וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האם אללה קיים?": הצעיר המצרי שמפיץ אתאיזם בעולם המוסלמי

שמעון סימן טוב

17.7.2016 / 11:35

שריף ג'אבר מפרסם סרטונים המעודדים כפירה בדת וזוכה לרוב לתגובות קשות, ובהן "צדק אללה שיצר לכופרים את הגיהנום". אך בעידן של הקצנה דתית במקביל לתהליך של חשיפה מוגברת למידע, הוא אינו היחיד שמאתגר את השיח בין האסלאם והמדע

עריכה: אביב אירגז

שריף ג'אבר, צעיר מצרי מוסלמי לשעבר, יצא בשנים האחרונות ל"מלחמת קודש" משלו. היעד: הפצת האתאיזם והכפירה בדת הממוסדת ברחבי העולם המוסלמי. בערוץ היוטיוב שלו הוא מפרסם כמעט מדי שבוע סרטונים פרובוקטיביים תחת כותרות כמו "תורת האבולוציה לא מתיישבת עם האסלאם" ו"האם אללה קיים?", או סרטון פארודי שכותרתו "איך להמיר אתאיסט להיות מוסלמי בחמש דקות?".

סרטונים אלה ערוכים בקפידה וברובם קיימות כתוביות באנגלית - ואפילו בעברית, מה שמעיד על כך שג'אבר נהנה ככל הנראה ממימון מקרן או מארגון כלשהו. הסרטון האחרון "האם אללה קיים?", המלווה בכתוביות בעברית, זכה ל-235 אלף צפיות וליותר מ-8,000 תגובות תוך שבוע.

ג'אבר מטיף בלהט משיחי של אדם בודד: "ביקום קיימות יותר ממאה מיליארד גלקסיות. בכל אחת מהם מאות מיליארדי כוכבים. וזה רק 'היקום הנצפה'! האם אתם באמת חושבים שהאל שברא את כל זה הוא האל שמצווה עליכם להיכנס לשירותים דווקא ברגל שמאל?". לדבריו, "ישנן כיום בעולם יותר מ-4,000 דתות! יותר מ-4,000! ולכל אחת מהן אלפי פלגים! בנצרות לבדה יש כיום יותר מ-33 אלף! וכל אחד מהם אומר בדיוק את מה שאתם אומרים! חשבתם על זה פעם?".

עוד בוואלה! NEWS:
"לא אנושית": הכתבת של אסד שעושה סלפי עם גופות ילדים
לקראת שחרור מוסול מדאעש: שר ההגנה האמריקני בביקור פתע בעיראק
"תומך בטרור": איראן זועמת על בכיר סעודי שהשתתף בכנס של האופוזיציה

צעיר מצרי מפרסם סרטונים פרובוקטיבים שמטרתם הפצת האתאיזם בעולם המוסלמי. מערכת וואלה! NEWS
"יש יותר ממאה מיליארד גלקסיות ביקום הנצפה". צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב של ג'אבר/מערכת וואלה! NEWS

ניכר שהמגיבים מוטרדים מאוד מהסרטון. "עוד לא הוכח קיומם של חיים (תבוניים - שס"ט) זולת האדם, ולמה ברא לדעתך אללה את האדם בכדור הארץ?", ענה לו אחד המגיבים. מגיב שני, המייצג עוד אלפי תגובות נאצה, הוסיף: "צדק אללה שהכין לכופרים את הגיהנום. כל חייהם אינם מכוונים לדבר זולת האינטרסים שלהם". "ראית פעם גלקסיה בעיניך? אתה רק מאמין למדענים ולחישובים!", טען מגיב שלישי. מגיב נוסף ענה: "האסלאם מכיר בכל הנביאים ובכך שאללה שלח אותם. הם אינם סותרים את מוחמד. הדתות האחרות הן שמכחישות זאת".

ג'אבר אינו תופעה ייחודית, וביוטיוב מופיעים עשרות דיונים ביחסים בין המדע והקוראן, המלווים כמובן בסרטוני תגובה של אנשי דת הזוכים למאות אלפי צפיות. בחיפוש המילים "מוצא החיים" בגוגל מופיעים בתוצאות הראשונות סרטים של רשת "נשיונל ג'יאוגרפיק" שתורגמו לערבית ובהם לא נזכר האל כלל. כמו כן, תכנים מדעיים או השוואתיים זמינים בלחיצת כפתור לבעלי הטלפונים הניידים במדינות ערב, שמספרם הולך וגדל. כך לדוגמה במצרים, שבה 93 מיליון בני אדם, קיימים בעת הנוכחית 21 מיליון סמארטפונים. גם בערב הסעודית בת 32 מיליון התושבים, שבה נידונים סופרים למוות באשמת כפירה, ישנם כיום 15.9 מיליון סמארטפונים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
גבר מעיין בסמארטפון שלו, ריאד, ערב הסעודית. 2014.. AP
הסמארטפונים מאפשרים תהליכי חילון שלא התרחשו במשך שנים בעולם המוסלמי/AP

למרות תהליכים אלו, בעולם הערבי ישנו שטף של קיצוניות דתית וטרור. תנועות האסלאם הפוליטי, ובהם הקיצוניים הסלפים, פועלות לעקירת כל ניסיון ליישב בין האסלאם למדע ולמודרנה, וארגוני הטרור שוללים את קיומם של משטרים ערביים שאינם מבוססים על חוקי השריעה. חוקרי דתות רואים לרוב את הפונדמנטליזם כתגובה למשבר, ואכן נראה כי התקדמות הטכנולוגיה מעמידה את העולם המוסלמי בפני מתקפה רוחנית של ממש.

במשך מאות שנים לא התרחשו כלל תהליכי חילון בעולם המוסלמי, ולא התקיימה הפרדה בין הדת והמדינה. אפילו מהפכת הדפוס, שהתרחשה באירופה כבר במאה ה-15, נדחתה בעולם המוסלמי עד המאה ה-19 מתוקף צווי האימפריה העותמאנית, שהוצאו מחשש ל"חילול כתבי הקודש והשפה הערבית". עם התפתחות האינטרנט הסלולרי הזמין לכל, נפוצים באין מפריע התכנים שמהם מנסים להתגונן הפונדמנטליסטים האסלאמיים, ובהם רעיונות מדעיים שהניעו בעבר תהליכים בני מאות שנים באירופה. כעת, ספק אם יצליחו ארגוני הטרור לדחות את התרחשותם של תהליכים אלו בכוח הזרוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully