וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבטן האדמה: הצצה ראשונה למנהרות הרכבת הקלה בגוש דן

2.8.2016 / 17:50

במלאת שנה לעבודות על הקו האדום והמרכזי, שיכלול עשרות תחנות ויחבר בין פתח תקווה לבת ים, הוצגה ההתקדמות בפרויקט הענק. כץ: "ייתכן שהרכבת תפעל לפני היעד המתוכנן באוקטובר 2021"

צילום: יותם רונן, עריכה: טל רזניק

בעומק 30 מטר מתחת לפני האדמה, במקום שבו אמורה לפעול הרכבת הקלה בגוש דן, הוצגה היום (שלישי) ההתקדמות בעבודה על הקו האדום במלאת שנה לתחילתה. "ייתכן שתהיה הקדמה בלוחות הזמנים של חפירות הקו האדום, וייתכן אף שהרכבת תחל לפעול לפני יעדה המתוכנן באוקטובר 2021", העריך שר התחבורה ישראל כץ במסגרת סיור עיתונאים במקום בסמוך למתחם הבורסה ברמת גן.

"מכונות הכרייה של המנהרות יחלו לפעול במחצית 2017, וההערכה היא שלוחות הזמנים יוקדמו", אמר מנכ"ל נת"ע, יהודה בר-און. "אחת המכונות לכריית מנהרות (TBM) תותקן בקרוב בפיר. שאר המכונות יגיעו בקרוב לישראל – שתיים מסין ושש נוספות מגרמניה. מכונה נוספת נמצאת כבר בארץ ומצויה בתהליכי הרכבה. העבודות מתקיימות בשיתוף פעולה בין חברות ישראליות וסיניות".

לדברי כץ, הרכבת הקלה תביא למהפך בשימוש בתחבורה הציבורית בישראל. "הפרויקט מעסיק אלפי עובדים. עם תום עבודות הקו האדום ייסעו בו כ-70 מיליון נוסעים בשנה. המטרה היא להוריד 50 אלף כלי רכב פרטיים מהכבישים, תוך קירובם של אלפי אנשים שעד כה לא השתמשו בתחבורה ציבורית, כך שיחלו להשתמש בה כפי שמקובל בשאר ערי העולם".

עבודות הרכבת הקלה ברמת גן. ראובן קסטרו
"ייתכן שהרכבת תחל לפעול לפני היעד המקורי". אתר החפירות לקו האדום ברמת גן/ראובן קסטרו

כץ מתח ביקורת על הגורמים שניסו לדחות את תחילת העבודות. "למרות ההתנגדויות ונבואות הזעם שיהיו פקקים מנתניה ועד גדרה ושחולדות יתרוצצו בכל גוש דן, החלטתי שהפעם זה חייב לצאת לדרך. כעת רואים שזו היתה החלטה נכונה", אמר.

שר התחבורה הוסיף כי הממשלה תתקצב כ-30 מיליארד שקלים נוספים לעוד שני קווים בגוש דן - הקו הירוק והקו הסגול. הקו הירוק יצא מראשון לציון, יעבור חולון ויחצה את תל אביב עד הרצליה. ברחוב אבן גבירול הוא יהיה תת-קרקעי. הקו הסגול יחבר בין יישובי בקעת אונו, בית החולים שיבא תל השומר, רמת גן וגבעתיים - למרכז תל אביב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
עבודות הרכבת הקלה ברמת גן. ראובן קסטרו
"אף אחד לא יעצור את הפרויקטים הלאומיים". עבודות הרכבת הקלה ברמת גן/ראובן קסטרו
שר התחבורה ישראל כץ באתר עבודות הרכבת התחתית ברמת גן. ראובן קסטרו
"מהפכה בתחבורה הציבורית בישראל". כץ באתר החפירות ברמת גן, היום/ראובן קסטרו

"מדובר בפרויקטים לאומיים ואף אחד לא יעצור אותם", הבטיח כץ על רקע ההתנגדויות ברמת גן על התוואי המתוכנן. "התכנית כבר אושרה. נשב עם תושבים לבדוק בעיות נקודתיות והיא תצא לדרך". השלב האחרון של מערך הרכבות הקלות במטרופולין דן, אמר כץ, יהיה הקו הצהוב, שינוע בין רמלה לכפר סבא.

כץ התייחס גם לנושא נתיבי התחבורה הציבוריים (נת"צים) ואמר כי כל מטרופולין גוש דן ירושת בהם. רשת מצלמות מתקדמות ופקחים שיורשו להטיל קנסות יאכפו את הנסיעה בנתיבים. "נהגים פרטיים ישקלו פעמיים אם להיכנס לנת"צים", אמר כץ. בדבריו הבהיר כי עירייה שתתנגד להכשרת הנת"צים בתחומה תזכה לסנקציות: "נוקיע ראשי ערים שימנעו נת"צים. לא ייתכן שראשי הערים ידברו על החשיבות הרבה של שילוב תחבורה ציבורית ולא יאפשרו נת"צים בערים שלהם". מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, הוסיפה שמשרדה ימשיך לקדם את הנת"צים חרף התנגדויות נקודתיות של ראשי ערים בגוש דן, והעריכה שהם יצאו לפועל בכל המטרופולין.

עבודות הרכבת הקלה ברמת גן. ראובן קסטרו
הקו יעבור באזורים העמוסים ביותר בגוש דן. העבודות ברמת גן, היום/ראובן קסטרו

הקו האדום של הרכבת הקלה הוא עמוד השדרה של מערכת התחבורה העתידית. הוא צפוי לעבור באזורים העמוסים ביותר במטרופולין גוש דן וישרת את מספר הנוסעים הגדול ביותר בהשוואה ליתר הקווים. הקו יצא מהתחנה המרכזית בפתח תקווה, דרך בית החולים בילינסון, לאורך רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן. אורכו של הקו כ-24 קילומטרים, מהם 12 ק"מ במנהרה שתיחפר מתחת לפני הקרקע, מנווה צדק בתל אביב ועד מעבר למחלף גהה. הקו יכלול 34 תחנות לאורכו, מתוכן עשר תת-קרקעיות.

הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) אישרה אמש שני מקטעים נוספים של הרכבת: "קו ירוק-דרומי" ו"קו ירוק - מרכזי". הראשון עתיד לעבור בתחומי הערים תל אביב-יפו, חולון וראשון לציון וכן בשטח בית הספר החקלאי מקווה ישראל. תוואי הקו מתחיל מדרום לתחנת לוינסקי ברחוב הר ציון בתל אביב וממשיך דרומה לכיוון חולון. בקטע זה מתוכננות 26 תחנות והוא צפוי להסיע כ-6,500 נוסעים בשעת השיא. תוואי ה"קו הירוק - מרכזי" יעבור בתל אביב-יפו: בדרום מרחוב הר ציון-לוינסקי ומשם צפונה דרך הרחובות מנחם בגין, קרליבך ואבן גבירול וחציית הירקון על גשר רוקח עד רחוב ש"י עגנון. ברחוב אבן גבירול תוואי הקו יהיה תת-קרקעי. במקטע מתוכננות שבע תחנות, מתוכן ארבע תת-קרקעיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully