וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הירי בטקסס עלול להפוך לקו פרשת המים של מחאת השחורים בארה"ב

9.7.2016 / 9:38

אחרי הרג השוטרים בדאלאס מנסה אמריקה לאסוף את השברים. קלינטון וטראמפ אמנם הניחו לזמן מה את המחלוקות בצד וקראו לאחדות, אך מוקדם לדעת אם הפגנות המחאה של השחורים ידעכו עקב התקרית או רק ילכו ויתגברו

צילום: עומרי נחמיאס

(אתמול: ירי קטלני בשוטרים במהלך הפגנה בדאלאס, טקסס)

אמריקה מנסה להתאושש משבוע מזעזע שבמהלכו נורו למוות שני אזרחים שחורים, וחמישה שוטרים נרצחו בדם קר בפעולה מתוכננת היטב. "אנחנו לא חשים בתמיכה גדולה במירב הימים", אמר אתמול מפקד תחנת משטרת דאלאס, דיוויד בראון. "בואו לא נהפוך את היום הזה לעוד יום רגיל. בבקשה, אנחנו צריכים את התמיכה שלכם כדי להגן עליכם מפני אנשים כמו אלו שביצעו את המתקפה הטראגית הזאת". הוא הוסיף מסר מאחד שקרא להפחית את המתיחות וחוסר האמון בין המשטרה ובין אזרחים אפרו-אמריקנים: "אנחנו שבורי לב. כל מה שאני יודע זה שזה חייב להיפסק, הפילוג הזה בין המשטרה והאזרחים".

ואכן, מאוחר יותר הגיעו אלפי אנשים לכיכר חג ההודיה בעיר לעצרת תפילה המונית לזכר השוטרים. במקביל, הוצבו שתי ניידות בכניסה לבניין המשטרה כאקט זיכרון למען הנרצחים, ואחת מהן כוסתה בפרחים.

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
חומרים להכנת פצצות, אפודי מגן ורובים נמצאו בבית הרוצח
פעילי זכויות השחורים המומים מהירי בדאלאס: "לא עודדנו אלימות"
12 שעות אחרי רצח השוטרים בטקסס: הרוגה ו-3 פצועים מירי בטנסי

מתוך חשבון הטוויטר של משטרת דאלאס:

גם המועמדים לנשיאות עשו כמיטב יכולתם להפיג מעט מאדי הדלק הנפיצים שהתפזרו ביממות האחרונות ברחבי ארצות הברית. בהצהרת וידאו אמר המועמד הרפובליקני המסתמן, דונלד טראמפ, כי "התקפה אכזרית זו היא התקפה על המדינה שלנו ועל כולנו", וקרא לכולם לזכור ששוטרים הם קודם כל בני אדם ואנשי משפחה. הוא הוסיף כי על המדינה לגלות סולידריות כלפי השוטרים שהם "המחסום בין תרבות לכאוס".

באותה נשימה, הזכיר המיליארדר הניו יורקי את שני ההרוגים מירי שוטרים בלואיזיאנה ובמינסוטה ואמר כי "מקרים אלו מדגישים כמה עבודה עוד נחוצה כדי שכל אמריקני ירגיש בטוח, ועד כמה המתח הגזעי החריף לאחרונה בארצות הברית". "זה הזמן לאחדות, עלינו לעבוד יחד ולעמוד יחד", סיכם טראמפ.

אזרחים משתתפים באירועי זיכרון לשוטרים שנהרגו בירי בדאלאס 8.7.16. AP
"זה הזמן לאחדות, עלינו לעבוד יחד ולעמוד יחד", אמר טראמפ. אזרחים בעצרת זיכרון בכנסיה בדאלאס/AP
אזרחים מתאספים בעצרת זיכרון לשוטרים שנהרגו בדאלאס, בכיכר חג ההודיה בעיר 8.7.16. AP
עצרת זיכרון לשוטרים בכיכר חג ההודיה בדאלאס/AP

גם המועמדת הדמוקרטית המסתמנת, הילרי קלינטון, התייחסה בהצהרה כתובה, וכן בראיון טלוויזיוני ובנאום חי, לרצח השוטרים בדאלאס וכתבה כי "עלינו למצוא דרך לרפא את הפצעים והמחלוקות". קלינטון הוסיפה קריאה לנקוט בצעדים שיגבירו את הפיקוח על מכירת כלי נשק.

לא רק במערכת הפוליטית ניסו להפחית את המתיחות ביממה האחרונה. הראפרים "סנופ דוג" (קורדוזר קלווין ברודוס) ו"דה גיים" (ג'ייסין טארל טיילור) השתתפו בצעדה אל מטה משטרת לוס אנג'לס ופגשו שם את מפקד תחנת המשטרה. "באנו הנה היום בשלום ואהבה לייצר דיאלוג עם השוטרים, עם ראש העיר, אנחנו פה להראות תמיכה לכוחות המשטרה. כשהם ברחובות, שהם ידעו שיש בינינו תקשורת", אמר ברודוס ללוס אנג'לס טיימס.

ואולם, למרות הניסיונות להרגיע את הרוחות, גם הלילה התקיימו הפגנות בכמה מוקדים בארצות הברית, בין היתר בפניקס שבאריזונה, באטלנטה שבג'ורג'יה, בבאטון רוז' שבלואיזיאנה ובמקומות נוספים. ברחבת הכניסה לבית הלבן בוושינגטון הבירה, לדוגמה, התאספו כ-200 מפגינים המזוהים עם תנועת "Black Lives Matter", נשאו כרזות ועליהן כיתובים כמו "אין צדק-אין שקט", "להיות שחור זה לא פשע", "שקט-אלימות", ועוד.

"מנסים להציג את תנועת המחאה בצורה מסוימת"

ביממה האחרונה ספגו פעילי התנועה גינויים משורה של אנשי ציבור בארצות הברית. ראש עיריית ניו יורק לשעבר, רודי ג'וליאני, אמר "אתמול חזינו בהתקפה הכי גדולה על שוטרים מאז 11 בספטמבר. שוטרים מרגישים שיש להם מטרה על הגב. והסיבה הזו היא בגלל קבוצות כמו Black Lives Matter, שגורמות לדימוי כאילו כל המשטרה נגד שחורים. הם לא. הם אלה שמצילים חיים של שחורים, לא תנועת Black Lives Matter".

מושל טקסס, גרג אבוט, עורך מסיבת עיתונאים לאחר תקרית הירי בדאלאס 8.7.16. AP
מושל טקסס, גרג אבוט, במסיבת עיתונאים לאחר תקרית הירי, אתמול/AP
שוטרים יורים גז מדמיע לעבר כאלף מפגינים בפניקס, אריזונה, במחאה על הירי בשחורים 9.7.16. AP
בתנועת המחאה "Black Lives Matter" מבטיחים להמשיך להפגין. הפגנה בפניקס, אריזונה הלילה/AP

ואולם למרות הביקורת, בתנועה מבטיחים כי ימשיכו להפגין ושההפגנות רק יתגברו. ג'ברין טלדן, תושב מרילנד, הגיע אמש להפגנה מחוץ לבית הלבן, ואמר כי הוא משוכנע שההפגנות יגדלו. "זה ימשוך תשומת לב. אני לא חושב בשלב זה שהן ייפסקו ואני מקווה שהן לא ייפסקו", אמר טלדן לוואלה! NEWS . לדבריו, "ראיתי את הווידאו של אלטון סטרלינג (שנורה למוות ביום שלישי השבוע בבאטון רוז' שבלואיזיאנה, ע"נ) וזה הטריד אותי מאוד. ראיתי את הבן שלו בוכה, ודמיינתי את עצמי במקומו, אף אחד לא צריך לעבור את הכאב הזה בשום מצב".

נינה טימותי וסטייסי סופרונגדו, שתיהן תושבות וושינגטון הבירה, סבורות גם הן כי ההפגנות יימשכו בימים הבאים, למרות הירי בדאלאס. "זה רק ילך ויגדל, אנחנו למשל נפגשנו כאן ועכשיו אנחנו מבררות מה קורה מחר, מה הלאה", אמרו. לדבריהן, היחס התקשורתי לציבור האפרו-אמריקני לא היה הוגן. הן נתנו כדוגמה את תמונתו של גבר שחור שהשתתף בהפגנה, שהפיצה משטרת דאלאס כתמונתו של חשוד בירי - למרות שמאוחר יותר התברר כי לא היה לו קשר למקרה.

אזרחים משתתפים באירועי זיכרון לשוטרים שנהרגו בירי בדאלאס 8.7.16. AP
שוטרים מנחמים זה את זה בזירת הירי בדאלאס, אתמול/AP
אזרחים משתתפים באירועי זיכרון לשוטרים שנהרגו בירי בדאלאס 8.7.16. AP
צעיר כורע לצד ניידת משטרה מוקפת פרחים בזירת הירי בדאלאס/AP
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הוצג בתקשורת כשהוא לבוש בגדים מסורתיים. מיקה ג'ונסון, הצלף שירה בשוטרים בדאלאס/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מנסים למסגר אותנו בצורה מסוימת", אמרה טימותי, ואילו חברתה מחתה על הדרך שבה הוצג היורה בתקשורת, כאשר הוא לבוש בבגדים מסורתיים. לדברי טימותי, "יש אומנים שחורים שיוצרים תלבושות ותכשיטים, אנחנו צריכות לקנות מהם במקום מתאגידים גדולים שלא אכפת לי מהם. אנחנו רוצות לעזור לרופאים שחורים, לחקלאים שחורים, לבעלי עסקים שחורים. אנחנו צריכים למשוך את הכסף שלנו מהמערכת שנבנתה על הגב שלנו".

זירת ירי לעבר כביש מהיר במדינת טנסי בארצות הברית. 8 ביולי 2016. טוויטר, ספק 500
המשטרה טענה כי היורה הוטרד מהירי במינסוטה ובלואיזיאנה. זירת תקרית הירי בטנסי/ספק 500, טוויטר

המפגינים אמנם משוכנעים כי ההפגנות רק ילכו ויתגברו, אולם דווקא ההפגנה הלילה מול הבית הלבן היתה קטנה יותר בהיקפה מהפגנה דומה שנערכה שלשום, והתרכזה מחוץ לבניין הקונגרס. לכן, עוד מוקדם לדעת אם בשלב זה הדיבורים על התרחבות מאסיבית של ההפגנות הן רק משאלת לב או שמא לאחר ההלם הראשוני, ההפגנות ילכו ויגדלו לממדים גדולים יותר מאשר ביום חמישי.

עם זאת, די להסתכל באירועים שקרו לאחר הירי בדאלאס כדי להבין שארצות הברית נמצאת בנקודת רתיחה. כפי שאפשר להסיק מתקרית הירי בבריסטול שבטנסי, הלילה, שבה ירה לאקים קיון סקוט למוות באישה אחת ופצע שני אזרחים ושוטר, כולם לבנים. לטענת המשטרה סקוט ביצע את הירי כיוון שהוטרד מהירי במינסוטה ובלואיזיאנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully