וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שכינתה חיילים "רוצחים": נזיפה חמורה לח"כ זועבי

1.8.2016 / 19:05

בעקבות הדיון במליאה על הסכם הפיוס עם טורקיה בחודש שעבר, הטילה ועדת האתיקה נזיפה חמורה גם על ח"כ חזן, בטענה ש"ליבה את המהומה". על זועבי: "ההתבטאויות היו קיצוניות"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: הדיון הסוער מלפני כחודש במליאת הכנסת)

ועדת האתיקה של הכנסת החליטה להטיל נזיפה חמורה על ח"כ חנין זועבי (הרשימה המשותפת) בשל התנהגותה בדיון על הסכם הפיוס עם טורקיה בחודש שעבר, שבו השוותה את חיילי צה"ל שהשתלטו על משט המאווי מרמרה ב-2010, לרוצחים. לטענת הוועדה, התבטאויותיה של זועבי היו "קיצוניות מתריסות ולא מעוגנות במציאות", אך הוחלט שלא להחמיר איתה מעבר לרשימת נזיפה חמורה "בשל חופש הביטוי הפוליטי הרחב שממנו נהנים חברי הכנסת, בצירוף העובדה שההפרעות לנאומה לא פסקו לרגע". בוועדה הייתה גם דעת מיעוט שסברה כי ההתבטאויות הן פוליטיות לגיטימיות ושאין באמירתן כל הפרה אתית.

בנוסף, נזיפה חמורה הוטלה גם על ח"כ אורן חזן (הליכוד) שלטענת ועדת האתיקה, הצית את המהומה במליאה "וליבה אותה ללא הפסקה". לחברי הכנסת מיקי לוי (יש עתיד), חיליק בר (המחנה הציוני) עליזה לביא (יש עתיד) ונאווה בוקר (הליכוד) נרשמה הערה בשל הפרות הסדר והתקרבותם לדוכן הנואמים בזמן נאומה של זועבי.

חנין זועבי במליאת הכנסת - ראשוני. ערוץ הכנסת
חזן וזועבי בעת הדיון המדובר/ערוץ הכנסת

בחודש האחרון קיימה ועדת האתיקה של הכנסת שורה של פגישות בנוגע לאותו דיון שבו געשה המליאה סביב דבריה של זועבי. בעקבות האירוע, תשעה חברי כנסת מכל הקשת הפוליטית הגישו קובלנות נגד זועבי, ולכך נוספה שורה של קובלנות על ידי ארגונים ואזרחים. בנוסף, סגן יו"ר הכנסת חמד עמאר, שניהל את הישיבה, טען שזועבי אמרה לו שהיא מתכוונת להתנצל על דבריה ובכך הטעתה אותו. זועבי בעצמה הגישה קובלנות נגד חברי הכנסת שהיו מעורבים בהתקפות עליה בעודה על דוכן המליאה ולאחר מכן - חזן, עמאר, לוי, בר, לביא ובוקר. כל הנקבלים הופיעו בפני הוועדה וביקשו לדחות את הקובלנות נגדם.

"הוועדה מצאה כי מדובר באירוע חמור ומתמשך, שבו היו מעורבים כמה חברי כנסת, שזכה לתהודה רבה ושללא ספק פגע בכבודה ובמעמדה של הכנסת", נכתב בהחלטת הוועדה, המתפרשת על יותר מ-30 עמודים וכוללת את הפרוטוקול המדויק של הדיון. בעניינה של ח"כ זועבי, הוועדה קיבלה את טענתה ולפיה לא אמרה את הביטוי המדויק "חיילי צה"ל רוצחים". רוב חברי הוועדה קיבלו "בדוחק רב" את הסברה כי לא התכוונה להאשים את חיילי צה"ל בהיותם רוצחים, וסבורים כי "בצדק כך הובנו הדברים על ידי חברי הכנסת והציבור". לטענת הוועדה, "חברי הכנסת חייבים להיות ערים גם לאופן שבו יתפרשו דבריהם, במיוחד כאשר הם קיצוניים ומתריסים".

חבר הכנסת אורן חזן נואם המליאת הכנסת. נועם מושקוביץ
"התנהג בניגוד לכל דפוס המקובל במליאה". חזן/נועם מושקוביץ

בהקשר של אורן חזן, שקרא לעברה של זועבי קריאות ביניים הכוללות ביטויים כמו "רוחי לעזה", "תשבי בפינה שלך", "היידה היידה" ועוד ביטויים "שמקומם לא יכירם במליאת הכנסת", הוועדה קבעה כי הוא הפר את הסעיף בתקנון האתיקה הקובע כי ח"כ ישמור על כבוד הכנסת. "אין ספק שהוא הצית את המהומה במליאה וליבה אותה ללא הפסקה, בניגוד לכל דפוס התנהגות המקובל במליאה", נכתב בהחלטה.

בהמשך לקובלנות של זועבי, הוועדה החליטה גם להעיר לח"כים לוי, בר ולביא על התנהגותם במהלך הדיון כהפרה של כללי האתיקה. "בשום מקרה אין הצדקה להתקרב לדוכן הנואמים במליאה באופן שיש בו כדי לאיים על הדובר ולהפריע לנאומו", נכתב בהחלטה. ואולם, לנוכח העובדה שזו הפעם הראשונה שהוועדה נידונה בעניינים של השלושה, הוטלה רק הערה. גם במקרה של הקובלנה נגד ח"כ בוקר, שהשתמשה בביטויים קשים נגד זועבי בפוסטים בפייסבוק כגון "מכוערת בנפשך, חיה צמאת דם", הוחלט כי הדברים "אינם לגיטימיים גם אם נכתבו בסערת רגשות" ונרשמה הערה.

ח"כ נאוה בוקר, הליכוד. 13 ביוני 2016. נועם מושקוביץ
"ביטוייה אינם לגיטימיים, גם אם נכתבו בסערת רגשות". בוקר/נועם מושקוביץ

ח"כ מיקי לוי אמר בתגובה כי "גידופם של חיילי צה"ל והסתה נגדם אינם יכולים להיות חלק מחופש הביטוי הפרלמנטרי של אף חבר כנסת. אין לי כל כוונה להתנצל על כך שהגנתי על כבודם ושמם של חיילי וקציני צה"ל", לדבריו, "לא יכולתי שלא להגיב בבוטות ובהחלטיות על מנת לעצור את דבריה מיד ולא לאפשר לשונאת ישראל הזו להמשיך ולגדף מעל דוכן הכנסת את הבנים של כולנו המשרתים בצה"ל".

גם ח"כ בוקר התייחסה להחלטה ואמרה כי ההערה שניתנה לה "ניתנה בחוסר צדק והנימוקים של הוועדה היו דלים ולא משכנעים". "צר לי שוועדת האתיקה בחרה לישר קו עם ח"כ זועבי", אמרה. "החלטתה לתת עונש קל ולא אפקטיבי אינה מרתיעה והיא נותנת לגיטימציה לקריאתה של ח"כ זועבי לחיילי צה"ל רוצחים. ועדת האתיקה אמרה למעשה שמה שאסור לאחרים, מותר לזועבי. אני סבורה שוועדת האתיקה הייתה צריכה לעמוד במצופה ממנה ולקבוע שהאמירות נגד חיילי צה"ל אינן לגיטימיות ואינן חוסות תחת חופש הביטוי".

לסיכום, הוועדה קבעה כי האירוע בזמן הדיון על משט המרמרה "היה אירוע חמור מאוד שלרגעים נדמה היה שעלול לגלוש אף לאלימות פיזית ושללא ספק פגע בכבוד הכנסת וכובד חבריה". הוועדה הזהירה את החברים כי מכאן ואילך היא תשקול להטיל סנקציות חמורות במקרים מסוג זה עד כדי הרחקה מישיבות הכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully