וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהאויב מגיח מאחור: האיום החדש על לוחמי צה"ל ליד עזה

24.7.2016 / 0:48

לוחמי גדוד רותם המוצבים בגבול עזה מתרגלים למציאות חדשה שבה האויב עשוי להפתיע מכל כיוון. לא מדובר רק בחמאס: גם ישראלים מנסים לחצות את הגדר. וואלה! NEWS חושפת כי גם ביום שישי האחרון אירע ניסיון כזה, כשתושב באר שבע ביקש "לאתר את הדר גולדין" ונבלם בדקה ה-90

צילום: שי מכלוף, עריכה: שניר דבוש

גבול רצועת עזה, ליל שישי האחרון. השקט ברשת הקשר של החטיבה הצפונית מופר לאחר שתצפיתנית מחיל האיסוף הקרבי מזהה בצד הישראלי תנועה חשודה. התצפיתנית נדרכת במקום. היא מתקשה להחליט אם מדובר בחיה או בבן אדם, אך בסופו של דבר מחליטה לא לקחת סיכון מיותר וממהרת להזעיק למקום לוחמים מחטיבת גבעתי. השקט ברשת הקשר הגדודי מתחלף בן רגע בצעקות ובדיווחים על מיקומה של הדמות שנעה במהירות לעבר הגבול.

הלוחמים מגיעים אל הנקודה ותופסים את החשוד. עוד דקה או שתיים הוא כנראה היה מצליח לחצות את הגדר אל הצד הפלסטיני ונבלע בתוך השטחים הבנויים בעזה. אפשר להעריך בזהירות שהוא היה נופל כפרי בשל לידיהם של פעילי הזרוע הצבאית של חמאס העוקבים אחר כל פעולה בגבול. לאחר תשאול קצר מתברר ללוחמים שתפסו אותו כי מדובר בתימהוני מבאר שבע שמלמל משפטים לא ברורים, מהם עלה כי התכוון לחצות את הגדר לכיוון עזה "כדי לאתר את סגן הדר גולדין".

מוצב צה"ל בקרבת גדר המערכת בגבול עזה, פברואר 2016. ראובן קסטרו
חמאס התבסס בשטח בשורת מוצבים סביב עזה/ראובן קסטרו

מאז מבצע "צוק איתן", חצו על דעת עצמם שלושה אזרחים ישראלים את הגדר לעזה. לפי הערכות של גורמי ביטחון, השלושה מוחזקים בידי חמאס והוא רואה בהם קלפי מיקוח, אף שבצה"ל מבדילים באופן חד וברור בין האזרחים שחצו על דעת עצמם לבין שני חללי צה"ל סגן הדר גולדין ואורון שאול שנהרגו במבצע צוק איתן. חציית הגבול על ידי אזרחים הוא סוג של תרחיש או אתגר אך בהחלט לא איום, אומרים בצבא. האיומים האמתיים שעומדים לפתחם של הלוחמים בשטח הם שונים ומגוונים: ירי צלפים ונשק קל, שיגור רקטות ופצצות מרגמה, מטעני חבלה, טילי נ"ט, וכמובן - ניסיונות חדירה מהים, מהקרקע ובאמצעות מנהרות.

בצה"ל הגדירו את המציאות הזו "איום כדורי ב-360 מעלות". איום מכל כיוון. השימוש במנהרה כשגלעד שליט נחטף בקיץ 2006 לא הפיל את האסימון בצה"ל, ורק לאחר ש-16 חיילים נהרגו ב"צוק איתן" כתוצאה מהתקפות מחבלים שיצאו ממנהרות, הגיע השינוי התפיסתי המיוחל. מערכת הביטחון השקיעה מאז 1.2 מיליארד שקל למימון פיתוח, רכש והקמת תשתיות לאיתור המנהרות לאורך קו הגבול, ואולם עדיין המשימה לאיתור מנהרות היא משימה מאוד מורכבת.

"זה אתגר אבל אנחנו נערכים לאפשרות הזו כל הזמן", מסביר מפקד גדוד רותם בחטיבת גבעתי, סא"ל לירון בטיטו. "התצפיות שינו את ההיערכות בגלל האיום לעומק ולעורף. צריך להגיד שיש פה מורכבות של הוראות פתיחה אש. לא תעצור באש אזרח ישראלי על הגדר ואני חושב שלמרות זאת יש לנו מענה די טוב לסיטואציה, שכולל תצפיות וכוח שסוגר מעגל מהר. הלוחמים יודעים שיש עליהם איום כדורי של 360 מעלות ועלולים להפתיע אותם מאחור. לכן הם מביטים בצורה היקפית ולא רק ימינה ושמאלה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הנקודה ממנה חצה אברהם מנגיסטו את הגדר  ועבר אל רצועת עזה, יוני 2015. שי מכלוף
אירוע טקטי שעלול להפוך לאסטרטגי. הנקודה בה חצה אברהם מנגיסטו את הגבול לרצועה/שי מכלוף

התעסוקה המבצעית באוגדת עזה של מג"ד רותם החלה לפני כחודשיים בסיור חפיפה בג'יפ ה"דוד" הממוגן של מפקד החטיבה הצפונית אל"מ יקי דולף. המח"ט נהג והמג"ד ישב מימינו מול מסך המחשב שעליו מפת מודיעין דיגיטאלית. הפעם האחרונה שמג"ד רותם סייר בגזרה הייתה כחודש לפני מבצע "צוק איתן". אחרי ארבע שעות נסיעה בשטח הבין המג"ד שהגזרה השתנה לחלוטין: היקף הכוחות, אמצעי האיסוף ועוצמת האש שעומדים לרשותו גדלו דרמטית. לפי שיטת הפעילות, אמור הצבא לאורך הגבול להיות מוסתר. במקרה שהוא נחשף בשל סיורים בקרבת הגדר, יהיה תמיד כוח נסתר שיידע לפרוץ קדימה על מנת להגיב לכל ניסיון להפתיע את צה"ל.

מאז מבצע "צוק איתן" הקים חמאס לאורך הגבול רצועת ביטחון שכוללת מוצבים, מגדלי תצפית, אנשי מודיעין וסיורים רכובים. הוא משפר עמדות באמצעות כלים הנדסיים ולעיתים מתווספים גם אמצעי איסוף שונים. פעילי הזרוע הצבאית של החמאס באים בשעה שמונה בבוקר לעמדות ועוזבים עם רדת החשיכה. תרגיל מורכב של חמאס זוכה מיד לתשומת לב מיוחדת וניתן ללמוד ממנו, בין השאר, על היקף חמושים יוצאי דופן או על התפתחויות נוספות. כל שינוי חריג זוכה למענה בתנועת כוחות צה"ל וצידוד קני טנקים לעבר מטרות אפשריות. "אין מתח, אך יש דריכות", אומר לוחם עם הכומתה הסגולה בכניסה למחנה יפתח.

פעילי חמאס, רצועת עזה. פברואר 2016. רויטרס
הקימו רצועת ביטחון. פעילי חמאס בעזה/רויטרס

מפקדי הפלוגות בגזרה מתבקשים למחוק את הביטוי "ביטחון שוטף" (בט"ש). באוגדת עזה מצפים ממפקדי השטח לדבר במושגים של הגנה והתקפה. במילה בט"ש יש משהו מיושן ולא מחובר למציאות, מסבירים הקצינים, "במיוחד כשיש יישובים שנמצאים מאות מטרים בלבד מהגדר". במקום זאת הם מעדיפים את המילים "מוכנות למלחמה" ומדגישים בפני הקצינים שהפתעה יכולה להתפרץ כל רגע.

ההיסטוריה בגזרה מלמדת שחמאס גרף הישגים מבצעיים כשהוא הפתיע את צה"ל ומצא אותו לא מוכן. זכורה לכולם המנהרה שאותרה סמוך למעבר סופה לפני כשנתיים, ממנה יצאו 12 מחבלי חמאס. ברגע שהבינו המחבלים שהם נחשפו, הם שבו לעזה ללא פגע. הנחת העבודה של מג"ד רותם היא פשוטה: "אם האויב יראה שהוא לא מצליח להפתיע אותי, הוא יחזור אחורה".

חייל צה"ל פותח את גדר המערכת בעזה למעבר טנקים, ליד קיבוץ מפסלים, אוקטובר 2006. GettyImages
עוד דקה או שתיים והישראלי היה מצליח לחצות את הגדר אל הצד הפלסטיני/GettyImages

מאז "צוק איתן" מסתובבים בכירי הזרוע הצבאית של חמאס עם תחושה מרירה ובטן מלאה נגד הדרג המדיני של הארגון שהחליטו באופן חד צדדי לסיים את המבצע ללא הישג משמעותי שישנה את חיי הפלסטינים ברצועת עזה. גם הניסיונות הטורקיים האחרונים לכרוך את גורל חמאס בהסכם הפיוס עם ישראל נכשלו כישלון צורב.

לאור זאת, קצינים בכירים בצה"ל מעריכים כי בסבב האלים הבא תנסה הזרוע הצבאית של חמאס להפתיע לא רק את ישראל אלא גם את הדרג המדיני של הארגון, וכדי להמחיש את עוצמת התסכול יהיו ראשי הזרוע מוכנים להקריב את כלל הפעילים שיאיישו את כלל העמדות ברצועת הביטחון על הגבול. במילים אחרות: לצאת לפעולת הסחה. חמאס מבין היטב שצה"ל ינסה להשמיד את כלל המוצבים של הארגון, ומפקד גדוד רותם מעריך כעת כי בפעם הבאה ינסה חמאס להפתיע בחדירה משולבת עם עוצמת אש והיקף לוחמים גדול יותר מכפי שפעל בעבר.

סיכול חדירת חוליית מחבלים מהים באזור זיקים. יולי 2014. דובר צה"ל
חמאס ינסה להפתיע. החדירה לזיקים ביולי 2014/דובר צה"ל

אחת ההכנות לכניסה של גדוד רותם לתעסוקה בחטיבה הצפונית כללה תרגיל על קו החוף בשעת לילה. לוחמי שייטת 13 יצאו מהמים כדי לדמות מצב אמת. גם כשקצף הים נשטף על בגדי הצלילה השחורים לא הבחינו לוחמי גבעתי במתרחש עד שצייני הלייזר על רובי לוחמי הקומנדו הימי פגעו בקסדות והשכפ"צים שלהם. אחרי תרגיל כזה, ברור לכולם מה יקרה כשחמאס ינסה לחדור שוב דרך הים לחוף זיקים.

השקט לאורך הגבול הוא יחסי. מאז מבצע צוק איתן שוגרו לעבר ישראל 40 רקטות ופצצות מרגמה. 9 מטעני חבלה הונחו לאורך קו הגבול וב-15 מקרים שונים בוצע ירי לעבר הכוחות. לשם השוואה נזכיר כי בשנה שאחרי מבצע "עופרת יצוקה" שוגרו לעבר ישראל 369 רקטות.

חודשיים חלפו מאז סיור החפיפה של מג"ד רותם. השבוע עמד סא"ל בטיטו סמוך לגבול, מרחק של חצי קילומטר מהחוף, והסביר היכן הונחו מטעני החבלה. כמה מאות מטרים דרומית מנקודת התצפית שלנו, בנה טרקטור קיר חול סביב עמדה צבאית של חמאס. כשאחד הפלסטינים מהעמדה החל לרוץ מזרחה עלה המג"ד בקשר מול התצפיות וביקש להבין האם קורה משהו חריג בגזרה. "כל מה שמוגבה בשטח זה שלהם", מספר סא"ל בטיטו. "הם התחילו 'להתמסד' אחרי "צוק איתן". רואים אויב בעין. זה שינוי משמעותי. הם מתאמנים, שומרים על הכשירות, אנחנו רואים ושומעים הכול, ומדי פעם מעלים מזל"ט כדי לראות על מה הם מתאמנים. לפעמים הם מניחים דגל ישראל במבנה מסוים ועושים התקפת מוצב".

100 מטר מערבית לגדר, השטח נחשב ישראלי. כל מספר שבועות יוצא הגדוד למבצע לחישוף השטח ולאיתור מטענים. ביום העצמאות טען חמאס שדחפורי צה"ל חרגו מטווח המאה מטרים בגבול ופתח באש לעבר הכוח. "חציית הגדר היא מבצע גדודי שלם שכולל טנקים, דחפורים, נגמ"שים, כוחות עתודה במוכנות וכוח אווירי", מסביר סא"ל בטיטו. "לא משנה היכן אותקף – אדע להגיב ממקום שהאויב לא מצפה לו. העתודה שלי היא צוות קרבי משולב שרק מחכה שיפעילו אותו. הוא ממתין בשטח במקום סמוי מעיני האויב ורק מחכה לפקודה. אם יהיה פה ירי נ"ט או הפעלת מטען אני מוכן להגיב מיד". הוא מצביע על קו המוצבים של חמאס ומוסיף: "אני מעריך שהאירוע הבא יהיה מורכב כמו הצוללנים בחוף זיקים או הפשיטה על 'פילבוקס 83'. אנחנו נגיב באופן שונה בתכלית ממה שחמאס הכיר עד עכשיו".

סגן אלוף לירון בטיטו מגד רותם בחטיבת גבעתי, יולי 2016. ראובן קסטרו
"מדמה ללוחמים פירי מנהרות". סא"ל בטיטו/ראובן קסטרו

השגרה של גדוד רותם בחודשיים האחרונים כוללת פעילות הגנה, איסוף מודיעין ואימונים. מג"ד רותם מתגאה בכך שבשנתיים האחרונות הוא העביר מחצית מהזמן באימונים. "אני לוקח מחלקות לאימון בשדרות ונותן להן להתחרות אחת עם השנייה בלחימה בשטח בנוי. אני מדמה להם באימונים גם פירי מנהרות, איך לאתר ולנטרל. במקביל אני מפתח ללוחם את הכושר הקרבי ואת הקליעה. אני מאמן אותו בירי עם שכפ"צים במצבים לא נוחים ומצפה מהם להגיב מהר באש בכל מצב. למקלענים, הצלפים והנ"ט יש אימונים באש. כולם אצלי מאופסים. יש מספיק תחמושת לאימון".

"מה שאני רואה ביום יום זה בעיקר את השיגורים שלהם. ניסויים ברקטות 107 מ"מ. מזה אתה מבין שזו תהיה עיקר המסה שלהם במלחמה", הוא מסביר – אך מנסה לשמור על פרופורציות: "חמאס מתעצם, משתפר ומתאמן וצריך לתת כבוד ליריב שלך כל הזמן. אבל עם כל הכבוד לו אני חושב שאין מה להשוות. אנחנו כצבא יודעים להפיק לקחים, להתחזק, להשתפר ולהתעצם הרבה יותר ממנו. לסבב הבא נגיע מאוד מוכנים. זה אתגר לא פשוט אבל יש לנו רעיונות חדשים. נבצע דברים שלא קרו ב'צוק איתן' שאין מה לפרט עליהם. חמאס צריך להיות מאוד מוטרד מהסבב הבא".

(עדכון ראשון: 17:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully