וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האקדמיה תתנגד, התקציב מופרך: מכשולי היישום של מסקנות ועדת ביטון

8.7.2016 / 0:15

הוועדה להעצמת זהות יהדות המזרח דורשת מהפכה במערכת החינוך מגילאי היסודי ועד ללימודים הגבוהים בעלות של 1.25 מיליארד שקל ותוך התערבות בתכנים ובמינויים. אף שבנט מינה את הוועדה ורואה בה חשיבות גדולה - לא ברור כיצד יצליח ליישם את המלצותיה

צילום: יותם רונן, עריכה: יאיר דניאל

דוח ועדת ביטון, שהוגש אתמול (חמישי) ועוסק ב"העצמת הזהות של יהדות ספרד והמזרח במערכת החינוך" התקבל במשרד החינוך בהרמת גבה מסוימת: אפילו שר החינוך נפתלי בנט, שהעניק למשורר ארז ביטון את המנדט לוועדה, הופתע מהיקפו – 300 עמודים – ואמר: "לא תיארתי לעצמי את ההיקף". מעבר לכך, על פי ההמלצות של ביטון, עלות התכנית תעמוד על 1.25 מיליארד שקל – תקציב שלא ברור כיצד יוכל המשרד להקצות סכומים גדולים כל כך לטובת המהלך.

במשרד החינוך החלו בימים האחרונים להקים צוות הטמעה שילמד את ההמלצות ויבחן כיצד ליישמן. בכוונתו של בנט לחלק את היישום לטווח קצר של שינויים שיחולו כבר בשנת הלימודים תשע"ז, ולטווח ארוך – שינויים שיחולו בשנות הלימודים שאחריה. בנט שואף ליישם כמה שיותר מההמלצות, אולם יתקשה להוציא אל הפועל רבות מהן, בין היתר בשל התנגדות צפויה מצדה של המועצה להשכלה גבוהה.

עוד בוואלה! NEWS:
חיים שם קץ לחייו - שעות לאחר התאבדות בנו: "היה אב מסור"
חלקי כלי טיס התגלו מול חופי נתניה: ההערכה - שרידי המטוס המצרי
"זה חגי - אבל הוא איננו": ההתמודדות של משפחת הפצוע האנוש מצוק איתן

שר החינוך נפתלי בנט מקבל את המלצות ועדת ביטון, משרד החינוך. יולי 2016. יותם רונן
בנט וביטון במעמד הגשת הדוח, אתמול/יותם רונן

ההמלצה לפיה מחצית מחברי המל"ג יהיו ממוצא מזרחי לא צפויה לעבור בקלות באקדמיה, ובמשרד החינוך יתקשו ליישם את ההמלצה לפיה מחצית מחברי ועדות המקצוע יהיו "נציגים האמונים על יהדות ספרד והמזרח". כמו כן, צפויה התנגדות גם ליישום ההמלצה לפיה הסטודנטים למדעי הרוח בכל החוגים הרלוונטיים, כמו ספרות, היסטוריה ופילוסופיה, יידרשו ללמוד שליש מהקורסים לתואר על נושאי "הפזורה הספרדית והמזרחית" ו"סטודנטים שאינם לומדים מדעי הרוח יחויבו ללמוד לפחות קורס אחד בנושא במסגרת מכסת לימודיהם".

ההמלצות העוסקות בהוספת תכנים על יהדות המזרח לתכנית הלימודים צפויות להיות מיושמות בקלות יחסית וכמוהן המסעות במתכונת המסע לפולין למדינות כמו מרוקו ואחרות. כמו כן, הבקשה של ביטון "להגדיר את נושא העצמת מורשת יהדות ספרד והמזרח כמשימה לאומית בתכנית האסטרטגית של משרד החינוך" צפויה גם היא לעבור בקלות יחסית, מאחר שבנט צפוי להורות לצוותים המקצועיים להכניס את הנושא לתכנית החומש של המשרד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

תקציב גדול יותר משל שתי הרפורמות האחרונות במערכת החינוך

מעבר למכשולים המקצועיים, במערכת החינוך ינסו לבחון גם את עלות היישום של ההמלצות השונות. ביטון דורש הקצאה של תקנים רבים לשם יישום ההמלצות ולפי גורמים במשרד, אם אכן ימונו בעלי תפקידים, הרי שמדובר בבודדים. הוועדה העריכה את עלות יישום המלצותיה בסכום עתק של 250 מיליון שקלים בכל שנה בחמש השנים הקרובות, ובסך הכול 1.25 מיליארד. ביטון אף קובע כי "התקציב חייב להיות בבסיס התקציב של המשרד ולא תקציב זמני או מותנה, מאחר והמהפך המוצע תלוי החל מהשנה השישית ליישום ההמלצות, תקציב זה אמור להיות מוטמע במערכת ויהווה תוספת בת-קיימא לתקציב המשרד לטובת השילוב של לימודי ספרד והמזרח בכל מערכות החינוך במדינת ישראל".

אוניברסיטת תל אביב. מיכל קידרון,
לפי הוועדה, על מחצית מחברי המל"ג להיות מזרחים. אוניברסיטת תל אביב/מיכל קידרון

קשה לראות כיצד יוכל השר להקצות סכומי כסף גדולים כל כך לטובת העניין. לשם ההשוואה, עלות שתי הרפורמות שביצע בנט בתחילת שנת הלימודים תשע"ו - הקטנת הכיתות והוספת סייעת שנייה בגנים – עומדת על כמיליארד שקלים, שעליהם נאלץ השר להילחם בדיוני התקציב עם ראש הממשלה ושר האוצר, תוך איומים שיצביע נגד התקציב. משרד החינוך לא יכול לפנות סכום שכזה מתוך תקציבו הנוכחי וקשה לראות את בנט יוצא למלחמה עבורו. גורם פוליטי שבירך על הדוח אמר כי "רק אם הממשלה כולה תתגייס לעניין בנט יוכל להביא את הכסף", אולם גם הוא הביע ספק באפשרות שהדוח יובא לממשלה.

גם בנט רמז אתמול כי לא יהיה פשוט ליישם את כל ההמלצות ואמר לביטון בעת שהגיש לו את הדוח, שאותו למעשה קרא השר כבר לפני מספר ימים, כי לא תיאר שההיקף יהיה כל כך נרחב. "הבאת תוצאה שאלמד אותה בשבועות הקרובים לעומק, אני נחוש לממש, כמה שאפשר, את המלצות הוועדה", אמר שר החינוך.

ביטון מבקש לבצע שינוי רדיקלי בכל מערכת ההשכלה בישראל, מהכיתות הנמוכות ועד להשכלה הגבוהה, שבה הוא דורש לפתוח פקולטות חדשות שיעסקו בעדות המזרח, לעודד מחקר ולפתוח תקנים חדשים לחוקרי הנושא. הוועדה מבקשת להכווין את כל מערכת החינוך אל הסיפור של בני עדות המזרח וניתן להעריך כי המהלך אכן יחדיר לתכנית הלימודים תכנים רבים העוסקים במורשת ובהיסטוריה ויהיה ניצן ראשון בשינוי הנרטיב השולט במערכת, אולם הדרך ל"רוויזיה בנרטיב הכולל של תכניות הלימוד", רחוקה מאוד מיישום.

(עדכון ראשון: 21:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully