וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב לוינשטיין, חנה סנש לא הייתה ראויה להיות לוחמת בצה"ל?

ערן ברוך

28.7.2016 / 0:00

הרמטכ"ל איזנקוט הכריע שלא לתת מקום לסולם ערכים המנוגד לנורמות צבא העם בחברה יהודית-דמוקרטית. כך צריך להיות, אחרת אנו פונים לעבר תהום חברתית-מוסרית מסוכנת

ביקור הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט בוועדת חוץ וביטחון. נועם מושקוביץ
הרמטכ"ל ראה בעצמו את הסכנה/נועם מושקוביץ

הרוחות סוערות בגין התבטאויות חריפות של רבנים מהזרם הדתי–לאומי-חרד"לי, ואפילו ההפיכה בטורקיה לא הצליחה להסיט את הדיון. המפגש של המיינסטרים הישראלי עם אמירות קיצוניות שנוגעות לקהילה הלהט"בית, אמירות על הסנטימנטליות של נשים, על מעמדן בצה"ל או בבית המשפט, וכמובן הסתה פרועה נגד הקהילה הרפורמית – יצרו גל ששוטף את הרשת. אלו אינם אירועים נקודתיים והגל אינו חולף. זהו קו קיצוני ותפיסת עולם אליהם נחשף פלח משמעותי מצעירי ישראל. זהו קו מסוכן מאין כמותו, עבור צה"ל ועבור הדמוקרטיה הישראלית.

הסכנה מיוצגת בסמיכות יום השנה לרצח שירה במצעד הגאווה בירושלים למשפטו של אלאור אזריה, החייל שמואשם בהרג מחבל מנוטרל בחברון. האחרון פעל לפי תפיסת עולם שהושרשה בו, דרך מחשבתם של רבני הגוש, ולמד ממפקדים ביחידתו, רבים מהם בוגרי מכינות קדם-צבאיות דתיות. פעולתו נתפסת כלגיטימית בעיניהם, וזוהי התורה שעל ברכיה גדל והתחנך.

הפער חלחל אל רובהו של אזריה

התורה הזו לא נשארת בחלל חדרי ההרצאות. היא הופכת לקו ערכי בפעולות צבאיות, לקוד צבאי הלכה למעשה, והסכנה היא היווצרות פער בין הקוד האתי הצה"לי ובין תפיסת העולם שמנחילים הרבנים הצבאיים וראשי הציונות הדתית-לאומית. הפער חלחל אל רובהו של אזריה כמו גם אל אקדחו של רוצחה המתועב של בנקי.

מובן שהתקשורת מבליטה דווקא ביטויים בוטים נגד הקהילה הלהט"בית, אך חשוב גם להקשיב לדברים אחרים שעולים מנאומו של הרב יגאל לוינשטיין, ראש מכינת עלי, כמו "תופעות הפוגעות בכושר הלחימה, מדרון חלקלק שמייצר חיילים לא נחושים". לתפיסתו, הצבא החילוני-דמוקרטי מנוגד למודל "הגברי" של המפקדים בוגרי מכינות הציונות הדתית. כך, צה"ל של היום חסר אמונה בצדקת הדרך ולא מבין את ערך הניצחון. הרב נחרד מכך שיש דיון ערכי בצה"ל, ומציג פרשנות הפוכה ל"טוהר הנשק".

אני יכול לחשוב על כמה דוגמאות ידועות ממורשת הקרב שלנו, שסותרות את הגישה לפיה מפקדים ספקנים בעלי גישה מורכבת יוצרים אווירה תבוסתנית ונפסדת: יצחק שדה, מפקד הפלמ"ח ומראשוני מפקדי צה"ל, כתב מאמר המציג גישה אנושית מורכבת שמעודדת מנהיגים מעורבים ורגישים; חנה סנש, צנחנית שהתנדבה לצנוח מעל אדמת אירופה הכבושה בידי הנאצים, ודאי לא הייתה ראויה לשרת בצה"ל כלוחמת, על פי הרב. יצחק רבין, רמטכ"ל מלחמת ששת הימים, הדגיש את "המחיר הנורא ששילם האויב". הוא השכיל לומר זאת ברגע הניצחון הצבאי הגדול ביותר של ישראל. דיבר - וקם עליו יהודי ורצחו נפש.

seperator

הרמטכ"ל הנוכחי ראה בעצמו את הסכנה, והבין כי בתוך צה"ל מתפתחת, באופן עצמאי, תפיסה ערכית אחרת ושונה. הוא החליט במעשה אמיץ והכרחי, לשוב למורשת צה"ל ולחזק את התפיסה הערכית, המורכבת והמוסרית. הנאומים הבוטים ששמענו לאחרונה הם ביטוי לתסכול העמוק של המנהיגות הרבנית שהבינה את זה. איזנקוט הכריע - לא לתת מקום לסולם ערכים המנוגד לנורמות של צבא העם בחברה יהודית דמוקרטית. כך צריך להיות, אחרת אנו פונים לעבר תהום חברתית-מוסרית מסוכנת.

ערן ברוך הוא מנכ"ל בינה, תנועה ליהדות חברתית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully