וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבוא לדרוויש: המשורר הלאומי הפלסטיני שעורר את זעמו של ליברמן

שמעון סימן-טוב

20.7.2016 / 13:17

התכנית שיועדה לשידור בגלי צה"ל עסקה בדמותו של מחמוד דרוויש, ששיריו נכללים גם בתכנית הלימודים. בשיחה בין קובי מידן למשורר אלטייב גנאים דנו השניים בהשפעת "התבוסה הפלסטינית" וציטטו את אחד משיריו: "אינני פולש, אבל אם אהיה רעב, בשרו של הכובש יהיה לי למאכל"

צילום: אי-פי, עריכה: יאיר דניאל

שר הביטחון אביגדור ליברמן זימן הבוקר (חמישי) לשיחת בירור את מפקד תחנת גלי צה"ל, ירון דקל, בעקבות התכנית על המשורר הלאומי הפלסטיני מחמוד דרוויש שיועדה לשידור בתחנה הצבאית. במסגרתה, ראיין קובי מידן את המשורר והמתרגם אלטייב גנאים על דמותו של דרוויש.

במוקד התכנית עסקו מידן וגנאים בשיר "תעודת זהות" של דרוויש, שזכור בשם "תרשום, אני ערבי" המפרט דו-שיח בין פלסטיני לחייל צה"ל. השניים סיפרו על גירוש משפחתו של המשורר מכפרו אל-בירה מצפון לירושלים ב-1948, ודנו בהשפעת "התבוסה הפלסטינית", כפי שהוגדר בתכנית, וכן על חייו ושיריו. גנאים קרא בתכנית את שיריו של דרוויש בערבית.

לקריאה נוספת:
רגב בתגובה לתכנית בגל"צ על משורר פלסטיני: "ירדו מהפסים"

מחמוד דרוויש. יולי 2007. AP
"לא היתה לו בעיה עם יהודים". דרוויש/AP

"לדרוויש לא הייתה בעיה נגד יהודים, אלא נגד הכיבוש והציונות. דרוויש רצה לבוא במגע עם הישראליות", אמר גנאים בתכנית. התכנית הסתיימה בציטוט מתוך "תעודת זהות" של מידן בעברית ושל אורחו בערבית: "אני לא שונא אנשים, ואינני פולש, אבל אם אהיה לרעב, בשרו של הכובש יהיה לי למאכל".

דרוויש נולד ב-1941 בכפר אל-בירווה שבגליל המערבי. משפחתו נמלטה ללבנון ב-1948, אך הסתננה כעבור שנה בחזרה לישראל והתיישבה בכפר ג'דידה. הוא היה פעיל בתנועות נוער ובארגונים קומוניסטיים ערבים ויהודים, ופרסם את ספר השירה הראשון שלו בגיל 19. בחייו כתב עשרות ספרי שירה, חלקם הגדול שירים לאומיים פלסטיניים ניציים למדי. לרוב ניתן לו חופש ביטוי מלא בישראל, אם כי נעצר כמה פעמים בחייו בידי ישראל.

sheen-shitof

פתרון טבעי

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתחילת שנות ה-70, לאחר שנסע למצרים, נאסר עליו לחזור לישראל והוא הפך רשמית לאיש אש"ף כנציג ערבי ישראלי. מאז התגורר בקפריסין ובפריז. בשנת 2000 הצהיר יוסי שריד, אז שר החינוך, על כוונתו להכניס את שיריו של דרוויש לתכנית הלימודים של משרד החינוך. החלטה זו עוררה סערה ציבורית רבה. הוא מת בארצות הברית ב-2008 בעקבות סיבוכים לאחר ניתוח לב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully