וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולימפיאדת ריו – טובה או רעה לכלכלת ברזיל?

עידו ווג

28.7.2016 / 9:49

מונטריאול 76', אטלנטה 96' ואתונה 2004 הן הוכחות לכך שמדינות לא תמיד מכסות את האירועים ובמקרים קיצוניים גם מהוות טריגר למשבר כלכלי גדול. מחקר שערכו כלכלנים מאוניברסיטת קיימברידג', צופה את סיכויי ההצלחה הכלכליים של אולימפיאדת ריו 2016

האצטדיון האולימפי בברזיל, מאי 2016. GettyImages
האיצטדיון האולימפי שנבנה בריו/GettyImages

בתחילתו של כל אירוע בסדר גודל כמו האולימפיאדה, עולה השאלה אם העלות שהושקעה בהכשרת המתחם האולימפי בריו תעמוד מול התועלות, ואם הבנייה וההתחדשות שמביא אירוע הספורט ניכר בברזיל; ואם הכסף הרב שנשפך יחזור לאזרחים או ייעלם ברגע שהספורטאים יחזרו איש איש למדינתו?

התקציב שממשלת ברזיל הציבה לאירוח האולימפיאדה כבר חורג ב-2 מיליארד דולר, והתושבים מוחים על כך שהכסף שנשפך על האירוח יכול היה לתרום לשיפור החינוך והכלכלה של המדינה

אולימפיאדת ברצלונה 92 האיצה את תוכניות הבנייה והמארגנים יצרו תמיכה ציבורית דרך פרויקטים שכונתיים. האירוע שיפר את תדמיתה של העיר, שילש את מספר התיירים, וקיבע את ברצלונה כאחת הערים התיירותיות ביותר בעולם עד היום. לונדון 2012 הביאה להקמת הקניון הגדול באירופה ואירוע הספורט ייצר עוד כ-60,000 משרות חדשות. דרום אפריקה, שאירחה את המונדיאל בשנת 2010, בנתה שדה תעופה אחרי 50 שנה, כמו גם רכבת מהירה שפעלה לראשונה במדינה.

סיפורי ההצלחה אולי נראים טוב, אך האם המספרים מספיקים בכדי להכתיר את אולימפיאדת ריו להצלחה כבר עכשיו? נכון להיום, ברזיל חווה משבר כלכלי ופוליטי מתמשך; הממשלה עברה טלטלה פוליטית אדירה עם השעייתה של הנשיאה דילמה רוסף. יחד עם זאת אירוח האולימפיאדה מגיע בעת שהכלכלה השביעית בגודלה בעולם עוברת את אחד המשברים הגדולים ביותר ב-70 השנים האחרונות. רק במאי האחרון עמד שיעור האבטלה על 9.4% ועד סוף 2016 הוא צפוי להגיע ל-10%. התקציב שהממשלה הציבה לאירוח האולימפיאדה כבר חורג ב-2 מיליארד דולר, והתושבים מוחים על כך שהכסף שנשפך לאירוח המונדיאל והאולימפיאדה יכול היה לתרום משמעותית לשיפור החינוך והכלכלה של המדינה.

מונטריאול 76', אטלנטה 96' ואתונה 2004 הן הוכחות לכך שמדינות לא תמיד מכסות את האירועים ובמקרים קיצוניים גם מהוות טריגר למשבר כלכלי גדול וההפסדים משולמים מכספי המיסים המושטים על האזרחים. אז מה הצפי בנוגע לריו 2016?

באירוע גלובלי כמו אולימפיאדה יש תזוזות טקטוניות כלכליות אדירות. במחקר שנערך עוד ב-2013 באוניברסיטת סאו פאולו, המסתמך על נתונים של הבנק העולמי, עולה כי אירוח האולימפיאדה בריו עשוי לייצר 130,000 מקומות עבודה חדשים בכל שנה, לאורך העשור שיגיע לאחר האירוע. המחקר, שמונה 55 ענפים שונים, מעריך כי ברזיל תרוויח מאירוח המשחקים 3 דולרים על כל דולר שהושקע באירוח עד לשנת 2027.

הקורא הממוצע שואל את עצמו איך יכול להיות פער כל כך גדול בין המצב הנוכחי לזה שעתיד להגיע עם אירוח המשחקים? הנתונים האסטרונומים מסתמכים בכך שברזיל תארח ב-9 השנים האחרונות 3 אירועי ספורט גדולים (קופה אמריקה, מונדיאל, אולימפיאדה), מה שיאפשר לה לפרוס את הוצאות התשתיות למשך עשור שלם. כבר ב- 2007 הושקעו בברזיל - כאשר זו אירחה את הקופה אמריקה – סכומים נכבדים בתשתיות לאומיות. במונדיאל 2014 נבנו רק 3 אצטדיונים מתוך 12 שאירחו את המונדיאל, נסללו עשרות קילומטרים של פסי רכבת, הוקמו קווי אוטובוסים רבים והוקמו 3 שדות תעופה חדשים.

ממחקר שערכו הכלכלנים אנדרו רוזה ומארק שפיגל מאוניברסיטת קיימברידג', עולה כי מדינות שאירחו אירועי ספורט גדולים גדל שיעור הייצוא שלהם ב-30% בממוצע ונמשך כך גם לאחריו. המחקר שנערך לפני שלוש שנים מראה עוד כי אצל מדינות מתפתחות (שברזיל נמנית איתן) שיעור הגידול אף גבוה יותר. ההסבר לכך הוא שאירוח שאר העולם בביתה של המארחת, מסמן לעולם כי היא מוכנה להיפתח אליו.

בשנת 2009 חגגו המוני ברזילאים על שפת הים של קופגבנה את הבחירה בברזיל כמארחת האולימפיאדה. 7 שנים אחרי, השאלות על כדאיות האירוע ועל התועלות שהוא יביא יישארו באוויר עוד למשך הרבה זמן. את התשובות כנראה נדע רק לקראת הדלקת הלפיד של טוקיו 2020.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

הכותב הוא סמנכ"ל איסתא ספורט, הנציגה הרשמית של הוועד האולימפי למשחקים האולימפיים בריו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully