וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי המחאה: התקיים דיון בכנסת על חיילות בצה"ל - בלי יו"ר הוועדה

25.7.2016 / 11:55

הוועדה לקידום מעמד האישה דנה בסוגיית החיילות מרקע חברתי קשה בעוד שיו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא סלימאן, שוהה בחו"ל. זאת, לאחר שבועות של מחאה מצד ח"כיות נגד תומא סלימאן, שלטענתן מנעה במכוון דיונים בעניין צה"ל

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: אביב אירגז

(בווידאו: דיון בוועדה לקידום מעמד האישה בנושא ההפרדה בבתי החולים, אפריל)

הוועדה לקידום מעמד האישה קיימה הבוקר (שני) לראשונה מתחילת כהונת הכנסת הנוכחית דיון בסוגיה הקשורה לחיילות צה"ל, בהשתתפות שני ח"כים בלבד. זאת, לאחר שבועות של מחאה מצד חברות כנסת מהאופוזיציה ומהקואליציה כלפי יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת), שלטענתן סירבה לקיים דיונים בנושא. תומא סלימאן נעדרה מהדיון בשל נסיעה לחו"ל. בלשכתה של הח"כית אמרו כי היא שוהה בחו"ל בשל התחייבויות שנקבעו מראש.

את הדיון שעסק בחיילות גיוס מיוחד, המגיעות מרקע משפחתי וסוציו-אקונומי נמוך ובעלות נתונים אישיים נמוכים, ניהל במקומה ח"כ בני בגין (הליכוד). מלבד בגין הגיעה לדיון רק ח"כ ענת ברקו (הליכוד). הח"כיות שיזמו את הדיון - שולי מועלם רפאלי (הבית היהודי) מירב בן ארי (כולנו) ועליזה לביא (יש עתיד) הודיעו מראש כי יחרימו את הדיון כי לטענתן לא קיבלו זמן הכנה מספק לקראתו.


עוד בוואלה! NEWS:
דיכטר: "תיק החוץ הוא אופציה עבורי, דיברתי על כך עם נתניהו"
סוף לליבה: בתי ספר חרדיים לא יחוייבו ללמוד מתמטיקה ואנגלית
"אם הייתי רוצה להחשיך את המסך - הייתי נותן לתאגיד לעלות"

עאידה תומא במסיבת עיתונאים של הרשימה המשותפת, תל אביב. פברואר 2015. דרור עינב
"הגיע הזמן שיבינו מהן סמכויותיה של יו"ר ועדה". תומא סלימאן/דרור עינב

התנהלותה של תומא סלימאן בראשות הוועדה עוררה כמה סערות בשבועות האחרונים, זאת על רקע ביקורת שעלתה מצד חברות כנסת במפלגות הציוניות שהאשימו אותה במניעה מכוונת של דיון בנושאים הקשורים בנשים בצה"ל. "במשך שנה שלמה הוועדה בראשותה עסקה בשלל נושאים. היו שם, למשל, דיונים על קידום תעסוקת נשים ערביות בתעשיית ההיי-טק, על שירותי רווחה לנשים בדואיות בנגב, ואפילו התקיים סיור של הוועדה במרכז לטיפול בנשים אריתראיות. מה שנקרא - עולם ומלואו... רק מילה אחת לא מופיעה ברשימת הנושאים: צה"ל. לא קיים", כתבה ח"כ ענת ברקו (הליכוד) בפוסט בעמוד הפייסבוק שלה באפריל האחרון, שבו האשימה את תומא סלימאן ב"הדרת חיילות צה"ל מהוועדה".

בחודש שעבר, לקראת יום דיונים מיוחד בנושא חיילות צה"ל בכנסת, פנו גם הח"כיות מירב בן ארי (כולנו), עליזה לביא (יש עתיד) ושולי מועלם (הבית היהודי) לתומא סלימאן ודרשו לקיים דיון בנושא, אך יו"ר הוועדה התעקשה כי לא התקבלה כל פנייה רשמית לקיים דיון בנושא נשים בצבא, וכי מסמכותה כיושבת הראש לקבוע אילו נושאים יידונו בוועדה שהיא מנהלת. "יש לי אג'נדה פוליטית מאוד ברורה שלא הסתרתי מעולם. אני נלחמת נגד כיבוש ונגד אלימות, ומקדמת שלום, צדק ושוויון לכלל אזרחי המדינה", אמרה אז. בעקבות סירובה להשתתף ביום חיילות צה"ל בכנסת, שרת התרבות והספורט מירי רגב קראה להדיח את תומא סלימאן לאלתר.

ענת ברקו, מועמדת לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. אוקטובר 2015. ניב אהרונסון
הח"כית היחידה שהתייצבה לדיון. ברקו/ניב אהרונסון

הח"כיות בן ארי, לביא ומועלם הודיעו במהלך סוף השבוע כי בכוונתן להחרים את הדיון, מכיוון שלטענתן זומן רק בימים האחרונים ללא זמן הכנה והתארגנות מספקים. תומא סלימאן דחתה את הטענות כחלק מ"סילוף העובדות שנמשך כמעט חודש, ונובע אך ורק ממניעים פוליטיים ומפופוליזם אינטרסנטי אישי".

לדבריה, כל הזימונים יצאו בזמן. "הבקשה לחומר הדרוש לדיון נשלחה לגורמים הרלוונטיים בצבא לפני שלושה שבועות, תזכורת טלפונית ומיילים לצבא נשלחו בתדירות שבועית, הזמנות לאורחים מחוץ לכנסת הופצו לפני שבוע. ההזמנה לחברי הוועדה ולח"כים יצאה השבוע בדיוק כמו שעושים בכל הוועדות ובכל הדיונים. דובר הועדה מוציא לעיתונות הזמנות לדיונים כל חמישי, בדיוק כמו כל דיון אחר".

תומא סלימאן הביעה תקווה כי גורמים בכירים מהצבא אכן יתייצבו לדיון ולא ישתפו פעולה עם חברות הכנסת. "כבר הצהרתי שאקיים דיון בנושא, וקיבלתי את הנושא שהח"כיות ביקשו", אמרה. "הדיון אכן יתקיים בשני הקרוב ומי שמחליטה להחרים - שתסביר את זה ציבורית, ומי שכן תשתתף אז ברוכה הבאה. הגיע הזמן שיבינו מהן סמכויותיה של יו"ר ועדה. העובדה שאני ערבייה לא מורידה מסמכויות אלו, ואינה מספקת להן סמכויות יתר בעניין".

(עדכון ראשון: 7:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully