וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה נגד ראש עיריית כפר סבא: "דרש מעובדיו לגייס מתפקדים למרצ"

28.7.2016 / 8:15

לפי התביעה שהגיש סמנכ"ל העירייה לשעבר, סירובו לפעילות פוליטית לטובת ראש העיר יהודה בן חמו הביא לפיטוריו. "על כל אחד לגייס 30, אחרת החיים במועצה יהיו קשים", כתב לכאורה ראש העירייה לבכירים. לפי עוזרו, בן חמו, איש מפלגת העבודה, אמר כי "הדבר ישפיע על משרות"

עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין.

בווידאו: דיווח לאולפן וואלה! NEWS

ראש עיריית כפר סבא יהודה בן חמו הורה להנהלה הבכירה בעירייה לפקוד תושבים למפלגת מרצ במטרה לחזק את מקורבו וליצור לעצמו קואליציה נוחה – כך עולה מתביעה שהוגשה נגד עיריית כפר סבא מטעם סמנכ"ל העירייה, דני הרוש, שסירב נחרצות ופוטר אחרי חמש שנים בתפקיד ו-35 שנים בעירייה. סיבת הפיטורים הרשמית הייתה "אי עמידה במכרז".

במייל שהוגש לבית המשפט אשר נשלח לעוזרו האישי חזי ברזני כתב ראש העירייה: "אין לנו פריבילגיות לעסוק רק בדברים שאנחנו אוהבים. כל אחד מאתנו צריך לגייס לפחות 30 מתפקדים, אחרת החיים במועצה יהיו קשים שבעתיים. אני גם מעדיף להתעסק רק בילדים ובחינוך, יש לא מעט תושבים ועובדים שיכולים להירתם".

מהתביעה, שהוגשה בבית הדין האזורי לעבודה בשנה שעברה, עולה כי עם ההיערכות לבחירות הפנימיות במפלגות שברשויות המקומיות, דרש לכאורה בן חמו מהעובדים לפקוד אנשים למפלגה. בן חמו עצמו הוא חבר מפלגת העבודה ואינו משתייך למרצ. מטרת ההוראה הייתה לכאורה חיזוק מקורב לו, בניגוד לחוק ולהוראות היועץ המשפטי לממשלה.

עוד בוואלה! NEWS:
צעיר נורה למוות בידי כוח יס"מ בתל אביב לאחר ששלף אקדח לעבר השוטרים
ההתעללות בבית הספר בתל אביב: "הפרטים הכואבים לא פורסמו"
אמו של החייל שטבע למוות: "הוא הבן היחיד שלי, היה הכול בשבילי"

ראש עיריית כפר סבא, יהודה בן חמו. מגד גוזני
"אין לנו פריבילגיות לעסוק רק בדברים שאנחנו אוהבים". בן חמו/מגד גוזני

בתצהיר שהוגש לבית המשפט מתאר עוזרו לשעבר של ברזני את השתלשלות האירועים מנקודת מבט: "במהלך פגישת עבודה שגרתית ביני לבין ראש העירייה נתבקשתי לגייס את התובע ואת מר צביקה צרפתי, סגן ראש העירייה וממלא מקומו, לעשות מפקד עבור מועמד ממפלגת מרצ, מר יאיר אברהם". "לאחר שקיבלתי את תשובתם שלחתי לראש העירייה מייל מחשבון הדואר האלקטרוני שלי עם תגובתם של התובע ומר צרפתי, והוספתי גם את תגובתי האישית, המייל היה אישי ולעיניו של ראש העירייה בלבד. מיד לאחר מכן ראש העירייה השיב לי במייל נחרץ וטען כי שיתוף הפעולה הוא קריטי והכרחי להמשך עבודתנו בעירייה".

אותו "מייל נחרץ" הוצג כנספח בתביעה, ובו כתב ראש העירייה בן חמו כי, "אין לנו פריבילגיות לעסוק רק בדברים שאנחנו אוהבים, כל אחד מאתנו צריך לגייס לפחות 30 מתפקדים". לאותה הודעה השיב ברזני: "לאחר שיחה מנומסת עם צביקה, דני ואפילו חנוך גלעדי, כולם בצורה מנומסת גלגלו אותי מהמדרגות, ובאופן די כן, אני יכול להבין. אני מבקש ממך לשחרר אותי מזה. אני אוהב קצת פוליטיקה, אבל זה כבר קצת גועל. הרגשתי גועל מזה שדיברתי עם זיו גוטליב ובקשתי טפסים. תודה על הבנתך. ממה שאני יודע, יעקב אביטל היה פעם במרצ, אולי הוא יביא משהו".

לפי תצהירו של ברזני, ביום שלמחרת, 1 בנובמבר 2012, נועד עם בן חמו שהתעקש כי ינהל את המשימה בכל מקרה והעביר לו שמות של עובדי עירייה על מנת "לגייס" אותם לפקוד אנשים. שבוע לאחר מכן, כינס ראש העירייה פגישה נוספת בפורום נרחב יותר עם סמנכ"ל העירייה דני הרוש – שהגיש את התביעה – והפרסומאי רוני פלובסקי שעובד עם העירייה. "בפגישה זו ציין ראש העירייה כי בחירתו של מועמד זה לראשות מפלגת מרצ היא חשובה להמשך כהונתו ותפקוד המועצה, דבר שישפיע על מקום עבודתם ומשרתם של הנוכחים", נכתב בתצהיר של ברזני. על פי כתב התביעה של הרוש, וכן על פי התצהיר, הרוש התנגד נחרצות לבקשה, בניגוד לשאר המשתתפים בישיבה.

"גחמות אישיות והחלטות בחדרי חדרים"

לימים יאיר אברהם הפסיד בפריימריז של הרשויות המקומיות, ועל פי ברזני – יחסיו של הרוש וראש העירייה עלו על שרטון. "לאחר הבחירות, כל אחד יבוא על שכרו בהתאם לתמיכה שייתן בתקופה הזו", אמר בן חמו להרוש, לטענת ברזני. ואכן, על פי התביעה, לאחר הבחירות סמכויות רבות ניטלו מהרוש, הוא לא זומן לדיונים ונשאל לא אחת על ידי גורמים בכירים בנוגע לתכניותיו לעתיד – עד שלבסוף נמצאה עילה של "אי עמידה בתנאי מכרז" לפיטוריו.

עו"ד יניב אופק ממשרד עורכי הדין "יצחק אופק ושות'", מומחה לדיני עבודה המייצג את הרוש, הסביר כי "אם זרוע ממשלתית קיבלה אדם לעבודה והוא יפה בעיניה ביום א', לא יכול להיות שהוא מוקצה ביום ב' בגלל גחמות אישיות או בגלל החלטות בחדרי חדרים. לדעתנו העירייה קיבלה החלטה לא נכונה, ממניעים פסולים, וההסתתרות מאחורי טענות כגון מכרזים היא היתממות", אמר. "ברור שיש מניע נסתר, או בנסיבות העניין גלוי למדי, מאחורי הפיטורין. יש לקחת בחשבון שהתנהלותה של העירייה איננה מתאימה לחוק, לנורמה, לעקרונות של מנהל תקין ושקיפות החלים על מוסד ציבורי בשנת 2016".

הסוגיה הבעייתית לכאורה מקבלת משנה תוקף גם בהנחיות היועץ המשפטי לממשלה מלפני הבחירות המקומיות. "על עובד ציבור, ובכלל זה על עובד הרשות המקומית, לשמור בעיני הציבור על תדמית נייטרלית שאינה משועבדת להשקפה פוליטית מוגדרת", נכתב. "הלכה זו נובעת מהמבנה האי פוליטי על השירות הציבורי בישראל והיא מאושיות השירות הציבורי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תכתובת המייל בין בן חמו לברזני, שהוגשה כנספח בתביעה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד מוסיף היועץ באשר לאיסורים העוסקים בשימוש בכוח המשרה לקידום מטרות פוליטיות, כי "דומה שהפרתם נכללת במסגרת הדין הפלילי הכללי. לגבי השתתפות בתעמולת בחירות לכנסת או בתעמולת בחירות בתחום רשות מקומית שבה מתקיימות בחירות, נקבעו בין היתר איסור פלילי קונקרטי על עובד מדינה או עובד רשות מקומית שהוא בעל סמכות מנהלית או תפקיד שכרוך בו במגע עם קהל לקחת חלק בתעמולת בחירות".

בכל הקשור לשימוש בעובדי מדינה ורשויות מקומיות לצרכים פוליטיים, נכתב: "ישנו איסור חמור המוטל על שימוש בעובד מדינה ועובדי הרשות המקומית לצרכים פוליטיים במסגרת שעות העבודה. שימוש מעין זה עלול להוות עבירה פלילית וזו לכאורה הוצאה בלתי חוקית. על עובדי מדינה ועובדי הרשויות המקומיות, בפרט על הדרג הנבחר, להימנע מלפנות לכפופים להם בבקשה שיתנדבו לפעילות פוליטית, פעולה זו אינה ראויה שכן קיים חשש לניצול מעמד לשם השגת רווח פוליטי".

בתצהיר שהגיש סגן ראש עיריית כפר סבא באותם ימים, עילאי הר סגור הנדין, הסביר על ההליך שקדם לפיטוריו של הרוש. "באותה תקופה פנה אליי ראש העירייה וביקש ממנו לכתוב מכתב תלונות אודות פעילויותיו של מר דני הרוש בסוגיית אי פינוי אשפה בעיר... ראש העירייה ביקש ממני באופן מפורש לכתוב, 'תחקיר', כך בלשונו, שישחיר את דני ואופן ביצוע תפקידו", נכתב.

"ראש העיר סיפר לי בזמנו כי הוא מסוכסך עם דני כי הוא, 'מעל באמון שלי', כדבריו, והזכיר כי מדובר בסכסוך שקשור לגירושיו של ראש העיר. הבנתי מבקשתו כי הוא מבקש ממני להתנכל לדני. העובדה כי בין השניים היה קיים סכסוך הייתה ידועה לי ולאחרים. לפני ובסמוך לפיטוריו של דני, הציגה לי אושרת גני גונן, אז מנהלת משאבי אנוש בעירייה, מסמך של משרד האוצר, הדורש הבהרות בקשר לתואר האקדמי של דני. הרושם הראשוני שקיבלתי הוא כי העסקתו של דני איננה אפשרית. מייעוץ משפטי שקיבלתי - הדבר איננו כך".

בכתב ההגנה של עיריית כפר סבא נטען: "במרץ 2010 התקיימה פגישה במשרד הפנים במסגרתה הביעו נציגי העירייה את רצונם וכוונתם למנות את התובע לתפקיד הסמנכ"ל, תוך מתן התחייבות מצדו כי מינויו לתפקיד יותנה בהשלמת לימודים אקדמיים, ותוך שנאמר כי התובע מתחייב לכך, זאת בהתאם להתחייבות אותה נתן התובע לעירייה. באוגוסט 2014 נערכת ישיבת שימוע בפני ועדת הפיטורים של העירייה אליה התייצב העובד כשהוא מיוצג על ידי עו"ד. במהלך השימוע התובע כלל לא הכחיש כי היה עליו להשלים את לימודיו האקדמיים וכי הובהר לו כי הלימודים הם חלק ממחויבותו לאיוש המשרה על ידו ולתשלום שכר בכירים".

חזי ברזני אישר את התצהיר אשר הוגש במסגרת תביעתו של הרוש, ואמר בשיחה עם וואלה! NEWS: "כל מה שכתוב בתצהיר הוא אמת לאמיתה, וזה התצהיר שניתן בתביעתו של דני הרוש. את המייל קיבלתי מראש העיר בן חמו אשר שלח אותו גם לדני הרוש. יש לי הרבה מה לומר ואומר את זה בבית המשפט".

עיריית כפר סבא: "טענות מופרכות"

מעיריית כפר סבא נמסר: "כפי שטענה העירייה, מדובר בעובד שדיווח דיווחי כזב במשך ארבע שנים באופן שייצר מצג שווא כי הוא פועל להשלמת תואר ראשון כפי שהתחייב במועד מינוי לתפקיד ואולם בפועל העובד לא צבר ולא נקודת זכות אחת.

"בניסיון לכסות על מחדליו בכל הקשור להתחייבויות שנתן לעירייה ולמשרד הפנים, בוחר מר הרוש לגרור לתוך רפש פוליטי שורה שלמה של אנשים לרבות גורמים שהיו מקורבים מאוד לראש העיר, גם העיתוי שבהם גורמים אלה בוחרים לתמוך בגרסתו של מר הרוש תמוה. בהתייחס לדברים, לא מניה ולא מקצתה, עובדה שמר ברזני חזר בו מכיוון שהתובע עצמו הצהיר שמר ברזני מבקש שלא לתת עדות בתיק.

"לגופו של עניין, טענותיו של מר הרוש על כך שהמניע לסיום עבודתו בעירייה היה סירובו לבצע הנחיות הקשורות לפעילותו הפוליטית של ראש העיר מופרכות שכן אין קשר בין האירועים שהביאו לפיטוריו בשנת 2014 לאירועים שהוא עצמו טוען שהתרחשו בסוף שנת 2012. דני הרוש סיים את העסקתו לפני שנתיים וכפי שנכתב פעמים רבות, סיבת עזיבתו הייתה בגלל שהפר את התחייבותו להשלים לימודים לתואר ראשון – התחייבות שהייתה בסיס לזכייתו במשרת סמנכ"ל התפעול ולקביעת שיעור שכרו. נציין, כי עובד בתפקיד סמנכ"ל תפעול, שאין לו תואר אקדמי, אינו יכול לקבל שכר כמו השכר שקיבל דני הרוש (מדובר על הפרש של כ-50% מהשכר) בעניין זה אף הוגשה נגדו תביעה להשבת הכספים לקופה הציבורית. זאת ורק זאת הייתה הסיבה להפסקת עבדותו. אין לנו ספק כי בית הדין האזורי לעבודה בעצמו יווכח כי יש לדחות את תביעתו של דני הרוש".

עילאי הרסגור הנדין מסר: "אם הדברים נכונים, כפי שהמסמכים שנחשפו מעידים, הרי שעל יהודה בן חמו להשעות את עצמו באופן מיידי. מערכת שמנוהלת כבר 13 שנים על ידי אותו אדם, טבעי שתסתאב". לדבריו, השימוש החריג בדוברות העירייה נגד חברי מועצה מהאופוזיציה הוא חלק ממערך שלם "שהגיע הזמן לפרק עד היסוד". הוא הוסיף כי "מרצ כמפלגה ערכית ידעה בעבר ותדע בעתיד לבלום את ניסיונות ההשתלטות מצד גורמים יריבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully