וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיגוע בצרפת: 84 נהרגו כשמשאית דרסה קהל בחגיגות העצמאות בעיר ניס

15.7.2016 / 8:31

לפי הרשויות, הנהג נסע במהירות של 100 קמ"ש ודרס מאות חוגגים. לאחר מכן דווח כי פתח באש עד שחוסל בידי הרשויות. 20 נפצעו קשה. אף ארגון לא קיבל אחריות עדיין. נשיא צרפת האריך את מצב החירום ב-3 חודשים. משרד החוץ: לא ידוע על נפגעים ישראלים

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

* נהג משאית דהר לעבר קהל החוגגים בטיילת בניס בטרם חוסל על ידי כוחות הביטחון
* לפחות 84 נהרגו, בהם ילדים רבים, ועשרות נפצעו - כ-20 במצב קשה
* דיווח: המחבל הוא צרפתי בן 31 ממוצא תוניסאי בעל עבר פלילי - לא ביטחוני
* נשיא צרפת הכריז על הארכת מצב החירום, שהיה אמור להסתיים ב-26 ביולי
* אף ארגון לא קיבל אחריות על האירוע
* דיווח: הנהג ירה באקדח לעבר השוטרים. במשאית נמצאו רובים מזויפים ורימון לא שמיש

לפחות 84 בני אדם נהרגו ועוד עשרות נפצעו בפיגוע דריסה בעיר ניס - כך דיווחו הלילה (שישי) הרשויות בצרפת. זאת, לאחר שמשאית דהרה אל עבר קהל רב בטיילת במרכז העיר בזמן חגיגות יום העצמאות של צרפת. לפי דיווח ברשת BFM, הנהג פתח גם באש לעבר הצופים בטרם חוסל בידי כוחות הביטחון. 20 במצב קשה. הרשויות למלחמה בטרור פתחו בחקירת האירוע. עדיין לא ברור מי אחראי לפיגוע. ממשרד החוץ בירושלים נמסר כי לא ידוע על ישראלים בין הנפגעים.

לפי מושל המחוז פרובאנס-אלפ-קוט ד'אזור, כריסטיאן אסטרוסי, במשאית נמצאו כלי נשק ורימוני יד. לפי גורם ברשויות, המשאית דהרה אל תוך הקהל בזמן שהוא צפה בזיקוקים החגיגיים לכבוד יום העצמאות. "המשאית שעטה לעבר הקהל ממרחק רב, מה שמסביר את מניין ההרוגים הגבוה", אמר הגורם סבסטיאן המבר לרשת הטלוויזיה BFM. הוא הוסיף כי הנהג נסע במהירות של מאה קמ"ש לאורך שני קילומטרים בטיילת. לפי דיווח העיתון המקומי "ניס מאטן", המחבל הוא מוסלמי תושב העיר בן 31, ממוצא תוניסאי. לפי דיווחים אחרים, הוא היה מוכר למשטרה בשל עבירות קטנות אך לא לשירותי המודיעין.

טרור ביום העצמאות בצרפת || סיקור מיוחד:
רגעי האימה בצרפת: המשאית דוהרת - ופוגעת במאות חוגגים
פיגוע ביום העצמאות הצרפתי: "חשבנו שהיריות הן בכלל זיקוקים"

חשד לפיגוע דריסה בניס, צרפת, 15 ביולי 2016. צילום: רויטרס, רויטרס
מסוקים הוזנקו למקום/רויטרס, צילום: רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נשיא צרפת פרנסואה הולנד הודיע בעקבות האירוע כי מצב החירום במדינה, שהיה אמור להסתיים החודש, יוארך בשלושה חודשים. "שוב היינו עדים לאלימות קיצונית וברור שעלינו לעשות כל שניתן כדי להילחם בה", אמר בנאום בעקבות הפיגוע. "צרפת הוכתה ביום הלאומי שלה, הסמל שלה. זכויות אדם מותקפות על ידי פנאטים. אני עומד לצד האומה שנמצאת כרגע באבל. הוריתי לכל בתי החולים האזוריים להתכונן לכמות גדולה של נפגעים".

"ראינו מתקפות דומות בשנה שעברה וכעת חווינו מתקפה נוספת", הוסיף הולנד. "תחת הנסיבות הללו אנו חייבים לפעול בזהירות ולעבוד יחד. כוחות משטרה ייקראו מכל רחבי המדינה לאזור ניס על מנת לסייע, ונשמור בקפידה על הגבולות".

הולנד הדגיש כי "בעקבות האירוע, נפגין כוח אמיתי בפעילות צבאית בסוריה ועיראק. משרד הביטחון יקיים פגישה בפריז מאוחר יותר הבוקר. לאחר הפגישה אסע עם ראש הממשלה לניס. צרפת הוכתה בטרגדיה פעם נוספת. מדובר במפלצתיות, הרג של אנשים שרק באו לחגוג. צרפת בדמעות, היא כואבת אך חזקה ותהיה חזקה אף יותר - תמיד יותר מהפנאטיים שרוצים לפגוע בנו".

משאית התנגשה בקהל בני אדם בחגיגות יום הבסטיליה בניס שבצרפת 15 יולי 2016. מתוך טוויטר, ספק 500
זירת האירוע, הלילה/ספק 500, מתוך טוויטר

לאחר האירוע, נפוצו דיווחים שונים על בני ערובה שנלקחו במסעדה בעיר ועל עשן שהיתמר ממגדל אייפל בפריז. ואולם, שר הפנים ברנר קזנוב הכחיש את הדיווחים הללו והפציר בציבור שלא להפיץ שמועות. התושבים התבקשו להישאר בבתים לאחר הפיגוע.

צרפת נמצאת בכוננות טרור גבוהה בשנים האחרונות, במיוחד לאחר המתקפה בפריז בנובמבר אשתקד. רק אמש הודיע הנשיא פרנסואה הולנד כי מצב החירום שנמשך מאז הפיגועים שגבו את חייהם של 130 בני אדם לא יחודש. בעקבות המתקפה, קטע הנשיא את חופשתו בדרום המדינה ושב לפריז שם הוא מכנס דיון חירום עם הממשלה.

"אנחנו לא יכולים להאריך את מצב החירום באופן קבוע, זה לא יהיה הגיוני. משמעות הדבר היא שלא נהיה יותר רפובליקה עם שלטון חוק", אמר הנשיא מוקדם יותר אתמול בריאיון מסורתי שהעניק לכתבים לכבוד יום הבסטיליה.

משאית התנגשה בקהל בני אדם בחגיגות יום הבסטיליה בניס שבצרפת 15 יולי 2016. רויטרס, רויטרס
זירת הפיגוע בניס, הלילה/רויטרס, רויטרס

עד ראייה במקום סיפר לרשת BFM כי "כולם צעקו לרוץ, לרוץ, לרוץ, יש מתקפה, לרוץ, לרוץ, לרוץ. שמענו יריות וחשבנו שהן זיקוקים בגלל שזה ה-14 ביולי".

העיתון האזורי "ניס מטאן" ציטט את אחד מכתביו שסיפר כי היו פצועים רבים בזירה. הוא פרסם תמונה של משאית גדולה ופגועה, "שהייתה מחוררת מכדורים" ותמונות של כוחות הצלה מטפלים בפצועים. לפי כתב של סוכנות הידיעות הצרפתית, לאחר סיום מופע הזיקוקים "ראינו אנשים נפגעים וחתיכות מתכת עפות באוויר".

חשד לפיגוע דריסה בניס, צרפת, 15 ביולי 2016. רויטרס
התושבים מתבקשים להישאר בבתים. זירת הפיגוע, הלילה/רויטרס

נשיא ארצות הברית ברק אובמה גינה את הפיגוע. "בשם העם האמריקני, אני מוקיע בחריפות את מה שנראה כמו מתקפת טרור מחרידה בניס, צרפת, שהרגה ופתעה עשרות אזרחים חפים מפשע", מסר בהצהרה רשמית. מהבית הלבן נמסר כי הוא תודרך בעקבות הפיגוע. "יועציו לביטחון לאומי יעדכנו אותו כנדרש", מסר נד פרייס, דובר של מועצת הביטחון הלאומית של הבית הלבן.

המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון הגיבה אף היא לאירוע ואמרה כי "זו מתקפה מחרידה, שקרתה בזמן שאזרחי צרפת חגגו עם חבריהם ומשפחתם את המורשת והתרבות שלהם". בריאיון לרשת CNN טענה כי "זה מדגיש את הצורך לעמוד לצד ידידינו ולא לנטוש אותם. עלינו לחזק את הבריתות שלנו, כולל עם נאט"ו, לא לחתור תחתיהן."

המועמד הרפובליקני המסתמן דונלד טראמפ מיהר להגיב לפיגוע בניס וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "עוד מתקפה נוראית, הפעם בניס, צרפת. הרבה הרוגים ופצועים. מתי נלמד? זה רק הולך ומחמיר". המיליארדר, שקורא לאסור על כניסת מוסלמים ממדינות מסוימות לארצות הברית, ציין כי הוא דחה את ההכרזה שתכנן למחר על סגן הנשיא שלו.

(עדכון ראשון: 0:50)

חשד לפיגוע דריסה בניס, צרפת, 15 ביולי 2016. רויטרס
"כולם צעקו לרוץ, לרוץ, לרוץ"/רויטרס
חשד לפיגוע דריסה בניס, צרפת, 15 ביולי 2016. צילום: רויטרס, רויטרס
"שמענו יריות וחשבנו שהן זיקוקים"/רויטרס, צילום: רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully