וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כוח השב"כ מפחיד": עדויות שופטי העליון נחשפו בפרויקט מיוחד

10.7.2016 / 0:10

דורית בייניש, אהרון ברק, מאיר שמגר ויעקב טירקל הם חלק מ-13 השופטים שהתראיינו לסטודנטים מבר אילן. "חלק מהאמירות סנסציוניות", סיפר שותף בפרויקט. "חשוב שהציבור הישראלי ייחשף אליהן"

עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן

"כשהלכנו לדבר עם ראש הממשלה וגם עם שרים, הבנו שראש השב"כ הקדים אותנו. על כל המעורבים היה מקובל שאסור לגעת בשב"כ, וזה באמת מפחיד לחשוב על הכוח והעוצמה של הגוף החשאי הזה" - כך מתארת נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, דורית בייניש, את התנהלות שירות הביטחון הכללי בפרשת קו 300, בעדות שנחשפת כעת לראשונה בוואלה! NEWS.

"במילה ביטחון יש עוצמה מאוד גדולה, זה כמו מילת קסם שעובדת על פוליטיקאים, ועל כולם", מוסיפה בייניש בהתייחסה לפרשה שבה אנשי שב"כ הרגו שני מחבלים לאחר תפיסתם ושיקרו בעדותם באשר לנסיבות המוות.

עמי איילון ודורית בייניש בכנס במרכז הבינתחומי. ניב אהרונסון
"נורמות פסולות יכולות להיות מכוונות כלפי כל אחד". בייניש/ניב אהרונסון
"זו הייתה חוויה מזעזעת לכולנו. אני חושבת שדברים כאלה עלולים לקרות גם היום, אם כי אני מקווה שנלמד הלקח"

ככלל, שופטי עליון אינם מתבטאים בסוגיות פוליטיות במהלך כהונתם. רק לאחר שפרשו ניתנת הזדמנות לציבור ללמוד על עמדותיהם במגוון נושאים שהעסיקו את החברה הישראלית לאורך השנים. אלא שבמסגרת פרויקט חדש שאותו יזמה קבוצת סטודנטים מאוניברסיטת בר אילן הסכימו 13 שופטי עליון, ובהם נשיאים לשעבר, להיפתח ולספר על הדילמות שעמן התמודדו לאורך השנים וגם על חייהם האישיים. התוצאה היא ספר שהכנסותיו ילכו למימון סטודנטים באוניברסיטה הסובלים מקשיים כלכליים. החומרים עצמם עתידים להתפרסם במהלך השנה הקרובה.

בפרויקט השמיעה בייניש ביקורת שעשויה להיות רלוונטית גם להיום. "אנחנו בפרקליטות עבדנו צמוד עם שירות הביטחון, והיה מטלטל לגלות שבה בעת שהם אנשי האמון שלך, הם מסוגלים לעשות את כל הדברים אלה, ושנורמות פסולות יכולות להיות מכוונות כלפי כל אחד", אמרה.

לדבריה, "בהתחלה זה נגד הטרוריסטים, ואחר כך כלפי כל אדם, גם כלפיי וכלפי היועץ המשפטי לממשלה. זו הייתה חוויה מזעזעת לכולנו. אני חושבת שדברים כאלה עלולים לקרות גם היום, אם כי אני מקווה שנלמד הלקח".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
סטודנטים מאוניברסיטת בר אילן שראיינו שופטי בית משפט עליון. צילום: יח"צ,
שבעת הסטודנטים השותפים בפרויקט/צילום: יח"צ

יחד עם בייניש התראיינו לפרויקט השאפתני גם אהרון ברק, מאיר שמגר, יעקב טירקל, יצחק זמיר, צבי טל ועוד שורה של נשיאי ושופטי בית המשפט העליון. בין הנושאים שדנו בהם: סוגיית עונש מוות למחבלים, דת ומדינה, ביטול חוקי יסוד, גיוס חרדים, ההתנתקות, אירועי סברה ושתילה וועדת אגרנט.

"השופטים שראיינו סיפקו אמירות חסרות תקדים על מגוון רחב של נושאים והרושם שלנו הוא שהצטברו חומרים מאוד איכותיים", סיפר אליחי שילה, אחד הסטודנטים השותתפים ליצירת הספר.

"הבנו שיש לנו ביד 'חבית נפץ'"

לצד שילה, שותפים לפרויקט שבעה סטודנטים נוספים: אביחי יהוסף, שירה זילכה, שלומי שורץ, נפתלי פורת, יאיר טייטלבאום, יובל תמיר ושירי ליברמן-שלו. את ההשראה לספר קיבלו השמונה מסרטו של דרור מורה, "שומרי הסף", שכלל ראיונות עומק עם שישה מראשי השב"כ לשעבר, שהתייחסו בין היתר לפרשות ביטחוניות חשובות בתולדות המדינה. חברי הפרוייקט הבינו שמעולם לא נעשה ניסיון להכין יצירה דומה הנוגעת לעולם המשפט, והחלו לתכנן את המיזם.

"הרעיון היה להושיב את שופטי ושופטות בית המשפט העליון לדורותיהם, ולדבר איתם על סוגיות אקטואליות", הוסיף שילה. "להפתעתנו הייתה היענות עצומה מצדם והם הסכימו לנהל שיחות עומק עם סטודנטים שעושים את תחילת דרכם בעולם המשפט. הבנו שחשיבות הפרויקט היא גם בתכנים שנאמרו בשיחות איתם ושחשוב שהציבור הישראלי ייחשף לאותן אמירות, שחלקן הגדול סנסציוניות. הבנו שיש לנו ביד 'חבית נפץ', אבל שנצטרך לגייס כספים כדי להוציא את הספר הזה לאור".

מי שהופקדה על עריכת הטקסטים היא ענת סרגוסטי, עיתונאית לשעבר בערוץ 2 ומשפטנית בעצמה. "זהו פרוייקט שנראה לי מרתק הן ברמה החברתית והן מבחינת התוכן", אמרה. "הוא מספר בעצם את ההיסטוריה של מדינת ישראל בעיני שופטי בית המשפט העליון לשעבר. כל התקדימים המפורסמים של ארבעים השנים האחרונות. פרשות, ועדות חקירה, וכל אבני הדרך של המשפט הישראלי".

(עדכון ראשון: 22:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully