וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יורי גנקין כותב את המדריך למהפכה, הגרסה הטורקית

יורי גנקין

17.7.2016 / 0:01

במשטרים כמו של ארדואן לא שוכחים ולא סולחים על אירועים כמו ניסיון ההפיכה הצבאית באנקרה בסופ"ש האחרון. אם בכל זאת אתם רוצים להפיל את השלטון - הנה חמישה כללים שאתם חייבים לדעת. אל תנסו את זה בבית

צילום: רויטרס

בסרטון למעלה: שוטרים ועיתונאים משתלטים על המורדים

אז ניסיון המהפכה בטורקיה דוכא ונגמר עוד לפני שהתחיל, אלא שעל אף העובדה שבפרספקטיבה היסטורית היה זה מאורע בטל בשישים שנמשך לא יותר משעות בודדות, הרי שיש בו בכדי ללמד אותנו דבר מה על הדינמיקה של אירועים מהסוג הזה. הנה לפניכם חמישה כללים למהפכן הטורקי המתחיל.

1. הכלל הראשון ובמידה רבה החשוב היותר הוא הימנע מהשתתפות פעילה במהפכה - הרשה לעצמך להתעלם מסעיף זה רק אם אתה בטוח במאת האחוזים שתצליח. לשליטים ריכוזיים כמו ארדואן יש זיכרון ארוך ופתיל קצר ולכן הכישלון יוביל כמעט בוודאות למותך או למאסרך.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בנאום בפני תומכיו באיסטנבול, יולי 2016. רויטרס
בטוחים שאתם רוצים להרגיז אותו? ארדואן/רויטרס

בהקשר הזה כדאי לזכור שמהפכנים רואים עצמם אנשי חזון, אלא שלא תמיד החזון שלהם עולה בקנה אחד עם רצונו של העם - וזה בדיוק מה שקרה הפעם. הטעות הראשונה והמכרעת של אלו שרצו להדיח את ארדואן הייתה נעוצה בעצם העובדה שהם לא טרחו לבדוק מה בדיוק העם רוצה ולא חישבו מסלול מחדש רגע לפני שהתחילו.

2. אם כבר החלטת להתניע את המהפכה, יהיה עליך לוודא שהשליט הנוכחי לא נמצא בין תחומי המדינה - מבחינתם עליו להיות כמה שיותר רחוק מפיזית ממוקד האירועים כך שיעבור יותר זמן עד שיוכל לחזור ולתפוס את השלטון בחזרה. כנראה שהטורקים לא חזקים בתזמון (או בגיאוגרפיה) כי ארדואן בסך הכל לא היה באנקרה אלא נפש במרמריס וזה מגוחך בערך כמו לחולל הפיכה בוושינגטון תוך כדי שאובמה נופש בקליפורניה או בהוואי. לא מאמינים לי? תרימו טלפון לחמינאי שעוד זוכר מתי קודמו בתפקיד חזר לאיראן מגלות ארוכה בניכר.

3. ואם כבר בנשיא האמריקני עסקינן, אז הכלל השלישי למהפכן הטורקי המתחיל הוא שגם אם נדמה לך שאתה על הסוס בשעות הראשונות, שום דבר לא נגמר עד שמנהיג העולם החופשי מכיר רשמית בשלטונך. אובמה מצדו כבר למוד אכזבות וכישלונות מהאביב הערבי לא מיהר לבחור צד ודיבר לשם שינוי רק אחרי שהיה לו ברור מי ניצח. זה לא לגמרי מובן מאליו כשמדובר במי שנכווה בשנים האחרונות לא פעם אחרי שיצא בהצהרות חסרות בסיס.

4. המרכיב החיוני הרביעי במתכון המהפכה המוצלחת עובר כמובן בנטרול יכולתו של הנשיא המכהן לתקשר עם הציבור - וזאת לצד החובה לחשוף לאלתר את זהותו של המנהיג אשר אמור להוביל את המדינה ביום שאחרי. הלילה עבדה האירוניה בטורקיה שעות נוספות כשדווקא התוצרים הטכנולוגיים שהפיקו חברות הענק שנגדן יוצא ארדואן חדשות לבקרים הם אלה שהצילו אותו. טים קוק ומארק צוקרברג, תתכוננו למשלוח פרחים גדול מאיסטנבול (לא באמת - מחר שוב תהפכו לאויבי האומה).

5. ולבסוף, אם נכשלת ויצאת עם ידך על התחתונה, הרי שכל שנותר לך לעשות הוא להתפלל ולקוות שמשפחתך הצליחה לברוח לחו"ל - הרחק מהאזור המסוכן. אם כבר ווידאת את זה אז הגיע הזמן להצהיר קבל עם ועדה שכל האירוע היה בעצם בדיחה לא מוצלחת ושמאז ומתמיד היה לך פוסטר של ארדואן בחדר. לא בטוח שזה ימנע ממך מאסר עולם במקרה הטוב ועונש מוות במקרה הרע אבל כדאי לפחות לנסות.

ולסיום רק עוד קטנה לכל אלה שניצלו את ההזדמנות וכתבו בפייסבוק על כך שהם מייחלים ליום בו הממשלה הנוכחית תודח בהפיכה צבאית - מי שמעוניין יכול להביע את מורת רוחו בקלפי, עד אז, תדליקו מזגן שיקרר אתכם קצת.

יורי גנקין הוא יועץ אסטרטגי ומומחה לניהול קמפיינים

  • עוד באותו נושא:
  • טורקיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully