וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ בנאום הניצחון: "המורשת של הילרי - מוות, טרור וחולשה"

עמרי נחמיאס, שליח וואלה! NEWS לאוהיו

22.7.2016 / 6:10

המועמד הרפובליקני פרס את חזונו לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית בנאום שנעל את הוועידה הרפובליקנית. בין היתר, הבטיח "לחסל את דאעש", לעצור את ההגירה ממדינות שבהן קיים טרור והבטיח: "החל מינואר הביטחון יחזור אלינו"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, דונלד טראמפ, נאם הלילה (שישי) בוועידת המפלגה הרפובליקנית שננעלה בקליבלנד שבאוהיו. "אני מקבל בצנעה ובתודה את הזכות להיות המועמד שלכם לנשיאות ארצות הברית", אמר טראמפ בפתח דבריו, והצטרף לקהל הוועידה בקריאות התמיכה.

"מי האמין שכשהתחלנו את המסע לפני שנה, אנחנו, כצוות, נקבל כמעט 14 מיליון קולות, הכי הרבה בהיסטוריה של המפלגה", אמר. "יחד נוביל את המפלגה לבית הלבן. נוביל את המדינה לשגשוג, לשלום ולביטחון. נהיה מדינה של נדיבות וחום, אבל גם מדינה של חוק וסדר".

לדבריו, הוועידה מתרחשת בתקופה שבה העם האמריקני עד למתקפות נגדו, ואותה כינה "משבר באומה". הוא הוסיף כי "ההתקפות על המשטרה מאיימות על חיינו. כל פוליטיקאי שלא מזהה את המתקפות האלה - לא ראוי למשרה. הפשע שהופך את המדינה שלנו בקרוב יגיע לסיומו. החל מינואר - הביטחון יחזור אלינו".

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
יועצו של טראמפ לישראל: "הוא לא יכפה פתרון עם הפלסטינים"
"פשוט תגיד טראמפ": מופע הנקמה של טד קרוז בוועידה הרפובליקנית
תורת המספרים: הדרך רצופת המכשולים של טראמפ לראשות המפלגה הרפובליקנית

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב דונלד טראמפ ובתו איוונקה בוועידת המפלגה באוהיו. 22 ביולי 2016. רויטרס
רגע לפני נאום הניצחון. טראמפ ובתו איוונקה, קליבלנד, הלילה/רויטרס

"אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להיות כל כך תקינים פוליטית יותר", אמר המועמד הרפובליקני. לדבריו, "כאן, בוועידה שלנו, לא יהיו שקרים. אנחנו נכבד את העם האמריקני עם האמת ולא עם שום דבר אחר. אם אתם רוצים לשמוע שקרים, הוועידה הדמוקרטית מתקיימת בשבוע הבא, לכו לשם".

"אלו העובדות: עשורים של התקדמות בהפחתת הפשע נהרסו על ידי הממשל הנוכחי. מקרי הרצח בשנה שעברה גדלו ב-50% בערים הגדולות - זו הצמיחה הגדולה ביותר זה 25 שנה", אמר טראמפ, ופירט נתונים נוספים המעידים לטענתו על כישלון ממשל הנשיא ברק אובמה בנושא הביטחון האישי. "מהגרים בלתי חוקיים רבים עם עבר פלילי מסתובבים חופשי. מספר משפחות המהגרים שעברו את הגבול כבר עלה בהרבה על המספר שנכנס בשנה שעברה, הם משוחררים לתוכנו ללא שום פיקוח וללא יכולת להתמודד עם זה מצד הרשויות". טראמפ המשיך את דבריו למשמע תשואות מהקהל וקריאות "לבנות את החומה", שהתייחסו לאמירותיו השונות לגבי בניית גדר בגבול עם מקסיקו על מנת לבלום את ההגירה מדרום.

sheen-shitof

פתרון טבעי

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב דונלד טראמפ בוועידת המפלגה באוהיו. 22 ביולי 2016. רויטרס
"אני בטוח שאובמה מתחרט על מינוי קלינטון". טראמפ בוועידה הלילה/רויטרס

טראמפ התייחס למצבה של כלכלת ארצות הברית וציין כי "ארבעה מתוך עשרה אפרו-אמריקנים חיים בעוני". לדבריו, הנשיא אובמה הכפיל את החוב הלאומי. הוא ציין את הסכם הגרעין עם איראן כ"עסקה הגרועה ביותר אי פעם", והוסיף כי ההסכם סיפק מיליונים לרפובליקה האסלאמית.

לאחר מכן, עבר טראמפ להשמצת יריבתו במרוץ, המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון, ודיבר על האירוע בבנגאזי, שהתרחש בעת שכיהנה כשרת החוץ בממשל אובמה. "אני בטוח שמינויה הוא החלטה שאובמה מתחרט עליה. האינסטינקטים הגרועים שלה, כמו שזיהה ברני סנדרס, גרמו לכל כך הרבה אסונות שמתרחשים היום", אמר. "לפני הילרי, ב-2009, דאעש לא היה על המפה, לוב הייתה יציבה, סוריה הייתה בשליטה, איראן נחנקה תחת סנקציות. אחרי ארבע שנות הילרי קלינטון - דאעש התפרסה בכל האזור והעולם, לוב נהרסה ושגרירנו נרצח, מצרים נמסרה לידי 'האחים המוסלמים', עיראק בכאוס, איראן על המסלול לנשק גרעיני, ובסוריה יש מלחמת אזרחים עם משבר פליטים המאיים על המערב. זוהי המורשת של קלינטון - מוות, הרס, טרור וחולשה", הוסיף.

"אמריקניזם ולא גלובליזם תהיה המדיניות שלנו", אמר טראמפ, והדגיש כי הממשלים האחרונים העדיפו מדינות ועמים אחרים על פניו של העם האמריקני. "התכנית שלי תתחיל בביטחון בבית - שכונות בטוחות, גבולות בטוחים והגנה מטרור. לא יהיה שגשוג ללא חוק וסדר", הסביר. "הכסף הגדול נמצא מאחורי היריבה שלי, כי הם יודעים שהיא תשאיר את המערכת מושחתת. הם זורקים עליה כסף כי הם בוטחים בה. היא הבובה שלהם והם מושכים בחוטים. זו הסיבה שהמסר של הילרי הוא שדברים לעולם לא ישתנו - המסר שלי הוא שדברים חייבים להשתנות".

"כל בוקר אני מתעורר נחוש להביא עתיד טוב יותר לאנשים שנשכחו והוזנחו מאחור. הם נשכחו, אבל לא לאורך זמן. אלה אנשים שעובדים קשה אבל אין להם קול. אני הקול שלכם", הוסיף טראמפ, והסביר כי יילחם בשחיתות, בשונה מיריבתו.

טראמפ הדגיש כי מאחר שהוא "לא מגיע מתוך המערכת, אבל מכיר אותה", רק הוא יוכל לתקנה. "מיליוני דמוקרטים יצטרפו אלינו כי נתקן את המערכת כדי שתעבוד באופן הוגן וצודק בשביל כל אמריקני", אמר, וקרא לתומכי ברני סנדרס להצטרף אליו: "נתקן את הסכמי הסחר שפוגעים בכלכלה שלנו. המערכת הייתה מושחתת נגד ברני, לא היה לו סיכוי".

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב דונלד טראמפ בוועידת המפלגה באוהיו. 22 ביולי 2016. רויטרס
"אשקם את החוק והסדר". טראמפ בפתח נאומו בוועידה המפלגתית, הלילה/רויטרס

איש העסקים העיד על עצמו כי הוא "מועמד החוק והסדר", והזכיר את מקרי האלימות נגד כוחות הביטחון ששטפו את ארצות הברית לאחרונה. "כשאכנס לתפקיד, אני אשקם את החוק והסדר. תאמינו לי", אמר. "הנשיא הנוכחי השתמש בגזע כדי לפלג אותנו, והפך את אמריקה לסביבה יותר מסוכנת משאי פעם ראינו. הוא אכזב את אזרחיו, הוא נכשל בחינוך, בעבודה, בפשע. אני אעבוד כדי להבטיח שכל ילדינו מקבלים יחס שווה ומוגנים באופן שווה".

באשר לאיום הטרור, אמר טראמפ כי "נביס את הברברים של דאעש, ונביס אותם מהר". הוא הזכיר את פיגוע הטרור האחרון בניס שבדרום צרפת ואת הטבח במועדון באורלנדו, ואמר כי ההרס שיכול לנבוע מהאסלאם הקיצוני הוכיח עצמו שוב ושוב. הוא אף הבטיח להגן על קהילת הלהט"ב, ולמשמע תשואות הקהל, אמר כי "כרפובליקני, זה מאוד משמח אותי שאתם מריעים לזה, תודה לכם".

בנושא יחסי החוץ אמר טראמפ כי על ארצות הברית לזנוח את מדיניות "בניית המדינות" שאפיינה את קלינטון ואובמה. "במקום, עלינו להתמקד בהרס דאעש - אנחנו ננצח ואנחנו ננצח במהירות. זה כולל עבודה עם בעלת בריתנו הגדולה ביותר באזור - מדינת ישראל".

בנושא ההגירה השנוי במחלוקת הצהיר המועמד הרפובליקני כי יש לעצור מידית את ההגירה מכל מדינה שבה יש השפעת טרור. "אנחנו לא רוצים אותם בארצנו", אמר לקול שאגות הקהל. "היריבה שלי קראה להגדלה של 55% בכמות הפליטים הסורים, עוד יותר מהזרם שנכנס לארצנו כרגע. תחשבו על זה. היא הציעה את זה למרות העובדה שאין שום דרך לסנן את הפליטים כדי לוודא מי הם ומהיכן הם באים. אני רוצה לקבל רק אנשים שיתמכו בערכינו ויאהבו את העם שלנו". הוא הוסיף כי מי שתומך באלימות ובדיכוי - אינו רצוי בארצות הברית, והבטיח לבנות חומה בגבולה הדרומי של המדינה כדי לעצור הגירה בלתי חוקית וזרימת סמים לשטחה.

לקראת סוף נאומו, לפני שהודה לכל בני משפחתו, חזר איל ההון לנושא הכלכלי והבטיח לטפל בנושאים חברתיים נוספים, כמו ביטול רפורמת "אובמה-קר" ומתן אפשרות לשיבוץ עצמאי לבתי ספר. "המשימה שלי היא ללכת לעבוד בשבילכם. זה הזמן לספק ניצחון לעם האמריקני. אנחנו כבר לא מנצחים, אבל אנחנו נתחיל לנצח שוב", אמר לסיום. "עלינו להשתחרר מהפוליטיקה הקטנונית של האדם. המדינה הזו היא מדינה של חולמים שמובלת בידי ציניקנים. כל מי שאמר לכם שלא תוכלו לקבל את המדינה שרציתם, הם אותם אנשים שאמרו שלטראמפ אין סיכוי לעמוד כאן הלילה. אנחנו אוהבים להביס אותם, לא?".

בתגובה לנאום, שכלל כאמור דברי ביקורת רבים עליה, הן במרוץ הנוכחי והן בתפקידה כשרת החוץ בממשל אובמה, כתבה קלינטון בחשבון הטוויטר שלה "אנחנו טובים מזה".

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב דונלד טראמפ בוועידת המפלגה באוהיו. 22 ביולי 2016. רויטרס
טראמפ מול קהל תומכיו בוועידה הרפובליקנית בקליבלנד, הלילה/רויטרס

טראמפ הוצג על ידי בתו, איוונקה, שאמרה כי "שינוי אמיתי שלא ראינו זה עשורים יגיע רק מבחוץ, ורק מאדם שעשה את מה שרבים אמרו שלא ניתן לעשות. היא הוסיפה כי אינה מחשיבה את עצמה דמוקרטית או רפובליקנית, אך "הצבעתי תמיד למה שהיה נראה לי נכון. הפעם הבחירה לא נראית לי קשה". היא הוסיפה כי: "ראיתי את אבי נלחם עבור המשפחה שלו, ראיתי אותו נאבק עבור החברה שלו, ראיתי אותו נאבק עבור העובדים שלו - וכעת אני רואה אותו נאבק עבור המדינה שלו".

"לאבי אין רק את היכולות כדי להיות הנשיא הבא שלנו, אלא גם את האמפתיה והחמלה שיאפשרו לו להיות המנהיג שהמדינה הזו צריכה. ראיתי אותו פועל כמנהיג ומקבל החלטות, למדתי רבות על העולם בניהול עבודות לצדו", הסבירה בנאומה, והדגישה את עבודתם המשותפת באימפריית הנדל"ן המשפחתית כדי להבהיר את כישוריו של איל ההון. בדבריה הדגישה טראמפ כי אביה "עיוור צבעים, ניטרלי מבחינה מגדרית", ואף העסיק נשים רבות לאורך הקריירה שלו.

איוונקה הדגישה את הבטחותיו של אביה לגבי שוויון בשכר לנשים ולגבי קידומן של נשים בחברה ובמקומות עבודה. בין היתר אמרה כי אביה יסייע לנשים המפתחות קריירה באמצעות פיתוח מערכת חינוך התואמת לצרכיהן, ויפעל להשוואת שכרן לזה של גברים, כמו בחברה שבבעלותו. "הוא נלחם עבור זה, הוא יילחם עבור זה ואני אלחם לצדו עבור זה", אמרה. "אבי יילחם עבורכם כל הדרך, בכל מקום ובכל זמן".

איוונקה טראמפ, בתו של המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב דונלד טראמפ, בוועידה הרפובליקנית באוהיו. 22 ביולי 2016. רויטרס
"אבי יילחם עבורכם". איוונקה טראמפ בוועידה הרפובליקנית, הלילה/רויטרס

לקראת תום הוועידה, התפרסמו שלושה סקרים מחמיאים עבור טראמפ. בסקר של לוס אנג'לס טיימס הוא וקלינטון נמצאים בשוויון, עם 43% תמיכה לכל אחד. בסקר אחר של מכון רסמונסון מוביל טראמפ באחוז, ואילו בסקר של סוכנות הידיעות רויטרס מובילה קלינטון על טראמפ ב-4%. עם זאת, מדובר בסקר מעודד עבורו, שכן לפני שבועיים, בסקר של אותה החברה, הובילה קלינטון ב-11%.

הלילה ננעלה רשמית הוועידה. הממסד הרפובליקני כולו עסק אתמול בעיקר בקרב האשמות סביב הנאום של טד קרוז, שבו נמנע מלהביע תמיכה במועמדותו של טראמפ. בארוחת בוקר עם הצירים ממדינת טקסס, ניסה הסנאטור המייצג את המדינה להגן על נאומו אמש.

לדבריו, "אני לא בעניין של לתמוך באנשים שתקפו את אשתי ואבי. אני לא הולך לבוא כמו כלבלב כנוע, ולהגיד 'תודה רבה לך על הכפשת אבי ואשתי'". דברים אלה רק ליבו עוד יותר את האש, אחרי שאתמול מקורבו של טראמפ, ניוט גינגריץ', ניסה להפחית מחשיבות התקרית. הוא אמר כי "קרוז אמר להצביע לפי המצפון למועמד שיכבד את החוקה, וברור שיש רק מועמד אחד כזה".

נאום טד קרוז בוועידת המפלגה הרפובליקנית, קליבלנד, אוהיו, 21 ביולי 2016. AP
עורר סערה. הסנאטור טד קרוז, אתמול/AP

התבטאות נוספת שהעסיקה אמש רבים בארצות הברית וברחבי העולם הייתה הצהרתו של טראמפ בריאיון לניו יורק טיימס כי לא יתערב באופן אוטומטי להגנתן של המדינות הבלטיות אם יותקפו צבאית בידי רוסיה. "נגן עליהן רק אם הן יקיימו את התחייבויותיהן אלינו", השיב כשנשאל בנושא. אחד העקרונות ההדדיים של הברית הוא הגנה על אחת מחברותיה במקרה שהיא מותקפת בידי מדינה זרה.

המיליארדר שב על עמדתו ולפיה נאט"ו היא ברית מיושנת ויש להתאים אותה למאה ה-21, לצד דרישתו מצד יתר החברות לשאת יותר בנטל הכלכלי הכבד. היום הוא ספג ביקורת נוקבת הן מצד יריבתו קלינטון והן מצד גורמים במפלגתו, בהם הסנאטור לינדזי גרהאם. לדבריו, הערותיו הופכות את העולם למקום מסוכן יותר ואת ארצות הברית לבטוחה פחות.

גם בבית הלבן התייחסו להצהרתו של טראמפ, גם אם בעקיפין. הדובר ג'וש ארנסט אמר כי על אויבים פוטנציאליים שלא לטעות לגבי מחויבותה של וושינגטון להגן על בעלות בריתה בנאט"ו. "מחויבותה של ארצות הברית חקוקה בסלע", אמר בתדרוך. "הנשיא שב על המחויבות הזאת רק לפני שבועיים, כשהשתתף בפסגת נאט"ו בוורשה, בפולין".

(עדכון ראשון: 22:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    8
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully