וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט הוועידה הדמוקרטית: קלינטון פותחת פער מול טראמפ בסקרים

2.8.2016 / 13:23

המאבק על כל קול הביא את המועמדת הדמוקרטית לביקור חריג בנברסקה, כשהיא מלווה במיליארדר וורן באפט. טראמפ עורר סערה נוספת: "הילרי היא השטן". כמחצית מהאמריקנים סבורים שהממשל הרוסי מנסה להשפיע על הבחירות

צילום: אי-פי, עריכה: אוהד פיטר

(אובמה בוועידה הרפובליקנית: "מעולם לא היה אדם מוכשר יותר לנשיאות")

המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית הילרי קלינטון מובילה בתשעה אחוזים על יריבה הרפובליקני דונלד טראמפ, כך לפי סקר של רשת CNN שפורסם הלילה (שלישי) וחוזה לקלינטון 52% תמיכה בבחירות הכלליות בחודש נובמבר, לעומת 43% לטראמפ. בסקר הקודם של CNN, שפורסם בשבוע שעבר לפני הוועידה הדמוקרטית, טראמפ הוביל את המרוץ עם 48% תמיכה מול 45% בלבד לשרת החוץ לשעבר.

סקר נוסף שפורסם אתמול מצביע גם הוא על התחזקות של המועמדת הדמוקרטית. לפי רשת CBS, קלינטון מובילה כעת בפער של שבעה אחוזים – 46% תמיכה, מול 39% בלבד לאיל ההון מניו יורק. בסקר דומה של הרשת שפורסם בשבוע שעבר, לאחר סיומה של הוועידה הרפובליקנית הלאומית, שני המועמדים היו בשוויון של 42% תמיכה.

עוד בוואלה! NEWS:
הפריצה שטרפה את הקלפים: פצצה פוליטית במחשבי המפלגה הדמוקרטית
מקיין: "דברי טראמפ על החייל המוסלמי לא משקפים את עמדת המפלגה"
טראמפ: ייתכן שעל ארה"ב להכיר בסיפוח חצי האי קרים לרוסיה

הילרי קלינטון בעצרת בחירות באומהה, נברסקה, 1 באוגוסט 2016. רויטרס
"תנופה גדולה". קלינטון, בעצרת בחירות בנברסקה, אתמול/רויטרס

בשישה מתוך שבעת הסקרים הגדולים האחרונים שפורסמו, קלינטון ניצבת ביתרון על פני טראמפ. אתר ניטור הסקרים "ריל קליר פוליטיקס", שביום שישי האחרון רשם שוויון מוחלט בין השניים, מעניק כעת לקלינטון יתרון של 3.9% בממוצע. כך גם אתר התחזיות הסטטיסטיות "538", ששינה באופן חד את ההערכה שלו, משוויון מוחלט רק אתמול, ל-64% לקלינטון ו-35% בלבד לטראמפ. בהודעה שפרסם באתר, כתב המייסד נייט סילבר כי "נראה שהתנופה של קלינטון לאחר הוועידה גדולה מזו שקיבל טראמפ".

עם זאת, הסקר של CNN כלל גם נתונים אחרים, פחות נוחים לקלינטון. רק 34% מהנשאלים השיבו כי הם מחשיבים אותה כאדם שניתן לסמוך עליו. בנוסף לכך, אתמול קיבלה שרת החוץ לשעבר ציון גרוע של "ארבעה פינוקיו" מצוות בודקי העובדות של "וושינגטון פוסט", שבדק את דבריה בנוגע לפרשת המיילים.

בראיון לרשת פוקס ניוז אמרה קלינטון כי "ראש ה-FBI אמר שתשובותיי היו אמיתיות ועקביות, ושהיו החלטות לסווג באופן רטרואקטיבי כמה מהמיילים". אלא שג'יימס קומי אמר כי "שבעה מיילים סווגו באופן סודי ביותר בעת שליחתם; מדובר בהתכתבויות שכללו מיילים שהיא שלחה וקיבלה". הדבר סותר ישירות את הצהרותיה של קלינטון לפיהם "אני בטוחה שלא שלחתי או קיבלתי מיילים סודיים שסווגו כך בעת שליחתם".

האב המוסלמי השכול חיזר חאן ורעייתו בוועידה הדמוקרטית, 29 ביולי 2016. רויטרס
"טראמפ מעולם לא הקריב שום דבר". חיזר ורזאלה חאן בוועידה הדמוקרטית/רויטרס

שני הסקרים, של CNN ושל CBS, נערכו לאחר העימות המתוקשר בין חיזר חאן, מהגר פקיסטני ואביו של החייל הומאיון חאן, שנהרג במלחמה בעיראק בשנת 2004. טראמפ השיב לחאן, שאמר כי הוא "מעולם לא הקריב שום דבר ואף אחד", וטען בראיון לרשת ABC: "שמתי לב שאשתו לא דיברה, אולי נאסר עליה לדבר". הדברים גררו גינויים מפורשים מחבריו למפלגה, בין היתר מהמועמד הרפובליקני במערכת הבחירות של 2008, ג'ון מקיין, שמסר: "אין מילים שיוכלו לבטא עד כמה אני מתנגד לדברים". לפני כמה חודשים טען טראמפ כי מקיין אינו גיבור מלחמה משום שנפל בשבי.

על פי סקר נוסף של רשת CNN שפורסם היום, כמחצית מהציבור האמריקני סבור כי ממשלת רוסיה מנסה להשפיע על הבחירות לנשיאות בארצות הברית. כ-60% מתומכי קלינטון סבורים כך, לעומת 33% בקרב תומכי טראמפ.

קלינטון מקווה לעשות היסטוריה, בעזרתו של "האורקל מאומהה"

בינתיים, מוסיפים שני המועמדים להילחם על כל קול. אתמול עשתה קלינטון בחירה מעניינת, כאשר החליטה לקיים עצרת בחירות בנברסקה, מדינה שנחשבת הרפובליקנית באופן מובהק; ב-12 מערכות הבחירות האחרונות הצביעה המדינה תמיד למועמד הרפובליקני, והפעם האחרונה שבה המדינה בחרה במועמד הדמוקרטי הייתה בשנת 1964, עם לינדון ג'ונסון.

אולם הבחירה בנברסקה אינה מקרית: זאת אחת משתי המדינות היחידות, יחד עם מדינת מיין, שהבחירות בה אינן בשיטת "המנצח לוקח הכול", כך שקלינטון תקווה לנצח באומהה ולאסוף לפחות ציר אחד. בשנת 2008, הצליח לעשות זאת הנשיא המכהן ברק אובמה, שגרף - לראשונה מאז ג'ונסון - את אחד מחמשת הצירים של המדינה.

הילרי קלינטון בעצרת בחירות באומהה, נברסקה, 1 באוגוסט 2016. רויטרס
יהפכו מסורת של 52 שנים? קלינטון ובאפט, אמש באומהה/רויטרס

המועמדת הדמוקרטית הגיעה אמש לאומהה מלווה במיליארדר וורן באפט, שנולד בעיר ומכונה "האורקל מאומהה". הוא מהאנשים הפופולריים ביותר בתעשייה האמריקנית, ואחד הפילנתרופים הגדולים בעולם, שהבטיח לתרום לא פחות מ-99% מהונו הרב. באפט חבט בטראמפ על סירובו לפרסם את הצהרת המס שלו, ואילו קלינטון מצדה תקפה את המועמד הרפובליקני על כך שהוא מייצר את מוצריו במדינות אחרות.

התמיכה של באפט בקלינטון ניתנה כבר בחודש דצמבר האחרון, ובימים האחרונים הצטרפו אליו שני מיליארדרים נוספים: ראש עיריית ניו יורק לשעבר מייקל בלומברג והבעלים של קבוצת "דאלאס מאבריקס", מארק קיובן, שנחשבים שניהם לאנשים מוכרים שמשפיעים על דעת הקהל, ואינם משויכים למפלגה הדמוקרטית באופן מסורתי.

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב דונלד טראמפ בוועידת המפלגה באוהיו. 22 ביולי 2016. רויטרס
ג'ון מקיין "מתנגד לדבריו". טראמפ/רויטרס

בעצרת בחירות בקולומבוס, אוהיו, טען טראמפ: "אני חושש שהבחירות יוטו, אם לומר את האמת". עם זאת, הוא לא הציג מידע נוסף בנושא. באירוע נוסף אמש בפנסילבניה, טען טראמפ כי ברני סנדרס, שהביע תמיכה בקלינטון לאחר שהובס בבחירות המקדימות "עשה עסקה עם השטן", והדגיש: "הילרי היא השטן".

(עדכון ראשון: 12:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully