וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש העיר ירושלים שוקל להשתתף לראשונה במצעד הגאווה

שנה לאחר רצח שירה בנקי שוקל ניר ברקת להשתתף במצעד, בפעם הראשונה מאז שנבחר. ככל הנראה ישתתף רק בחלק מהאירוע ולא בכולו. רב העיר: להסיר דגלי גאווה ליד בתי כנסת. המשטרה קיימה שיחות אזהרה עם פעילים המתנגדים לקיומו

צילום: יוני ריקנר, עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לין מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין.

(ראיון לאולפן וואלה! NEWS עם בנצי גופשטיין, שיפגין ביום חמישי נגד המצעד)

לראשונה מאז שנבחר לראשות עיריית ירושלים, ניר ברקת שוקל להגיע למצעד הגאווה שיערך בעיר ביום חמישי, שנה לאחר הירצחה של שירה בנקי. בשנים קודמות נמנע ברקת מלהשתתף במצעד ולרוב אף שהה בחו"ל, ככל הנראה כדי להחליש את הביקורת שנשמעת בעיר על אי השתתפותו.

השנה, ראש העיר שחזר מהודו רק לפני כמה ימים ישהה בארץ בזמן המצעד. אביתר אלעד, דובר ראש העיר, מסר כי "טרם הוחלט" אם ברקת ישתתף במצעד, אך לוואלה! NEWS נודע כי ברקת בוחן אפשרות להשתתף בחלק קטן של האירוע, כמו העצרת שמתקיימת בסיום הצעדה או בחלק אחר.

לקריאה נוספת:
שליסל לא מביע חרטה: "לא משנה אם אשב מאה שנה, אני חייל של הקב"ה"
פצוע ממצעד הגאווה נגד אגודות הלהט"ב: "ארגוני שמאל קיצוני"
"קיבל צ'ופר": אחד האשמים במחדל מצעד הגאווה קיבל תפקיד יוקרתי

ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת. ברני ארדוב
בשנים קודמות שהה בחו"ל בזמן המצעד. ברקת/ברני ארדוב

אחרי הרצח בשנה שעברה מתחו בבית הפתוח בירושלים ביקורת על ברקת, שעד אז לא טרח לבקר במרכז הגאה. ברקת שהה אז בחו"ל ובבית הפתוח מתחו ביקורת על כך שלא קיצר את נסיעתו, "בשעה שירושלים מדממת".

לפני כמה שבועות פנו מארגני המצעד לברקת בבקשה שישתתף באירוע, אך עד עתה לא נמסרה תשובה מטעמו. מהבית הפתוח נמסר כי "לא קיבלנו תשובה רשמית. אנו יודעים שתהיה נציגות רחבה של חברי עירייה, ביניהם קינלי טור פז, ראש מנהל מנח"י ואיתי גוטלר חבר המועצה".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "אנו רואים חשיבות בפעילות הבית הפתוח המשמש את הקהילה הגאה בעיר ותושבי העיר ומקפידים לשמר את שיתוף הפעולה והתמיכה בו. בשנת 2016 אישרה העירייה לבית הפתוח סכום חסר תקדים של 440 אלף שקלים, ונוסף לכך מימנה העירייה ב-40 אלף שקלים את האירוע לציון 30 יום להירצחה של שירה בנקי, שנערך בשיתוף הבית הפתוח שבו נאם ראש העיר. האגף לקידום נוער בעירייה, יחד עם הבית הפתוח, פועל באופן שוטף במהלך השנה ונעשים שיתופי פעולה נוספים בתחומי הרווחה. כבכל שנה, העירייה מסייעת בקיום מצעד הגאווה ולקראת המצעד תלתה העירייה דגלים לאורך כל מסלול המצעד".

מצעד הגאווה בירושלים, אוגוסט 2013. נועם מושקוביץ
מצעד הגאווה בירושלים, בשנה שעברה/נועם מושקוביץ

בתוך כך, הרב הראשי לירושלים, אריה שטרן, פנה היום לברקת בדרישה להסיר את דגלי הגאווה שנתלו בסמוך לבית הכנסת הגדול בבירה ולבית הכנסת ישורון שנמצא בתוואי המצעד. "יש לי בקשה צנועה שמבלי להתייחס לכל הפולמוס מסביב למצעד, מן הראוי היה להוריד את הדגלים ברחוב שליד בתי הכנסת", כתב. הרב, שבשנה שעברה היווה גורם מפייס ואף השתתף בעצרת ה-30 לזכרה של בנקי הוסיף כי "בטוחני שזו מחווה שתועיל להוריד את המתח ותראה שיש התחשבות בקדושתה של ירושלים".

שרה קלה מאיר, מנכ"לית הבית הפתוח לגאווה וסובלנות בירושלים, שמפיקים את מצעד בגאווה בעיר מסרה כי "אנחנו מכבדים את הרב ואת בתי הכנסת, ותליית הדגלים איננה משום התרסה. בתי הכנסת הינם קדושים גם בעינינו ועשייתנו, ובכללה הדגלול, אינה בגדר חילול. הדגלים נתלו למשך שבוע כדי לחזק את הקהילה הגאה בעיר ולהדגיש את חשיבות המצעד. הדגלים הספציפיים עליהם מדובר נתלו ברחוב ולא ברחבת בתי הכנסת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המכתב ששלח רב העיר ירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבוע וחצי האחרונים נערכת המשטרה לקראת המצעד וקיימה שיחות אזהרה עם פעילים המתנגדים לקיומו. לפחות תשעה פעילי ארגון להב"ה קיבלו שיחות כאלה מהמשטרה ולחלקם אף הוצאו צווי הרחקה מאזור המצעד. לדברי עו"ד איתמר בן גביר, לא מדובר בצו בית משפט אלא במסמך משטרתי שדורש מהפעילים שיחתמו שהם לא יהיו באזור ירושלים בזמן ההפגנה.

אחת מפעילות ארגון להב"ה שקיבלה צו וסירבה לחתום עליו סיפרה: "אמרו לי שאני צריכה להתרחק מהקהילה הלהט"בית, לא להתקרב למצעד הגאווה בירושלים, לא לפגוע בהם, לא ללכלך עליהם את הפה, אבל אין לי שום עניין איתם וגם בעבר עבדתי איתם. בקשתי לראות את הצו ולהבין למה הצו והם לא נתנו לי לראות אותו. הם לא היו מכונים להגיד לי למה זה מגיע לי".

"אני חושב שמה שהם עושים במצעד זו פרובקציה ואין בזה שום ערך"

גם יאיר ארטמן מנצרת עלית קיבל ביקור מהמשטרה לקראת המצעד. "אני איש ימין שמזוהה עם עוצמה יהודית, פעיל מאוד בפייסבוק, וככל הנראה בגלל זה הגיעה אלי המשטרה הבייתה", אמר, "הם החתימו אותי על טופס אזהרה שלא אגיע לירושלים ולא אתקרב למצעד ביום חמישי. בנוסף לכך, הם דרשו שלא אתבטא בפייסבוק בנושא".

לדבריו, "דעתי היא שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה בביתו, אבל לא בחוץ, ובטח שלא בירושלים, עיר הקודש. אני מדגיש שאני נגד כל אלימות. אני אדם נורמטיבי ששירת בצבא, עשה מילואים, אבא לילדים ואיש משפחה. גם אם ארצה לנקוט באלימות, ואני לא, אני לא יכול, כי חולה מאוד ומשתמש בקביים. אבל אני חושב שמה שהם עושים במצעד זו פרובקציה ואין בזה שום ערך". הוא הוסיף כי לדעתו פעילות המשטרה היא "ניסיון להשתיק את הימין ולא לאפשר לנו להתבטא".

המשטרה אישרה לבנצי גופשטיין, יו"ר ארגון להב"ה, לקיים הפגנה ביום חמישי נגד המצעד. לדבריו, "משטרת ישראל רוצה לכסות על המחדל של שנה שעברה ומחלקת צווים דרקוניים המתאימים לטורקיה. חבל שמשטרת ישראל אישרה את המצעד שוב בלב ירושלים. אך לאחר שאישרה אותו עליה להבטיח לכל המעוניין למחות להגיע ולמחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully