וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחקר שחושף מדוע נכחדו הממותות הצמריות האחרונות לפני 5,000 שנה

האקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב מצאה כי אחת האוכלוסיות האחרונות של יונקי הענק, שחיה באי לחופי אלסקה, סבלה רבות משינויי האקלים בתום עידן הקרח שצמצמה את מקורות השתייה שלהם

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

אחת מלהקות הממותות האחרונות שהתהלכו על כדור הארץ מתה כתוצאה ממחסור במי שתייה – כך עולה ממחקר חדש של האקדמיה הלאומית למדעים בארצות הברית. יונקי הענק מעידן הקרח חיו באי מבודד לחופי אלסקה ומדענים סבורים כי הם נכחדו לפני 5,600 שנה בעקבות התחממות מזג האוויר, שהובילה להידלדלות מאגרי המים שלהם.

רוב אוכלוסיית הממותות ממין צמרי נעלמו לפני 10,500 שנים. המדענים סבורים כי ציד ושינויים סביבתיים גרמו להשמדתם. עם זאת, הקבוצה שנותרה באי סנט פול שבים ברינג, הצליחה לשרוד עוד 5,000 שנה. אוכלוסיית הממותות האחרונה חיה באי וראנגל שבאוקיינוס הארקטי. ככל הידוע, היא נכחדה לפני 4,000 שנה.

ככל שכדור הארץ התחמם עם תום עידן הקרח, מפלס האוקיינוסים עלה והביא למקום מושבם של הממותות להתכווץ. כך זרמו מי מלח אל תוך מארגי המים באי וצמצמו את מקורות השתייה שלהם. הם נאלצו לחלוק אותן וניצול היתר שלהם גרם לבעיות חמורות.

לקריאה נוספת בנושא
האם הממותה יוקה תצעד שנית על פני כדור הארץ?
הכלב חיטט באדמה - ומצא שן של ממותה ענקית

פסלי ממותות בסיביר, רוסיה, 2009. AP
פסלי ממותות בסיביר/AP

המחבר המוביל של המחקר, פרופ' ראסל גרהאם מאוניברסיטת פנסילבניה, אמר כי "בזמן שהאגמים התייבשו, החיות התכנסו סביב מקורות מים. הם הביאו להרס הצמחיה - כפי שעושים זאת הפילים המודרנים - מה שהוביל לפחות משקעים עד שהיו פחות ופחות מים. הממותות תרמו להכחדתן שלהן". לדבריו, בדומה לפילים, המדענים סבורים כי הממותות היו צורכות בין 70 ל-200 ליטרים של מים מדי יום.

החוקרים טוענים כי שינויי האקלים כיום עלולים להביא להשפעות דומות על איים קטנים ולאיים על מקורות המים שלהם. "בראייה רחבה, המחקר מדגיש את הרגישות הרבה של אוכלוסיות קטנות לשינויים בסביבה", אמר פרופ' לאב דאלן, מהמוזיאון השבדי להיסטוריה של הטבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully