וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיירי הבניין בראשון לציון ממנו נפל פועל למוות: "מחכים לאסון הבא"

31.7.2016 / 19:45

שש שנים נמשכות עבודות השיפוץ בבניין במסגרת תמ"א 38. הדיירים מתלוננים על ליקויים מסכני חיים ועל פועלים שלא מקפידים על הוראות בטיחות. חברת הבנייה: "חלק מהדיירים שמים רגליים"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: טל רזניק

דיירי הבניין ברחוב דוידזון 1 בראשון לציון סובלים זה שש שנים ממפגעים בטיחותיים ומפגיעה באיכות חייהם, עקב עבודות שיפוץ מתמשכות במסגרת תמ"א 38, הנועדה לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה. הדיירים מתלוננים כי העבודות "הפכו את חייהם לגיהנום" וכי נשקפת סכנה מהמצב הרעוע בבניין לחייהם של הפועלים העובדים בו. בשבוע שעבר(רביעי) אף נפל אל מותו פועל מאחת הקומות.

"הפועלים עובדים באתר הבניה ללא קסדות ובלי רתמות בטיחות", סיפרה אריאלה, דיירת בבניין. "הם עשו טובה למנהל העבודה שלהם וחלק מהם לבשו את האפודים הזוהרים, זה היה עניין של זמן עד שיקרה כאן אסון, וחבל שהיום הזה הגיע. לא תיארנו לעצמנו שלכזה בוקר נקום".

בניין בראשון לציון שנהרג בו פועל בניין. ניב אהרונסון
"זה היה עניין של זמן עד שיקרה כאן אסון". הבניין ברחוב דוידזון/ניב אהרונסון

הפועל, עבד הרוש, תושב חברון בן 29, עבד על הטיח בקיר החיצוני של הבניין. כשניסה לעבור בין הרמפה של הקומה הרביעית לזו של החמישית נפל אל מותו. "שמענו בום חזק, ואז התחילו צעקות. תוך כמה דקות כבר נשמעו סירנות של אמבולנסים וניידות משטרה", נזכר חליל, אחד מהפועלים שעובדים באתר הבנייה. "מהר סילקו אותנו מכאן, אמרו שהאתר סגור ואין עבודה למשך 30 יום. אמרו שצריכים לגלות איך החבר שלנו נפל ומת, ככה פשוט. חבל, היה בחור טוב, הייתה לו משפחה גדולה, מסכנים", הוסיף ונאנח בעוד הוא מסתכל אל הפיגום שממנו נפל חברו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אנדרטה לזכרו של עבד הרוש – פועל בניין שנהרג בראשון לציון. ספק 500
מודעה לזכרו של הפועל שנהרג, בבניין בראשון לציון/ספק 500

סביבת העבודה של הפועלים באתר איננה בטיחותית. כדי לעבור בין קומה לקומה על פועלי הבניין להיאחז בקירות הבטון המתפוררים, הפיגומים שעליהם הם עובדים אינם יציבים וכלי עבודה ופסולת בניין זרוקים ברחבי האתר, דבר המקשה מאוד על העבודה. נוסף לאסון בראשון לציון נפצעו ארבעה פועלים נוספים באותו היום ברחבי הארץ באתרי בנייה בחיפה, בראש העין, ברעננה ובפתח תקווה - מהם שניים באורח קשה ושניים באורח בינוני.

בניין בראשון לציון – בו נהרג השבוע פועל בניין. ניב אהרונסון
הפועלים עוברים בין הקומות כשהם מחזיקים בקירות המתפוררים. פיגומים בבניין/ניב אהרונסון

כשנכנסים אל תוך הבניין ברחוב דוידזון, קשה לעכל את העובדה שבעוד שהבניין נראה ונשמע כמו אתר בנייה, באותו זמן מתגוררים בו דיירים. "זה שש שנים שחיינו אינם חיים. מאז שהעירייה אישרה את הפרויקט, תושבי הבניין לא מפסיקים לעבור מדורי גיהנום", סיפרה רונית, דיירת בקומה השנייה. לדבריה, הקבלן שהתחיל לעבוד על שיפוץ הבניין "ברח" באמצע העבודה, לאחר שכבר הותקנו פיגומים ופועלים החלו בעבודתם. "אנחנו נתקענו לגור בתוך אתר הבנייה, ועד שמצאנו סוף סוף קבלן אחר שיסכים להמשיך את הפרויקט מהאמצע, קרה לנו אתמול האסון הזה ומי יודע איך זה ימשך, אנחנו אובדי עצות", הוסיפה.

"בית המשפט והעירייה נטשו אותנו"

כדי להגיע אל בתיהם חייבים הדיירים לעבור מעל רמפת עץ רועדת ולא בטיחותית. חדר המדרגות הפך ממש לשדה קרב - ברזלים זרוקים על הרצפה, צינורות בולטים מהקירות, מתכות שונות חשופות והשיא הוא פיר שנפער בין המעקה למדרגות הבניין, פיר שמזמין את האסון הבא. "אנחנו עוברים גיהנום, סיוט יומיומי מתמשך מאז שהפרויקט התחיל ועד עצם היום, בחורף זה התחיל בנזילות קשות מאוד וסדקים בכל רחבי הבית, נזילות שהובילו למקרי רטיבות ועובש קשים בכל רחבי הדירה, שלא נדבר על חדר המדרגות שקרוע ושסוע, המדרגות רצוצות וזו פשוט סכנת חיים לחיות פה עוד יום, אנחנו פה - כי אין לנו לאן ללכת" נאנחת תמר, המתגוררת בקומה הרביעית. "הבית לא ראוי למגורים ואין עם מי לדבר, אני לא מתפלאת שהפועל נפל אל מותו כי ממש מסוכן פה ואין עם מי לדבר, בית המשפט והעירייה נטשו אותנו".

בניין בראשון לציון – בו נהרג השבוע פועל בניין. ניב אהרונסון
"פשוט סכנת חיים". חדר המדרגות בבניין/ניב אהרונסון

לדברי אראלה, שכנתה של תמר, דיירי הבניין מתקשים לנהל אורח חיים נורמלי. "פעמים רבות נותקנו מהחשמל עקב קצרים שנגרמו מהעבודה הלא בטיחותית של הפועלים, בפעם האחרונה שזה קרה שלוש הדירות בקומה היו בסכנת חיים מיידית. יצאו גיצים מארון החשמל וחברת חשמל הוזעקה לפה והחליפה את לוחות החשמל", אמרה. "כשאתה רואה את ההתעלמות הזאת של הקבלן והפועלים לאורך כל תקופת העבודה מצרכי התושבים, כשאתה מרגיש שאתה חי בתוך אתר בנייה אתה לא יכול לנהל חיים נורמליים", הוסיפה. לדבריה, הליקויים הבטיחותיים הרבים שקיימים בבניין מזמינים את האסון הבא.

בעלה של תמר, רני, לא מסתיר את אכזבתו מהתנהלות גורמי החוק בטיפול בבעיות שהתגלו בשיפוץ הבניין. מאז התחילה העבודה אסף רני מסמכים רבים המתעדים את התקדמותה. "שופט שביקר אצלנו פה בבית קבע שעל הקבלן לשפץ את הבניין ולאפשר מגורים סבירים תוך 14 יום. ה-14 יום האלה עברו מזמן, ואנחנו אין לנו חיים. סוס לא היה יכול לגור כאן".

דיירות הבניין בראשון לציון – בו נהרג פועל בניין. ניב אהרונסון
"כשאתה חי בתוך אתר בנייה, אלה לא חיים נורמליים". אראלה ותמר/ניב אהרונסון

מחברת א.א חזאם שם טוב, המבצעת את העבודות בבניין, נמסר: "התאונה שהתרחשה בבניין לא נבעה מבעיית בטיחות. הפועל שנפל אל מותו זלזל בכללי הבטיחות. טענות הדיירים אינן נכונות, הפועלים מחוייבים לעבוד עם קסדות. מי שמסתובב בלי קסדה מקבל ישר קנס. אי אפשר לשים על 40-50 פועלים שוטר שישמור עליהם. חלק מהדיירים מסוכסכים עם הקבלנים ושמים לנו רגליים, הדיירים מעוניינים להרוויח כמה שיותר, אחרת איך אפשר להסביר את זה שעצרו את השיפוץ בבניין למשך ארבע שנים ורק עכשיו הוא התחדש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully