וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הפנים מונע מאלמנת ישראלי שחלתה לעבור טיפולים: "זו רשעות"

31.7.2016 / 12:45

ב-2013 נישאה קטי, אזרחית רוסיה, למרדכי חבר שמת מסרטן ובעקבות זאת בוטל הליך הסדרת אזרחותה. כעת היא אינה יכולה למממן את הטיפולים: "זה משום שאני רוסייה, סעדתי אותו 24 שעות ביממה". משרד הפנים: "הנושא נידון בבית הדין"

צילום: שלמי גבאי ובאדיבות המשפחה, עריכת וידאו:ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין.

משרד הפנים שינה לאחרונה את מעמדה של אלמנת ישראלי שחלתה בסרטן למעמד תיירת, וסירב לבקשתה להישאר בארץ כדי לעבור טיפולים רפואיים – כך טוענת קטי חבר וורנוקובה, אזרחית רוסיה בת 52. ב-2013 היא נישאה למרדכי חבר, אזרח ישראלי. הם התגוררו בחיפה והיא החלה בתהליך התאזרחות מסודר. מאחר שהשניים נישאו באל סלבדור וקיבלו תעודת נישואין מחו"ל בהתכתבות, הליך ההתאזרחות של קטי ארוך יותר והמעבר לאזרחות ארעית אורך שלוש שנים במקום חצי שנה, במקרה של נישואים אזרחיים רגילים.

במרץ 2015 התגלה כי מרדכי חלה בסרטן. קטי סעדה אותו עד שבסוף אוקטובר האחרון מת ממחלתו והותיר את קטי אלמנה. כעבור שלושה חודשים גילתה קטי כי גם היא חולה בסרטן ובראשה גידול גדול במיוחד. לאורך כל התקופה חשה קטי בכאבי ראש עזים אך חשבה שאלו נבעו מהלחץ הנפשי בשל מחלת בעלה. הגידול הוסר מראשה בניתוח חירום מציל חיים, ועתה היא עומדת בפני הקרנות והליך שיקומי ארוך.

עוד בוואלה! NEWS:
היום שאחרי ההסכם: כך נערך צה"ל למלחמה עם דאעש והמורדים בסוריה
שני הרוגים ו-15 פצועים בקטטה המונית בין שתי משפחות בכספייה שבנגב
הוארך מעצרו של העבריין בן כהן החשוד שתקף מינית מטופלת בבית חולים

קטי חבר, אלמנת ישראלי שחלתה בסרטן ומשרד הפנים שינה את מעמדה, יולי 2016. שלומי גבאי
"השנה האחרונה הייתה הקשה בחיי". קטי עם תמונת בעלה המנוח/שלומי גבאי

אשרתה של קטי פגה בחודש שעבר מאחר שעם מות בעלה הופסק ההליך המדורג להסדרת מעמדה בישראל מכוח נישואיה. בתוך כך, פנתה קטי יחד עם עו"ד ליאת שטיינברג להגשת ערר עוד בחודש מרץ האחרון, כדי להסדיר את מעמדה מטעמים הומניטריים. בקשה זו גובתה במסמכים רפואיים הקובעים כי במצבה הנוכחי אסור לה לטוס, וכן מסמך רפואי נוסף מסוף חודש יוני אשר קובע מפורשות כי לא תוכל לקבל את הטיפול שלו היא זקוקה בארץ מוצאה.

"השנה האחרונה הייתה השנה הכי קשה שהייתה לי בחיים, בעלי מת, הוא היה חולה במשך שבעה חודשים", סיפרה קטי לוואלה! NEWS. "היינו במלחמה עם המחלה שלו ובסוף היא ניצחה. אני עכשיו עם המחלה שלי ונלחמת על החיים שלי. במקום להתרכז בה אני צריכה להילחם גם במשרד הפנים. זו אכזריות".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"מה הם רוצים ממני? אני לא הראשונה שבעלה מת"

עו"ד שטיינברג פנתה בדחיפות למשרד הפנים בבקשה להסדיר לקטי אזרחות ארעית מטעמים הומניטריים, משום שרק אזרחות ארעית מאפשרת קבלת ביטוח בריאות וזכויות סוציאליות שונות, שעתה נחוצים לה יותר מתמיד. לפניה שורת טיפולים ארוכה שללא ביטוח בריאות חלקם לא יהיו זמינים לה כלל ואחרים תתקשה מאוד לממן.

בבקשה נטען כי אם רק הייתה נישאת לחבר בנישואים אזרחיים רגילים, מעמדה של קטי היום היה מוסדר עם כל הזכויות הרלוונטיות שכה נחוצות לה כעת. עוד נטען כי מצבה הבריאותי הקשה אינו מאפשר לה לצאת מהארץ. "במעקב בין בירורים שערך פרופ' מנשה זערור מבית החולים רמב"ם שבחיפה כתב האחרון חוות דעת רפואית לגבי מצבה של קטי שקבע כי 'הנ"ל עברה ניתוח כריתות מנינגאוצה עם שארית שלא ניתן לנתחו", נכתב ."כעת היא זקוקה להקרנות לשארית של הגידול על מנת למנוע הישנות של מחלה. היא תזדקק לסדרת הקרנות ומעקב לאחר מכן. במקרה שלה לא ניתן לקבל טיפול ברוסיה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"במקרה שלה לא ניתן לקבל טיפול ברוסיה". חוות הדעת הרפואית מרמב"ם/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנוסף לכך, בסיכום אשפוזה של קטי בסוף חודש שעבר נכתב כי "בשלב זה לא ניתן לבצע טיסות עד לייעוץ ניורו-כירורגי מפורש". למרות חוות הדעת הרפואיות, "משרד הפנים ורשות האוכלוסין הקשיחו את עמדתם, ולא זו בלבד שסירבו לבקשה להעניק לקטי אזרחות ארעית, לתקופה קצובה, אלא אף שנמכו את מעמדה שאפשר לה ביטוח בריאות וקבלת טיפולים", נכתב בבקשה. "זאת במקביל לעובדה כי לה זיקה חזקה לישראל. אחותה ומשפחתה מתגוררים בארץ והיא בקשרים הדוקים עם משפחת בעלה המנוח. בתוך כך, מעמדה הורד מוויזת תייר ואשרת עבודה לוויזת תייר רגילה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סיכום אשפוזה של קטי/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי קטי, "אני לא יודעת מה הם רוצים ממני, מה אני מבקשת ממשרד הפנים? אני עשיתי לעצמי ביטוח בריאות. אני חיה על הפנסיה של בעלי ואני לא יכולה לעבוד בחצי שנה הקרובה בגלל המחלה. אז מה הם רוצים ממני? אני לא הראשונה שבעלה מת, אבל גילו לי מחלה ויש לי ניתוחים. אני לא יודעת איך אפשר להמשיך לחיות ככה. אני רוצה להיות עם המשפחה של בעלי, עם הנכדים. לחיות בשלווה כמו כל המשפחות".

קטי מתקשה להבין מדוע משרד הפנים מקשה עמה. "זה משום שאני רוסייה. מה ההבדל בין רוסייה ליהודייה? אהבתי את בעלי יותר ממה שיכלתי לאהוב. סעדתי אותו 24 שעות ביממה. משרד הפנים יכול לתחקר את בית החולים, את השכנים ואת המשפחה שלו. הייתי האישה שלו לכל דבר, לטוב ולרע. זו אכזריות, רשעות. אין לי עוד מילים לתאר את מה שעובר עליי", הוסיפה.

"המצב הקיים מעוות ומפלה"

על מצבה הרפואי סיפרה: "יש ימים מאוד קשים, עברו חמישה חודשים, אני עדיין לא יכולה לראות טלוויזיה, לא יכולה לקרוא, קשה לי עם העיניים, זה ניתוח בראש, אי אפשר להסביר כמה זה קשה". לדבריה, "אני לא יודעת מה יהיה בהמשך, מתי יהיו ההקרנות, ועם כל זה אני עוד צריכה להילחם במשרד הפנים. אני רק מבקשת שיבינו אותי, מדובר פה בעניין של חיים ומוות, זה לא הזמן לבירוקרטיה ואטימות.

"מי ידע שהוא יחלה", אמרה על בעלה המנוח. "מי ידע שאני אחלה. עברנו לגור ליד הנכדים, חלמנו לחיות עד 120. לא היה מדובר בנישואין פיקטיביים, רצינו לחיות ולהזדקן ביחד. ועכשיו משרד הפנים מניח על הצוואר שלי את הגרזן. אין לי אף אחד ברוסיה, המשפחה שלי בארץ".

קטי חבר, אלמנת ישראלי שחלתה בסרטן ומשרד הפנים שינה את מעמדה, יולי 2016. שלומי גבאי
"חלמנו לחיות עד 120". קטי/שלומי גבאי

עו"ד שטיינברג אמרה כי המצב הקיים כיום בהתאם לנוהלי משרד הפנים הוא "מעוות ומפלה" בין זוגות נשואים אזרחית במדינה אחת לעומת הנישאים במדינה אחרת ללא הצדקה. "כתוצאה מעיוות זה נמנע טיפול הקרנות וכימותרפיה שלהם זקוקה אלמנת ישראלי ועל כך לא נותר אלא להתבייש", הדגישה. "משרד הפנים מתנהל בניכור וחוסר רגש לאלמנות כדוגמת קטי ונראה כי הגיעה השעה שהמחוקק יתקן את המעוות".

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "מדובר בבת זוג זרה שנישאה לאזרח ישראלי ב-2013 ושהחלה בהליך מדורג. בתקופה זו קיבלה גברת יקטרינה ורונקובה אשרת שהייה חוקית במסגרת ההליך. עם זאת, מת בן הזוג הישראלי מעט זמן לאחר תחילת ההליך ועל כן הופסק ההליך המדורג, שמתוקפו קיבלה את מעמדה בישראל. כיום בקשתה נמצאת בהליך ערעור מול בית הדין לערערים. נבהיר כי מתוך מודעות למקרים חריגים כמו מקרה זה גובש לפני שנים אחדות נוהל המתייחס לכלל הנסיבות ובהתאם להן מתקבלת החלטה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully