וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאוסלו באהבה: נורבגיה שוקלת להעניק לשכנתה הר לחגיגות העצמאות

מה שהתחיל כהצעה של חוקר נלהב, שהבטיח שהנורבגים "בקושי ירגישו" בשינוי הגבול לטובת פינלנד, נמצא כעת כהצעה ממשית על שולחנה של ראשת הממשלה. באוסלו הבהירו: "יש עוד כמה עניינים פורמליים, אבל אנחנו בוחנים את זה"

פסגת הר הלטי, נורבגיה, 2008. AP
פסגת הר הלטי/AP

מה נותנים למדינה שיש לה הכול? נורבגיה שוקלת להעניק לשכנתה, פינלנד, את פסגת הר הלטי לכבוד יום העצמאות ה-100 שלה. אנה נורסקו, דוברת ראשת ממשלת נורבגיה ארנה סולברג, אישרה השבוע כי הממשלה שוקלת את ההצעה לשינוי הגבול, שתיושם בשנה הבאה, לרגל חגיגות מאה שנות העצמאות הפינית.

רובו של ההר, הגבוה ביותר בפינלנד, נמצא בשטחה של המדינה, אולם הפסגה עצמה, בגובה של 1,331 מטרים מעל פני הים – בנורבגיה. על פי ההצעה, הגבול יוזז ונורבגיה תאבד משטחה 0.015 קמ"ר, שטח זעום, שוודאי מתגמד נוכח האושר שתסב המחווה המרגשת לאזרחי פינלנד. הנורבגים לא יחושו ממש בהבדל, שכן במדינתם יש כמה פסגות הגבוהות בהרבה מזו של הר הלטי.

עוד בוואלה! NEWS:
ביקורת בצרפת על הצעת הממשלה: "איסור מימון זר למסגדים אבסורדי"
ים, כושר וחמאם בעזה: קיץ במקום שבו יותר משליש - מובטלים
אוניית חיל הים האמריקני תיקרא על שם פעיל הלהט"ב הארווי מילק

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"יש עוד כמה עניינים פורמליים, ועוד לא קיבלתי החלטה סופית", הבהירה ראשת הממשלה בדברים שאמרה לרשת NRK הממלכתית, "אבל אנחנו בוחנים את זה". ראש עיריית קופיורד הסמוכה, סבן לירוס, עודד את המהלך ומסר לממשלה באוסלו כי "זאת תהיה מתנה נפלאה לאחותנו". לדבריו, במכתב רשמי שהעביר לממשלה, "אנחנו רוצים להושיט יד לשכנה שלנו, וללחוץ עמה יד מעבר לפסגה".

יוזם המחווה הדיפלומטית הוא הגיאופיזיקאי הממשלתי לשעבר ביורן הרסון, בן 76, שהחליט לקדם את היוזמה לקראת ציון מאה שנים להיפרדות פינלנד מרוסיה. הוא כתב למשרד החוץ לפני כשנה, וציין כי הזזת הגבול "בקושי תורגש" על ידי אוסלו. הוא הוסיף כי הגבול, ששורטט כקו ישר באמצע המאה ה-18, "לא הגיוני".

מייקל טצשנר, סגן יו"ר ועדת החוקה בפרלמנט, טען בריאיון לעיתון "אפטנפוסטן" כי ההצעה "תמוהה", והדגיש כי החוקה "אוסרת בבירור על העברת שטח המדינה לכוח חיצוני". לדברי אובינד רבנה, מרצה למשפטים באוניברסיטה הארקטית של נורבגיה, החוקה לא תקפה בשינויים קטנים כאלה. אכן, הגבול עם רוסיה ועם פינלנד הוזז כמה פעמים בעבר באופן מזערי. הרסון, בכל מקרה, נותר אופטימי. "מי יודע, אולי זה באמת יקרה?", אמר לרשת NRK.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully