וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין "ברקזיט" להגירה, תרזה מיי נחושה להוכיח שהיא ראויה לראשות הממשלה

12.7.2016 / 0:30

באופן כמעט מקרי, תומכת ההישארות באיחוד האירופי מונתה למנהיגת השמרנים ותיכנס לדאונינג 10 כבר מחר. "אשת הברזל" השנייה, שהחזיקה זמן שיא במשרד הפנים, תמשיך לתמוך בישראל ובנאט"ו - אך תיאלץ להתרחק מאירופה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש ומתן חדד

לפני קצת יותר משבועיים הימרו סוכנויות ההימורים בבריטניה על בוריס ג'ונסון כראש הממשלה הבא. אותן סוכנויות, שחזו כי אזרחי הממלכה יצביעו נגד עזיבת האיחוד האירופי במשאל העם, טעו בענק פעם נוספת. ראש עיריית לונדון לשעבר, שסומן זה זמן רב כיורשו של דייוויד קמרון במפלגה השמרנית, היה ממובילי מחנה ה"ברזקיט". התפטרותו של מנהיג המפלגה השמרנית עם היוודע התוצאות סללה את דרכו, אך חברו לספסל הלימודים הימם את כולם כשהודיע שהוא "אינו האיש המתאים לכך".

תומכי העזיבה היו מיעוט בקרב חברי המפלגה והממשלה - אך הם קראו לממשלה חדשה בהובלתם, לאחר שנודע על הצלחתם לשכנע 52% מהבוחרים לצאת מהגוש. עם זאת, בתוך זמן קצר, התפוגגה כל הנהגת ה"ברקזיט". ג'ונסון ויתר לא מעט בשל קריאת התיגר של בעל בריתו למאבק באיחוד האירופי, שר המשפטים מייקל גוב. האחרון שילם על בגידתו בשותפו לדרך והפסיד בסיבוב השני בבחירות לראשות המפלגה השמרנית והותיר שתי שרות במרוץ – שרת הפנים תרזה מיי ושרת האנרגיה אנדראה לידסום.

עוד בוואלה! NEWS:
נותרה לבד במרוץ: שרת הפנים תהיה ראש הממשלה הבאה של בריטניה
סערה במרוץ להנהגת בריטניה: "אני מתאימה יותר כי יש לי ילדים"
לראשונה מאז מרגרט תאצ'ר: אישה תעמוד בראש ממשלת בריטניה הבאה

שרת הפנים של בריטניה תרזה מיי בנאום בלונדון, 30 ביוני 2016. רויטרס
תקדיש את מרבית זמנה להתמודדות עם השלכות משאל העם. מיי/רויטרס

מיי בת ה-59 סומנה כמועמדת המובילה לאחר פרישתו של ג'ונסון, על אף שפעלה לצדו של קמרון בניסיונה לשכנע את הציבור להישאר באיחוד. גם חוסר הצלחתה לצמצם בתור שרת הפנים את מספר המהגרים שהגיעו לממלכה – אחת הסוגיות הבוערות ביותר על סדר היום בבריטניה – העלה ספקות ביחס ליכולתה לרשת את ההנהגה בתקופה כה קריטית. אף על פי כן, ניסיונה הרב והתמיכה הגדולה שלה זכתה מצד רוב חברי המפלגה השמרנית הבהירו ליריבתה לידסום, שפקפקה בה בשל העובדה שאין לה ילדים, כי אין טעם להמשיך במרוץ.

בצעד שנועד להביא ליציבות ולהרגעת השווקים והעולם, הכריזה אתמול שרת האנרגיה כי זזה הצדה. במקום קמפיינים מייגעים שהיו אמורים להימשך עד לספטמבר, כעבור כמה שעות בלבד מונתה מיי באופן רשמי לראשות המפלגה השמרנית וקמרון המחויך מיהר להודיע כי כבר ביום רביעי תיכנס שרת הפנים לדאונינג 10. ראש הממשלה לא רצה להישאר ולסדר את הבלגן שיצר עם החלטתו לקיים משאל עם, ועתה מחליפתו תקדיש לכך את מרבית זמנה. הנאום הראשון שנשאה אתמול היה בעיר הפועלים ברמינגהם, שרבים מתושביה תמכו ב"ברזקיט", ולא בכדי.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שרת הפנים הצהירה כי לא יהיה משאל עם שני וכי הייתה זאת הצבעה חד-פעמית שבה אמר העם הבריטי את דברו. היא הוסיפה גם כי התנועה החופשית ממדינות האיחוד לממלכה לא יכולה להישאר כפי שהיא כיום, תנאי שהציבו בבריסל כדי לאפשר לבריטניה להיות חברה בשוק הכלכלי המשותף. היא ניסתה למצוא חן בעיניי הציבור שלמעשה לא בחר בה ופיזרה הבטחות מוכרות: בניית בתים כדי להקל על שוק הדיור, מלחמה בהתחמקות מתשלום מס, הורדת מחירי החשמל וצמצום פערי השכר.

כמעט כצפוי, מי שתהיה האישה השנייה בראשות ממשלת בריטניה אחרי מרגרט תאצ'ר זוכה כבר לכינוי "אשת הברזל". כמוה, היא מחזיקה במוניטין של מי שאינה חוששת מלעמוד מול האליטה הגברית ששולטת באופן מסורתי בפוליטיקה הבריטית ומחזיקה בעמדות כלכליות ליברליות קיצוניות. מיי, בוגרת אוניברסיטת אוקספורד ובעלת תואר בגיאוגרפיה, נכנסה לפרלמנט כבר ב-1997 אחרי שעבדה בבנק אנגליה. לפני שמונתה לשרת הפנים ב-2010, היא שימשה גם יו"ר המפלגה השמרנית, אך משך הקדנציה שלה – חמש שנים – הוא המרשים ביותר. אף פוליטיקאי בריטי לא החזיק בתפקיד הרגיש, האחראי גם על סוגיות ביטחוניות, זמן רב יותר ב-50 השנה האחרונות.

שר האנרגיה של בריטניה אנדראה לידסום מודיע על פרישתה מהמרוץ לראשות המפלגה השמרנית, 11 ביולי 2016. רויטרס
פינתה את הדרך. לידסום, אתמול/רויטרס

מבחינת מדיניות חוץ וביטחון, היא קרובה לקמרון וצפויה להשקיע מאמצים בחיזוק נאט"ו מול התוקפנות הרוסית הגוברת. בניגוד אליו, מיי קיצונית יותר ביחס לזכויות אדם והיא קוראת לביטול חברותה של בריטניה בבית הדין האירופי לזכויות אדם, מאחר שלטענתה הגוף פוגע בסמכויות הביטחון של הממלכה. ואולם, כיאה למי שהבינה את מעמדה החדשה, היא חזרה בה מההצעה מאז הכריזה על מועמדותה. יחסה לישראל גם הוא צפוי להיות דומה לזה של ראש הממשלה היוצא, שנחשב לידיד קרוב של ירושלים. בשנה שעברה היא נכחה באירוע לציון יום העצמאות שארגנה תנועת בני עקיבא בלונדון, שם נשאה נאום נלהב, חלקו אף בעברית. שרת הפנים ציינה כי היא רואה במדינת ישראל בעלת ברית חשובה ובעצמה "ידידה אישית של העם היהודי".

מיי, ילידת העיר איסטבורן שבדרום אנגליה, מחזיקה עתה די במקרה במושכותיה של המעצמה הגרעינית שנמצאת בצומת דרכים גורלי. ראש ממשלת בריטניה החדשה לא ציינה מתי היא מתכננת להפעיל את סעיף 50 המיוחל, שיפתח רשמית את המשא ומתן עם האיחוד על ההסכם שיגדיר את היחסים החדשים בין הצדדים – אולם באירופה מייחלים שחילופי השלטון המהירים יזרזו גם את תהליך ההיפרדות, שאותו שני הצדדים עדיין לא יודעים כיצד להתחיל.

(עדכון ראשון: 23:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully