וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פצצות מתקתקות מסוריה: הגישה של האיחוד צריכה להשתנות

26.7.2016 / 21:45

גל הטרור הפוקד את היבשת מעורר מחדש את שאלת הזהות הכפולה של הפליטים, שהופכת לכאב ראש של אירופה. הפיגועים צפויים לגבור עם המשך תקיפת יעדי דאעש במזרת התיכון. ומה חושב ליברמן?

עריכה: יאיר דניאל

בקרב המהגרים הסורים שהגיעו לגרמניה עם תקווה לחיים חדשים ויציבים הרחק מקרבות ומרחץ הדמים יש לא מעט פצצות מתקתקות, שמחכות לשעת כושר כדי לבצע פיגוע באירופה. חלק באו עם מטען אידאולוגי קיצוני מסוריה וחלק התאכזבו מדחיית בקשות המקלט או אשרות השהייה. אכזבות אלו עלולות להוביל אותם למעשים קיצוניים כמו פיגועים. חלק לא מובטל מאלו שברחו מהתופת בסוריה יכולים לשמש קרקע פורייה לרשתות סייענים.

עם זאת, המחבלים לא תמיד זקוקים לתשתית ארגונית של דעאש או של ארגון אחר כדי לבצע פיגוע. הפצת האידאולוגיה של "המדינה האסלאמית" ברשתות החברתיות עובדת שעות נוספות והפיגועים בצרפת הם דוגמה לכך. זוהי שאיבת רעיונות ואידאולוגיה קיצונית וביצוע פיגוע ללא הכוונה, מימון או תשתית ארגונית. כך, למעשה, הופכת הזהות הכפולה של הפליטים לכאב הראש הגדול של גופי הביטחון בגרמניה בפרט ובאיחוד האירופי בכלל.

הגישה של גרמניה והאיחוד האירופי צריכה להשתנות. עליהם לקבל החלטות ברורות על תנועת הפליטים, על אופן הטיפול בהם גם אחרי שהתקבלה החלטה בעניינם וגם ולהיערך בהתאם מבחינה מודיעינית ומבצעית כדי לאתר ולסכל כוונות טרור. אוסטרליה, לדוגמה, שילשה את היקף אנשי המודיעין שלה בשנים האחרונות לאחר שהבינה כי אזרחיה המתגייסים לדעאש ולאל-קעדה חוזרים להקים תאי טרור בערים השונות.

סמוך לזירת הפיגוע בנורמנדי. 26 ביולי 2016. AP
זירת הפיגוע בנורמנדי, צרפת, היום/AP

לארגוני הביון במערב ברור כי המגמות העולמיות בתחום הטרור קודרות, וככל שהקואליציות השונות יגבירו את קצב התקיפות בסוריה ועיראק נגד מוקדי דעאש, כך עשויים להתגבר פיגועי הטרור, ולא רק באירופה. ירדן, למשל, נמצאת אף היא בסכנה. היא מתמודדת בשנים האחרונות עם מאות אלפי פליטים ששוהים בגבולה עם סוריה בערי אוהלים ופחונים. ואולם, המודיעין הירדני פועל רבות לסכל חדירת פיגועים ובשנתיים האחרונות רשם לא מעט הצלחות לאחר שהחליט להסתייע באיתור פעילי דעאש בסיוע ארגוני ביון זרים.

בישראל, כך טוען שר הביטחון אביגדור ליברמן, המצב טוב בהשוואה לשאר העולם. אתמול הוא פגש בבקו"ם נערים שהתגייסו לחטיבות גולני וגבעתי, וכנשאל בנושא אם יש אופק מדיני שיוביל לסיום הטרור הוא חייך. הוא הסביר לנתן, החייל הטרי, כי יש המצב הביטחוני סבוך וזה לא קורה רק במזרח התיכון.

"האם אפשר להשתפר?", שאל ליברמן וענה: "בוודאי. תמיד אפשר לעשות יותר, אבל מי שחושב שמהלך מדיני יעזור או ישפר את מצבנו מול הטרור טועה. הטרור לא רציונלי. המטורפים באל-קאעדה ובדעאש רוצים למות, הם לא רוצים שלום או הסכם. אם אתה חושב שחמאס שונה במשהו, אז לא. אסור לברוח לכל מיני אשליות. קודם כל צריך לנצח. כשאתה חזק תוכל להגיע להסדר כזה או אחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully