וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן שיחות השלום: המורדים בתימן הכריזו על מועצת שלטון בראשותם

רויטרס ואילן זלאיט

29.7.2016 / 10:15

החות'ים הנתמכים בידי איראן ונאמניו של הנשיא לשעבר סאלח ינהיגו יחד את המדינה המפולגת. זאת על אף המו"מ בכווית בינם לבין הממשלה הנתמכת בידי סעודיה. ראש הממשלה: "הם לא רוצים שלום"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

(עשרות הרוגים בפיגוע התאבדות בדרום בתימן)

המורדים החות'ים ונאמני נשיא תימן לשעבר עלי עבדאללה סאלח הודיעו אמש (חמישי) על הקמת מועצת שלטון שתנהל את ענייני המדינה - זאת בזמן המשא ומתן בין החות'ים לממשלה הרשמית שמתקיים בכווית.

גורמים בכירים בממשלתו של הנשיא עבד רבו מנסור האדי אמרו כי המהלך פוגע במאמצים הדיפלומטיים לסיום מלחמת האזרחים ההרסנית, שהובילה להתערבותה של הקואליציה הסעודית ולמשבר הומניטרי חמור.

ההכרזה מצד המורדים הנתמכים בידי איראן ומפלגת קונגרס העם הכללי של סלאח עלולה לשבש את הפסקת האש השברירית שהושגה באפריל והפחיתה את האלימות במדינה. "זהו מסר לעולם שהם לא רוצים שלום ולא רוצים לחוס על תימן מפני עוד הרס", אמר ראש ממשלתו של האדי, עבד אל-עזיז אל-ג'ברי, לערוץ אל-חדית' שבדובאי.

הפגנת תמיכה במורדים החות'ים בצנעא, תימן, 28 ביולי 2016. רויטרס
הפגנת תמיכה בחות'ים בצנעא, אתמול/רויטרס

ראש משלחת המורדים לשיחות כתב בחשבון הטוויטר כי ההסכם פתוח לכל הצדדים. "אלו שתומכים בתוקפנות יכולים לבחון מחדש את עמדותיהם ולהצטרף להסכם הלאומי באופן פעיל", כתב מוחמד עבד א-סלאם.

עם זאת, שליח האו"ם לתימן, אסמאעיל וולד שייח אחמד, אמר כי המהלך הוא הפרה בוטה של החלטה 2216 של מועצת הביטחון של האו"ם. ההחלטה קוראת לחות'ים "להימנע מכל פעולה חד-צדדית נוספת שעלולה לפגוע בתהליך הפוליטי בתימן".

בהצהרה שמסר לרויטרס, אמר שליח האו"ם כי "ההתפתחות הזאת מפרה את ההתחייבויות שסופקו מצדם לתמיכה בתהליך השלום של האו"ם. ההכרזה על הסכמי שליטה חד-צדדיים לא עולה בקנה אחד תהליך השלום ומסכנת את ההתקדמות שהושגה במהלך השיחות בכווית".

נשיא תימן עבד רבו מנסור האדי, יולי 2016. רויטרס
שולט רק בדרום המדינה. הנשיא האדי/רויטרס

השיחות בכווית הביאו להתקדמות מוטעה סביב הצעת השלום של האו"ם, הכוללת את נסיגתם של החות'ים מהערים הגדולות - בהן צנעא הבירה - והקמת ממשלת אחדות.

בהצהרה מטעם סוכנות הידיעות של החות'ים נמסר כי הנהגת המועצה תתחלף, כשבכל פעם הנשיא וסגן הנשיא יהיה מטעם אחד מהצדדים. עוד נמסר כי ההסכם נחתם בידי סגן מפלגתו של סלאח, סדיק אבו ראס, ובידי ראש המועצה הפוליטית של החות'ים, סלאח א-סמד. במסגרת ההסכם, ינוהלו ענייני המדינה על בסיס החוקה הקיימת.

החות'ים ונאמני הנשיא לשעבר שולטים בכמעט כל צפונה של תימן, בעוד כוחותיו של הנשיא האדי והבדלנים בדרום שולטים על יתר המדינה, כשגם לוחמי אל-קאעדה ודאעש פועלים באזור. לפי הדיווח בסוכנות הידיעות של החות'ים, בהסכם מצוין כישלונה של הקהילה הבינלאומית "לעצור את היהירות של הסעודים העוינים" כחלק מרכזי בהחלטה להקים את מועצת השלטון.

הקשר שנרקם בין החות'ים לנשיא לשעבר, שיעי גם הוא, לא היה סוד. סאלח שלט במדינה 33 שנים עד שהודח באירועי "האביב הערבי" ב-2011 ונאלץ לפנות את מקומו להאדי, שהיה אז סגנו. הנשיא העקשן מעולם לא ויתר על כסאו, ומלחמת האזרחים הייתה הזמנות לשוב למדינה המפורקת ולחבור לחות'ים, בתקווה שיחד עמם יוכל להשיב לעצמו את השלטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully