וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות לחץ סיני: בדרום-מזרח אסיה לא אימצו את הפסיקה של האג

25.7.2016 / 10:11

בייג'ינג הפעילה לחץ על קמבודיה וארגון מדינות האזור פרסם הצהרה מרוככת, שלא התייחסה לקביעת בית הדין ולפיה היא מפרה את זכויות הפיליפינים בנתיב השיט. בסין הודו לה על התמיכה

צילום: רויטרס וAP, עריכה: יאיר דניאל

מדינות דרום-מזרח אסיה התגברו היום (שני) על המחלוקות ביניהן ושחררו הצהרה משותפת הנוגעת לים סין הדרומי, ללא התייחסות לפסיקת בית הדין הבינלאומי נגד בייג'ינג- זאת לאחר שקמבודיה התנגדה לכך והפיליפינים הסכימו להסרת ההתייחסות שנגעה לקביעת הטריבונל לבוררות בהאג לטובתה. במקום זאת, הוסכם כי יש למצוא פתרון בדרכי שלום למחלוקות בהתאם לחוקי האו"ם הונגעים למים בינלאומיים, שעליהם התבססה הפסיקה.

שרי החוץ של עשר מדינות מארגון מדינות דרום-מזרח אסיה (ASEAN) נפגשו בפעם הראשונה מאז הפסיקה שהתקבלה בתחילת החודש ונדחתה לחלוטין בידי סין. בייג'ינג תובעת כמעט את כל השליטה על נתיב השיט האסטרטגי, שדרכו עוברת סחורה בסך חמישה טריליון דולר מדי שנה. גם לפיליפינים, לווייטנאם, למלזיה ולבורניי יש תביעות בים סין הדרומי, שעליו תובעת בייג'ינג זכויות היסטוריות.

לפי גורמים דיפלומטיים בארגון, שרי החוץ של הפיליפינים ושל וייטנאם דרשו שבהצהרה תהיה התייחסות לפסיקה בהאג ולצורך לכבד את החוק הבינלאומי. שרי החוץ של שתי המדינות שוחחו עם עמיתיהם בבירת לאוס, שם מתקיימת הפסגה, אולם בטרם היא החלה הביעה קמבודיה – בעלת בריתה הקרובה ביותר של סין בארגון – את התנגדותה לנוסח. פנום פן תומכת בעמדה של בייג'ינג ודוגלת בהתמודדות במחלוקות בים סין הדרומי דרך שיחות ישירות. בייג'ינג הודתה לה על עמדתה.

לקריאה נוספת בנושא
סין מזהירה את העולם: אם תשחקו משחקים, זה עלול להסתיים באסון
חרף אזהרות סין: הפיליפינים זכתה בתביעה בהאג על ים סין הדרומי

תמונת לוויין של מגדל מכ"ם שנבנה באיי ספראטלי, ים סין הדרומי, פברואר 2016. רויטרס
מגדל פיקוח שסין בונה על אי מלאכותי בים סין הדרומי/רויטרס

שרי החוץ רצו להימנע מהפעם השנייה בלבד בהיסטוריה של ASEAN שהוא אינו מצליח להוציא הצהרה משותפת. בפעם הראשונה, ב-2012, הייתה זאת שוב קמבודיה שסירבה לנוסח הנוגע לים סין הדרומי.

ביומיים הקרובים, שרי החוץ של מדינות דרום-מזרח אסיה ייפגשו עם שר החוץ של סין וונג יי ועם שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי. השניים צפויים להיפגש בעצמם ולדון בנושא. לדברי וונג, שהחל את פגישותיו עם שרי החוץ של הארגון אתמול, ההתמקדות של התקשורת בים סין הדרומי היא "מוזרה מאוד".

הוא ציין כי המחלוקות צריכות להיפתר דרך הצדדים. גם שר החוץ של יפן פומיקו קישידה יהיה בלאוס, אולם לא ברור אם ייפגש עם עמיתו הסיני. בייג'ינג זעמה על דבריו ולפיהם הוא ידון בים סין הדרומי אם ייפגש עם וונג. "ליפן אין נגיעה לים סין הדרומי ואנו מפצירים בהם שלא להתערב", נמסר בהודעת משרד החוץ.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully