וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיהורי ארדואן: אלפי שוטרים ועובדי מדינה הודחו, שליש מצמרת הצבא נעצרה

כחלק מתגובת הנגד של המשטר באנקרה, פוטרו גם 9,000 עובדי מדינה, בהם 30 מושלים. בין 3,000 החיילים העצורים, 101 גנרלים ואדמירלים. קצינים בכירים שהיו מעורבים בקשר נמלטו מהמדינה. האיחוד: "נראה שהיו רשימות מוכנות מראש"

צילום: משה שטיינמץ באמצעות סמארטפון וואווי, אי-פי, עריכה: מתן חדד

הטיהורים הגדולים: טורקיה הדיחה כ-8,000 שוטרים ברחבי המדינה, כולל באיסטנבול ובאנקרה הבירה, בשל מעורבותם לניסיון ההפיכה הכושל. לפי משרד הפנים, כ-9,000 עובדי מדינה פוטרו, בהם גם 30 מושלים. עד כה נעצרו 101 גנרלים - כשליש מתוך צמרת הצבא - מתוך 3,000 חיילים בסך הכל ועוד 3,000 שופטים ותובעים.

לפי גורם ביטחוני בכיר ששוחח עם רויטרס, כמה קצינים בכירים שהיו מעורבים בקשר נמלטו מחוץ למדינה. באירופה מזהירים את טורקיה שלא לנצל את כישלון המרד כדי למחוץ את שלטון החוק. הבוקר פשטו כוחות הביטחון על אקדמיית חיל האוויר באיסטנבול כדי לעצור גורמים נוספים שהיו מעורבים בהפיכה. לצד אלפי השוטרים שהודחו הבוקר, עד כה נעצרו כ-3,000 חיילים - בהם 101 גנרלים ואדמירלים - ועוד כ-3,000 שופטים ותובעים.

לפי דיווחים בכלי תקשורת בטורקיה, אחד מראשי הקשר הוא גנרל מהמט דיסיל, אחיו של סגן יו"ר מפלגת השלטון. דיסיל, כך דווח, הוביל את ניסיון ההפיכה ואיים באקדח על הרמטכ"ל בזמן שהוחזק בן ערובה בידי המורדים באנקרה.

עוד על ניסיון ההפיכה הכושל בטורקיה
ההפיכה כשלה, עכשיו סלפי: המרד בטורקיה הפך לאטרקציה תיירותית
בזמן ההפיכה: "המורדים התבייתו על מטוסו של ארדואן - אך לא ירו"
ארדואן קרא לאזרחים להישאר ברחובות: "זה לא עניין של 12 שעות"

מפקד חיל האוויר לשעבר בצבא טורקיה (באמצע) וקצינים נוספים שהיו מעורבים בניסיון הפיכה, 17 ביולי 2016. טוויטר, צילום מסך
קצינים בכירים שהיו מעורבים בהפיכה לאחר מעצרם/צילום מסך, טוויטר

כ-300 אזרחים, שוטרים וחיילים נהרגו במהלך התקריות שהתחוללו מאז הכריזו הקושרים על תחילת ההפיכה ביום שישי בערב. על אף שהמרד דוכא כמעט לחלוטין, מטוסי קרב מדגם F-16 החלו לסייר בשמי הבירה אנקרה לבקשת ארדואן.

הנשיא קרא אמש לאזרחים להישאר בכיכרות עד סוף השבוע והבטיח למחוץ את "הווירוס" - תנועתו של המטיף פתהוללה גולן, יריבו השוהה בארצות הברית ומואשם על ידו בתכנון הקשר. גולן, שהיה בעבר בעל בריתו של ארדואן, מכחיש זאת אך אמר כי אם יחליטו הרשויות בארצות הברית להסגירו לטורקיה הוא לא יתנגד. לטענתו, ארדואן ביים את ההפיכה.

ארדואן אף שב על קריאתו אתמול לדון מחדש בעונש המוות, שבוטל בתחילת העשור במסגרת הניסיונות להתקבל לאיחוד. ואולם, מפלגת האופוזיציה הפרו-כורדית הבהירה היום כי היא תתנגד לכך. המפלגה מואשמת על ידי ארדואן בתמיכה במחתרת הכורדית (PKK), וייתכן שראשיה חוששים שהעונש הזה יושת גם עליהם. מוקדם יותר השנה אושר חוק המסיר את חסינותם של חברי הפרלמנט, צעד שנתפס כרדיפת אנשי המפלגה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

צפו בניסיון ההשתלטות על המלון שבו שהה ארדואן בערב ההפיכה

היום פרסמה סוכנות הידיעות הטורקית את רגעי ניסיון ההשתלטות של המורדים על המלון שבו שהה ארדואן בערב ההפיכה, בעיר מרמריס. בתיעוד ממצלמות האבטחה של המלון נראית קבוצה של חיילים מתקדמים לעבר פתח המבנה, כשהם נסוגים לאחור לאחר שככל הנראה הותקפו באש מצד אנשי המשמר של הנשיא.

נשיא טורקיה, ארדואן, מחלון מכוניתו בעת שהוא יוצא מביתו באיסטנבול, יומיים לאחר ניסיון הפיכה במדינה. רויטרס
רוצה להחזיר את עונש המוות. ארדואן, אתמול/רויטרס

באיחוד האירופי הביעו היום שוב את דאגתם מצעדי הדיכוי של המרד. יואהנס האן, האחרי מטעם הנציבות האירופית על הצטרפותה של המדינה לגוש המדינות, אמר כי נראה שגל המעצרים המהיר התבסס על רשימות שהוכנו מראש. "זה נראה כמו משהו שהוכן מראש. הרשימות מוכנות, מה שמצביע על כך שרצו לעשות בהן שימוש בשלב מסוים", טען. "אני מודאג מאוד, זה בדיוק מה שחששנו ממנו".

שרת החוץ של האיחוד פדריקה מוגריני הזהירה את ממשלו של ארדואן מלנקוט צעדים שיפגעו בשלטון החוק בטורקיה. בפתח פגישת שרי החוץ של האיחוד, שבה ישתתף גם שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי, היא הדגישה כי "אין תירוץ לנקוט צעדים שירחיקו את המדינה מהכיוון הזה. יש לשמור על מערכת האיזונים והבלמים. להיפך, יש לשמור על כך למענה של המדינה. לכן נשלח מסר ברור בנושא".

(עדכון ראשון: 10:50)

חיילי צבא טורקיה בהלוויית הרוגים מניסיון ההפיכה בטורקיה. איסטנבול, 17 ביולי 2016. AP
חיילים בהלוויה של הרוגי ניסיון ההפיכה, אתמול/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully