וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על סתירות וסטירות: עם גרסה רביעית לאירוע, אזריה מסמן יום מוצלח

25.7.2016 / 0:08

הופעתו הראשונה וקרת הרוח של החייל על דוכן העדים עסקה בניסיון לכרסם באמינות מפקדיו. השיא הגיע כשטען לסטירה שקיבל ממפקד הפלוגה – דבר שלא עלה בחקירות. מחר ייאלץ לצאת מהסביבה האוהדת של פרקליטיו ולשכנע את השופטים כי מרבית העדים נגדו שיקרו במצח נחושה

צילום: יותם רונן, מגד גוזני, "בצלם", עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין

מי שהיה נכנס לאולם הדיונים בבית הדין הצבאי ביפו אתמול (ראשון) מבלי לדעת דבר על פרשת אלאור אזריה, יכול היה לחשוב שמדובר בקצין מנוסה שמותח ביקורת במשך שבע שעות על התנהלות הפיקוד בזירת אירוע חבלני בחברון במרץ 2016. סמל אזריה, הנאשם בירי למוות במחבל מנוטרל, שטח לאורך היום את עדותו בצורה מדוקדקת בפני פרקליטיו, כשהוא מטיח האשמות חריפות בראש ובראשונה במפקד פלוגתו רס"ן תום נעמן ובמפקד הגדוד שלו סגן-אלוף דוד שפירא – שלטענתו הראשון לא אפשר לו לדבר והשני קרא לו "שקרן" בשטח.

אזריה תיאר עצמו כמי שהופקר והושלך לכלבים על ידי מפקדיו, ואף הוסיף כי אם היה יודע שכך יהיה – לא היה מתגייס כלל. ההופעה הזו אינה אלא תוצאה של הכנה ארוכה ומעמיקה שעבר על ידי פרקליטיו, עורכי הדין אייל בסרגליק ואילן כ"ץ, שאחת מגולות הכותרת שלה הייתה הפצצה שהטיל עם גרסה רביעית להשתלשלות האירועים בזירה בחברון. לפיה, רס"ן נעמן סטר לו לאחר הירי – טענה שלא עלתה בשום צורה עד כה בחדרי החקירות. עוד טען כי הוא ניהל את הזירה בצורה לא מקצועית ובשאננות, והמשיך לכרסם באמינותו כשסיפר כי אמר לו לאחר האירוע שמוטב כי הוא יישאר ביניהם.

כדי לבסס את חוסר מקצועיותו של נעמן, סיפר על תקרית בגזרת בית לחם, שבה עמד נעמן מעל לשקית שהייתה חשודה כמטען. כך, קיווה להסביר את התנהלותו הרגועה של מפקדו סביב המחבל הפצוע – בין אם היה חשש למטען או לא.

עוד בנושא:
אזריה מעיד: "צעקתי 'זוזו' – ויריתי למחבל כדור לכיוון הראש"
פרמדיקית בזירת הירי העידה: "אזריה לא התריע על חגורת נפץ"
המג"ד הטיח באזריה אחרי הירי: "אתה כבר לא לוחם, אתה שקרן"

אלאור אזריה, בית הדין הצבאי יפו. 24 ביולי 2016. מגד גוזני
נחוש וקר רוח. אזריה, היום/מגד גוזני

תיעוד האירוע על ידי "בצלם" תפס גם הוא משקל לא קטן, ונראה כי פרקליטיו של אזריה מנסים לעשות ככל הניתן על מנת לשכנע את השופטים כי ללא הסרטון, האירוע היה מסתיים בהליך משמעתי פנים-צבאי. בעדותו, טען כי המפקדים הסתמכו על סרטון מגמתי שלא יכול ללמד על האירוע דבר, והפקירו אותו כדי לנקות את ידי הצבא מהביקורת התקשורתית.

חרף קור הרוח שהפגין החייל הנאשם לאורך היום, המשך העדות לא יהיה קל יותר; היום ומחר ייחקר אזריה על ידי התביעה הצבאית, שתשתמש בסיפור הסטירה שלו כדי להוכיח את מה שטענה לאורך כל המשפט – גרסתו מתפתחת ואינה אמינה, ונועדה לחפות על ירי מתוך תחושת נקם. הוא, מצדו, יצטרך לשכנע את השופטים כי גרסתו לא התפתחה אלא מפקדיו – חלקם קצינים מוערכים ביותר – שיקרו במצח נחושה ולא נתנו לו את האפשרות להסביר את חששותיו ואת הירי.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
תום נעמן המ"פ של אלאור אזריה בבית הדין הצבאי ביפו. ניב אהרונסון
סטר לאזריה לאחר הירי? סר"ן תום נעמן/ניב אהרונסון

בין היתר, יצטרך להסביר את הסתירה שבין גרסתו לפיה זיהה סכנה ופעל מיד – ובין טענותיו היום, ולפיהן הירי בוצע לאחר התחבטויות שלו עם עצמו, שלדבריו לא קיבל מענה לגביהן מהסגל סביבו משום ש"הסכנה הייתה מוחשית". בנוגע לאותה סכנה מוחשית, ייאלץ להסביר מדוע נשאר ללא קסדה על ראש ופטפט עם חברו בדקות שקדמו לירי, אם חשש שהמטען יתפוצץ בכל רגע.

לסיום, יצטרך להסביר כיצד כל העדים – ולא רק מפקדיו – שיקרו כשאמרו ששמעו אותו אומר באופן ישיר או עקיף כי "מגיע למחבל למות". כשיעשה זאת, ייאלץ לקחת בחשבון כי ערעור על אמינותם בנושא אחד תערער עליה גם בשאר התחומים, ובהם אלה שהוא זקוק כדי לטעון לחפותו, כמו החשש למטען שחלק מהעדים תיארו במהלך חקירתם. אזריה מסכם אמנם יום מוצלח, אך הדרך לשכנוע השופטים עוד ארוכה.

(עדכון ראשון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully