וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט ולפיד הבטיחו מאות מעונות לילדים, הכסף עבר - אך רק 55 נבנו

14.7.2016 / 11:40

שרי הכלכלה והאוצר בכנסת הקודמת הבטיחו בעקבות המחאה החברתית ביולי 2011 כי ייבנו 400 מעונות יום מסובסדים לפעוטות עד גיל 3 בתוך שנתיים. מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי למרות שהועברו מיליונים, המצוקה רק גדלה. לת"א, למשל, הועברו 20 מיליון שקל – וטרם נבנה מעון אחד

צילום: בני בן-סימון, עריכה: מיכאל ברגמן

(בווידאו: רק חמישה מעונות יום במגזר הבדואי בדרום)

חמש שנים עברו מאז המחאה החברתית, בקיץ 2011, אך גם בשנת הלימודים הקרובה צפויה מצוקת מקום במעונות מסובסדים לפעוטות עד גיל שלוש. בשנים שחלפו נבנו רק 55 מעונות, חרף הבטחתם של שר הכלכלה לשעבר נפתלי בנט ושר האוצר הקודם יאיר לפיד לבנות 400 מעונות בתוך שנתיים משנת 2014. מבדיקת וואלה! NEWS עלה כי משרד הכלכלה והתעשייה העביר עשרות מיליונים לרשויות המקומיות הגדולות לשם בנייתם של המעונות, אך בחמש הערים שבהן הביקוש הגדול ביותר, הם טרם נבנו.

ההרשמה למעונות נפתחה בחודש מאי והסתיימה ביוני, אך המצוקה נותרה בעינה. כמות הנרשמים למעונות ויצו, נעמת, אמונה, נשי חרות, נאות מרגלית ובית יעקב עלתה משנה שעברה, אך מרבית ההורים שביקשו לרשום את ילדיהם צפויים להיענות בשלילה. מעונות היום לפעוטות עד גיל שלוש מלאים עד אפס מקום, וככל הנראה גם בשנה הקרובה הורים רבים יישארו ללא מסגרת מפוקחת עבור ילדיהם.

כבר שמונה חודשים שבמשרד הכלכלה והתעשייה, שאחראי על סוגיית המעונות, לא מכהן שר בפועל. סמכויות המשרד הועברו לראש הממשלה בנימין נתניהו עם התפטרותו של השר הקודם אריה דרעי מהתפקיד, לאחר שלא הסכים לחתום על סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים בסוגיית מתווה הגז. בפועל, מנהלים את נושא מעונות היום פקידים ללא השפעה פוליטית. בשבוע הבא אמור להתקיים סבב תיקים בין שרי הממשלה ובמסגרתו צפוי לקבל לידיו שר הרווחה חיים כץ את הסמכויות על מעונות היום.

הפגנת הענק במחאה על מצוקת הדיור ויוקר המחיה בתל אביב, אוגוסט 2011. נמרוד סונדרס
המונים ברחובות תל אביב, 2011/נמרוד סונדרס

בשנת 2012 אישרה הממשלה את אחת התכניות שהיו אמורות להיות מההישגים החשובים ביותר של המחאה החברתית - הרחבת היצע מעונות היום של משרד הכלכלה. בעקבות המלצת ועדת טרכטנברג שהוקמה בעקבות המחאה של קיץ 2011 והמתווה השש שנתי, מאותה שנה ועד חודש זה הוקצו 1.1 מיליארד שקלים מתוך 1.2 מיליארד שקלים לטובת הקמת המעונות.

בעקבות החלטת הממשלה הוטל על שר התעשייה, המסחר והתעסוקה (תמ"ת) לשעבר שלום שמחון להקים עד סוף שנת 2017 בנייה של כ-700 מעונות יום. בשנת 2014 החליטו שר הכלכלה נפתלי בנט יחד עם שר האוצר יאיר לפיד וראשי השלטון המקומי לעדכן את התכנית, ולהנהיג מתווה שאמור היה להיות קל ונגיש יותר למימוש. כוונתם הייתה לאפשר לרשויות שאחראיות לבנות מעונות לקבל מימון מהממשלה בהיקף שבין 90% עד 100% מעלות הבינוי, הכרה בעלויות בנייה גבוהות יותר מאשר בעבר, הסרת חסמים בירוקרטים ומסלול תקצוב מקוצר. בנט ולפיד התחייבו לבנות כ-400 מעונות חדשים תוך שנתיים, אך הזמן חלף והמעונות לא נבנו.

כ-300 אלף ילדים נמצאים ללא מסגרת מפוקחת

מנתוני משרד הכלכלה עולה כי משנת 2011 נבנו כ-55 מעונות עבור כ-4,000 ילדים. כמו כן, במדינת ישראל יש כיום בסך הכול כ-2,000 מעונות יום מסובסדים לפעוטות עד גיל שלוש. במשרד הכלכלה טוענים כי במעונות היום ובמשפחתונים המוכרים על ידי המשרד רשומים כ-120 אלף ילדים, מהם כמאה אלף זוכים לסבסוד ממשרד הכלכלה. בישראל יש כ-400 אלף פעוטות עד גיל שלוש, מה שמותיר כ-300 אלף ללא מסגרת מפוקחת. 30% מהם, כ-120 אלף, שוהים במסגרות פרטיות והשאר במסגרות משפחתיות שונות.

ממשרד הכלכלה נמסר כי בחודשים האחרונים אנשיו עדים לעלייה משמעותית בקצב הבנייה וכי הם צופים כי בחודשים הקרובים תושלם בנייתם של עשרות מעונות יום חדשים. לדבריהם, היוזמה והאחריות לבניית המעונות היא של הרשויות המקומיות והמשרד מעניק תקציבים ופלטפורמה לבנייתן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בערים הגדולות הביקוש למעונות גדול, אך ההיצע נמוך. דווקא בערים אלו - תל אביב, ירושלים, חיפה וראשון לציון, טרם נבנו המעונות. גם בלוד ובביתר עילית, שלהן הוקצה התקציב הגדול ביותר, טרם נבנו המעונות.

תל אביב: 20 מיליון שקל לטובת 7 מעונות - לא הושלמה בנייה

לעיריית תל אביב הוקצו משנת 2011 כ-20 מיליון שקל לבניית שבעה מעונות שטרם הושלמה בנייתם. נכון להיום, בתל אביב פועלים כ-50 מעונות יום מפוקחים שבהם מקום לכ-4,000 פעוטות בסף הכול. בשנה שעברה נדחו כ-2,100 בקשות של הורים לרישום ילדיהם למעונות.

ירושלים: 20.5 מיליון לטובת 11 מעונות - לא הושלמה בנייה

בשנים 2013-2011 ניתן לירושלים אישור לבניית 11 מעונות. עשר בקשות הועברו לנוהל מעבר במסגרת הוראת מנכ"ל, אך עדיין לא דווח השלמתם. עם זאת, עיריית ירושלים דיווחה לאחרונה על גמר בנייה של מעון משנת 2012. בין השנים 2014 ל-2016 לא אושרו בקשות לבניית מעונות נוספים. נכון להיום בירושלים פועלים כ-94 מעונות שיכולים להכיל 7,373 ילדים. כ-1,069 פעוטות נדחו בשל מחסור במקום.

חיפה: 33 מיליון לטובת 8 מעונות - לא הושלמה בנייה

בשנים 2013-2011 ניתן לחיפה אישור לבנות שמונה מעונות, אך טרם דווח על סיום בנייתם. בשנים 2014 עד 2016 לא אושרו בקשות נוספות. בחיפה פועלים כ-29 מעונות יום שיכולים להכיל 2,203 ילדים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ביתר עילית: 64 מיליון לטובת 18 מעונות - נבנו 5 בלבד

בשנים 2013-2011 ניתן לביתר עילית אישור לבניית 18 מעונות ותקציב של 64 מיליון שקלים. העירייה דיווחה על גמר בנייה של חמישה מעונות בלבד.

לוד: 25 מיליון לטובת 9 מעונות - לא הושלמה בנייה

בין השנים 2013-2011 ניתן ללוד אישור לבניית תשעה מעונות, אך טרם דווח על סיום בנייתם. בשנים 2014 עד 2016 לא אושרו לרשות בקשות נוספות. בלוד פועלים 17 מעונות שיכולים להכיל 887 פעוטות. בין השנים 2011 עד 2013 ניתן לראשון לציון אישור לבנות חמישה מעונות, אך טרם דווח על סיום בנייתם. בשנים 2014 עד 2016 לא אושרו בקשות נוספות.

גן ילדים. ShutterStock
בשנה שעברה סורבו 101 פעוטות שביקשו להירשם למעונות בראשון לציון/ShutterStock

ראשון לציון: 13 מיליון לטובת 5 מעונות - לא הושלמה בנייה

בראשון לציון פועלים כ-29 מעונות שיכולים להכיל 1,658 ילדים. בשנה שעברה סורבו 101 פעוטות שביקשו להירשם.

נתניה: 18 מיליון לטובת 7 מעונות - לא הושלמה בנייה

בשנים 2013-2011 ניתן לנתניה אישור לבנייתם של שבעה מעונות, ותקציב של 18 מיליון שקלים. טרם דווח על גמר בנייה.

ויצו היא אחת מרשתות המעונות הגדולות בארץ. לרשת יש 184 מעונות שפרוסים מהצפון ועד הדרום. מנתוני ויצו עולה כי על כל ילד שמתקבל נדחה ילד אחר, אך כשבוחנים את הנתונים לפי חלוקה לאזורים, התמונה בחלק מהמקרים עגומה הרבה יותר. באזורים שבהם הביקוש הוא הגבוה ביותר – במרכז, בשרון בשפלה ובעיקר בתל אביב – על כל פעוט שמתקבל נדחים לפחות שלושה אחרים. יתר על כן, בתל אביב הנתונים של ויצו חושפים כי על כל 70 מקומות פנויים מתמודדים יותר מ-400 פעוטות. בסך הכול, למעונות ויצו ביקשו להירשם בשנה שעברה כ-21 אלף פעוטות, ו-6,000 מתוכם סורבו.

לדוגמה, בתל אביב נרשמו במעונות ויצו לקראת השנה הבאה 3,200 פעוטות, מתוכם צפויות להידחות כ-1,650 בקשות – כ-50% מסך הנרשמים. בירושלים נרשמו 2,300 פעוטות במעונות הרשת לקראת שנת הלימודים שתיפתח בקרוב, מהם צפויים להידחות אלף נרשמים – כ-45%. בחולון נרשמו 500 פעוטות, מהם צפויים להידחות 350 – 70% מהנרשמים. בבאר שבע נרשמו 850 פעוטות, מהם ככל הנראה יידחו 230 – 30% ממספרם. במודיעין נרשמו 700 פעוטות במעונות ויצו לשנה הקרובה, מהם צפויים להידחות 300 – 45% מסך כל הנרשמים.

במעונות ויצו ההרשמה לשנה הקרובה נסגרה, אך ועדות הקבלה שהיו אמורות להתכנס טרם החלו, ועדיין לא נמסרו תאריכים לקיום הוועדות ממשרד הכלכלה. פרופ' רבקה לזובסקי, יו"ר ויצו העולמית, אמרה כי "היום, כדי לבנות מעון בישראל, צריכה הרשות המקומית לפנות למשרד הכלכלה לקבלת תקציב. רשויות חזקות פונות, והפחות חזקות לא פונות. ענף קריטי במדינה נבנה על בסיס וולונטרי של הרשויות. הבעיה חריפה יותר כיוון שגם התקציב שמעביר משרד הכלכלה לרשויות לצורך בניית מעון אינו מספיק ולא תואם את העלות האמיתית של ההקמה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
על כל פעוט שמתקבל נדחים לפחות שלושה אחרים במעונות ויצו/מערכת וואלה!, צילום מסך

רשת גדולה נוספת בתחום המעונות היא נעמת, שמפעילה 212 מעונות ברחבי הארץ. חמש הערים שבהן יש את הביקוש הרב ביותר למעונות הרשת הן תל אביב, ירושלים, ראשון לציון, רמת גן ופתח תקווה. לקראת שנת הלימודים הבאה נרשמו כ-15,500 אלף פעוטות למעונות הרשת, בעוד שלפני שנה נרשמו כ-14,500 – אלף פחות. על פי נתוני נעמת, כ-2,500 פעוטות שנרשמו למעונות הרשת לא יוכלו ללמוד בהם.

יו"ר נעמת גליה וולוך מסרה: "המחסור החמור במעונות יום מוכר לנו היטב. אנחנו עומדים חסרי אונים מול הורים עובדים שאין להם סידור הולם לילדיהם. מעון יום זה לא לוקסוס, זוהי מסגרת הכרחית כיום כאשר שני בני הזוג צריכים לצאת לעבודה. מה רוצה מדינת ישראל? שהנשים יחזרו הביתה? מדי שנה אנו נאלצים לדחות אלפי ילדים מחוסר מקום, והשנה צפוי להיות מחוסר חמור אף יותר, מכיוון שמשרד הכלכלה הוריד את מספר הילדים המותר בכל כיתה עוד לפני שנבנו מעונות חדשים".

וולוך התייחסה למספר המעונות שנבנו בחמש השנים האחרונות, ואמרה כי "שר בא ושר הולך וכולם מצהירים על כוונתם להקים מאות מעונות חדשים – מצהירים, ועוברים לתפקיד הבא. כשממשלת ישראל רוצה היא יכולה - עובדה שכאשר הוכרז על חוק חינוך חינם מגיל שנתיים נבנו בתוך שנה מאות גני ילדים בעת שמעונות היום נותרו יתומים. הנתונים שנחשפים כאן לראשונה מראים את עומקה ואת חומרתה של הבעיה. אף אחד לא לוקח אחריות, הבירוקרטיה חוגגת, הרשויות לא ממהרות לבנות ומשרד הכלכלה אינו מצליח לאכוף לוחות זמנים".

תגובות

מעיריית חיפה נמסר: "החל משנת 2011 פועלת עיריית חיפה מול משרד הכלכלה לקבלת תקציבים להקמת מעונות יום חדשים. כל המעונות שאושרו ותוקצבו עד היום על ידי משרד הכלכלה נבנו או נמצאים בשלבי בנייה סופיים. המעון ברמת הנשיא – הבנייה הסתיימה והנכס נמסר לעמותה המפעילה. המעון בקריית שמואל – הבנייה הושלמה, לקראת מסירה לעמותה המפעילה. המעון ברחוב מח"ל בקריית חיים – בשלבי בנייה סופיים והצפי להשלמת הבנייה הוא ספטמבר 2016. המעון ברחוב שלום קסאן בשכונת שפרינצק – בשלבי בנייה מתקדמים, צפי להשלמת הבנייה - ספטמבר 2016. המעון ברמת אלון – בשלבי בנייה, צפי להשלמת הבנייה פברואר 2017. המעון יום ברחוב נתיב חן בנווה שאנן – לקראת הוצאת היתר בנייה ותחילת בנייה.

"בנוסף למעונות שכבר נבנים, מעון יום ברחוב דוכיפת ברמן חן – לנוכח היקפי הבנייה ומעבר של זוגות צעירים במסגרת תהליך התחדשות עירונית, הוגשה בקשה להסבת הרשאה להקמת מעון יום ברחוב חביבה רייק. משרד הכלכלה כבר אישר מימון לתכנון המעון החלופי בחביבה רייך, ועם קבלת האישור תחל הבנייה כמתוכנן. הרחבת מעון יום קיים של ויצ"ו בשכונת ורדיה – לקראת ביצוע.

"מימון משרד הכלכלה לתכנון בלבד: מעון יום בנאות פרס – התכנון הושלם במימון משרד הכלכלה אך טרם אושר תקציב ביצוע על ידו. מעון יום ברמת בגין בשלבי תכנון מתקדמים, טרם אושר תקציב ביצוע על ידי משרד הכלכלה".

מעיריית נתניה נמסר: "במסגרת 'קול קורא' שפורסם על ידי משרד התמ"ת, קיבלה העירייה בשנת 2011 תמיכה להקמת שני מעונות יום - בשכונת האגמים ובשכונת עיר ימים, ובשנת2012 קיבלה תמיכה להקמת חמישה מעונות יום נוספים. נדגיש כי העירייה השלימה את הקמתם של שני מעונות היום הראשונים ודיווחה על כך, אולם בשל נוהל עבודה נוקשה לא ניתן היה לנצל את התקציב שאושר. לפיכך, בעקבות החלטת משרד הכלכלה לשנות את נוהל העבודה בסוף שנת 2014, התאפשרה התחדשות הפעילות בפרויקט, כך שכיום מקדמת העירייה את בנייתם של חמישה מעונות יום המצויים בשלבי תכנון סופיים, ובקרוב מאוד תחל בנייתם ברחובות נתן קומוי, סוקולוב, נורוק, הברבור וחטיבת הראל".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "העירייה מקדמת במרץ את בניית מעונות היום, בהתאם לתקצוב של משרד הכלכלה, אך עליה לעמוד בדרישות הרגולטיביות המורכבות הכרוכות בהוצאת היתר בנייה, הליכים שמטבעם אורכים זמן ממושך.

"מבין שבעת המעונות שאושרו על ידי משרד הכלכלה, אחד כבר פועל מספטמבר 2015, שניים מצויים בעיצומה של הבנייה ומעון נוסף - בנייתו מתחילה בימים אלה ממש. שניים נוספים נמצאים בהליך היתר בנייה, ולגבי השביעי - קיים היתר, אולם בית המשפט הורה על אי התחלת בנייה על רקע תביעת בעלי הקרקע לשעבר. העירייה מעריכה כי עד ספטמבר 2017 ייפתחו חמישה מעונות מתוך השישה שנותרו".

מעיריית ראשון לציון נמסר: "עיריית ראשון לציון הקימה שני מעונות דרך ההקצאות של משרד הכלכלה כבר לפני שלוש שנים. שני מעונות נוספים הוקמו באופן עצמאי על ידי העירייה ובניית מעון חמישי תסתיים תוך כחודש וחצי. עיריית ראשון לציון ביקשה הסבת מיקום של אחד המעונות וטרם התקבלה תשובה. בשנה הבאה תקים העירייה עוד שני מעונות".

מעיריית לוד נמסר: "העירייה דיווחה על גמר בניה למעונות הבאים: אלישיב, גני יער וציפורן ואלה כבר פועלים ומאוכלסים. הנתונים הוגשו לחברת הבקרה של משרד הכלכלה (משרד רו"ח גזית) ב-28 ביוני 2016. מעונות אחרים נמצאים בשלבי עבודה, העירייה פועלת למימוש התקציבים שהוקצו לה בנושא".

מעיריית ירושלים נמסר: "תקציב משרד הכלכלה ניתן באופן מדורג ומנוצל באופן מלא. בשלב ראשון הועבר תקציב עבור התאמת מבנים והוא נוצל במלואו כאשר במבנים קהילתיים שונים בעיר הותאמו אגפים למעונות יום.

"בשלב הנוכחי, עיריית ירושלים מתכננת ובונה כעת 25 מעונות יום בכל רחבי העיר – כאשר בכל מעון שלוש כיתות (במעונות בית חנינא ושועפאט - ארבע כיתות בכל מעון), מתוכם שמונה מעונות יום נמצאים בשלבי בנייה שונים (חלקם ממומנים על ידי גורמים אחרים). יש לציין כי העירייה מעבירה למשרד הכלכלה דיווח באופן שוטף על התקדמות הפרויקטים השונים בעיר".

‏מעיריית ביתר עילית נמסר: "עד כה הוקצו לעירייה 18 מעונות, מתוכם סיימה העירייה לבנות חמישה, עוד 11 נמצאים בשלבי בבנייה, שני נוספים נמצאים בהליכי תכנון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully