וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמלטים מהמצור הקטלני: עשרות משפחות החלו במסע החוצה מחאלב

לאחר שבועיים ארוכים של מצור על העיר, צבא אסד פתח שלושה מסדרונות הומניטריים כדי לאפשר לחלק מ-250 אלף האזרחים הכלואים לצאת לעבר מקלטים זמניים. לפי דיווחים בסוריה, חלק מהמורדים נכנעו והניחו את נשקם

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

(בווידאו: קרבות עזים בין כוחות אסד למורדים, בתחילת השבוע)

עשרות משפחות של אזרחים שהיו תחת המצור של צבא אסד בחאלב שבסוריה יצאו בסוף השבוע דרך שלושה מהמסדרונות ההומניטריים שנפתחו על ידו – כך דיווחה היום (שבת) סוכנות הידיעות הסורית "סאנא". בתחילת השבוע הודיע הצבא כי חסם את כל דרכי האספקה למזרח העיר וקרא למורדים שבתוכה – בנוסף ל-250 אלף האזרחים – להניח את נשקם. זאת, לאחר שבועיים של קרבות עזים בין כוחות המשטר למורדים.

משנפתחו המסדרונות ההומניטריים, המשפחות הובלו באוטובוסים למקלטים זמניים בסיועו של הצבא, שצר על חאלב בכוחות משותפים עם צבא רוסיה שפועל במקום. כמו כן, "סאנא" דיווחה כי חלק מהמורדים נכנעו לכוחותיו של אסד – אולם המרכז הסורי לזכויות אדם טרם התייחס לדיווחים.

עוד בנושא:
חאלב תחת מצור: סוריה ורוסיה הכריזו על "מבצע הומניטרי נרחב"
250 אלף איש נצורים: צבא אסד קטע את הנתיב האחרון לחאלב
הקרב על חאלב: צבא אסד שלח מסרונים לתושבים והפציר בהם לעזוב

אזרחים עוזבים את חאלב הנצורה שבסוריה, יולי 2016. אל-מנאר, צילום מסך
משפחות בדרכן החוצה מהעיר, היום/צילום מסך, אל-מנאר

שר ההגנה של רוסיה סרגיי שויגו הכריז ביום חמישי על "מבצע הומניטרי רחב היקף" של צבאות סוריה ורוסיה באזור חאלב, על מנת לסייע לאזרחים, "שהפכו לבני הערובה של הטרוריסטים", לטענתו. בנאום טלוויזיוני, טען שויגו מלבדת שלושת המסדרונות ההומניטריים יאפשרו יציאה לאזרחים, מסדרון רביעי שיוקם בצפון העיר יאפשר תנועת כוחות חמושים.

האו"ם וארצות הברית קיבלו בברכה את ההודעה, והאו"ם אף הציע כי מילוטם של האזרחים ייעשה תחת הפסקת אש של 48 שעות על מנת לשמור על בטיחותם. ואולם, אתמול הביעה ארצות הברית את דאגתה בנוגע למצב, כשבהודעה מטעם הבית הלבן נמסר: "אנחנו שמים לב להודעה של רוסיה על פתיחת המסדרונות, אך בהתייחס למאורעות העבר - אנחנו ספקנים בנוגע לכך".

אחד מארבעת המסדרונות ההומניטריים שנפתחו בחאלב שבסוריה, יולי 2016. רויטרס
אחד משלושת המסדרונות המיועדים לאזרחים בחאלב/רויטרס
תושבי חאלב עם עלונים שפיזר המשטר, 28 ביולי 2016. רויטרס
צעירים קוראים עלון ממשלתי שקורא להם להתפנות מהעיר הנצורה/רויטרס

ביום חמישי הודיע נשיא סוריה בשאר אסד על חנינה למורדים שיניחו את נשקו ויסגירו את עצמם לרשויות בתוך שלושה חודשים. "עריקים חמושים לא יועמדו לדין אם הם ייכנעו לרשויות המשפט או למשטרה תוך שלושה חודשים", צוין במסמך הרשמי.

כמו כן, לבקשת שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי, מומחים רוסים נשלחו לז'נבה לטובת דיונים על מאמצים משותפים להקל על המשבר החמור בחאלב. "בהתאם לבקשת נשיא רוסיה ולבקשתו האישית של שר החוץ של ארצות הברית, נשלח לז'נבה צוות מומחים שיעבוד על צעדים שיביאו ליציבות האזור חאלב", מסר שר ההגנה שויגו.

הריסות באזורים הנשלטים בידי המורדים במזרח העיר חאלב שבצפון סוריה, שנגמרו בעקבות תקיפות של הצבא. רויטרס
ההריסות בעיר הנצורה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully