וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל פועלת בחשאי להשבת רכוש יהודי ממדינות ערב"

13.7.2016 / 19:23

מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי אמר במהלך דיון בנושא בוועדת העלייה והקליטה כי המהלך "קורם עור וגידים" בשיתוף המועצה לביטחון לאומי ומשרד החוץ. בדיון הוטחה ביקורת בח"כ חיליק בר בטענה שלא טיפל בנושא כראוי בעבר

גילה גמליאל בישיבה של הוועדה לקידום מעמד האישה לציון יום האישה הבינלאומי ובהשתתפות חברות כנסת לדורותיהן, מרץ 2011. מגד גוזני
יזמה עם ראש הממשלה פרס לחוקרים שיעסקו ביהדות ארצות האסלאם. גמליאל/מגד גוזני

מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי, אבי כהן, אמר היום (רביעי) כי קיים מהלך ממשלתי מסווג בשיתוף המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) להשבת רכוש יהודי ממדינות ערב. כהן הודיע על כך במהלך דיון בנושא בוועדת העלייה והקליטה בכנסת, שיזם ח"כ אורן חזן (הליכוד). בדיון הוטחה ביקורת בהתנהלותו של ח"כ חיליק בר (המחנה הציוני), שהציג את נושא השבת רכושם של יהודי ארצות ערב ואיראן בסעיף זניח במסמך עצמאי למתווה קלינטון משנת 2000 שאותו הציג ברחבי העולם.

כהן ציין כי "יש מהלך ממשלתי מסווג שמושקעים בו מיליונים להשבת רכוש ממדינות ערב, שתוך חודשיים יקרום עור וגידים". לדבריו, "אנחנו מייצרים פלטפורמה להשבת רכוש וכספים, מדובר במהלך מסווד שאנחנו עושים בהובלת השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, יחד עם המל"ל ומשרד החוץ". כמו כן, הוא הוסיף כי קיימת החלטה משותפת של ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרה גמליאל, לפיה יינתן פרס ראש הממשלה לחוקרים שיעסקו ביהדות ערב ואיראן. גמליאל חוקקה ב-2014 חוק לפיו מצוין ב-30 בנובמבר יום גירוש פליטי מדינות ערב ואיראן.

בדיון נטען כי במסמך שהציג ח"כ בר היה סעיף זניח בלבד על השבת רכושה של יהדות ערב ואיראן. מתווה קלינטון עסק בשאיפתו להקים בעתיד קרן בינלאומית על סך מאה מיליון דולר, שתיצור דיון מעמיק במתן פיצויים לפליטים יהודים ממדינות ערב והרפובליקה האסלאמית, בדומה לדרישות הקיימות מצד פליטים פלסטינים. בר השיב לטענות ואמר: "אני היחיד בהיסטוריה של כל התכניות המדיניות שהיו שכתב סעיף רשמי להכרה בפליטות מארצות הערב ולפיצוי".

חיליק בר מגיע לטקס ההשבעה לכנסת ה-19, פברואר 2013. טלי מאייר
ספג חצי ביקורת על הטיפול בנושא השבת הרכוש במתווה קלינטון. בר/טלי מאייר

אריה שמש מארגון יהדות בבל אמר כי המסמך של בר הזכיר בשורה אחת את נושא הרכוש. "מאות מיליארדים של כספים קבורים שם, צריך לתקן זאת", אמר שמש. הוא אמר לבר כי "אנחנו באיחור של 70 שנה ובינתיים אנחנו מאבדים כל חודש זקנים יוצאי המדינות האלה. האם אנחנו מחכים שכולם ימותו? 400 מיליארד קבורים שם, שיכולים להרים את המדינה ואנשים יוכלו להנות מזה". ח"כ אלי כהן (כולנו), שנכח אף הוא בדיון, אמר כי "בכל הסכם עתידי עם מדינות ערב חייב להיות ברור שהשבת רכוש חייבת להיות חלק".

בדיון השתתפה גם ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני), שאמרה כי יש להתעקש ולהעלות מודעות לעניין. "יש פתרון שהוצג במתווה קלינטון ואין מה להמציא את הגלגל מחדש. ביקשתי מטוני בלייר שיעלה את זה וגם את סוגיית הרכוש. תקוותי היא שהמשא ומתן הפלסטיני יתקיים ושבכל פעם שהנושא עם הפלסטינים יתקדם, גם זה יקודם. הנושא הזה לא הוא לא רק של יהודי המזרח אלא של כל הישראלים, כי כולם חוו את החורבן והפליטות וכולם צריכים להיות מעורבים", אמרה.

נחליאל דיסון, מנהל המשרד הישראלי של הארגון העולמי להשבת רכוש (איל"ר) אמר כי השבת הרכוש היהודי מארצות האסלאם הוא חלק מבעיה כוללת של רכושם של פליטים יהודים בכל העולם. לטענתו, "בארצות ערב חיו כמיליון יהודים ואילו באירופה חיו כעשרה מיליון. אנחנו באיל"ר עוסקים בנושא ומקבלים פניות מדי יום מפליטים יהודים מאירופה, אך גם מארצות ערב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully