידיו למשבר, ורק התערבות מהירה של נתניהו מנעה זאת

צילום: רוני כנפו עריכה: ניר חן

הפוליטיקאים בישראל – מכל המפלגות והאגפים – אוהבים לבוא בטענות לתקשורת. לכל אחד ביקורת משלו, שרצופה בדוגמאות אישיות לאורך הקריירה. הרבה פעמים הטענות הללו מוצדקות, ולמרבה הצער, לא תמיד כלי התקשורת יודעים להודות בטעויותיהם. אלא שההודעה שפרסם שלשום משרד הביטחון, עליו מופקד השר אביגדור ליברמן, שבה הוא ניסה להאשים את התקשורת במשבר שחולל במו ידיו עם ארצות הברית, אינה נכללת בקטגוריה של ביקורת מוצדקת. להיפך: זהו ניסיון שקוף וחסר אמינות לברוח מאחריותו האישית של ליברמן, תוך ניסיון להאשים את התקשורת, שבסך הכול ציטטה באופן מדויק את דבריו.

ביום שישי האחרון, זמן קצר לפני כניסת השבת, פרסמה מחלקת הדוברות של משרד הביטחון הודעה חריגה ותקיפה במיוחד נגד הממשל האמריקני, כולל התייחסות ברורה וחד-משמעית להסכם מינכן המפורסם שנחתם בשנת 1938 עם גרמניה הנאצית. ההודעה פורסמה כתגובה לדברים שאמר ערב קודם לכן הנשיא האמריקני, ברק אובמה, בנושא הסכם הגרעין עם איראן. אובמה התגאה בכך שלא מעט בכירים במערכת הביטחון הישראלית הביעו עמדה חיובית לגבי ההסכם עם איראן. ההודעה של משרד הביטחון דחתה על הסף את דבריו, וכאמור, כללה גם התייחסות חד-משמעית, לא מרומזת, לגרמניה הנאצית.

פחות משעה אחרי שפורסמה ההודעה של משרד הביטחון, פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו הודעת הבהרה, בניסיון להרגיע את הרוחות. ההודעה של נתניהו הביעה הסתייגות ברורה מדבריו החריפים של משרד הביטחון, תוך הדגשת היחסים המיוחדים בין ישראל לארצות הברית והבעת תקווה לשיתוף פעולה מוצלח בין שתי המדינות במאבק נגד איראן. בין השאר, לשכת נתניהו הדגישה את החשיבות שישראל מייחסת למעקב אחר איראן, כדי לוודא שהיא אינה מפרה את הסכם הגרעין.

עוד בנושא:
משרד הביטחון מתנצל: "ההסכם עם איראן אינו כמו הסכם מינכן"
לשכת ראש הממשלה: נתניהו הופתע מהודעת ליברמן על הסכם הגרעין
משרד הביטחון לאובמה: הסכם הגרעין – כמו ההסכמים עם הנאצים

שר הביטחון אביגדור ליברמן, טקס לציון עשור למלחמת לבנון השנייה, הכנסת. 19 ביולי 2016. נועם מושקוביץ
ניסיון שקוף וחסר אמינות לברוח מאחריות. ליברמן/נועם מושקוביץ

הדברים הללו התכתבו, הלכה למעשה, עם אמירתו של אובמה: במערכת הביטחון הישראלית, עד לדרגים הבכירים ביותר, מעריכים שאם איראן תקיים את ההסכם, האיום הגרעיני הפוטנציאלי מכיוונה יידחה בעשור לפחות. בלשכת ראש הממשלה אמנם לא אוהבים את ההסכם כלל וכלל, וטרחו להדגיש ש"עמדתנו לא השתנתה", אבל מסכימים שבפועל, היעד המרכזי כרגע הוא לוודא שאיראן מקיימת אותה, ובמקביל להגביל את פעילות הטרור שלה ברחבי המזרח התיכון - תחום שבו גם נתניהו וגם ראשי מערכת הביטחון סבורים שארצות הברית לא עושה מספיק.

בלשכת נתניהו לא הסתפקו בהודעת ההבהרה, וטרחו להעביר מסר ישיר לאמריקנים ולפיו הודעתו של ליברמן לא פורסמה על דעתו של ראש הממשלה. נתניהו מעוניין להגיע בקרוב לסיכום סופי עם האמריקנים בנושא הסכם הסיוע הביטחוני החדש והנרחב שממשל אובמה מציע לישראל, והדבר האחרון שהוא צריך כרגע הוא עימות ראש בראש עם הנשיא אובמה, בעיקר אם הנושא הוא הסכם הגרעין עם איראן שנחתם כבר לפני יותר משנה. במובן הזה, ההודעה של ליברמן דווקא עשתה שירות טוב לנתניהו: התגובה המהירה של ראש הממשלה הציגה אותו כגורם המתון והאחראי בממשלה, זה שמנסה לפייס ולהרגיע את הרוחות. הוא בוודאי מקווה שבבית הלבן, שם הוא לא אהוד בלשון המעטה, יעריכו הפעם את התנהלותו.

אחרי כל הסיבוב הזה, הגיעה ההודעה השנייה של ליברמן, שהייתה שילוב של הבהרה, הבעת צער והאשמת התקשורת. בהודעה נטען כי לא הייתה כוונה לערוך השוואה היסטורית להסכם מינכן, וכי ההבהרה כעת נשלחת על רקע "המשמעות השגויה שיוחסה בתקשורת להודעת מערכת הביטחון שהתייחסה להסכם מינכן". לא ברור על איזו משמעות שגויה מדברים בסביבתו של השר ליברמן. כלי התקשורת בארץ ובעולם ציטטו באופן מדויק את ההודעה שהופצה ביום שישי, כולל ההתייחסות להסכם מינכן וההשוואה הברורה בין איראן לבין גרמניה הנאצית. אף כלי תקשורת לא פרסם כותרת בסגנון "ליברמן משווה את אובמה לנוויל צ'מברליין", או "ליברמן מאשים את אובמה באחריות לשואה עתידית", אף שמי שהיה רוצה להגדיל את המהומה, יכול היה לעשות זאת. הכותרות ברוב ערוצי התקשורת דבקו במילים שהופיעו בהודעת ליברמן עצמה, מבלי להוסיף עליה שכבות של פרשנות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבת הממשלה. יולי 2016. רויטרס
ללא התנערותו המידית - ההצהרה עוד הייתה הופכת לחלק מקמפיין הבחירות האמריקני. נתניהו/רויטרס

השאלה האמיתית, שנותרת בינתיים ללא תשובה, היא מדוע היה דחוף לליברמן לפרסם את הדברים הנחרצים הללו נגד ממשל אובמה, דווקא בשעה שנתניהו קרוב להסכם עם אובמה על הסכם הסיוע הביטחוני חדש, ומיד לאחר ביקור מוצלח של הרמטכ"ל גדי איזנקוט בארצות הברית, שהסתיים ביום שישי שעבר ממש בזמן שבלשכת ליברמן עמלו על הודעת מינכן? ההודעה של ליברמן הייתה מסוכנת לא רק בהקשר הזה, אלא גם כיוון שאלמלא ההתנערות המידית של נתניהו, היא עוד הייתה עשויה להפוך לחלק מקמפיין הבחירות בארצות הברית, שנתניהו עושה עד כה מאמצים ראויים לציון לא להיות מעורב בו.

אם מדובר בתקלה חד-פעמית, סביר להניח שהבית הלבן ימצא את הדרך לשכוח ולהמשיך הלאה. אם לעומת זאת, מדובר במגמה שתאפיין מעתה את משרד הביטחון תחת ליברמן, הרי שבפעם הבאה גם התנערות של נתניהו לא תעזור – וגם לא ניסיון של ליברמן להאשים את התקשורת.

(עדכון ראשון: 23:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully