וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן ורגב תוקפים את שירי דרוויש – שנלמדים כבר בספר האזרחות החדש

שני השרים נלחמים בגלי צה"ל עקב הכוונה לשדר תכנית על המשורר הפלסטיני בטענה כי יצירותיו מהוות "דלק לטרור". ואולם, בספר האזרחות החדש הוא מוגדר "המשורר הלאומי הפלסטיני". דיון באולפן וואלה! NEWS: "הישראלים סובלים מבורות גדולה"

עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין

שרת התרבות מירי רגב ושר הביטחון אביגדור ליברמן אמנם נלחמים ביומיים האחרונים בגלי צה"ל בגלל הכוונה לשדר את התכנית על המשורר הפלסטיני מחמוד דרוויש, אך במערכת החינוך הערבית מלמדים בשנים האחרונות את שיריו במטרה "לבנות מערכת ורשת חברתית טובה בין בני אדם". השירים נלמדים במסגרת תכנית ששמה "חשוב על זולתך", שגובשה בזמן כהונתו של גדעון סער כשר החינוך ומבוססת על שירו של דרוויש הנושא את השם הזה.

על פי פירוט התכנית, "המשורר דרוויש מדגיש בשירו 'חשוב על זולתך', את חשיבת היחס לאחר. בכל הפעילויות הבסיסיות שאנו מקיימים הוא פונה אלינו לחשוב על האחר/הזולת. יש לציין כי התכנית אינה מלמדת את שיריו של דרוויש העוסקים בסכסוך הישראלי פלסטיני". עוד קובעת תכנית הלימודים כי "פעילות זו מדגישה את ההתחברות והאינטראקציה הרגשית והערכית לחשיבה על האחרים. התלמידים יבטאו את רגשותיהם כלפי האחרים, יציינו דוגמאות שדרכן אפשר לשתף את האחרים ברגשות שלהם וידונו בערכים שנזכרו בשיר".

עוד בנושא:
יעלון נגד ליברמן: "הוא מנסה להפוך את גלי צה"ל לפראבדה"
מבוא לדרוויש: המשורר הלאומי הפלסטיני שעורר את זעמו של ליברמן
עקב התכנית על המשורר הפלסטיני: ליברמן זימן את מפקד גל"צ לבירור

גם בספר האזרחות החדש

בספר האזרחות החדש, שאושר לפני חודשים אחדים ועורר סערה ציבורית רבה, נלמדת יצירתו של דרוויש. "אני או הוא – כך מתחילה המלחמה. אבל היא נגמרת בפגישה מביכה: אני והוא", מצוטט הקטע מתוך יצירתו "מצב מצור", בפרק "אתגר החיים המשותפים בחברה הישראלית". בספר נכתב כי דרוויש הוא "יליד הגליל המערבי, שזכה בפרסים רבים על יצירתו הספרותית ונחשב למשורר הלאומי הפלסטיני".

בהמשך הפרק מצוטטת יצירתו, "מיומנו של תבוסתן". "היא הצילה אותי מן השנאה. עברתי ללמוד בבית ספר תיכון בכפר יאסיף, שם נפגשתי עם אישיות יהודית שונה לחלוטין. זו הייתה המורה שושנה. לעולם לא אתעייף לספר עליה. זאת לא הייתה מורה. היא הייתה אמא. היא הצילה אותי מהשנאה. היא הייתה בשבילי סמל לשירות הנאמן שעושה יהודי טוב כזה לעמו", נכתב. "שושנה לימדה אותי להבין את התנ"ך כיצירה ספרותית. היא לימדה אותי לקרוא את ביאליק, לא בהתלהבות לשייכותו הפוליטית אלא ללהט הפיוטי שלו. היא לא ניסתה להחדיר בתוכנו את רעלי תוכנית הלימוד הרשמית, שמגמתה להביא אותנו לידי התנכרות למורשת שלנו. שושנה שחררה אותי מהשנאה שהחדיר בי המושל הצבאי... שושנה, נציגה טובה של המצפון היהודי, הרסה, מבלי שידעה זאת אולי, את כל המחיצות שהקים אותו מושל צבאי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנת 2000 ביקש שר החינוך יוסי שריד להכניס את שיריו של דרוויש למערכת החינוך העברית. תכניתו עוררה בארץ סערה גדולה שאף הביאה להצעת אי אמון בכנסת. כיום, שיריו של דרוויש אינם מופיעים בתכנית הלימודים בבתי הספר העבריים ורק תלמידי חמש יחידות בספרות יכולים ללמוד את שיריו במסגרת תכני הבחירה שלהם, שבהם הם יכולים ללמוד כמעט כל חומר שיבחרו. בין היתר, השירים שהתלמידים יכולים ללמוד בחמש יחידות ספרות הם "לאמי", "האם תשתהי?", "ואנו נאהב את החיים" ו"שירי אסיר".

מקורבים לשרה רגב אמרו לוואלה! NEWS כי "הנרטיב הפלסטיני המתנגד לעצם קיומה של ישראל יהודית ודמוקרטית לא צריך להיות לו מקום בחסות משרדי הממשלה השונים, כולל משרד החינוך".

דרוויש נולד ב-1941 בכפר אל-בירווה שבגליל המערבי. משפחתו נמלטה ללבנון ב-1948, אך הסתננה כעבור שנה בחזרה לישראל והתיישבה בכפר ג'דידה. הוא היה פעיל בתנועות נוער ובארגונים קומוניסטיים ערבים ויהודים, ופרסם את ספר השירה הראשון שלו בגיל 19.

בחייו כתב עשרות ספרי שירה, חלקם הגדול שירים לאומיים פלסטיניים ניציים למדי. לרוב ניתן לו חופש ביטוי מלא בישראל, אם כי נעצר כמה פעמים בחייו בידי ישראל. בתחילת שנות ה-70, לאחר שנסע למצרים, נאסר עליו לחזור לישראל והוא הפך רשמית לאיש אש"ף כנציג ערבי ישראלי. מאז התגורר בקפריסין ובפריז. הוא מת בארצות הברית ב-2008 בעקבות סיבוכים לאחר ניתוח לב.

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג במליאת הכנסת. נועם מושקוביץ
"בצורה מצחיקה, זה שירת את האינטרס שלנו". רגב/נועם מושקוביץ

המשורר, המתרגם והעיתונאי אלטייב גנאיים, שהתארח בתכנית שהוקדשה לשירתו של דרוויש, סיפר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS: "בתור פלסטיני אזרח ישראל שעוסק בתרגום, שנועד לתווך בין שתי תרבויות, שמחתי על ההזדמנות להשמיע את הקול של דרוויש ושל השירה הפלסטינית. אני רוצה להכיר לחברה הישראלית את שירתו דווקא בגלל המצב הביטחוני המידרדר בארץ ובמדינות האזור".

"התגובה הראשונה הייתה של מירי רגב בפייסבוק, שתהתה בחריפות למה מדברים בכלל על דרוויש בגל"צ", הוסיף. "זה היה צפוי ולא מפתיע. בכל דיבור כזה הלהבה עולה ועולה ועד שזה מגיע לשר הביטחון, רק בגלל שדיברו על משורר פלסטיני". לטענתו, "קשה מאוד לישראלים להקשיב לדעת הפלסטינים. כשישראלים ניגשים לטקסטים הם ניגשים עם מטען תרבותי ופוליטי. רוב הזמן הישראלים סובלים מבורות גדולה בהקשר הזה כי הם לא מכירים את הנרטיב הפלסטיני. קשה להם להקשיב. בצורה מצחיקה, זה שירת את האינטרס שלנו שיאזינו לשירתו של מחמוד דרוויש".

ח"כ נחמן שי, וועדת הפנים של הכנסת בנושא איסוף חומרים על נבחרי ציבור בכנסת. 6 ביולי 2016. נועם מושקוביץ
"איפה הפרופורציה?". ח"כ נחמן שי/נועם מושקוביץ

ח"כ נחמן שי, מפקד גל"צ לשעבר, הוסיף כי הוא "מאוד מופתע מהגישה הבוטה והליברמנית הזאת כלפי גלי צה"ל. אחרי כישלון היירוט של המזל"ט בגבול סוריה, דרך המשך גל הטרור בתוך מדינת ישראל וכלה בדאעש שפועל בדרום, ועל רקע המכלול הזה, זה מה שמעסיק את שר הביטחון, ורק בזה הוא עוסק? איפה הפרופורציה?".

"אני לא מתלהב התכנית הזאת ויתכן שצריך היה לחשוב על המקום שבה היא שודרה", הוסיף. "אך זו האחריות של ירון דקל כמפקד ואני לא חושב שעורך העל של גל"צ הוא ליברמן". לדבריו, "אם גל"צ תעבור למשרד הביטחון, זה אומר שהתחנה לא תוכל לתפקד. צריך לשמור אותה במקומה. היא צריכה כיפת ברזל שתגן עליה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully