וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אמריקה תחילה": המקור הבעייתי של הסיסמה של טראמפ

23.7.2016 / 11:50

בנאום ההכתרה שלו חזר המועמד הרפובליקני לנשיאות כמה פעמים על הביטוי "אמריקה תחילה", שהפך לקריאת הקרב שלו. לצמד המילים האלה יש משמעות היסטורית חשובה, שקשורה להתנגדות למעורבות אמריקנית במלחמת העולם השנייה

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

בנאום ההכתרה של דונלד טראמפ כמועמד המפלגה הרפובליקנית, אותו נשא השבוע בקליבלנד, היה ביטוי אחד שחזר על עצמו כמה פעמים: America First, "אמריקה תחילה". זהו ביטוי שטראמפ החל להשתמש בו כבר לפני כמה חודשים, תוך כדי ההתמודדות על הנהגת המפלגה. לצמד המילים הללו יש משמעות היסטורית חשובה - בשנות ה-40 של המאה הקודמת, זו הייתה סיסמת הקרב של האנטישמים ותומכי הנאצים באמריקה, שנאבקו נגד התערבות אמריקנית במלחמת העולם השנייה.

בשנת 1940 נוסדה באמריקה תנועה פוליטית בשם "The America First Committee" – בתרגום חופשי לעברית, "ועדת אמריקה תחילה". הוועדה נאבקה בנשיא דאז, פרנקלין רוזוולט, שפעל להחלשת גרמניה הנאצית ולתמיכה בבריטניה של צ'ר'ציל. לדעתם של פעילי הוועדה, זו הייתה טעות. הם טענו שאמריקה צריכה להישאר נייטרלית, לא לסייע לאף מדינה שנאבקת בגרמניה, ולתת להיטלר לעשות כל העולה על רוחו באירופה. התנועה הייתה מזוהה עם הימין האמריקני, אבל קיבלה תמיכה גם מהשוליים הקיצוניים של השמאל, שהתנגדו באותו שלב למלחמה בגרמניה בגלל הסכם אי-הלוחמה בינה לבין ברית המועצות של סטלין.

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
יועצו של טראמפ לישראל: "הוא לא יכפה פתרון עם הפלסטינים"
"פשוט תגיד טראמפ": מופע הנקמה של טד קרוז בוועידה הרפובליקנית
תורת המספרים: הדרך רצופת המכשולים של טראמפ לראשות המפלגה הרפובליקנית

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב דונלד טראמפ בוועידת המפלגה באוהיו. 22 ביולי 2016. רויטרס
סיסמתם של המתנגדים למעורבות ארה"ב במלחמת העולם. טראמפ נואם בוועידת המפלגה בקליבלנד, הלילה/רויטרס

"אמריקה תחילה" הייתה אחת התנועות האנטישמיות הבולטות ביותר באמריקה באותה תקופה. אחד ממנהיגי התנועה היה הטייס הנערץ צ'רלס לינדברג, שהוזמן כאורח כבוד לגרמניה הנאצית בשנות השלושים, כדי לייעץ לגרמנים כיצד לשפר את חיל האוויר שלהם. לינדברג טען כי מי שמנסים לדחוף את אמריקה למלחמה עם גרמניה, הם היהודים. הוא האשים את היהודים בשליטה בתקשורת, שאותה הם מנצלים כדי להשמיץ את גרמניה ולחרחר מלחמה. "היהודים אינם אמריקנים בהשקפתם או באינטרסים שלהם", הסביר. בעלון של התנועה נכתב כי "כאשר אתם קוראים בתקשורת השמצות על גרמניה, זיכרו מי הם הבעלים של העיתונים" – כלומר, היהודים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טראמפ לא ממהר להתנער מתמיכת הקו קלוקס קלאן

בספר המקיף ביותר שנכתב על תנועת "אמריקה תחילה", מאת ההיסטוריון וויין קול, מתואר כיצד לאחר נאום אנטישמי במיוחד של לינדברג ב-1941, משרדי התנועה הוצפו במכתבי תמיכה, כאשר כ-90% מהמכתבים הביעו הזדהות עם המסרים האנטישמיים של לינדברג. באותו הספר מתברר כי ללינדברג היו גם תומכים יהודים. רופא יהודי מהעיר סן דייגו כתב מכתב להגנתו של לינדברג ואמר כי אי אפשר להתכחש לעובדה שהיהודים דוחפים את אמריקה למלחמה. העובדה שלינדברג שיבח בנאומו את היטלר, והתגאה בתג צלב הקרס שקיבל במהלך ביקורו בגרמניה, לא שינתה עבור היהודים המעטים שתמכו בו. היו מי שלא רצו לתת לעובדות להפריע להם.

העובדה שלביטוי America First יש היסטוריה "מפוארת" מהסוג הזה, לא ממש מפריעה כיום לדונאלד טראמפ להוציא אותו מהבוידעם ולהחזיר אותו ללב השיח הפוליטי באמריקה. אף פוליטיקאי אמריקני לפניו לא עשה שימוש בסיסמה הזו, מאז אותה תקופה אפלה לפני 75 שנה. כאשר טראמפ נשאל על כך בראיון השבוע, הוא השיב כי "מבחינתי זה ביטוי חדש לגמרי, שאין לו עבר".

יש כמובן מי שרואים את הדברים אחרת: למשל, מנהיג התנועה הגזענית והאנטישמית הקו קלוקס קלאן (KKK) דיוויד דיוק, אחד האנטישמים הבולטים ביותר באמריקה, ששיבח את טראמפ על "נאום מצוין! אמריקה תחילה! לרסק את האליטה המושחתת!".

עצרת של ה-KKK בג'ורג'יה, ארצות הברית, אפריל 2016. AP
"נאום מצוין". עצרת הקו קלוקס קלאן בקליפורניה בשנת 1925/AP

כאשר דייוויד דיוק מדבר על "האליטה המושחתת", הוא מתכוון קודם כל ליהודים. זוהי קריאת הקרב שלו כבר שנים רבות. טראמפ, אגב, עורר שערוריה במהלך הפריימריז הרפובליקניים, כאשר סירב להתנער מתמיכתו של דייוויד דיוק בראיון ל-CNN. "אני לא יכול להתייחס לתמיכה שלו בי, כי איני יודע עליו מספיק", אמר טראמפ, וזאת למרות שהוא מכיר את פועלו של דיוק כבר שנים רבות. הדברים הללו נאמרו יום לפני ההצבעה הקריטית במדינות הדרום העמוק, שבהן עמדותיו של דיוק, תושב מדינת אלבמה, זוכות עדיין לתמיכה לא מבוטלת. טראמפ נזכר להתנער מדייוויד דיוק רק אחרי שהבטיח את ניצחונו במדינות הללו.

בפעם הקודמת שבה הסיסמה "אמריקה תחילה" שיחקה תפקיד מפתח בפוליטיקה האמריקנית, זה הסתיים בכישלון: הנשיא פרנקלין רוזוולט התעלם ממחאותיהם של תומכי גרמניה הנאצית, והגביר באופן הדרגתי את התמיכה האמריקנית בבריטניה. בסופו של דבר, הקמפיין של "אמריקה תחילה" קרס לחלוטין בעקבות המתקפה היפנית על פרל הארבור בדצמבר 1941, שהוכיחה כי ארצות הברית אינה יכולה להישאר אדישה למתרחש בעולם, וצריכה להיות מעורבת במלחמה באירופה ובאסיה. מאז ועד היום, הסיסמה הזו נותרה מיותרת – כאמור, עד שהגיע דונאלד טראמפ.

חזרה למדיניות הבדלנות של טרום מלחמת העולם השנייה

המדיניות שטראמפ מציע כעת, דומה מאוד לזו שהציעו אנשי "אמריקה תחילה" לפני מלחמת העולם השנייה. טראמפ יצר סערה השבוע כאשר הודיע כי אם רוסיה של פוטין תפלוש למדינות מזרח אירופה, הוא אינו מתחייב להגן על המדינות הללו.

חשוב להבין: מדובר על מדינות שלקחו סיכונים גדולים בעשורים האחרונים, כאשר החליטו להפנות עורף לרוסיה ולהפוך לבנות-ברית של אמריקה; לקבל את הדמוקרטיה ואת אורח החיים המערבי ולתת לאמריקה להקים בסיסי צבא בשטחן, הכל כדי לזכות בהגנה מפני הדיקטטורה החשוכה של פוטין ברוסיה. כעת טראמפ אומר לאותן מדינות: מצטער, תסתדרו לבד. זה בדיוק מה שצ'ארלס לינדברג אמר ב-1940 לבריטניה, ולמעשה לכל תושבי אירופה – כולל, כמובן, היהודים.

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב דונלד טראמפ בוועידת המפלגה באוהיו. 22 ביולי 2016. רויטרס
מתחזק בסקרים. טראמפ, בוועידה הלילה/רויטרס

ואם כבר הזכרנו את היהודים: רבים מתומכי "אמריקה תחילה" בשנות הארבעים, היו מעורבים במאבק פוליטי נוסף שהשפיע על ארצות הברית באותו עשור אפל: המאבק לעצירת ההגירה היהודית לאמריקה. זה היה מאבק שנבע משילוב של אנטישמיות מובהקת, ומצב כלכלי קשה. מתנגדי ההגירה טענו שהיהודים "גונבים את המשרות" של האוכלוסיה הלבנה באמריקה. גם החלק הזה של "אמריקה תחילה" מופיע כיום בקמפיין של טראמפ, כאשר את תפקיד המהגרים היהודים מחליפים המהגרים המקסיקנים.

כל זה לא אומר שטראמפ צפוי להיכשל, כמו קודמיו האידיאולוגים. להיפך: הסקרים האחרונים בארצות הברית מעידים על התחזקות שלו והיחלשות של הילרי קלינטון. היא עדיין מובילה עליו, אבל הפער הולך ומצטמצם. דווקא בגלל שטראמפ הוא מועמד רציני לנשיאות ארצות הברית, שיש לו סיכוי סביר להיבחר, חשוב לדבר על הרקע ההיסטורי של סלוגן הבחירות שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully