וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים מנעה גינוי של מועצת הביטחון על ניסיון ההפיכה בטורקיה

הרשויות הוציאו צווי מעצר ל-2,745 שופטים ותובעים החשודים במעורבות במרד, ארדואן אמר כי ייתכן שהפרלמנט ידון בעונשי מוות, יריבו השוהה בארה"ב: ניסיון ההפיכה היה מבויים | עדכונים שוטפים

צילום: רויטרס, AP

22:16: מצרים מנעה הוצאת הודעת גינוי על ניסיון ההפיכה בטורקיה – כך מסרו דיפלומטים. ארצות הברית הציעה לפרסם הודעת גינוי שבה נכתב כי "יש לכבד את הממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי בטורקיה", אך ההצעה נפלה בעקבות התנגדות מצרים שטענה כי מועצת הביטחון אינה מוסמכת לקבוע אם הממשלה בטורקיה נבחרה בדרך דמוקרטית.

21:57: הרשויות בטורקיה הוציאו צווי מעצר ל-2,745 שופטים ותובעים החשודים במעורבות בניסיון ההפיכה – כך דיווחה רשת NTV.

21:20: המטיף האסלאמי פתהוללה גולן, יריבו של ארדואן השוהה בארצות הברית, אמר כי ייתכן שניסיון ההפיכה בטורקיה היה מבויים.

21:02: הנשיא ארדואן אמר כי ייתכן שהפרלמנט ידון בעונש מוות לאחר ניסיון ההפיכה הצבאית במדינה. ארדואן אמר את הדברים בפני קהל של תומכים באיסטנבול.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בנאום בפני תומכיו באיסטנבול, יולי 2016. רויטרס
ארדואן נואם בפני תומכיו באיסטנבול, הערב/רויטרס

20:39: נשיא טורקיה ארדואן קורא לנשיא ארצות הברית ברק אובמה להסגיר את יריבו גולן השוהה בפנסיליבניה בנאום בפני תומכיו באיסטנבול.

20:24: דובר הפנטגון פיטר קוק אומר כי בכירים אמריקנים וטורקים עובדים יחד כדי לחדש את הפעילות בבסיס חיל האוויר באינצ'רליק "בהקדם האפשרי".

20:00: נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, שב על תמיכתו ב"ממשלה האזרחית שנבחרה באופן דמוקרטי" בטורקיה וקורא לכל הצדדים המעורבים בעימותים להימנע מהתנהגות שתפגע ביציבות המדינה.

19:53: מפקד הארמייה השלישית, גנרל בכיר נוסף בצבא טורקיה, נעצר בחשד למעורבות בניסיון ההפיכה.

19:34: שר ההגנה של טורקיה אומר כי עדיין מוקדם מדי בשביל לדעת אם איום ההפיכה חוסל לחלוטין.

19:21: מניין ההרוגים בעימותים בניסיון ההפיכה בטורקיה עלה ל-265 – כך אמר הערב ראש הממשלה, בינאלי יילדרים. לדבריו, 1,440 בני אדם נוספים נפצעו.

19:16: שופט בבית המשפט לחוקה בטורקיה נעצר בחשד למעורבות בניסיון ההפיכה.

19:03: ארבע המפלגות המרכזיות בטורקיה הודיעו על גינוי ניסיון ההפיכה במדינה.

18:52: הטיסות מטורקיה לישראל יתחדשו הערב. הטיסה הראשונה תצא מאיסטנבול בסמוך לשעה 19:00, וטיסה נוספת תצא הערב מאנטליה. טיסות נוספות ייצאו מחר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

18:36: שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושואלו אמר כי שמונת החיילים שנמלטו ליוון יוסגרו לטורקיה בהקדם. החיילים ביקשו מקלט מדיני מיוון, ונעצרו על ידי המשטרה.

17:40: ראש הממשלה בינאלי יילדרים אמר בישיבת הפרלמנט כי המשתתפים בניסיון ההפיכה אינם חיילים אלא טרוריסטים שניסו לפגוע בפרלמנט הלילה.

17:20: הפרלמנט הטורקי התכנס לישיבת חירום. מנהיגי ארבעת המפלגות צפויים להוציא הצהרה משותפת נגד ניסיון ההפיכה.

16:35: נשיא ארצות הברית ברק אובמה יכנס היום דיון עם יועציו לביטחון לאומי ועם אנשי מחלקת המדינה כדי לדון במצב בטורקיה - כך מסר הבית הלבן. אובמה ושר החוץ ג'ון קרי הביעו אמש את תמיכתם בממשלה באנקרה לאחר ניסיון ההפיכה של מורדים בצבא.

16:05: החשמל בבסיס חיל האוויר באינצ'רליק שבטורקיה נותק - כך דיווחה הקונסוליה האמריקנית. בבסיס עושים שימוש כוחות הקואליציה בהנהגת ארצות הברית, הנלחמת נגד דאעש בסוריה ובעיראק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המסוק הצבאי שנחת ביוון, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

15:52: כוחות הביטחון בטורקיה הודיעו כי המבצע לסיכול ההפיכה במטה הכללי של הצבא באנקרה הסתיים.

14:50: הרשויות בטורקיה הדיחו 2,745 שופטים מתפקידם בעקבות ניסיון ההפיכה הצבאית במדינה. בנוסף, סוכנות הידיעות הטורקית "אנאדולו" דיווחו כי הודחו חמישה חברים במועצת המשפט של טורקיה.

14:24: גורם בממשלת יוון אמר כי המדינה בוחנת את בקשת המקלט המדיני של שבעת החיילים הטורקים שהגיעו למדינה במסוק צבאי.

13:30: גורם בצבא יוון דיווח כי כוחות המתנגדים לממשל בטורקיה השתלטו על בסיס חיל הים הטורקי בגולוק ולקחו בשבי את ראש הצי הימי של טורקיה.

13:17: ישראל מגיבה לניסיון ההפיכה הצבאית בטורקיה, ומשרד החוץ מוסר כי "ישראל מכבדת את התהליך הדמוקרטי בטורקיה ומצפה שתהליך ההתפייסות בין שתי המדינות יימשך".

13:15: גאורגיה סוגרת את גבולה המשותף עם טורקיה לנוכח ניסיון ההפיכה שהתרחש במדינה. בין המדינות עובר גבול בן 252 קילומטרים.

אזרחי טורקיה חוגגים את הצלחתם לעצור את פעילות צבא טורקיה. 16 ביולי 2016. רויטרס
אזרחים טורקים חוגגים את כניעת הצבא בניסיון ההפיכה, איסטנבול/רויטרס

13:03: המשרד לבטחון פנים ביוון מסר כי מסוק של צבא טורקיה נחת ביוון. שבעה חיילים ואזרח אחד שהיו על גבי המסוק נעצרו על ידי המשטרה. עוד נמסר כי השמונה ביקשו מקלט מדיני ביוון.

12:55: כשנשאל אם הממשלה שוקלת הכנסתו מחדש של עונש מוות כאמצעי ענישה אפשרי למארגני ההפיכה, השיב ראש הממשלה יילדרים כי אנקרה תשקול שינויים בחוק. לדבריו, "עונש מוות אינו מצוי בחוקה, אך שינויים בחוק יישקלו".

12:38: ראש ממשלת טורקיה בינאלי יילדרים אמר כי ניסיון ההפיכה הצבאית הוא "כתם שחור על הדמוקרטיה הטורקית". הוא כינה את מתכנני ניסיון ההפיכה טרוריסטים, אך טען כי המדינה נתנה מענה אפקטיבי. לדבריו, 2,839 חיילים תומכי ניסיון ההפיכה נעצרו.

12:14: החיילים שהשתלטו על מפקדת המטה הכללי בטורקיה פנו לממשלה בבקשה למשא ומתן לקראת כניעה - כך דיווחה סוכנות הידיעות הטורקית "אנאדולו". על פי גורם בנשיאות טורקיה, זהו המעוז האחרון שנמצא בשליטת תומכי ההפיכה.

12:03: דובר חברת "טורקיש איירליינס" מסר כי טיסות החברה מטורקיה לישראל בשעות 11:00 ו-13:00 מבוטלות, וכך גם הטיסות מישראל לטורקיה בשעות 14:15 ו-16:50. נכון לעכשיו הטיסה מישראל ב-21:30 מתוכננת לצאת בזמן.

12:01: סוכנות הידיעות "אנאדולו" כי המרחב האווירי שמעל צפון מערב טורקיה יהיה סגור לטיסות אזרחיות עד 18:05.

11:40: "ניסיון הפיכה נוסף בטורקיה עשוי לקרות בכל רגע", נכתב בעמוד הטוויטר של נשיאות טורקיה, ולכן, נמסר כי "חיוני להישאר ברחובות". גורם טורקי הוסיף כי המבצע להשתלטות מחדש על מטה הצבא באנקרה עדיין נמשך. לדבריו, כוחות משטרה וצבא מאבטחים את אזור המטה.

בניין הפרלמנט באנקרה, טורקיה. 16 ביולי 2016. GettyImages
בניין הפרלמנט באנקרה שהופצץ במהלך הלילה/GettyImages

11:15: רמטכ"ל צבא טורקיה בפועל, אומיט דונדר, הכריז על ניצחון כוחות הממשל ואמר כי מי שהשתתף בניסיון ההפיכה ייענש. לדבריו, 104 מתומכי ההפיכה נהרגו, ו-1,563 חיילים נעצרו עקב אירועי הלילה.

10:58: חמאס גינה הבוקר את ניסיון ההפיכה בטורקיה, ובירך את ארדואן על "ניצחונו". בהודעה רשמית מסר הארגון כי הוא "זוכר ברגעים אלו את תמיכת טורקיה בעם הפלסטיני".

10:36: שר החוץ של בריטניה בוריס ג'ונסון אמר כי שוחח עם מקבילו הטורקי מבלוט צ'בושואלו, והדגיש את תמיכת ארצו בממשלה הטורקית הנבחרת.

09:53: מניין ההרוגים בניסיון ההפיכה הצבאית בטורקיה עלה ל-90 - כך דיווחה סוכנות הידיעות הטורקית "אנאדולו". עוד דווח כי מספר הפצועים עלה ל-1,154.

09:51: חברי הפרלמנט הטורקי התכנסו לדיון בניסיון ההפיכה בבניין הפרלמנט שהותקף הלילה על ידי חיילים תומכי ההפיכה. את הפגישה כינס ראש הממשלה יילדרים.

09:50: סוכנות הידיעות הממלכתית בטורקיה דיווחה כי כ-200 חיילים לא חמושים עזבו את מפקדת צבא טורקיה ונכנעו לכוחות המשטרה.

מעצרו של תת-אדמירל נג'אט אטילה דמירהאן בידי המשטרה במחוז מרסין שבדרום טורקיה בעקבות ניסיון ההפיכה. 16 ביולי 2016. טוויטר, אתר רשמי
מעצרו של תת-אדמירל אטילה דמירהאן נג’אט בידי המשטרה במחוז מרסין שבדרום/אתר רשמי, טוויטר

09:36: מספר העצורים מכוחות הצבא ברחבי טורקיה עלה ל-1,563 - כך מסר גורם טורקי.

09:10: מפקדת סוכנות המודיעין בטורקיה הותקפה הלילה על ידי מסוקים ואש כבדה, ולפחות שלושה בני אדם נפצעו - כך מסר גורם מודיעיני. לדבריו, הסוכנות פועלת לצד הממשל וכוחות הביטחון נגד מתכנני ניסיון ההפיכה באיסטנבול ובאנקרה.

09:05: הנהלת חברת התעופה "טורקיש איירליינס" מסרה לחדר המצב של משרד החוץ כי בכוונת החברה לחדש הפעילות משעות הצהריים היום.

08:35: חולץ רמטכ"ל טורקיה, שמוקדם יותר דווח כי נלקח בן ערובה - כך מסר גורם טורקי בכיר. על פי דיווחים הוא הוחזק במהלך הלילה בבסיס חיל האוויר באנקרה על ידי כוחות תומכי ניסיון ההפיכה הצבאית.

08:24: הסהר האדום הטורקי הודיע על כאלף נפגעים ברחבי המדינה, ובהם כ-800 באנקרה וכ-200 באיסטנבול.

08:10: המפקדה הצבאית של טורקיה שבה לשליטת תומכי הממשל, ו-29 מפקדים וחמישה גנרלים הושעו מתפקידם - כך מסר בכיר טורקי. לדבריו, קבוצה קטנה של חיילים תומכי ניסיון ההפיכה עדיין שולטים בחלק מהמסוקים הצבאיים, אך לא במטוסי קרב, וכוחות פועלים להורדת המסוקים שבשליטתם.

07:50: 754 חיילים החשודים במעורבות בניסיון ההפיכה בטורקיה נעצרו ברחבי המדינה – כך דיווחה הבוקר סוכנות הידיעות הרשמית.

טורקים על רקע גשר הבוספורוס, איסטנבול. 16 ביולי 2016. AP
תומכי ארדואן בגשר הבוספורוס, הבוקר/AP

07:32: המנהיג האסלאמי פתהוללה גולן, הנחשב ליריבו של ארדואן, גינה הבוקר את ניסיון ההפיכה במדינה.

07:13: מניין ההרוגים בקרבות בניסיון ההפיכה עלה ליותר מ-60 בני אדם - כך מסר גורם רשמי בטורקיה.

07:10: מושל איסטנבול מדווח כי אחד ממנהיגי ההפיכה נעצר באיסטנבול. כמו כן, ראש הממשלה יילדרים מינה מפקד של קבוצת דיביזיות בצבא היבשה לתפקיד הרמטכ"ל החדש, זאת לאחר שמפקד הצבא המכהן נעדר עקב ניסיון ההפיכה.

06:57: עשרות חיילים תומכי ניסיון ההפיכה נכנעו לתומכי המשטר בגשר הבוספורוס באיסטנבול - כך עולה מתמונות ששודרו בטלוויזיה הטורקית.

06:45: כוחות המשטר מפילים מסוק של תומכי ההפיכה שהפציץ את בניין רשת הטלוויזיה "סאט-טורק" באנקרה.

06:40: ארדואן פונה לתומכיו ומבקש מהם שלא לעזוב את הכיכרות המרכזיים בערים הגדולות עד שהמצב יוכל לחלוטין. כמו כן, הוא הוסיף כי "הממשלה נמצאת על ההגה".

06:30: כלי תקשורת בטורקיה מדווחים כי מטוס הפציץ בסמוך לארמון הנשיאות באנקרה.

ארדואן לאחר נחיתתו בשדה התעופה באיסטנבול, יולי 2016. NTV, צילום מסך
ארדואן מגיע לאיסטנבול, הלילה/צילום מסך, NTV

06:22: בכיר בממשל הטורקי מסר כי ההפצצות על הפרלמנט באנקרה נמשכות. הוא הוסיף כי ככל הנראה ישנם הרוגים נוספים באיסטנבול, בנוסף ל-42 ההרוגים שנרשמו עד כה באנקרה בניסיון ההפיכה הצבאי.

05:59: חברת טורקיש איירליינס הודיעה כי נמל התעופה אטאטורק באיסטנבול שב לפעילות סדירה וכי הטיסות יתחדשו בשעה הקרובה.

05:29: ממשרד התובע באנקרה נמסר כי לפחות 42 בני אדם נהרגו בעימותים בבירה במהלך ניסיון ההפיכה.

05:02: ראש הממשלה בינאלי יילדרים הורה לצבא להפיל כלי טיס שנחטף על ידי המורדים – כך דיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן במסיבת עיתונאים בנמל התעופה באיסטנבול, 16 ביולי 2016. רויטרס
ארדואן במסיבת עיתונאים בנמל התעופה באיסטנבול, הלילה/רויטרס

04:39: ראש הממשלה בינאלי יילדרים אומר כי יותר מ-130 חיילים המעורבים בניסיון ההפיכה נעצרו.

04:34: נשיא טורקיה ארדואן אומר כי אינו יודע היכן נמצא הרמטכ"ל הטורקי.

04:22: בית החולים באיסטנבול מטפל בלפחות 150 פצועים – כך מדווחת רשת "סקיי ניוז".

04:01: הנשיא רג'פ טייפ ארדואן נחת באיסטנבול והתקבל בתשואות על ידי תומכים רבים.

03:50: עשרות חיילים נכנעו ומסרו את נשקיהם בכיכר טקסים לכוחות המשטרה.

03:46: עדי ראייה דיווחו כי פיצוץ עז נשמע בנמל התעופה אטאטורק באיסטנבול. ארדואן אמור לנחות בקרוב במקום, לאחר שהמודיעין הלאומי הטורקי הכריז כי ניסיון ההפיכה הצבאית נכשל.

האולפן הנטוש של CNN בטורקית לאחר פשיטת המורדים על חדרי הבקרה

03:40: שני פיצוצים עזים נשמעו ליד כיכר טקסים שבאיסטנבול – כך דיווחו עדים. לפני זמן קצר דווח כי מטוסו של הנשיא, רג'פ טייפ ארדואן, נוחת באיסטנבול.

03:35: ראש ממשלת טורקיה בינאלי יילדרים התייחס לניסיון ההפיכה בארצו ואמר כי "המצב נמצא תחת שליטה ברובו". הוא הוסיף כי הוא קורא לכל המעורבים בניסיון ההפיכה להיכנע.

03:25: הפנטגון הודיע כי לניסיון ההפיכה בטורקיה אין כל השפעה על בסיס חיל האוויר האמריקני באינג'ירליק, שממשיך לפעול נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). "אנו עוקבים מקרוב אחר המצב בטורקיה ונוקטים באמצעים הדרושים להבטיח את שלום אנשינו", נמסר.

תיעוד הפגזת הפרלמנט

03:21: מטוסו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן צפוי לנחות באיסטנבול, לאחר שבשעות האחרונות שהה במקום לא ידוע.

03:03: שידורי הטלוויזיה הרשמית בטורקיה התחדשו. השידורים הופסקו מוקדם יותר בעקבות ניסיון ההפיכה במדינה.

02:59: ראש ממשלת טורקיה, בינאלי יילדרים, הכריז על אנקרה כאזור ללא טיסות.

02:45: מסוק פתח באש לעבר מבנה הפרלמנט באנקרה - כך דיווחה סוכנות הידיעות הטורקית הרשמית.

02:43: דובר המודיעין הלאומי הטורקי אמר כי ניסיון ההפיכה נכשל – כך דווח בכלי תקשורת מקומיים.

02:31: קטאר הודיעה כי היא מוקיעה ומגנה את ניסיון ההפיכה בטורקיה – כך דווח בסוכנות הידיעות הרשמית במדינה.

02:28: בולגריה מתגברת את הסיורים לאורך הגבול עם טורקיה – כך נמסר בהצהרה רשמית של הממשל. זאת בעקבות ניסיון ההפיכה בטורקיה.

02:19: נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, שוחח עם שר החוץ ג'ון קרי על המצב בטורקיה והביע תמיכה במשטרו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן – כך נמסר בהודעת הבית הלבן. אובמה הוסיף כי על כל הצדדים בטורקיה לכבד את הממשל שנבחר בבחירות דמוקרטיות ולהימנע מאלימות.

הפרלמנט הטורקי לאחר הפצצת מסוק המורדים, יולי 2016. טוויטר, אתר רשמי
דלתות הפרלמנט הטורקי לאחר ההפצצה/אתר רשמי, טוויטר
אזרחים עומדים לפני טנק טורקי בנמל התעופה אטאטורק,איסטנבול. רויטרס
תומכי ארדואן משתלטים על הטנקים של הצבא/רויטרס

2:05 - מטוס קרב הפיל מסוק של מתנגדי ההפיכה באנקרה – כך דיווחה רשת הטלוויזיה NTV.

2:00 - סוכנות הידיעות הטורקית מדווח כי 17 שוטרים נהרגו במתקפה על מטה הכוחות המיוחדים באנקרה.

1:59 - חיילים ירו באנשים שניסו לחצות את גשר הבוספורוס באיסטנבול, כמחאה על ניסיון ההפיכה – כך דיווחו כלי תקשורת במדינה. על פי הדיווחים ישנם נפגעים במקום אך מצבם לא ידוע.

1:44 - מטוס של חברת "טורקיש איירליינס" שהמריא לאיסטנבול התבקש על ידי החברה לשוב לנתב"ג - כך נמסר מרשות שדות התעופה. על המטוס ישנם ארבעה נוסעים בלבד.

1:41 - מפקד "הארמייה הראשונה" בצבא טורקיה אומר כי מדובר בניסיון הפיכה של קבוצה קטנה. "אין סיבה לדאגה", הוסיף.

1:36 - כלי תקשורת טורקיים מדווחים כי חיילים המעורבים בניסיון ההפיכה נסוגים ממטה המודיעין הטורקי (MIT) באנקרה.

תומכי ארדואן – בכיכר טסקים באיסטנבול, טורקיה, ערב ניסיון ההפיכה הצבאית במדינה. AP
תומכי ארדואן מפגינים בכיכר טסקים, הלילה/AP
חיילים טורקים ותומכי ארדואן בכיכר טסקים באיסטנבול, טורקיה – ערב ניסיון הפיכה במדינה. AP
חיילים בכיכר טקסים, הלילה/AP

1:32 - לפחות שלושה בני אדם נפצעו מירי בגשר בואזיצ'י - כך דווח ברשת CNNTurk. זאת, במסגרת ירי על מפגינים שהתכנסו באזור הגשר. טרם התברר אם המפגינים תומכים בהפיכה או מתנגדים לה.

1:14 - טנקים פתחו הלילה באש בסמוך לבניין הפרלמנט באנקרה בירת טורקיה. במקביל, גם הליקופטר צבאי פתח באש בבירה, אך באזור אחר – כך לפי עד ראייה. זאת, לאחר שהצבא הכריז אמש על הפיכה צבאית במדינה.

כמו כן, דווח על חילופי ירי באזור שדה התעופה אטאטורק באיסטנבול. בסוכנות הידיעות "אנטוליה" דווח כי מסוקים צבאיים פתחו באש על מטה סוכנות הביון הטורקית MIT באנקרה.

1:05 - גורם טורקי בכיר אמר כי אין תמיכה רחבה בניסיון ההפיכה של הצבא. הגורם לא מסר פרטים נוספים. מוקדם יותר אמר הנשיא, רג'פ טייפ ארדואן, כי מדובר בניסיון הפיכה של קבוצה קטנה בתוך הצבא וכי הוא יחלוף בקרוב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ארדואן, הלילה/מערכת וואלה!, צילום מסך

00:50 - פיצוץ עז נשמע בבירה אנקרה - כך דיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית.

00:47 - ארדואן ביקש מקלט מדיני בטורקיה – כך טוען גורם בכיר בצבא ארצות הברית שאמר את הדברים לרשת "NBC".

00:28 - נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אומר כי לניסיון ההפיכה בארצו ואמר: "נגיב בהתאם לניסיון המרד".

00:25 נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נמצא עדיין בשלטון ולא יסבול ניסיונות לפגוע בדמוקרטיה - כך מוסר גורם בארמון הנשיאות.

00:17 - מורדים מצבא טורקיה הכריזו כי תנוסח חוקה חדשה בהקדם האפשרי. "שלטון החוק הדמוקרטי והחילוני נשחק על ידי הממשל הנוכחי", הוכרז. ההצהרה פורסמה ברשת TRT, הרשת הממלכתית שעליה השתלטו המורדים. כמו כן, הם הכריזו רשמית על תחילתו של משטר צבאי ועל עוצר בערים, כמו גם על הקמת "מועצת שלום" שתבטיח לדבריהם את ביטחון האזרחים.

חייל ליד גשר בואזיצ'י המחבר בין שני חלקיה של איסטנבול בעת ניסיון ההפיכה, 16 ביולי 2016. רויטרס, רויטרס
חייל ליד גשר בואזיצ'י, הלילה/רויטרס, רויטרס

00:14 - גורם באיחוד האירופי אמר כי צבא טורקיה השיג שליטה בשדות התעופה ובנקודות אסטרטגיות בעיר איסטנבול. כמו כן, מסר כי ההפיכה היא "משמעותית, ולא רק כמה קולונלים".

00:09 - כוחות הצבא נכנסו למטה מפלגת השלטון AKP באנקרה - כך מסר ראש המטה לרשת CNNTurk. לדבריו, אנשי הצבא דרשו מהנוכחים לעזוב את המקום.

00:09 - שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב אמר כי "יש להימנע משפיכת דמים בטורקיה". לדבריו, "כל בעייה ניתנת לפתרון תוך עבודה חוקתית". זאת, בהתייחס לניסיון ההפיכה הצבאי המתנהל בשעה זו במדינה.

כיכר תקסים באיסטנבול, בעת ניסיון ההפיכה, 16 ביולי 2016. טוויטר, ספק 500
חיילים בכיכר תקסים באיסטנבול, הלילה/ספק 500, טוויטר

00:04 - שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי אמר הלילה כי הוא מקווה לשלום ול"המשכיות" בטורקיה. זאת, בהתייחס לניסיון ההפיכה הצבאי שהחל אמש במדינה.

00:00 - נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ימסור הצהרה בקרוב בעקבות ניסיון ההפיכה הצבאי - כך דיווחו הלילה כלי תקשורת במדינה. מוקדם יותר דווח כי הנשיא נלקח למקום מבטחים.

23:58 - שר המשפטים של טורקיה, בקיר בוזדאה, האשים את פתהוללה גולן, יריבו של נשיא טורקיה רג'פ טייפ אדרואן, בניסיון ההפיכה הצבאי שמתבצע במדינה. לדבריו, הצבא נכשל בניסיון.

23:57 - מנהיג מפלגת האופוזיציה הלאומנית MHP דבלט בהצ'לי מסר כי הוא שוחח עם ראש הממשלה בינאלי יילדרים. הוא מסר לו כי "ניסיון ההפיכה לא מקובל" וכי מפלגתו עומדת לצדו של הממשל.

23:50 - צבא יוון העלה כוננות, בעקבות ניסיון ההפיכה שמתחולל בטורקיה.

טנק ברחובות אנקרה – ערב ניסיון הפיכה צבאית בטורקיה. רויטרס
טנק באנקרה, הלילה/רויטרס

23:47 - רמטכ"ל צבא טורקיה הולוסי אקר נלקח בשבי על ידי כוחות הצבא, המנסים בשעה זו לבצע הפיכה צבאית במדינה.

23:45 - כל הטיסות לנמל התעופה אטאטורק שבאיסטנבול בוטלו בעקבות ניסיון ההפיכה שמתחולל במדינה. עם זאת, לרשות שדות התעופה בישראל טרם נמסר על סגירת המרחב האווירי בטורקיה, וטיסה שמתוכננת לצאת לאיסטנבול בעוד שעה אמורה נכון לעכשיו להמריא כמתוכנן.

23:44 - כלי תקשורת מקומיים בטורקיה דיווחו כי צבא טורקיה השתלט על תאגיד הרדיו והטלוויזיה הממלכתי, TRT.

23:39 - פיצוץ נשמע במתקן אימונים של הכוחות המיוחדים הטורקים באנקרה, ובני ערובה נלקחו בשבי במפקדה הצבאית.

23:30 - צבא טורקיה הכריז כי כוחותיו השתלטו על המדינה "למען הסדר הדמוקרטי ולשימור זכויות האדם".

שוטרים באנקרה בעת ניסיון ההפיכה, 15 ביולי 2016. AP
כוחות באנקרה, הערב/AP

23:24 - נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הועבר מארמון הנשיאות למקום מבטחים - כך דווח בתקשורת המקומית. זאת, בעקבות ניסיון ההפיכה שמתחולל בשעה זו במדינה.

23:12 - ראש ממשלת טורקיה בינאלי יילדרים הכריז כי קבוצה של אנשי צבא ניסו לבצע הפיכה צבאית במדינה. לדבריו, כוחות הביטחון פועלים בשעה זו ו"עושים ככל הנדרש" על מנת להשיב את השקט.

22:48 - עדי ראייה רבים דיווחו על אירועים חריגים באזור בירת טורקיה, אנקרה, כולל שמיעת קולות ירי. בין היתר, דווח על נוכחות גדולה של כוחות צבא ברחובות הערים, ועל מטוסי קרב ומסוקים צבאיים שטסו בשמי העיר בגובה נמוך. טרם נמסר כל אישור רשמי לדיווחים.

22:44 - שני הגשרים המחברים בין חלקה האסייתי של איסטנבול לחלקה האירופי נחסמו בהוראת המשטרה - כך דווח בכלי התקשורת המקומיים. על פי הדיווחים, כוחות משטרה גודלים נמצאים באזור גשר בואזיצ'י וגשר פתיח סולטן מחמט, אולם טרם נמסר מידע אמין בנוגע לסיבה לחסימות החריגות. על פי חלק מהדיווחים, קיים חשש לאירוע ביטחוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully