וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת בצרפת על הצעת הממשלה: "איסור מימון זר למסגדים אבסורדי"

חברת סנאט שחקרה את המוסלמים במדינה טענה כי הצעתו של ראש הממשלה "מבוססת על ההנחה השגויה שקיצוניות מתגבשת במסגדים". חוק מלפני מאה שנים כובל את ידי הממשלה ומונע את מעורבותה במימון, שרק כ-20% ממנו מגיע ממדינות זרות

עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: המחבלים מנורמנדי נשבעים אמונים לדאעש)

ראש ממשלת צרפת מנואל ואלס אמר אתמול (שישי) כי הוא "פתוח לרעיון" של הטלת איסור זמני על מימון זר של מסגדים במדינה, ועורר תגובות שונות מצד פוליטיקאים, שלא החמיצו את ההזדמנות למתוח ביקורת חריפה על מדיניות הממשלה בהתמודדות עם אירועי הטרור האחרונים. למשל, הסנאטורית נטלי גולה, שהייתה ממחברי דוח נרחב על הקהילות המוסלמיות במדינה שפורסם בתחילת החודש, טענה כי הצעתו של ואלס היא "אבסורדית ובלתי-אפשרית".

בדברים שאמרה לסוכנות הידיעות הצרפתית טענה גולה כי "דבריו מבוססים על ההנחה שקיצוניות מתגבשת בתוך המסגדים, מה שלא נכון". היא הוסיפה שהקהילה המקומית לא תוכל לעמוד במימון בעצמה, וכי הפתרון הוא "לא לאסור על מימון זר, אלא להציב תנאים ולהגביר את השקיפות". ברנאר גודאר, בכיר במשרד הפנים הממונה על הקשר עם המוסדות האסלאמיים, הוסיף כי מימון זר מגיע לרוב למסגדים גדולים, שנוטים להיות מתונים יותר.

עוד בוואלה! NEWS:
נזירה ששרדה את הפיגוע בכנסייה בצרפת: "המחבל חייך ודיבר על שלום"
"חילול הקודש": מנהיגי הדתות בצרפת מאוחדים נגד הפיגוע בכנסייה
צרפת מתאבלת על עוד פיגוע: "דאעש רוצה לגרום למלחמת דת"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדוח של ועדת הסנאט מתייחס לסוגיית מימון המסגדים – שרובו הגדול מגיע מהקהילות המקומית. רק כ-20% מתקציב המסגדים מגיע ממדינות זרות, בראשן מדינות צפון אפריקה, טורקיה וערב הסעודית, שמעבירות מימון ישיר או ממנות את שכרם של האימאמים. "המימון הזר קיים, אולם הוא קטן מאוד, מגיע ממדינות מעטות וניתן לכמה מסגדים בודדים, לרוב המסגדים האזוריים הגדולים", צוין בדוח.

מחברי הדוח קראו להקמת מוסד שירכז את התרומות השונות למוסדות המוסלמיים, אולם טרם התברר אם הדבר אפשרי מבחינה חוקית, בשל חוק משנת 1905, שנחקק במקור על מנת להחליש את כוחה של הכנסייה הקתולית בכל הנוגע לענייני המדינה. כמו כן, הארגונים הקהילתיים המוסלמיים הביעו התנגדות להקמת מוסד כזה. לטענת מחברי הדוח, "הקהילה המוסלמית בעצמה חייבת להתמודד עם הבעיה". לדברי גולה, "המדינה יכולה לפקח, לסייע וללוות, אך אסור לה לקחת יוזמה לבדה".

ראש ממשלת צרפת מנואל ואלס ואלברט נסיך מונקו בטקס זיכרון בניס להרוגי פיגוע הדריסה, 18 ביולי 2016. רויטרס
"המשוואה לא ניתנת לפתרון". ואלס/רויטרס
"אנחנו מניחים את התשתית לפעולות אלימות כשאנחנו מאפשרים לאידאולוגיה אנטי-רפובליקנית להתפשט במדינה"

בדוח נמתחה ביקורת גם על המדיניות העמומה של הממשלה בנוגע למוסלמים במדינה. "מצד אחד, יש כוונה להסדיר את האסלאם בצרפת על מנת להשיג שליטה נרחבת יותר, ומצד שני אי אפשר לגעת בו בגלל החוק", נכתב בדוח, בהתייחסות לאותו חוק משנת 1905 שדורש הפרדה מוחלטת בין המדינה למוסדות הדת. "המשוואה לא ניתנת לפתרון", הלינו מחברי הדוח. ההערכה היא כי בצרפת חיים בין ארבעה לחמישה מיליון מוסלמים, אולם בשל האיסור החוקי לאסוף נתונים על בסיס שיוך דתי או אתני, לא קיים מידע מדויק.

הדוח מתייחס לליקויים בהכשרת אימאמים בצרפת, וקורא לכינון תכנית הכשרה "מותאמת להקשר הצרפתי". כיום קיימים במדינה רק שני מרכזי הכשרה, וכ-300 מהאימאמים הפועלים בצרפת הם למעשה אזרחים זרים שהובאו למטרה זו. פייר קונסה, מרצה באוניברסיטת סיינס-פו וחוקר מאבק בקיצוניות, הסביר בריאיון לרשת FRANCE 24 כי כל המחבלים שטענו כי הם פועלים בשם האסלאם היו חלק מהזרם הסלפי של הדת, שאותו הוא תיאר כ"ענף הגזעני ביותר, הפלגני, ההומופובי, האנטישמי והמיזוגני ביותר באסלאם".

מתפללים מוסלמים במגד יחיא, סן-אטיין-דה-רוברה, נורמנדי, צרפת, 29 ביולי 2016. AP
"מסגד באבל". מתפללים מוסלמים בעיירה סן-אטיין-דה-רוברה, לאחר הפיגוע בכנסייה/AP
מתפללים מוסלמים במגד יחיא, סן-אטיין-דה-רוברה, נורמנדי, צרפת, 29 ביולי 2016. AP
"הקהילה המוסלמית בעצמה חייבת להתמודד עם הבעיה". מתפללים מוסלמים הניחו פרחים בעקבות הפיגוע בכנסייה בנורמנדי, אתמול/AP

קונס הביע תמיכה בהצעתו של ואלס והאשים את הרשויות בצרפת בכך שאפשרו לסלפיות "לשגשג" במדינה. לדבריו, "אנחנו מניחים את התשתית לפעולות אלימות כאלה כשאנחנו מאפשרים לאידאולוגיה אנטי-רפובליקנית להתפשט בשטח המדינה, בעיקר באמצעות אימאמים סלפים שמקבלים משכורת מערב הסעודית".

"למה מר ואלס אישר בניס את פתיחתו של מקום תפילה שממומן על ידי ערב הסעודית, מדינה שבה הזרם הסלפי נפוץ וחוקי השריעה נאכפים?", תהה כריסטיאן אסטרוזי, מבכירי המפלגה הרפובליקנית, בתגובה לפתיחתו המתוקשרת של מסגד "א-נור" בניס בתחילת החודש, שנבנה במימון סעודי. אריק סיוטי, חבר מפלגתו, יצא בהקשר זה נגד "חוסר היכולת" של הממשלה להיערך לאיומים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully