וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשכת ראש הממשלה: נתניהו הופתע מהודעת ליברמן על הסכם הגרעין

7.8.2016 / 0:45

לשכת נתניהו העבירה לארה"ב מסר מרגיע שמתנער מהודעתו החריגה של משרד הביטחון. כמו כן, נמסר כי בכוונת ישראל להמשיך לשתף פעולה בנושא הגרעין האיראני. העיתוי של הודעת ליברמן מפתיע נוכח ההתקדמות במו"מ על הסיוע הביטחוני

רויטרס

(בווידיאו: התייחסות אובמה לאיומי דאעש)

לשכת ראש הממשלה הודיעה במהלך סוף השבוע לשגריר ארצות הברית בישראל, דן שפירו, כי ההודעה התקיפה והחריגה שהפיץ שר הביטחון אביגדור ליברמן נגד הממשל האמריקני נמסרה ללא ידיעתו של ראש הממשלה. ההבהרה הישראלית הגיעה לאחר שההודעה החריגה של ליברמן יצרה הד תקשורתי נרחב בארץ ובעולם.

ביום שישי בשעות אחר הצהריים, זמן קצר לפני כניסת השבת, הופצה הודעה חריגה מטעם דוברות משרד הביטחון, שכללה מתקפה קשה נגד הממשל האמריקני בנושא הסכם הגרעין עם איראן. בהודעה נכתב כי ישראל ממשיכה להתנגד להסכם, וכי היא סבורה שהוא יגרום נזקים, בדומה להסכם מינכן שנחתם עם גרמניה הנאצית ב-1938, ובפועל סלל את הדרך למלחמת העולם השנייה.

לקריאה נוספת:
אובמה לא ממהר לסלוח: הדרמה סביב הסכם הגרעין עדיין לא דעכה
משרד הביטחון לאובמה: הסכם הגרעין – כמו ההסכמים עם הנאצים

ראש הממשלה בנימין נתניהו, משרד ראש הממשלה. 26 ביוני 2016. מרים אלסטר פלאש90, פול צלמים
מנסים להגיע להסכמות על חבילת סיוע נדיבה. נתניהו/פול צלמים, מרים אלסטר פלאש90

מועד פרסום ההודעה מעלה תהיות, שכן דווקא בימים האחרונים מנסה ישראל להגיע להסכמות עם ארצות הברית על חבילת סיוע ביטחוני חדשה ונדיבה שהממשל האמריקני מציע לישראל. בנוסף לכך, בארבעת הימים שקדמו להודעה התקיים ביקור מוצלח למדי של הרמטכ"ל גדי איזנקוט בארצות הברית, כולל שיחות מעמיקות עם בכירי הצבא האמריקני על שיתופי פעולה במגוון תחומים.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה, וושינגטון. 2 באוגוסט 2016. רויטרס
טען כי בכירי מערכת הביטחון הביעו שביעות רצון לגבי עמידת איראן הסכם. אובמה/רויטרס

זמן קצר לאחר שפורסמה ההודעה של משרד הביטחון, יצאה הודעת הרגעה מטעם לשכת ראש הממשלה שבה נכתב כי ישראל מצפה להמשיך לעבוד עם ארצות הברית בנושא האיראני, ולוודא יחדיו שאיראן אינה מפרה את ההסכם. אחרי ההודעה הזו, התקיימה שיחת ההבהרה לשגריר האמריקני, שעליה דיווח לראשונה עיתון "הארץ". בשיחה, כאמור, נמסר לאמריקנים כי ההודעה החריגה של ליברמן לא פורסמה בידיעה מוקדמת של ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכי נתניהו שמע עליה בפועל דרך כלי התקשורת.

ההשתלחות של ליברמן בממשל האמריקני הגיעה לאחר שהנשיא ברק אובמה אמר בשבוע שעבר שבכירי מערכת הביטחון בישראל הביעו שביעות רצון לגבי עמידתה של איראן בהסכם הגרעין. ממשל אובמה ציין בכמה הזדמנויות בשנה האחרונה כי בניגוד להתנגדות הנחרצת שמביע ראש הממשלה נתניהו להסכם עם איראן, הדעות בתוך מערכת הביטחון הישראלית הינן חלוקות, וישנם בכירים רבים שרואים בהסכם עם איראן לא רק חסרונות, אלא גם יתרונות עבור ישראל. הרמטכ"ל גדי איזנקוט אמר כי ההסכם יצר מציאות חדשה באזור, שיש בה איומים אבל גם הזדמנויות.

הודעתו של ליברמן זכתה לגינויים חריפים מכיוון האופוזיציה. ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) אמר בתגובה כי מדובר ב"שילוב של חוסר אחריות מדינית ופגיעה נוספת ומיותרת ביחסי ישראל וארצות הברית. גורם ישראלי רשמי פשוט אינו יכול להשוות נשיא אמריקני למי שנכנע לנאצים". לפיד הוסיף כי "טוב עשה ראש הממשלה שהוציא הודעת ריכוך, אבל זו דוגמא נוספת לחוסר התפקוד של הממשלה בזירה הבינלאומית".

גם יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, הגיבה לדברים ואמרה: "רטוריקת האיומים, ההתקרבנות וההפחדות של ליברמן משרתים את הצרכים הפוליטיים של עצמו ולא את צרכי ביטחון המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully