וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלוץ על מלחמת לבנון השנייה: אולמרט ידע שחלק מהצבא חלוד

14.7.2016 / 21:03

בכנס לציון עשור למלחמת לבנון השנייה התייחס הרמטכ"ל בזמן המלחמה, דן חלוץ, למוכנות הצבא למבצע. "הכשירות הייתה ידועה, אבל זה דבר יחסי וחשבתי שהיא הייתה מספקת ללחימה מול חיזבאללה"

עריכה: אוהד פיטר

(ריאיון עם השר בנט באולפן וואלה! NEWS לרגל עשור למלחמת לבנון השנייה)

הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ אמר היום (חמישי) בכנס לציון עשור למלחמת הלבנון השנייה כי המליץ לממשלה לפעול בתקיפות לאחר חטיפת החיילים ב-12 ביוני. בכנס במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) אמר הרמטכ"ל בתקופת המלחמה כי "ההמלצה באה לאחר התייעצות עם המטה הכללי, לשנות מדיניות ולעבור לתגובה חזקה שתבהיר בבירור לחיזבאללה שכללי המשחק השתנו". לדבריו, "המלצתי לפעול נגד חיזבאללה ונגד מדינת לבנון ואני עדיין עומד מאחורי זה".

חלוץ הוסיף כי "כשירות הצבא הייתה ידועה לי ולמטה הכללי, ראש הממשלה (אהוד אולמרט – א"ר) ידע וקיבל תדרוך שחלק מהצבא חלוד. אבל כישרות היא דבר יחסי וחשבתי שהיא הייתה מספקת ללחימה מול חיזבאללה. בחלוף עשור ניתן לקבוע שמטרת העל הושגה והושג שקט. את זה השגנו במחיר דמים לא מבוטל".

חמ"ל גולני במלכיה, ערב הקרב בבינת ג'בייל במלחמת לבנון השנייה, אלוף איל בן ראובן, אלוף בני גנץ, מחט גולני  תמיר ידעי, 25 ביולי 2006. ראובן קסטרו
"ההגדרות היו ברורו". חלוץ/ראובן קסטרו

לדברי חלוץ, "מלחמת לבנון הייתה ועודנה נושא טעון ורווי אמוציות ואינטרסים, הדיון הציבורי תקשורתי מנסה להעביר את המסר של אי הצלחה חרף המציאות בשטח". על הביקורת לאחר המלחמה אמר: "ההגדרות בלבנון השנייה היו ברורות. היום ברור יותר מתמיד שהיו פרשנים וטרמפיסטים פוליטיים שניסו למזער את הצלחת המבצע. כששאלו אותי בישיבת הקבינט כמה זמן תימשך הלחימה, עניתי 'הרבה'. ומה יהיה ניצחון שאלו, אמרתי 'זה לא יהיה נוקאאוט'. מודל ששת הימים לא יחזור על עצמו.

"חיזבאללה הורתע כמו שאף ארגון טרור לא הורתע באזור. הביקורת נבעה בחלקה משיקולים זרים, אולמרט היה יעד לסיכול פוליטי על ידי גורמים ממשלתו ועל ידי גורמים אופוזיציוניים שהפעילו נגדו את מבצע 'יאללה הביתה'. שר הביטחון פרץ היה יעד נוסף לניגוח, פרץ הוכיח הבנה גדולה. וגם אני הייתי חשוף בגלל שהייתי הרמטכ"ל הכחול שגנב להם את התהילה. לנוכח הביקורת שהייתה לאורך המלחמה על אותם 'מפקדי הפלזמה', אני מברך על כל פלזמה שתהיה בצה"ל".

עמיר פרץ, המחנה הציוני, אפריל 2015. טלי מאייר
"העורף הוכיח שהוא יכול לעמוד מול מגוון איומים". פרץ/טלי מאייר

עמיר פרץ, שר הביטחון בזמן המלחמה, אמר כי הוא מקבל אחריות על חלקו במלחמה, אך אינו יכול לקבל את כל האחריות משום שהיה חדש בתפקיד. "מעולם לא אמרתי מילה נגד צה"ל, מעולם לא העברתי ביקורת על הקצינים, אי אפשר להטיל עליי את כל האחריות אחרי חודשיים בתפקיד. מצד שני זה היה במשמרת שלי ולכן גם אני לוקח אחריות".

פרץ תייחס למבצע הקרקעי ולשאלה האם הוא היה הכרחי. "התשובה הכי טובה היא שילדים בני עשר מקריית שמונה לא יודעים היום מה זה קטיושות, אני אמרתי לראש הממשלה שהמהלך הקרקעי היה צריך להיות יותר מוקדם", אמר. "העורף הוכיח שהוא יכול לעמוד מול מגוון איומים ושהוא עורף איתן. חשוב להבין כמה חשובה 'כיפת ברזל', שר ביטחון בלי 'כיפת ברזל' פועל אחרת מזה עם".

ח"כ ציפי לבני, כנס כלכלי במלון הילטון, תל אביב. 21 ביוני 2016. גידי פישר, מערכת וואלה! NEWS
"כולם חייבים לשנות דיסקט". לבני/מערכת וואלה! NEWS, גידי פישר

שרת החוץ בזמן מלחמת לבנון השנייה ציפי לבני אמרה כי "אם יש מסקנה אחת ממלחמת לבנון השנייה היא שכולם חייבים לשנות דיסקט - אין צבאי בלי מדיני. רק אם עושים דברים אלה ביחד מצליחים". היא הוסיפה: "לקחתי נציג של האו"ם לבית המופצץ היחיד בחיפה, הוא אמר לי 'ראית את לבנון? אין שם בית אחד עומד'.

"ב-12 ביולי היינו חייבים לקבל החלטה מול מי נלחמים, מול מדינת לבנון או מול חיזבאללה שיושב בלבנון. לנו לא היה סכסוך עם לבנון. ישראל נסוגה לקו הגבול שנקבע על ידי האו"ם. אתה לא יכול לפגוע בסימני שלטון כי מדובר במדינה וזה מסבך את כל האירוע", הוסיפה. "הלילה של ה-12 ביולי, ליל הפג'רים היה הצלחה גדולה. ההחלטה שלנו הייתה שמי שהולך לישון בלבנון עם טיל בלילה יכול למצוא אותו עם טיל של מדינת ישראל בבוקר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully