וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקור בקברי צדיקים ומסעות למרוקו: אלה ההמלצות למערכת החינוך

7.7.2016 / 16:00

הוועדה להעצמת הזהות המזרחית במערכת החינוך המליצה להעביר לתלמידים תכנים על יהדות ספרד, ובהם יצירות של מזרחים ובפרט יו"ר הוועדה ביטון. כמו כן, המליצה כי מחצית מחברי המועצה להשכלה גבוהה יהיו מזרחים ושליש מהתואר למדעי הרוח יעסוק ביהדות המזרח

צילום: יותם רונן, עריכה: יאיר דניאל

אחרי ארבעה חודשי עבודה, הגישה היום (חמישי) ועדת ביטון "להעצמת הזהות של יהדות ספרד והמזרח במערכת החינוך", את המלצותיה לשר החינוך נפתלי בנט. דוח הוועדה, שנפרס על 300 עמודים, ממליץ בין היתר לחייב כי מחצית מחברי המועצה להשכלה גבוהה יהיו מזרחים, שליש מתכנית הלימודים בתואר למדעי הרוח יעסוק ביהדות המזרח ובתי הספר יחויבו לבקר בקברי צדיקים, וללמוד תכנים על יהדות ספרד, הכוללים את שיריו של לא אחר מיו"ר הוועדה עצמו, ארז ביטון. ההמלצות יועברו לבנט, והוא יחליט אם ומה מתוכן לקבלן.

בראש ההמלצות דורשת הוועדה להכניס למערכת החינוך "לימודי חובה של סופרים ומשוררים מזרחים" וכן "לימוד חובה של היסטוריה של יהודי ספרד והמזרח", בתכניות הלימוד ובמקצועות השונים הנלמדים במערכת החינוך. כך למשל, ועדת המשנה להיסטוריה דורשת "לבצע שינוי מקיף בנרטיב הכולל של תכניות הלימוד ולבחור נרטיב רחב יותר מבחינה גיאוגרפית ועמוק יותר מבחינה היסטורית. בנרטיב זה יוצג מקומם המרכזי של יהודי ספרד והמזרח בתחומים שונים". כמו כן, דרשו בוועדה לשלב שאלות חובה על יהודי עדות המזרח בבגרות בהיסטוריה.

ההסבר לכך בהמלצות הוא שבמציאות כיום "תלמיד יכול להגיע לבחינות הבגרות מבלי ללמוד אפילו יצירת ספרות מזרחית אחת". ולכן, הומלץ להכניס ללימודי החובה "יצירות של לפחות שני משוררים מיהדות המזרח לאורך כל שנות הלימוד. הגישה הקובעת שאין יצירה מזרחית ראויה להילמד כחובה היא ראיה נפסדת והיא נובעת מדעה קדומה", נכתב. לפיכך ממליצה הוועדה "ללמד בכל הכיתות כחובה יצירות של המשוררים המזרחים הקנוניים, אמירה הס וארז ביטון".

שר החינוך נפתלי בנט מקבל את המלצות ועדת ביטון, משרד החינוך. יולי 2016. יותם רונן
שיריו יילמדו כחלק מהתכנית ליהדות ספרד. בנט וביטון/יותם רונן

בנוסף, תופק סדרה חדשה, "מרובת פרקים", בדומה ל"עמוד האש", שתעסוק ב"תרומתה התרבותית של יהדות ספרד והמזרח בתפוצות השונות, החל מגירוש ספרד, ובתרומתה לציונות המדינית מראשיתה ולפיתוח הארץ והמדינה". הוועדה מעוניינת גם שיוקמו "מוזיאונים ייחודיים לקהילות השונות כדוגמת בית מורשת יהדות בבל ויהדות לוב והקמת מוזיאון מרכזי למורשת יהדות ספרד והמזרח". עוד נכתב כי סמוך ל-30 בנובמבר שנקבע כיום ציון יציאת היהודים מארצות ערב ומארצות האסלאם, "יש לערוך שבוע לימודים מרוכז על יהדות המזרח, כולל סיורים במוזיאונים ובאתרים ופעולות העשרה".

על משרד החינוך, לפי דרישת הוועדה, לארגן "טיולים של בני נוער בארצות הבלקן, ספרד ומרוקו במסגרת סיורי שורשים והכרת המורשת היהודית בארצות אלה", במתכונת דומה למסעות לפולין. כמו כן, ועדת המשנה להגות וזהות ממליצה על שילוב ביקור בקברי צדיקים במסגרת הפעילויות החוץ בית ספריות, כאשר "יש לשים דגש על הפן ההגותי והאנושי של הדמויות, כלומר על הערכים והיסודות הרעיוניים שאותם ייצגו אישים אלה בחייהם ובכתיבתם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

המלצות להשכלה הגבוהה: שליש מהקורסים במדעי הרוח – על מזרחים

בפרק ההמלצות להשכלה הגבוהה נקבע כי סטודנטים למדעי הרוח, בכל החוגים הרלוונטיים, כמו ספרות, היסטוריה ופילוסופיה יידרשו ללמוד שליש מהקורסים לתואר על נושאי "הפזורה הספרדית והמזרחית". במקביל, "סטודנטים שאינם לומדים מדעי הרוח יחויבו ללמוד לפחות קורס אחד בנושא במסגרת מכסת לימודיהם".

השר נפתלי בנט, סיעת הבית היהודי, פתיחת מושב הקיץ של הכנסת. 23 במאי 2016. נועם מושקוביץ
יחליט אם לקבלן. בנט/נועם מושקוביץ

המלצה דרמטית של הוועדה קובעת כי הרכב המועצה להשכלה גבוהה "יהיה מאוזן וחשוב שיכלול גם נציגים מזרחים מתחום מדעי הרוח המחויבים לנושא העצמת יהדות ספרד והמזרח", כאשר הוועדה ממליצה כי מחצית מחברי המל"ג יהיו מזרחים. בנוסף לכך, "תוקם פקולטה חדשה למדעי הרוח בתחום לימודי יהדות המזרח", ותהיה "הגברה משמעותית של המחקר באקדמיה: לפתוח קורסים, להגדיל תקנים כדי לאפשר צמיחה מחודשת של חקר יהדות ספרד והמזרח שנעקר כמעט לחלוטין".

כדי ליישם את המלצותיה דורשת הוועדה להקים "מנהלת להעצמת מורשת יהדות ספרד והמזרח" במשרד החינוך, "אשר תפקידיה יהיו לפקח, לרכז, לעקוב וללוות את תהליך יישום ההמלצות של ועדות המשנה השונות".

ביטון: "כור ההיתוך ביטל את קשרי היהדות עם הדורות הקודמים"

"אחרי 68 שנים אנחנו מתקנים עוול היסטורי", אמר בנט. "מהיום תלמידי שיראל ילמדו את כל הסיפור היהודי-ציוני, שבו גם המורשת העשירה של יהדות ספרד והמזרח. אדאג שכל תלמיד ילמד את מורשתו וההיסטוריה של משפחתו ויהיה גאה. גדלתי בבית אשכנזי ובבית הספר לא נחשפתי לתרומה של יהדות המזרח למדינה ולתרבות שלנו".

ביטון עצמו התייחס לדוח ואמר: "זה רגע מרגש. אני מתכבד להגיש עבודה של חמישה חודשים, של למעלה ממאה איש, שעשו לילות כימים כדי לבדוק מה נלמד ומה לא בזהות המזרחית בתכנית הלימודים. התחלנו בבדיקת מצבו של היהודי-ספרדי בתוך תכניות הלימודים, ונוכחנו שמדובר בנפש הישראלי החדש. אנו רואים חסר גדול לא רק בקרב יהודי המזרח, אלא בקרב יהודי אירופה גם כן, כי הייתה תפיסה של כור היתוך שאמרה שצריך לבטל כל קשר עם יהדות הדורות הקודמים. זהו הפסד בתחומי הזהות וההיסטוריה".

ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני) הגיב להמלצות הוועדה ואמר כי חשיבותו של דוח ביטון בתיאור מפורט ומקיף של היעדר מורשת יהודי ארצות האסלאם ממערכת החינוך הישראלית. "אין מדובר בגישה סקטוריאלית המבקשת להנחיל לתלמידים מארצות האסלאם את המורשת של הוריהם אלא בגישה התובעת הגדרה מחודשת של הזהות הישראלית והיהודית המשותפת של כלל תלמידי ואזרחי ישראל כך שהיא תעניק ביטוי הולם למורשת זאת. עתה נותר לראות מה יעשה שר החינוך בפרט וממשלת ישראל בכלל עם המלצותיה של ועדת ביטון", אמר יונה. לדבריו, הוועדה מציגה מבחן בפני שרים הטוענים כי הממשלה הנוכחית היא החברתית ביותר מזה שנים בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully