וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: מסמכי החקירה נגד מפקד מצ"ח הודלפו לו לקראת חקירתו

18.7.2016 / 19:58

באופן חסר תקדים, אל"מ גיל ממון קיבל מראש אכ"א את כל פרטי חקירתו ועדים פוטנציאליים - כולם פקודיו. הדבר נעשה במקביל לפתיחת החקירה, מה שאפשר לממון להיערך. התיק נגדו נסגר והוא מונה. דובר צה"ל: "מפקדיו של ממון ביקשו את התייחסותו לתלונה"

עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין.

משרד הביטחון הדליף חקירה רגישה לאלוף-משנה גיל ממון, הנחשב למועמד המוביל לתפקיד מפקד מצ"ח, חודשיים לפני שנחקר באזהרה בנוגע לשורת חשדות נגדו. ממון, שהגיע מוכן לחקירה שפורסמה לראשונה בוואלה! NEWS, סיפק תשובות מניחות את הדעת לכל השאלות, וכעבור זמן קצר הפרקליט הצבאי הראשי (פצ"ר), אלוף דני עפרוני, סגר את תיק החקירה נגדו וקבע כי הוא ימונה למפקד מצ"ח.

מסמך התלונה המפורט, שגולל שורה של עבירות חמורות ונחקר ביחידה לחקירות פנים בצה"ל (יחק"פ), ייחס לממון תפירת מכרזים ומינוי פסול של מקורבים. כעת עולה כי המסמך הודלף לו חודשיים לפני שהגיע להיחקר, ויום לפני שמגיש התלונה נגדו הגיע למסור את עדותו. נוסף להיותו המועמד המוביל לתפקיד מצ"ח, נחשב ממון מקורב לפצ"ר עפרוני, שבחר בו לעמוד בראש צוות החקירה שעסק בפרשת הרפז בצבא, ובתוך כך ברמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי.

במכתב שכתב ממון בתגובה לתלונה, ציין כי עודכן בפרטיה על ידי ראש אכ"א במשרד הביטחון, האלוף חגי טופולנסקי, שמסר לו את מסמך התלונה ובאותו מעמד הסביר לו כי הטענות נגדו ייחקרו. פירושה של עובדה זו היא כי טופולינסקי היה מודע היטב לטיב הטענות שצוינו במכתב התלונה, ועדיין מסר אותו לידי ממון.

עוד בנושא:
העביד חיילים בביתו וטייח תאונה: פרטים מחקירת המועמד למפקד מצ"ח
נסגר התיק נגד סא"ל גיל ממון - ימונה למפקד מצ"ח

סא"ל גיל ממון ורפ"ק נועם קייזר מיחידת "מגן" ותמונות של הסמים שהוסלקו בגלגל רזרבי, יוני 2012. דובר צה"ל
קיבל את מסמכי החקירה ועדים פוטנציאליים - רובם פקודיו. ממון/דובר צה"ל

בחקירתו באזהרה, כשנשאל ממון לגבי הטענה כי בשנים 2012-2010, עת ששימש מפקד היחידה המרכזית לחקירות מיוחדות (ימל"מ), הטה מכרז להתקנת ציוד צבאי לטובת חברה שבה עובד חברו הטוב, ענה: "אני מגיש את המסמכים כדי להראות שפרויקט רכב החפ"ק הדמ"צ ואף המסגרת התקציבית נדונו עוד הרבה לפני כניסתי לתפקיד, ולא העברתי את מחיר הפרויקט לאף גורם. מה גם שכפי שעולה מהמסמך, הדבר נעשה עוד לפני שהגעתי לימל"מ". לדבריו, "הכינותי את המסמכים הללו לאחר שקיבלתי מראש אכ"א את מכתב הקבילה כנגדי". בכך, חשף כי מכתב התלונה המפורט שבו תאריכים ועדים פוטנציאליים הועבר לו בשלמותו, וכי התכונן לחקירתו. יצוין כי רוב העדים הפוטנציאליים שנכתבו במסמך הם פקודיו.

עורכי דינו של מגיש התלונה נגד ממון, שגילו על תשובה זו בחקירתו, ערערו על סגירת התיק וטענו כי לא נוהלה חקירה ראויה שמטרתה להגיע לאמת, וכי כל פרטי החקירה הודלפו לממון על מנת שיוכל להתכונן. עובדה זו, לטענתם, סותרת את התכלית של חקירה באזהרה, שמטרתה להטיח חשדות בנחקר, כפי שקורה בהליך חקירה פורמלי, שבו מתנהלת החקירה באופן סמוי ובה אלמנט ההפתעה מרכזי. העברה של כלל החומרים הדרושים לחשוד כך שיתאפשר לו להתכונן לחקירה, מעלה חשד לשיבוש הליכי חקירה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
דני עפרוני בועידת המשפט באשקלון. אוגוסט 2014. ראובן קסטרו
בלשכת הפצ"ר סירבו לחקור את ההדלפה מתקופתו. עפרוני/ראובן קסטרו

להפתעתם של עורכי הדין, תגובת ראש לשכתו של הפצ"ר הודתה כי התלונה אכן הודלפה לממון. "השתלשלות הדברים מקורה בכך שהתלונה נשלחה גם לגורמים פיקודיים, ולא עלה ממנה במפורש שאין לקיים הליך של בירור במישור הפיקודי או להביא את הדברים להתייחסותו של קצין". עוד נמסר כי כי "הדבר לא נעשה ממניעים פסולים שתכליתם שיבוש הליכי חקירה והעברת התלונה לא נעשתה על ידי גורמי החקירה". המשרד סירב לחקור את ההדלפה.

עם זאת, במסמך התלונה, המגולל את החשדות על פני כמה עמודים, מצוין באופן מפורש כי ממון ביצע עבירות של תפירת מכרזים ומינוי פסול של מקורבים, שיבוש מהלכי משפט, הונאת מפקדים בכירים, הדחת פקודים לדבר שקר ושימוש בחיילים לביצעו משימות אישיות. כל אלו – עבירות פליליות – הוצגו כך גם במכתב.

ראש אכ"א האלוף חגי טופולנסקי. דובר צה"ל
העביר לממון את כל פרטי החקירה נגדו. ראש אכ"א, אלוף חגי טופולנסקי/דובר צה"ל

יתרה מזו, במכתב התגובה לתלונה התייחס ממון, כאמור, לקבלת מסמך התלונה וציין: "בתאריך 10 באוגוסט 2015 עדכן אותי ראש אכ"א התקבל המכתב בו מלין **** (מגיש התלונה - ג"ג) באמצעות עורכי דינו כי לאור מעורבותי לכאורה בעבירות חמורות בזמן שירותי כמפקד הימל"מ, יש לפתוח נגדי חקירה פלילית. במעמד זה עדכן אותי ראש אכ"א שבהתייעצות עם הפצ"ר הוחלט להעביר את התלונות לבדיקה". מדברים אלו עולה כי ממון בעצמו היה מודע לכך שהוגשה נגדו תלונה פלילית שהועברה לידיו, וכי באותו מעמד נאמר לו שהתלונה תיחקר.

תגובת דובר צה"ל: "מפקדיו של ממון ביקשו את התייחסותו לתלונה"

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לפני יותר משנה, הועברה תלונה על התנהלותו של סא"ל גיל ממון למפקדיו, ולפרקליט הצבאי הראשי דאז.

"עם קבלת התלונה, ביקשו מפקדיו את התייחסותו אליה. בשלב מאוחר יותר נפתחה חקירה ביחידה לחקירות פנים. הטענות שהועלו בתלונה נחקרו בצורה יסודית וממצאי החקירה סתרו את הטענות שהועלו בה. תיק החקירה בעניינו של סא"ל ממון נסגר, ובנוסף השגה על החלטה זו נדחתה לאחרונה על ידי הפרקליטות הצבאית.

"יש להדגיש כי התלונה התבססה בעיקרה על שמועות, וכאמור לא נמצא לה בסיס. אנו מצרים על הנסיונות החוזרים והנשנים של בעלי אינטרס פסול להכפיש קצין מצטיין במטרה לפגוע בקידומו".

האירועים שבהם נחשד ממון: הטיית מכרז, טיוח תאונה והעבדת חיילים בביתו

אחד החשדות המרכזיים נגד ממון היה תפירת מכרזים בשנית 2010 עד 2012, אז שימש מפקד הימל"מ. על פי החשד, ממון סייע לחברה ביטחונית לזכות במכרז כדי לסייע לאחד מחבריו, שעבד בחברה, להתקדם בה. הטיית המכרז לכאורה נעשתה באמצעות חשיפת מחיר היעד שנקבע על ידי עורכי המכרז, צעד שאפשר לחברה להגיש את ההצעה הנמוכה ביותר ולזכות בו. כמו כן, נטען כי ממון סייע לחברה שבה עובד חברו, איש שב"כ לשעבר, לזכות במכרזים נוספים שעניינם התקנת ציוד ואביזרים נלווים לחדר החקירות של המשטרה הצבאית.

נוסף על כך, נטען כי ימל"מ הקצתה סכום כסף להתקנת ציוד צבאי ברכב החפ"ק שלה, ואף שהסכום יועד כולו למטרה זו – סיכם לכאורה ממון עם חברו שיתקין בכלי הרכב ציוד בשווי נמוך יותר מזה שנקבע בידי היחידה. על פי החשד, ממון ביקש כי יתרת הסכום תשמש להתקנת ציוד במכוניתו האישית.

חשד נוסף שעלה נגד ממון היה כי עשה שימוש תדיר ברכבי היחידה – אף שהדבר אסור. על אף שפעילותה של ימל"מ נחשבת סודית והשימוש ברכביה אמור להיעשות למען פעילות מבצעית בלבד, נטען כי ממון גייס את חייליו ורכבו לצרכים אישיים – כמו נטיעת עץ ופינוי אבני ריצוף מביתו. בנוסף, נטען כי באחת הפעמים שבהן אחד מקציני היחידה העביר כלי רכב של היחידה לביתו של ממון ברחובות, אירעה תאונה – וממון הורה לקצין לשקר בנוגע ליעד שאליו הועבר כלי הרכב. לכאורה, הקצין ציית, לקח אחריות לתאונה – והורשע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully