וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מכת מוות למאות אלפי תושבים": מתחם בתי הזיקוק בחיפה יורחב

ארגוני איכות סביבה ותושבים זועמים על החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לאשר את התכנית להרחבת מתחם בז"ן ב-20%. "החליטו לגזור את גורל האזור לחסדי מלאך המוות". הוועדה: "היתרים ינתנו רק אם לא יעלו את קצב פליטת המזהמים"

צילום: ערן גילווארג, עריכה: מתן חדד

(בווידאו: דיון מיוחד של הוועדה לביקורת המדינה בזיהום במפרץ חיפה, בפברואר)

ועדת המשנה לערעורים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה החליטה היום (חמישי) לאשר את התכנית להרחבת בתי הזיקוק במפרץ חיפה. בכך דחתה הוועדה את התנגדויות תושבי העיר והארגונים הסביבתיים, והחליטה שלא להחזיר את התכנית לדיונים מחודשים בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה בחיפה. על פי ההחלטה, המתחם של קבוצת בז"ן יורחב ב-20%.

אביהו האן, יו"ר סיעת הירוקים בחיפה ואחד משלושת המערערים נגד התכנית, התייחס הערב להחלטה ואמר כי היא "גוזרת בפועל גזר דין מוות והמשך תחלואה על תושבי מטרופולין חיפה". לדבריו, "הוועדה התעלמה לחלוטין ממצב פליטות המזהמים החמור במפרץ חיפה וממצב התחלואה הקשה במרחב חיפה. הוועדה התעלמה גם מהצורך להביא לחזון חדש לתושבי חיפה".

לקריאה נוספת:
המשרד להגנת הסביבה: הוגבר הפיקוח על המפעלים במפרץ חיפה
חשיפה: כך הסתיר המשרד להגנת הסביבה מהציבור נתוני זיהום במפרץ חיפה
בשל הלחץ הציבורי: האם המשרד להגנת הסביבה חוזר בו מתמיכתו בהרחבת בז"ן?

בתי הזיקוק בחיפה. ערן גילווארג
"הוועדה התעלמה לחלוטין ממצב פליטות המזהמים החמור". בתי הזיקוק בחיפה/ערן גילווארג

האן אף תקף את ראש העיר, יונה יהב, על שלא פעל כדי למנוע את הרחבת מתחם בתי הזיקוק. "החלטת הוועדה היא נגזרת של חוסר ההתנגדות של ראש העיר יונה יהב, שאף אינו צד בעררים עקב איחור בהגשת הערר והפגנת תמיכה בשלבים הראשונים של התכנית. התמיכה בתכנית של משרד הגנת הסביבה והוועדה המחוזית יביאו לכליה על תושבי חיפה", טען.

הוא אף קרא ליהב ולשר האוצר משה כחלון להתפטר מתפקידיהם. האן הוסיף: "אני קורא לראש ממשלת ישראל להתערב מידית לביטול החלטה נוראית זו. אני קורא לתושבי חיפה לצאת לרחובות להביע את מחאתם מהחלטה זו", הוסיף. "אנו הירוקים והארגונים הסביבתיים איננו מקבלים את ההחלטה ונפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו לבטלה".

"מדיניות המעדיפה את רווחי הטייקונים על פני בריאות התושבים"

ירון חנן, חבר מועצת העיר, תקף גם כן את ההחלטה ואמר כי "היא מהווה עוד מכת מוות למאות אלפי תושבי האזור שכבר עתה מוכה בתחלואה נוראה ובסכנת מוות מידית ממצבור ענק של חומרים מסוכנים בקרבת האוכלוסייה בעוטף בז"ן. אם נוסיף על כך את היתרי הפליטה החדשים והמקלים שמוציא המשרד להגנת הסביבה ממש בימים אלה, באופן שמאפשר פליטת מזהמים רבה יותר למפעלי בז"ן, אין מנוס מהמסקנה כי ממשלת ישראל ובמיוחד שר האוצר משה כחלון, הממונה על מנהל התכנון ועל המשרד להגנת הסביבה, בגיבוי ראש הממשלה נתניהו, פשוט החליטו לגזור את גורל תושבי האזור לחסדי מלאך המוות".

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) אמרה: "אישור הרחבת בז"ן היום היא בכייה לדורות. מנהל התכנון מייצר הפרדה בין הזירה התכנונית לבין הזירה הסביבתית, ולמעשה מתנער מאחריותו להשלכות של החלטותיו על זיהום האוויר והתחלואה במפרץ חיפה". כך, לדבריה, "השר להגנת הסביבה שהוא גם שר האוצר, והאחראי על מנהל התכנון, משחרר מחד הצהרות חסרות בסיס לגבי השקעה בהפחתת זיהום האוויר במפרץ חיפה, ומצד שני נותן יד להשתלטות המתמשכת של טייקונים ומפעלים מזהמים על אזור מפרץ חיפה, תוך חשיפת התושבים לסיכונים ביטחוניים ובריאותיים נרחבים".

הפגנה נגד הזיהום במפרץ חיפה. ערן גילווארג
הפגנה נגד הזיהום במפרץ חיפה, בשנה שעברה/ערן גילווארג

ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית, שעמד בראש ועדת המשנה לסביבה ותכנון במפרץ חיפה אמר בתגובה לאישור הרחבת בז"ן כי "גם לאחר פרסום נתוני התחלואה המדאיגים במפרץ חיפה, הממשלה והרשויות ממשיכות להתעלם מהצורך הדחוף להפחית זיהומים במקום. הממשלה מוסיפה להתעלם מהמלצות ועדת המשנה של הכנסת שבחנה לעומק את הנושא והנחתה להימנע מלהוסיף מקורות זיהום במפרץ. כך נראית מדיניות המעדיפה את רווחי המפעלים והטייקונים על פני בריאות התושבים באזור".

השר משה כחלון עם ראש העיר חיפה, יונה יהב, יוני 2015. ערן גילווארג
"אני קורא לראש העיר ולשר כחלון להתפטר". כחלון ויהב/ערן גילווארג

גם בארגוני הסביבה תקפו את החלטת הוועדה. לדברי עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל "אדם, טבע ודין", "חברי ועדת המשנה חטאו לתפקידם כמשרתי ציבור כאשר נתנו אור ירוק לבז"ן לעשות במפרץ חיפה ככל העולה על רוחה. משמעות ההחלטה היא צ'ק פתוח לאחד הגורמים המזהמים ביותר במדינת ישראל למשך 20 שנה להכפיל את שטחו ולהמשיך להקים ולהרחיב את התעשייה המזהמת - ללא פיקוח וללא תכנון, ועל חשבון בריאות תושבי מפרץ חיפה".

ב"מגמה ירוקה" אמרו כי "המועצה הארצית לתכנון ולבנייה קיבלה הערב החלטה אומללה המאשרת את תכנית ההרחבה של בתי הזיקוק בחיפה, המפעל הכי מזהם בישראל שמשפיע על חייהם ובריאותם של קרוב למיליון תושבי מטרופולין חיפה". עוד נמסר כי "הקביעה של המועצה הארצית לפיה רמת זיהום האוויר לא תעלה על זאת הקיימת רחוקה מלהניח את הדעת, משום שכבר כיום מדובר ברמות זיהום אוויר גבוהות שאחראיות על התחלואה הקשה בקרב תושבי המטרופולין".

"אישור הרחבת בז"ן נגד דעתנו אינו המילה האחרונה במאבק"

מעיריית חיפה נמסר: "אישור הרחבת בז"ן היום נגד דעתנו אינו המילה האחרונה במאבק שאנו מנהלים בשנים האחרונות. אסור שמדינת ישראל תעצום עיניה לסוגיות הזיהום ובריאות התושבים במפרץ חיפה. לא נכון היה לאשר כל פעולה להגדלת יצור הדלקים ואחסנת החומרים המסוכנים במפרץ חיפה עוד קודם שנתנה המדינה תשובות הנוגעות לסוגיות מדאיגות אלה".

עוד נמסר מהעירייה כי ההחלטה "האומללה", כלשונה, תיבחן. "יש בדעתנו להמשיך להיאבק כתף אל כתף עם פעילי הסביבה ועם התושבים נגד כל החלטה שאינה שמה לנגד עיניה את האינטרסים המיידים של תושבי חיפה, עוד קודם השיקולים הכלכליים. נשתמש בכל האמצעים המשפטיים העומדים לרשותנו ולא נבחל בשום מאבק ציבורי", הוסיפה העירייה. "בחודשים האחרונים ננקטו פעולות היסטוריות לתיקון עוולות העבר. החלטה זו בועטת בדלי ושמה ללעג את כל המאמצים. נמשיך להיאבק בתקיפות ובמלוא המרץ נגד כל פעולה אשר לא תיתן מענה אמיתי וכזו אשר תיצור שינוי של ממש באיכות חייהם של תושבי האזור".

מקבוצת בז"ן נמסר כי "תכנית המתאר למתחם בז"ן, שאושרה על ידי כל גורמי התכנון המוסמכים, מסדירה את הפעילות התכנונית במתחם, הקיים עוד מתקופת המנדט הבריטי. התכנית תאפשר את המשך השקיפות מול הציבור בהליכים התכנוניים במתחם. לאור אישור התכנית, תוכל הקבוצה להחליף מתקנים ישנים בחדשים ולהמשיך להשקיע בשיפור ביצועיה הסביבתיים".

ועדת המשנה לערעורים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה נימקה את החלטתה לאשר את התכנית. "ההחלטה בעררים אלה חייבה את מוסדות התכנון, ובהם ועדה זו, להיזקק לאיזון בין אינטרסים שונים", נמסר. "מחד, האינטרס המשקי בהבטחת קיומה הרציף של פעילות זיקוק נפט גולמי, יצור מוצרים ואספקתם בישראל ואינטרס המפעלים בפעילות על כל הכרוך בכך. מאידך, אינטרסים אשר עניינם בריאות הציבור, איכות הסביבה וצמצום סיכונים. הכל, לאור מיקומה הטופוגרפי הייחודי של התכנית והשפעתה על אוכלוסיה רבה בת מאות אלפי תושבים ולאור ההיסטוריה, לפיה עסקינן בפעילות אשר ראשיתה בתקופה המנדטורית, ואשר טרם נעשתה לה הסדרה תכנונית עד לאישורה של תכנית זו. אנו סבורים כי התכנית כפי שמאושרת על ידינו משקפת איזון הולם בין כלל האינטרסים".

"בתכנית יש כדי להבטיח את האינטרס הציבורי בהסדרה תכנונית של שטח התכנית שבו פועלים בתי הזיקוק והמפעלים הפטרוכימיים, תוך מתן הנחיות בנושאי איכות הסביבה וצמצום הסיכונים הנובעים מהתכנית. זאת, על מנת לאפשר למתחם לפעול בהתאם לייעוד שנקבע לו ברובד התכנון הארצי והמחוזי, ותוך התחדשותו המתחייבת. אנו ערים לחשש הציבורי הנובע מאישורה של התכנית, בין היתר, ביחס להיבטי בריאות הנובעים מן הפעילות ומודעים לסערה הציבורית אשר התחוללה אגב הדיון בעררים. יחד עם זאת\ שוכנענו כי התכנית נותנת מענה נאות ומספק לכלל ההיבטים הרלוונטיים ובכלל זה לעניין היבט בריאות הציבור ואיכות הסביבה".

לסיכום נימוקיהם, מסרו בוועדה כי "התכנית מאפשרת הוצאת היתרי בנייה רק ככל שאין בכך כדי להביא לעלייה בקצב פליטת המזהמים בהשוואה ל'מצב קיים'. זה, כהגדרתו בהחלטה הוועדה המחוזית. 'מצב קיים' זה, כהגדרתו בהחלטה, הינו מצב משופר בהשוואה למצב הנוכחי. הכל תוך הבטחת השימוש בטכנולוגיה המיטבית וקבלת כל חוות הדעת המתחייבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully