וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלוש שנים אחרי שנמלט מישראל: הרב ברלנד נחת בנתב"ג ונעצר

מסע הבריחה של המנהיג הכריזמטי הסתיים ארבע שנים לאחר שנחשפו החשדות נגדו בגין עבירות מין. בתום חקירה ראשונית הוארך מעצרו בשלושה ימים. במהלך הדיון בכלא איילון התמוטט ברלנד והוא פונה לקבלת טיפול בבית חולים

צילום: יח"צ, מאצ'י הוף, ראובן קסטרו, אבי אשכנזי, ניב אהרונסון, יקי אדמקר, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין

(בווידאו: דיווח לאולפן וואלה! NEWS מנחיתת ברלנד בנתב"ג)

הרב ברלנד, החשוד בעבירות מין שנמלט מישראל לפני שלוש שנים, נחת הבוקר (שלישי) בישראל. כ-300 מתומכיו הגיעו לשדה התעופה לקראת נחיתתו, ופרשו לכבודו שטיח אדום. לאחר ההגעה לנתב"ג, עשרות בלשי המשטרה ושוטרי יס"מ הקיפו את המטוס והעבירו את ברלנד לניידת. לפני כן, הרב, עטוף בטלית, הספיק לנשק את האדמה.

לאחר חקירה ראשונית במשרדי להב 433 התקיים דיון בהארכת מעצרו בכלא איילון. המשטרה ביקשה להאריך את המעצר ב-15 ימים אולם שופט מבית משפט השלום בראשון לציון האריך את מעצרו רק עד יום חמישי. במהלך הדיון התמוטט הרב, והוא פונה לבית חולים לקבלת טיפול רפואי.


לקריאה נוספת:
הרב ברלנד יצא לישראל: ביקש מחסידיו להימנע מאלימות נגד שוטרים
המשטרה הזהירה את המתלוננות נגד הרב ברלנד: היערכו להגעתו לארץ
העד המרכזי נגד הרב ברלנד: "עברה עלינו שואה. נילחם על האמת"

הרב ברלנד נוחת בישראל ומנשק את האדמה. אבי אשכנזי באמצעות וואווי, אבי אשכנזי
נישק את האדמה. ברלנד, הבוקר/אבי אשכנזי , אבי אשכנזי באמצעות וואווי
חסידי ברסלב ממתינים לרב בלרנד בנתב"ג. ראובן קסטרו
חסידי ברלנד בשדה התעופה, היום/ראובן קסטרו

כ-30 חסידים עלו היום עם הרב ברלנד על הטיסה לאחר ששהו בתקופה האחרונה בדרום אפריקה, שם היה עצור. לאחר שהוכנס לניידת הסמויה שהייתה במקום, כלי הרכב יצא משער שלום בדרכו למשרדי להב 433 כאשר בטרמינל 3, כמו גם ברחבת הכניסה לטרמינל, התקבצו מאות מחסידיו בניסיון לראות את הרב ולתמוך בו. כוחות גדולים של משטרת מחוז המרכז, כולל לוחמי יס"מ הוצבו בשדה כדי למנוע הפרות סדר.

"בתום הליך מאומץ וממושך, עצרה הבוקר יחידה ארצית של משטרת ישראל את הרב אליעזר ברלנד, הדרוש מזה זמן לחקירה בגין חשד לביצוע עבירות של מעשים מגונים והטרדה מינית", נמסר מהמשטרה, שציינה כי ברלנד הוסגר "במהלכים מאומצים וממושכים, על מנת להביא לאיתורו ולהבאתו ארצה לצורך חקירתו בגין החשדות המיוחסים לו". החקירה מלווה על ידי פרקליטות מחוז ירושלים.

על פי הודעת המשטרה, "השלמת הליך ההסגרה הבוקר היא ביטוי נוסף לפועלן הנחוש והמקצועי של משטרת ישראל, הפרקליטות ורשויות האכיפה בארץ ולשיתוף הפעולה ההדוק עם רשויות אכיפה בעולם, אשר אינו תחום בגבולות הזמן והמקום".

חסידי הרב ברלנד פרשו לכבודו שטיח אדום בשדה התעופה. יקי אדמקר באמצעות וואווי, יקי אדמקר
חסידיו פרשו שטיח אדום בשדה התעופה. נתב"ג, הבוקר/יקי אדמקר, יקי אדמקר באמצעות וואווי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הליך מאומץ וממושך". ברלנד בעת הנחיתה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ארבע שנים מאז נחשפו לראשונה החשדות נגד הרב אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת "שובו בנים" של חסידות ברסלב. ברלנד נחשב למנהיג דתי כריזמטי, קהילתו מנתה יותר מאלף משפחות ועד שנחשפו החשדות נגדו - הוא היה בשיאו. רבנים חרדים בכירים, שאמנם ראו בברלנד "עוף מוזר" במשך שנים רבות, קיבלו אותו באותה תקופה להתייעצויות בבתיהם. אנשיו הצליחו לגייס תרומות של אלפי שקלים למוסדותיו, והרב עצמו סחף אחריו קהל מאמינים גם מחוץ לקהילתו.

אף אחד מחסידיו לא האמין שהחשדות נגדו יבשילו לחקירה, שבמסגרתה העידו לפחות ארבע נשים על כך שמנהיגן הרוחני הנערץ הטריד אותן מינית. באפריל 2013, תשעה חודשים אחרי שנחשפה הפרשה, נמלט הרב מישראל. עורכת דינו טוענת כי הוא יצא בשעתו מהארץ ללא קשר לחקירה, וכי הוא לא ידע ולא יכול היה לדעת על אודותיה. ואולם, קיימת סבירות גבוהה לכך שהוא עזב את ישראל דווקא בעקבותיה.

הרב נחת עם כמה ממקורביו במיאמי שבארצות הברית, שם שהה שבועיים בלבד בטרם המריא עם אשתו תהילה לשווייץ, ונשאר במדינה לחג הפסח. "זה היה החג הראשון של הרב בלי הקהילה. כולם חשבו שתוך כמה שבועות הסיפור נגמר", סיפר אחד מחסידיו. אלא שסיפור בריחתו רק הלך וצבר תאוצה. הרב המריא משוויץ למרוקו, שם שהה זמן רב יחסית עד שגורש לפי דרישתו של מוחמד השישי, מלך מרוקו, שביקש מהרב לעזוב את המדינה. הסיבה העיקרית לכך היא השתלטות חסידי הרב על מבנים של הקהילה היהודית. הרב המריא לזימבבואה דרך מצרים, וכעבור כמה חודשים גורש גם משם בגין הפרת חוקי ההגירה.

חסידי הרב ברלנד ממתינים לו בשדה התעופה בן גוריון. יקי אדמקר
מאות בני אדם הגיעו לחזק את הרב בשדה התעופה. נתב"ג, הבוקר/יקי אדמקר
הרב אליעזר ברלנד במטוס מיוהנסבורג לישראל 19 יולי 2016. ספק 500
"כולם חשבו שתוך כמה שבועות הסיפור נגמר". הרב ברלנד בטיסת אל-על לישראל, הלילה/ספק 500

מסע הבריחה של הרב ברלנד נמשך, והוא עבר לדרום אפריקה, שם שהה כמה חודשים. הוא הצליח לחמוק מידיה של המשטרה המקומית, בין היתר, במרדף רחוב שבו השתתפו לפחות שלושה כלי רכב. הרב נמלט להולנד, שם נעצר בנמל התעופה סחיפהול. הוא שוחרר כעבור ימים בודדים למעצר בית והיה נראה כי הוא לקראת הסגרתו ארצה. ואולם, שוב הרב ואנשיו הצליחו להפתיע את רשויות החוק: בעזרת זהות בדויה ותרגילי הסוואה - הוא הצליח שוב להימלט.

הרב חזר לדרום אפריקה עם דרכון דיפלומטי שהשיגו עבורו מקורביו בדרך שאינה ידועה. הוא נכנס עם הדרכון למדינה אך נעצר לפני שלושה חודשים, אחרי תקופה של רגיעה יחסית מצד רשויות החוק. אנשי הרב פעלו בכל דרך אפשרית לשחררו ממעצר, ובמקביל לבטל את הליך ההסגרה נגדו. ואולם, כל ניסיונותיהם לא צלחו.

בדרום אפריקה סברו כי שחרורו יוביל לבריחה נוספת של הרב ובעקבות כך קבעו השופטים המקומיים פעם אחר פעם כי הוא יישאר בכלא. "הרב היה בתא קטן, בתנאים מחפירים, ללא טיפול רפואי מתאים לאדם בגילו", אמר מקורבו, "מצבו הרפואי הידרדר והוא החליט שהוא רוצה לחזור לארץ".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חלק מרבני החסידות טענו שיש להוקיע אותו. הרב ברלנד/מערכת וואלה!, צילום מסך

קבוצה מחסידיו של הרב נטשו את קהילתו במהלך השנים האחרונות, ומוסדותיו נקלעו לחובות כספיים. חלק מרבני החסידות שאליה משתייך ברלנד יצאו נגדו לאחרונה בחריפות וטענו כי יש להוקיע אותו. עם זאת, חסידיו, שידועים כמסתננים קבועים לקבר יוסף בשכם ואשר ניהלו במשך השנים מרדפים ליליים אחרי הרב, שומרים בינתיים על קו ממלכתי. הם אינם מפגינים באלימות במחאה על מעצרו וככל הנראה ימשיכו בקו דומה גם אחרי שרבם יגיע לארץ.

קהילת "שובו אחים" ידעה מכות נוספות

זו אינה המכה הראשונה שספגה קהילת "שובו בנים". ב-2010 התחוללה בקהילה הפיכה, במסגרתה הרב ברלנד טען כי נוצל על ידי החצר שנבנתה סביבו תקופה ארוכה, בראשות בנו ונכדו. הוא הדהים את חסידיו כשטען שאף שכלפי חוץ הנהיג את הקהילה וחי בתוכה, הוא למעשה נכלא בידי הבן והנכד ונשללה ממנו חירותו כאדם וכרב. הוא עבר למקום מסתור בצפון הארץ ומשם הכריז על עידן חדש ודרמטי בקהילתו.

הסיפור החל בסרט שקיבלו חסידי הרב לבתיהם, שם נחשף שהאנשים החזקים בקהילה - נחמן ברלנד שהיה מנהל המוסדות וממשיך דרכו של אביו, ובנו נתן - תכננו מזימה להשתלט על הקהילה ועל כספיה. לפי הסרט, הם דאגו לשמור את הרב בתוך עולם סגור ומבודד, והפכו את ביתו ובית מדרשו למבצר מאובטח ומצולם 24 שעות ביממה. צוות מאבטחים נשכר לצורך המשימה והזכות להיפגש עם המנהיג הרוחני עלתה כסף רב לחסידים.

כמה ימים אחרי שהופץ הסרט נעלם הרב מביתו ומסר שיעור טלפוני לתלמידיו ממקום מסתור. הוא הרגיע ועדכן אותם שעזב את ירושלים מרצונו ושבכוונתו לשוב. הוא מינה הנהלה חדשה למוסדות, והקודמת פוטרה. מאז, הרב הצליח לחדור למיינסטרים החרדי, אך הפרשה האחרונה החזירה אותו ואת קהילתו פעם נוספת לאחור.

הפגנה כנגד תנאי מעצרו של הרב ברלנד, מול שגרירות דרום אפריקה, רמת גן. מאצ'י הוף
"החשדות יופרכו". הפגנת תמיכה ברב מול שגרירות דרום אפריקה באפריל האחרון/מאצ'י הוף

עד היום לא ברור מהי הסיבה האמיתית שבגינה הרב ברלנד בחר לחמוק מרשויות החוק בישראל. אתמול, אחרי הימלטות של שלוש שנים וחצי ברחבי העולם, עלה הרב על טיסת אל על LY054 מיוהנסבורג לישראל. קבוצה מחסידיו ששהתה ביוהנסבורג בזמן מעצרו במדינה שבה איתו לארץ. הרב צפוי לנחות הבוקר (שלישי) והוא ייעצר בידי המשטרה. בימים האחרונים קיבלו חלק מהמתלוננות שיחה מהמשטרה שבה התבקשו להיות ערוכות לכך שהרב יחזור לישראל. חלקן קיבלו בשנים האחרונות איומים ונאלצו להעתיק את מקום מגוריהם לערים מרוחקות מירושלים, שבה מרכז החסידות.

"מצבו הרפואי של הרב אינו טוב", אמר אחד מחסידיו, "המשטרה פה בארץ חייבת לקחת את זה בחשבון". הרב צפוי להיחקר על עבירות מין שלכאורה ביצע בנשים שהגיעו לקבל ממנו ייעוץ והכוונה ועל עבירות אלימות שאליהן לכאורה הוא קשור. עורכת דינו רחל תורן אמרה כי "דרגת חומרתן על פי ספר החוקים נמוכה, והוסיפה: "אין בלבנו ספק כי בתום החקירה חשדות אלה יופרכו".

(עדכון ראשון: 9:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully