וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרפובליקנים בפאניקה": כדור השלג שמאיים לרסק את הקמפיין של טראמפ

4.8.2016 / 0:17

השערוריות האחרונות שבהן היה מעורב המועמד הרפובליקני, כמו גם הנפילה החדה בסקרים, הובילו כלי תקשורת רבים במדינה לתהות אם איל הנדל"ן יצליח להתאושש מהמכה הקשה שספג. עם זאת, עד הבחירות נותרו עוד שלושה חודשים, שבהם הכול יכול להשתנות

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין.

עד לפני שבוע, עתידו של המועמד הרפובליקני בבחירות לנשיאות ארצות הברית, דונלד טראמפ, היה נראה ורוד. לראשונה זה חודשיים הוא הוביל על יריבתו הדמוקרטית הילרי קלינטון בממוצע כלל הסקרים, ונדמה היה שהוא עומד להוות אתגר משמעותי עבור שרת החוץ לשעבר עד לבחירות בנובמבר. בזמן שקלינטון נאבקה עם תומכיו הקולניים של ברני סנדרס והתמודדה עם חשיפת המיילים של בכירי המפלגה, שהוכיחו כי הממסד המפלגתי ה"נייטרלי" בחש במרוץ לטובתה כדי לעזור לה בפריימריז, הוא ערך כמה עצרות בחירות מוצלחות למדי במדינות המתנדנדות, ולחץ היטב על שתי הנקודות שבהן הוא מנצח את קלינטון בכל סקר דעת קהל: הטיפול בטרור ויצירת מקומות עבודה.

אבל אז הגיעה התקרית שבה תקף את אב החייל המוסלמי חיזר חאן, ומשם התחיל להתגלגל כדור שלג שגרם לנקודת מפנה במרוץ. הכול התחיל כאשר המועמד הרפובליקני נשאל בריאיון לרשת ABC ששודר ביום ראשון על דבריו של חאן בוועידה הדמוקרטית, לפיהם הוא "לא הקריב דבר עבור המדינה". בתגובה יצא איל הנדל"ן נגד חאן, וציין כי הבחין בכך שאשתו שתקה. "אולי לא הרשו לה לדבר", עקץ, כרמיזה לדעה הרווחת על מעמד האישה באסלאם.

עוד כתבות בנושא:
ממשיך להסתבך: "טראמפ שאל את יועצו - מדוע שלא נשתמש בנשק הגרעיני?"
מחנה טראמפ האשים את אובמה במות החייל המוסלמי - שנהרג בכלל תחת בוש
טראמפ פתח בקמפיין בארץ: "הישראלים יכולים להכריע בבחירות"

דונלד טראמפ בעצרת בווירג'יניה, ארצות הברית, 2 באוגוסט 2016. רויטרס
עמיתיו למפלגה התקוממוו נגדו. טראמפ/רויטרס

ההערה הזו קוממה על המועמד לא רק את יריבתו ואת הנשיא אובמה, אלא גם משפחות שכולות רבות ואת עמיתיו למפלגה, בהם הסנאטור והמועמד לשעבר לנשיאות ג'ון מקיין ויו"ר בית הנבחרים פול ראיין. המועמד הרפובליקני הכריז בתגובה שלא יתמוך בהם בפריימריז לקראת בחירה מחודשת לתפקידם בהמשך החודש – דבר שהוביל למשבר של ממש בתוך המפלגה. על פי דיווחים מהיום, גם יו"ר הוועידה הרפובליקנית ואחד מבכירי המפלגה, ריינס פריבוס, רותח מזעם על טראמפ בגלל סירובו לתמוך בראיין ובמקיין.

במקביל, מצבו של טראמפ בסקרים החל להידרדר במהירות – דבר שנבע משילוב של תנופת פוסט-הוועידה של קלינטון ונטישה של מצביעים עצמאיים את טראמפ בשל התקריות האחרונות.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
חיזר חאן, מוסלמי ששכל את בנו במלחמה בעיראק, במהלך נאומו בוועידה הדמוקרטית, יולי 2016. רויטרס
"אולי לא הותר לאשתו לדבר". חיזר חאן על במת הוועידה הדמוקרטית/רויטרס

על רקע האירועים, התעוררו אתמול (רביעי) בתקשורת האמריקנית שורה של תהיות לגבי יכולתו של המועמד הרפובליקני להתאושש מן המומנטום השלילי שבו הוא נמצא. ברשת NBC דווח כי "ישנן שיחות רציניות בקרב דמויות מפתח במפלגה הרפובליקנית לצאת באופן משמעותי נגד טראמפ".

בנוסף, גורמים במפלגה הדליפו לרשת ABC ידיעה שלפיה הם "בוחנים איך להתמודד עם תרחיש שבו יחליט טראמפ לפרוש מן המרוץ". זאת, על אף שככל הידוע, הדבר כלל לא עומד על הפרק, ואף לא נשקל. במקביל, רשת CNN דיווחה כי "רפובליקנים יוצאים במאמץ לעזרתו של המועמד הליברטריאני, גארי ג'ונסון".

במטה של טראמפ דחו את הדברים על הסף. לאחר שדווח בכמה כלי תקשורת כי יועציו של המועמד הרפובליקני מרגישים כי הם "מבזבזים את זמנם" וחשים תסכול מהתנהלותו של איל הנדל"ן הניו יורקי, מסר הערב מנהל הקמפיין, פול מנפורט, כי הוא אכן מתוסכל - "אבל מההתנהלות של התקשורת, לא של צוות הקמפיין".

בשיחה עם כתבת CNN, דנה באש, קבל מנפורט על נפח הסיקור שמקבלים הצדדים השליליים בקמפיין של טראמפ, לעומת נפח הסיקור של השערוריות בצד הדמוקרטי. כדוגמה הוא נתן את הריאיון שערכה קלינטון בתחילת השבוע, ובו היא התייחסה לפרשת המיילים שבה היא מעורבת וטענה שראש ה-FBI ג'יימס קומי אמר שהיא דיברה אמת כשטענה ששלחה וקיבלה מחשבונה הפרטי רק מיילים שסווגו באותה העת כלא מסווגים. אמירה זו זכתה על ידי צוות בודקי העובדות של הוושינגטון פוסט לציון הגרוע של "ארבעה פינוקיו", אך העניין לא סוקר באופן נרחב במדינה.

המועמד עצמו צייץ אתמול בחשבון הטוויטר שלו כי "ישנה אחדות גדולה בקמפיין שלי, אולי יותר מאי פעם. אני רוצה להודות לכולם על התמיכה יוצאת הדופן. להביס את הילרי הנוכלת".

פול ראיין וג'ון מקיין. AP, רויטרס
טראמפ הודיע כי לא יתמוך בהם - ועורר סערה. ראיין ומקיין/רויטרס, AP

יאיר רוזנברג, כתב בכיר במגזין היהודי-אמריקני "טאבלט", אמר כי "יש רפובליקנים שמתחילים להיכנס לפאניקה כעת. אבל האם יינטשו אותו? מי יודע, הבחירות האלה כל כך קשות לחיזוי. זה יכול לקרות בעוד חודשיים, זה יכול לקרות מחר, וזה יכול לא לקרות בכלל".

לדברי רוזנברג, שעוקב אחרי הקמפיינים בשתי המפלגות מאז תחילתם, "ביסודו של דבר, כבר מההתחלה הקמפיין לא מתנהל לפי החוקים הפוליטיים הרגילים, ויש סיבה למה הכללים קיימים". רוזנברג טען כי "טראמפ מלכתחילה לא היה במצב טוב לנצח. מועמדים רפובליקנים אחרים היו במצב טוב יותר".

מסיבה זו, הוא הסביר, האירועים האחרונים היו צפויים. "אם אין לו פעילים בשטח בכל מדינה שיוציאו עבורו אנשים להצביע, אם אין לו את כמות הכסף שהייתה למיט רומני עד כה, או מודעות בטלוויזיה, קשה לנצח ככה". הוא הדגיש כי אינו מאמין שיש סיכוי שטראמפ יפרוש מהמרוץ, כפי ששיערו כמה רשתות ביממה האחרונה, אבל אמר כי אם דבר כזה היה קורה, סיכויו של סגנו מייק פנס להחליפו היו טובים. "הוא מועמד שמרן רגיל", ציין.

ניסו קפילוטו שחקן הפועל חיפה חוגג שער. מגד גוזני
מכתב למערכת של גורם רפובליקני שכתב כי שכנע את עמיתיו לתמוך בקלינטון בבחירות לנשיאות ולא בטראמפ/מגד גוזני

"אחרי הוועידות כולם שמים לב למועמד, המצביעים מתחילים לעקוב אחרי כל מילה", הוסיף רוזנברג. "הפריימריז מעניינים רק חלק קטן מהציבור האמריקני. כעת זה השלב שבו אנשים מתחילים להתעניין. לכן יהיה קשה לו לשפר את מצבו, וזו הסיבה שהמספרים שלו יורדים מטה. עכשיו יש רק שני מועמדים לא 17. כל טעות היא קשה לתיקון".

ועם כל זאת, חשוב להדגיש, ישנם עוד יותר משלושה חודשים עד לבחירות. לטראמפ יש עוד די זמן לשפר את מצבו ואף ליטול חזרה את ההובלה. אלא שכדי לעשות כך הוא יצטרך להיכנס למצב של משמעת קמפיין מוחלטת, להימנע מאמירות בעייתיות כמו זו מתחילת השבוע, ובאופן כללי להיצמד לדף המסרים של הקמפיין. עד כה, הוא התקשה לעשות זאת.

(עדכון ראשון: 20:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully